A kéthónapos próbaüzem után a villanyautók közül 250 darab kezdi meg működését a francia fővárosban és 45 környező településen. A környezetbarát szolgáltatás lényege, hogy a felhasználó a számára legközelebbi Autolib-ponton kiváltja a gépkocsit, s azt használat után egy másik kölcsönzőhelyen adhatja le. Egyelőre egy ponton csak egy villanyautó áll rendelkezésre, de számuk fokozatosan bővül, s az Autolib-flotta 2012 májusára összesen 1200 kölcsönzőhelyen háromezer miniautóból fog állni.
Bérautórendszer már létezik a világ több nagyvárosában, a francia újítás azonban a villanyautók teljesítményében rejlik: a kisautók konkurenseinél ötször nagyobb teljesítményű, lítium-fém-polimer alapú akkumulátorainak feltöltéséhez alig négy óra szükséges. A kékmetál színű, négyüléses, háromajtós, GPS-szel felszerelt Bluecar egyszerre 250 kilométeres távot képes megtenni, végsebessége óránként 130 kilométer.
Akár a turistáknak is
Az ötletgazda Bertrand Delanoe párizsi polgármester szerint a közlekedési "forradalom" minőségi változást hoz majd a párizsiak életében. A városvezetés arra szeretné ösztönözni a helyieket, hogy a városon belül egy-egy kisebb útra lehetőleg ne használják saját gépkocsijukat, hanem inkább az önkormányzat által biztosított olcsó és környezetbarát kisautókat vegyék igénybe. A párizsi vezetés célja elsősorban a városi közlekedés tehermentesítése és az autózás kényelmének biztosítása azoknak, akik szívesebben járnak gépkocsival. Egyrészt a gépkocsival rendelkező párizsiakra (a lakosság 42 százaléka), valamint főként azokra a jogosítvánnyal rendelkező fiatalokra számítanak, akik még nem szánták el magukat az autóvásárlásra. De a turistáknak is természetesen rendelkezésre áll az olcsó városi autózás.
Az Autolib árszabási rendszere a bérbiciklik mintájára egyértelműen a rövid idejű, egy óránál rövidebb utazásokat ösztönzi. Egynapos kölcsönzésre is van lehetőség, de nem ennek az elterjedése a városvezetés célja. "Kiváló közlekedési lehetőség a rokonokat hazavinni a pályaudvarról vagy a repülőtérről. Odafele az ember kimehet valamelyik tömegközlekedési járművel, hazafele pedig villanyautón viszi a családot" - hangsúlyozta Annick Lepetit, a projektért felelős önkormányzati képviselő.
Az interneten vagy az állomásokon jogosítvánnyal, személyi igazolvánnyal és a kaucióhoz szükséges bankkártyával megváltható éves (144 euró) bérlettel rendelkezőknek az első félóra használatáért 5, a másodikért pedig 4 eurót kell fizetni. Aki heti (15 euró) vagy napi (10 euró) jegyet vásárol, annak az első félóra használata 7, a második pedig 6 euróba kerül. A hétfői hivatalos indulás előtt már hatszázan váltottak éves bérletet, a városvezetés azonban legalább 80 ezer előfizetőre számít. A bérbicikliket negyedmillió párizsi használja rendszeresen.
Évi 100 millióba kerül a fenntartás
A Bluecar megvalósításának közel másfél milliárd eurós beruházását a francia Bolloré cég finanszírozta, amely a Ferrarik és Maseratik megálmodójaként ismert Pininfarina olasz autótervező-céggel közösen hozta létre az új elektromos miniautókat. A párizsi önkormányzat 35 millió euróval járult hozzá a beruházáshoz. A teljesen önkiszolgáló, közel 20 ezer kerékpárral rendelkező bérbicikli-hálózattal ellentétben a villanyautók kölcsönzését a Bolloré 1500 munkatársa segíti a kölcsönzőhelyeken. Ők végzik az autók karbantartását is. Ennek éves költségét 100 millió euróra becsüli a cég, amely azt reméli, hogy a hálózat hét év alatt válhat rentábilissá.
A mágneses kártyával nyitható villanyautók elindításához, illetve bármilyen technikai kérdés vagy baleset esetén a sofőr egy gomb megnyomásával kapcsolatba léphet a 24 órában működő technikai központtal. A villanyautó lerobbanása esetén ingyen taxi érkezik az utasokért. A Ile-de-France régió - amelyhez a francia főváros és a környékbeli települések tartoznak - határait azonban tilos a Bluecarokkal átlépni. Ha az mégis előfordulna, az autó mozgását a GPS-rendszeren keresztül érzékelő központ azonnal visszafordulásra szólítja fel a sofőrt. A villanyautók igénybevétele előtt a felhasználó lefoglalhat egy kölcsönzőhelyet az érkezés közelében. Amennyiben nincs hely azon a környéken, akkor a GPS segítségével a központ megkeresi a legközelebbi üres helyet a parkoláshoz és odairányítja a sofőrt.