Az előadó mindenekelőtt a cég eredményes vezetésének általános szemléletére utalt, arra, hogy a növekedést tekintik a legtöbben alapvetésnek. Ám az amerikai tudós jóvoltából is kezdett kiderülni, hogy létezik egy olyan hozzáadott-érték termelés, amely nehezen írható le a klasszikus növekedési modellekkel.
A flow elmélet - ennek megalkotója Csíkszentmihályi Mihály - egyik lényeges állítása, hogy amikor a képességeink egyensúlyba kerülnek a kihívásokkal, előáll az úgynevezett „áramlatállapot", s ezáltal olyan lelki helyzetbe, viszonyrendszerbe kerülünk, amilyenben varázslatos dolgok történnek velünk. Például az idő megszűnik létezni számunkra, az üzleti világban pedig a teljesítményünk jelentős mértékben megnövekszik. Egyébiránt ilyen jellegű, a nagyobb teljesítményre való ösztönzés az ALEAS Simulations tevékenységének a lényege, s például felnőtteknek való videojátékokat készítenek. Nem a szórakoztatást szolgálják, hanem tudást, elsajátítható képességeket „kínálnak" a szimulációs eszközökkel. Ilyen produktum érdekében működnek együtt Csíkszentmihályi professzorral. Az ő javaslatára alakították ki a kaliforniai borászatot modellező szimulációs megoldást. Hogyan lehet például a konfliktusoknak értékteremtő „kimenetet" adni, hogyan tudunk úgy konfrontálódni, hogy az jó legyen? - válaszolták meg az amerikai tudós közreműködésével is. De legalább ilyen fontos szempont, hogyan lehet inspirálni a környezetet. A fenntartható vezetésnek pedig talán a legfontosabb alapvetései közé tartózik - az elvégzett kutatások szerint is - az, hogy milyen optimizmussal képesek a jövőbe tekinteni az intézmény irányítói. Ezt megérzik a kollégák is, az üzleti partnerek is. Az integritás, az ambíció, a kíváncsiság, az empátia sorolódik még e feltételek közé, s ezeken keresztül akár rendkívüli teljesítmények érhetők el, akkor kiváltképp, ha párosul mindehhez az önbecsülés is.
Gazdasági felelősség is
Egy vállalat gondolkodását is el lehet mozdítani úgy, hogy bár profitorientált - s ez bizony a fenntarthatóságnak nagyon fontos része -, képes legyen jó ügyekért tevékenykedni úgy is, hogy megtalálja a lehetőségeket az egyének számára is. Ezt a felvetést már Somorjai Évától, a Magyar Telekom HR vezérigazgató-helyettesétől hallhatták a konferencia résztvevői. Az előadó egyebek között arra utalt, hogy öt esztendővel ezelőtt feladata lett a cég fenntarthatósággal foglalkozó csoportjának vezetése is. Ma pedig már egyre többen tudják a nagyvállalatnál, hogy társadalmi, környezeti és gazdasági felelősséget is jelent a fenntarthatóság. Az pedig hangsúlyosan igaz, hogy gazdasági előnyöknek is szerepük van ebben a folyamatban, tevékenységben.
Az információs társadalom támogatására ebben az összefüggésben is kitért az előadó, a jövő összes olyan technikai csodáját vihetik közelebb a lakossághoz a fejlődés reményében és annak ígéretével, hogy az emberek kapcsolatba kerülhetnek másokkal, s a szabad véleménynyilvánítás lehetőségei kiteljesedhessenek. Ugyancsak fenntarthatósági „hátterű" az, hogy a jövő generációjáért sokat képes tenni a Magyar Telekom, illetve az oktatásban minél jobb feltételek között legyen elérhető a tudás. Ugyancsak ebbe a szempontrendszerbe tartózik az a fajta sokszínűség is, amelyik a cég dolgozói számára kínál előnyöket. A környezet fenntarthatóságához is hozzá tudott és tud járulni a nagyvállalat, így például a Föld napján gyertyás kiszolgálással csábították boltjaikba ügyfeleiket. A lényeg pedig az, hogy mindenkinek a szívéhez kell szólni - Somorjai Éva szerint ugyanis nem lehet általános marketing eszközökkel a fenntarthatóságért tenni. A vállalat értékrendjéhez tartózik, hogy amit a fenntarthatóság szellemében mondanak, az beépüljön a napi működésbe is, s a munkavállalók, a vezetők, a tulajdonosok egyaránt elkötelezettek legyenek.
A Magyar Fenntarthatósági Csúcs 2011 második napjának összefoglalóit, képeit ide kattintva érheti el.