A kormány még 1994-ben hozott rendeletet az üzleten kívüli kereskedés szabályiról. Ebből kimaradt a fogyasztói panaszok intézésének a rendje, e joghézag kiküszöbölésére tesz most javaslatot a GKM.
Az üzleten kívüli kereskedelemnek alapvetően két módja létezik. Az egyik az, amikor az eladó a lakásán, munkahelyén keresi fel a vevőt, a másik esetben viszont az eladó által szervezett utazáson, rendezvényen kerül sor eladásra.
A hatályos rendelet kimondja, hogy ezzel a technikával nem lehet eladásra kínálni ingatlant, biztosítást, értékpapírt, sőt építési szolgáltatást sem. Az üzleten kívüli kereskedésben előírás, hogy az eladónak tájékoztatnia kell a fogyasztót arról, hogy az áru átvételét követő 8 munkanapon belül - indoklás nélkül - elállhat a szerződéstől.
Arról viszont nincs szó a rendeletben, hogy ha a vásárlónak panasza van a kereskedő tevékenysége ellen, akkor mit tehet. A javaslat írásbeli panaszt fogalmaz meg erre az esetre, amit a kereskedőnek - az általa a szerződés megkötésekor közölt címre - kell elküldeni. Az eladónak a panasz kézhezvételét követő 30 napon belül meg kell vizsgálnia azt, és - ezen határidőn belül - írásban válaszolnia kell a vevőnek. Ez a szabály azonos azzal, amely jelenleg is él az üzlettel rendelkező kereskedőkre.