A magyar pénzügyi kormányzatok egy évtizede törekszenek arra, hogy az adóalapok szélesítésével biztosítsanak forrást az adóterhelés csökkentéséhez, ami eddig elsősorban az adókedvezmények leépítését jelentette. Ezek a törekvések sem közép, sem hosszú távon nem hoztak jelentősebb javulást: az adóterhelés nem csökkent, ugyanakkor jelentős adókedvezmények szűntek meg vagy korlátozottá váltak az igénybevételi lehetőségek.
Az élőmunka újratermelésének költségeit továbbra sem ismeri el az adórendszer, és a szándékoktól eltérően a bérből és fizetésből élők jövedelmének - tágabban a látható jövedelmek - költségeinek, illetve adóterhelésének további növelése valósult meg, ami rontotta hazánk versenyképességét. A Mazars Metrum szakértőinek megítélése szerint hiba volt az áfa kulcs csökkentése, melynek következtében fellépő hatások ellensúlyozására került bevezetésre a különadó. A különadó hátránya pedig, hogy a látható jövedelmeket adóztatja szemben a forgalmi adóval, amely a feketejövedelmet is bevonja az adóztatási körbe, magyarázza Szmicsek Sándor.
A 2006-2007. évi adó- és járulékemelések miatt - ahogy az előre látható volt - nőtt a feketegazdaság, nem javult a korrupció, a jövedelem és a vagyon egyre jelentősebb része helyeződik át más, kedvezőbb adórendszerű országokba. Továbbra is nyomasztó probléma, hogy nem nő a látható foglalkoztatottság, nem érvényesülnek az öngondoskodás irányába ható, még meglévő ösztönzők és öregedik a népesség.
A 2009. évre tervezett adóreform főbb irányainak ezen tendenciák megfordítását kellene szolgálniuk. Ez azonban csak akkor következhet be, ha a bérjövedelmek adó- és járulékterhelése csökken, a vagyon adóztatása egyre erőteljesebben jut érvényre, a családi jövedelemadózás elemei megjelennek, az öngondoskodás ösztönzése határozott és érzékelhető. Továbbá, ha a bérjövedelem újratermelési költségeit elismerik, nincs a bérjövedelmekkel szemben alternatívan használható más jövedelemadózási lehetőség és a fogyasztást terhelő adók javára tolódik el az adóbevételi struktúra.
A 2009. évi adóreform akkor lehet sikeres, ha ezek érzékelhető módon megjelennek a célkitűzésekben és a szabályozásban. Megítélésünk szerint az adórendszer átalakítása nem tűr halasztást - hívja fel a figyelmet Szmicsek Sándor szakértő -, azonban 2009 választás előtti év, és ez hatással lehet az adóreform célkitűzéseire.