Odafigyelés nélkül a megosztás sem környezetbarát

Habár környezetbarátnak gondoljuk a megosztáson alapuló gazdaságot, a valóságban, ha nem figyelünk oda, akkor itt is hamar túlfogyasztáshoz vezethet az emberi mohóság.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: Pixabay

A megosztás, osztozás terjedésével különböző formákban egyre több dolgot osztunk meg: autót, házat, sportfelszerelést, szerszámokat, játékokat, ételt, és még nagyon sok mindent. És a megosztásról intuitíve azt gondoljuk, hogy környezetbarát, hiszen így bizonyos dolgok élettartamát meghosszabbítjuk, másokat meg sem kell vennünk, és így számos még használható eszköz és tárgy sokkal később válik hulladékká – olvasható a GreenDependend Egyesült Kislábnyom című hírlevelében. (Nem mindenkinek érdemes például kocsit venni.)

Ennek a megérzésnek a helyességét vizsgálták meg francia kutatók, és azt találták, hogy ha a megosztást lehetővé tévő modellek a legideálisabb körülmények között működnének, a háztartási költségek 7 százalékát meg lehetne spórolni, a hulladék mennyiségét pedig 20 százalékkal lehetne csökkenteni. A működési modellről és sikeres hazai és külföldi példákról olvashat itt.

Felhívják a figyelmet viszont arra, hogy bár a megosztás és osztozás gazdasága környezeti szempontból ígéretes, ennek a lehetőségnek a kihasználása, és a környezeti előnyök megvalósulása legalább 3 tényezőtől függ:

1. A megosztott termékek minőségétől: ha nem elég jó minőségűek, és a közös használat miatt ezért hamarabb elhasználódnak, a közös használatnak környezeti előnye nem feltétlenül lesz;

2. Felelős szállítás: a megosztás gyakran jelenti azt, hogy a megosztott eszközt a felhasználókhoz el kell juttatni. Bár a megosztás alapja sokszor az, hogy a felhasználók földrajzi szempontból közel vannak egymáshoz, ez a tény nem mindig áll fenn, ezért különleges figyelmet érdemel.

3. A megosztás bizonyos esetekben vezethet túlzott fogyasztáshoz, illetve nem feltétlenül van fogyasztást csökkentő hatása. Például, azok, akik használt ruhát vesznek, vagy egymás közt cserélgetik a ruhákat, kevesebb új ruhát vesznek?

A megosztást és közös használatot segítő modellek tehát nem magától értetődően fenntarthatók: oda kell figyelni, hogy azok legyenek!

Nem fúrógép kell, csak egy luk a falban
Míg a 20. század a termelés és a javak felhalmozásának érája volt, századunk a tulajdon hatékony megosztásának korszaka lehet. A közösségi megosztáson alapuló üzleti modell első fecskéi már korábban megvetették a lábukat Magyarországon, és egyre több hazai startup vállalkozás gondolkodik ebben a struktúrában.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo