Negatív adók, zombiadók és adóztatott adók
Ha azonban a számok mélyére tekintünk, akkor azt látjuk, hogy a kedvezőnek tűnő trendek mellett is akadnak még anomáliák – mind költségvetési, mind adózói szempontból.
Az adók zászlóshajója – a szochón kívül – tavaly is az áfa volt, ám szinte már köztudomású, hogy az abból származó bevétel jelentősebben, mintegy 14 százalékkal elmaradt a tervektől, közel 1.200 milliárd forintos lyukat ütve a büdzsén. Ami talán kevesebb sajtót kapott, hogy a társasági adóból származó bevétel is 13 százalékkal elmaradt a tervektől, jóllehet kisebb részarányára tekintettel ez „csupán” 145 milliárd forintos bevételkiesést okozott.
A relatíve mínuszos adók mellett azonban van egy adónem, ami abszolút értékben is veszteséget termelt: a reklámadó. A reklámadó amolyan „zombiadónem”, hiszen már évek óta úgy része a palettának, hogy közben a mértéke 0 százalék. Reklámadót tehát jelenleg nem kell fizetni, ám az nemhogy nullszaldós, hanem – vélhetően a korábbi évek korrekciói miatt – a tavalyi évben 26 millió forint veszteséget okozott a költségvetésnek. Hacsak nincs a kormányzatnak valamilyen nagyívű terve ezzel az adóval, akkor lehet, hogy érdemes lenne végre ténylegesen is kivezetni azt.
Végül: bizony jelenleg még az adó befizetését is megadóztatja az állam. A vállalkozásoknak ugyanis nincs választásuk, csak átutalással fizethetik meg az adójukat – ugyanakkor az ilyen utalások sem mentesek a tranzakciós illeték alól. Vagyis, akárhányszor egy vállalkozás pl. áfát vagy társasági adót fizet, mindannyiszor a tranzakciós illetéket is felszámítják utána – hívja fel a figyelmet Fehér Tamás ügyvéd, a Jalsovszky partnere.