Olcsóbb, zöldebb, mégsem keressük! Miért?

A környezetkímélő technológiákat, szolgáltatásokat kínáló, ún. cleantech" vállalatoknak sokkal jobban kellene kommunikálniuk termékeik és szolgáltatásaik előnyeit, hogy felgyorsítsák azok piaci elfogadottságát. A Weber Shandwick legújabb kutatása szerint a gyenge minőségű kommunikáció jelentősen lelassítja a zöld technológiák piacának fejlődését.

A világ egyik vezető kommunikációs tanácsadó cége, a Weber Shandwick és a KRC Research közös tanulmánya szerint a gyártók és szolgáltatók gyenge minőségű kommunikációja számottevően lassítja a környezetkímélő technológiák  („cleantech") elterjedését. A Franciaországban, Németországban, Spanyolországban és az Egyesült Királyságban megkérdezett összesen 400 beszerzési vezető közel egyharmada (29%) egyáltalán nem kap információt cleantech vállalatoktól. További egynegyedük (26%) kap ugyan híreket, de nem elegendőt, míg 11% szerint a kapott információ túl bonyolult.

A Weber Shandwick tanulmánya rámutat, hogy az európai vállalkozások 60%-a napjainkban ugyanolyan fontosnak tartja a környezetbarát beszerzést, mint a gazdasági visszaesést megelőzően, sőt 25% szerint a jövőben még nagyobb hangsúlyt kapnak majd a környezetbarát technológiák. Csupán a megkérdezettek 14% véli, hogy e terület alacsonyabb prioritást élvez majd a későbbiekben.

Félnek a magas költségektől

Annak ellenére, hogy Európában tíz nagy szervezetből nyolc rendelkezik cleantech beszerzési politikával, a megkérdezett döntéshozók fele szerint a magas költségekkel kapcsolatos percepciók nagyban akadályozzák a „zöld befektetéseket".

A versenyelőnyt a vállalatok azzal tudják megszerezni, ha megmutatják, miképp lehet megtakarításokra vagy egyéb előnyökre szert tenni „zöld beszerzések" révén - emelte ki a Weber Shandwick Technology ügyvezető igazgatója, Michelle McGlocklin.

Van jövője a szektornak

A Weber Shandwick közép-európai ügyvezető igazgató-helyettese, a cleantech szektorért is felelős Karvalics Attila szerint az elkövetkező évtizedben a cleantech a második legnagyobb feltörekvő iparággá válik Európában a biotechnológia után.  Karvalics kiemelte, hogy csak tavaly mintegy 900 millió euró befektetés realizálódott a cleantech szektorban Európában, és az EU kohéziós politikája alapján további 105 milliárd euró befektetés jelenik majd meg ugyanitt az elkövetkezendő évtizedben.

Karvalics Attila szerint a szektor Magyarországon is egyre erősödik, de itthon még hiányoznak a létfontosságú alapok a terület látványos fejlődéséhez: „Intézményi szinten túl sok gazdája van a környezettudatos technológiákat kínáló szektornak, nincs közös vízió, nincsenek megfelelő tudásközpontok, nincs elegendő számú szakértő, aki fel tudná gyorsítani a technológiák elterjedését, vagy akár csak a megfelelő pályázatok megszületését és végrehajtását. Ráadásul itthon is ritkán látni professzionális kommunikációt a szektorban."

Karvalics szerint a sikeres exit stratégiák hiánya is jelentősen hátráltatja a szektor fejlődését. A technológiai előnyök és azok kommunikációja mellett a kiváló vállalati image-nek is egyre meghatározóbb szerepe lesz a szektor cégeinek jövőbeli sikerében - véli a szakember.

A tanulmány megállapításai:
• Míg Németországban a szervezetek közel háromnegyedének vannak „cleantech” irányelvei, addig az Egyesült Királyságban a válaszadóknak alig több mint a fele rendelkezik ilyenekkel.
• Franciaországban a válaszadók kétharmada a költségeket találja a cleantech elterjedése legnagyobb akadályának, míg a németeknél kevesebb, mint 40% gondolja ugyanezt.
• A német és spanyol szervezetek 83%-a felméri az alvállalkozók környezeti teljesítményét, Franciaország esetében ez az arány kevesebb, mint 50%.
• A gazdasági visszaesés eredményeként a spanyolok és franciák nagyobb hangsúlyt fektetnének a környezetbarát technológiák felhasználására (37 vs. 28%), míg a németek és az angolok nem tartják ezt olyan fontosnak (17 és 16%).

Véleményvezér

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo