Teljesítménynövelés optimizmussal

Csíkszentmihályi Mihály, az Egyesült Államokban élő tudós tudományos munkája során egyebek között „összekapcsolta" a szeretetet, a boldogságot és fenntartható fejlődést. De erről nem ő maga adott elő a Piac & Profit konferenciáján, hanem Vécsey Zsadány, az ALEAS Simulations nevű cég ügyvezető igazgatója, aki cégével egyetemben szoros együttműködő partnere Csíkszentmihályi professzornak.

Az előadó mindenekelőtt a cég eredményes vezetésének általános szemléletére utalt, arra, hogy a növekedést tekintik a legtöbben alapvetésnek. Ám az amerikai tudós jóvoltából is kezdett kiderülni, hogy létezik egy olyan hozzáadott-érték termelés, amely nehezen írható le a klasszikus növekedési modellekkel.

A flow elmélet - ennek megalkotója Csíkszentmihályi Mihály - egyik lényeges állítása, hogy amikor a képességeink egyensúlyba kerülnek a kihívásokkal, előáll az úgynevezett „áramlatállapot", s ezáltal olyan lelki helyzetbe, viszonyrendszerbe kerülünk, amilyenben varázslatos dolgok történnek velünk. Például az idő megszűnik létezni számunkra, az üzleti világban pedig a teljesítményünk jelentős mértékben megnövekszik. Egyébiránt ilyen jellegű, a nagyobb teljesítményre való ösztönzés az ALEAS Simulations tevékenységének a lényege, s például felnőtteknek való videojátékokat készítenek. Nem a szórakoztatást szolgálják, hanem tudást, elsajátítható képességeket „kínálnak" a szimulációs eszközökkel. Ilyen produktum érdekében működnek együtt Csíkszentmihályi professzorral. Az ő javaslatára alakították ki a kaliforniai borászatot modellező szimulációs megoldást. Hogyan lehet például a konfliktusoknak értékteremtő „kimenetet" adni, hogyan tudunk úgy konfrontálódni, hogy az jó legyen? - válaszolták meg az amerikai tudós közreműködésével is. De legalább ilyen fontos szempont, hogyan lehet inspirálni a környezetet. A fenntartható vezetésnek pedig talán a legfontosabb alapvetései közé tartózik - az elvégzett kutatások szerint is - az, hogy milyen optimizmussal képesek a jövőbe tekinteni az intézmény irányítói. Ezt megérzik a kollégák is, az üzleti partnerek is. Az integritás, az ambíció, a kíváncsiság, az empátia sorolódik még e feltételek közé, s ezeken keresztül akár rendkívüli teljesítmények érhetők el, akkor kiváltképp, ha párosul mindehhez az önbecsülés is.

Gazdasági felelősség is

Egy vállalat gondolkodását is el lehet mozdítani úgy, hogy bár profitorientált - s ez bizony a fenntarthatóságnak nagyon fontos része -, képes legyen jó ügyekért tevékenykedni úgy is, hogy megtalálja a lehetőségeket az egyének számára is. Ezt a felvetést már Somorjai Évától, a Magyar Telekom HR vezérigazgató-helyettesétől hallhatták a konferencia résztvevői. Az előadó egyebek között arra utalt, hogy öt esztendővel ezelőtt feladata lett a cég fenntarthatósággal foglalkozó csoportjának vezetése is. Ma pedig már egyre többen tudják a nagyvállalatnál, hogy társadalmi, környezeti és gazdasági felelősséget is jelent a fenntarthatóság. Az pedig hangsúlyosan igaz, hogy gazdasági előnyöknek is szerepük van ebben a folyamatban, tevékenységben.

Az információs társadalom támogatására ebben az összefüggésben is kitért az előadó, a jövő összes olyan technikai csodáját vihetik közelebb a lakossághoz a fejlődés reményében és annak ígéretével, hogy az emberek kapcsolatba kerülhetnek másokkal, s a szabad véleménynyilvánítás lehetőségei kiteljesedhessenek. Ugyancsak fenntarthatósági „hátterű" az, hogy a jövő generációjáért sokat képes tenni a Magyar Telekom, illetve az oktatásban minél jobb feltételek között legyen elérhető a tudás. Ugyancsak ebbe a szempontrendszerbe tartózik az a fajta sokszínűség is, amelyik a cég dolgozói számára kínál előnyöket. A környezet fenntarthatóságához is hozzá tudott és tud járulni a nagyvállalat, így például a Föld napján gyertyás kiszolgálással csábították boltjaikba ügyfeleiket. A lényeg pedig az, hogy mindenkinek a szívéhez kell szólni - Somorjai Éva szerint ugyanis nem lehet általános marketing eszközökkel a fenntarthatóságért tenni. A vállalat értékrendjéhez tartózik, hogy amit a fenntarthatóság szellemében mondanak, az beépüljön a napi működésbe is, s a munkavállalók, a vezetők, a tulajdonosok egyaránt elkötelezettek legyenek.

A Magyar Fenntarthatósági Csúcs 2011 második napjának összefoglalóit, képeit ide kattintva érheti el.

Valami nincs rendben a világban
Ezt vetette fel kutatásaira is utalva videó üzenetében Otto Scharmer, a 3.0 kapitalizmus elméletének megfogalmazója. Az amerikai tudós a Piac & Profit konferenciája résztvevőinek egyebek között azt fejtegette, hogy másfélszer többet fogyasztunk, de a mezőgazdasági kapacitások egyharmadát már tönkretettük. Ennek is következménye, hogy 2030-ig megduplázódnak az élelmiszerárak, ugyanakkor az éhezés is mind inkább fenyeget. Egyebek mellett utalt arra a WHO-tól származó statisztikára, spirituális problematikára, arra, hogy az utóbbi években megháromszorozódott az öngyilkosságok száma. Az egész társadalomban, gazdaságban az elengedhetetlen átalakuláshoz új vezetői képességek, nyitott elmék kellenek, de szükség van a nyitott szívekre és a nyitott akaratra is.

Véleményvezér

Nagyot fordultak Trump hívei Ukrajna ügyében

Nagyot fordultak Trump hívei Ukrajna ügyében 

Orbán Viktor ukránellenes politikája számára rossz hír érkezett.
Sereghajtó Magyarország a fiatal diplomások számában

Sereghajtó Magyarország a fiatal diplomások számában 

A kormány által meghirdetett munkaalapú gazdaság önmagában kevés a felzárkózáshoz.
Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo