A lengyelországi Lublin egyike a világ első városainak, amelyek fotovoltaikus vékony rétegű CIGS napelemeket telepítettek városi buszaik tetejére. A buszok akkumulátorát feltöltő napelemek a napenergiát elektromos energiává alakítják át. Így csökken az alternátorok által való feltöltés, amely alacsonyabb üzemanyag-fogyasztást, és ezáltal gazdasági és ökológiai haszont eredményez.
A vékony rétegű CIGS napelemek vékonyabbak és könnyebbek a tradicionális, üvegből készült szilícium napelemeknél. Nem toxikusak (kadmiummentesek), és keret nélkül gyárthatók, ezáltal ideálisak az épületekre és a városokban közlekedő járművekre való telepítésre. A CIGS napelemek rugalmasak és hajlékonyak.
Lublin városa évente 2600 amerikai dollárig terjedő potenciális megtakarításra számíthat buszonként. A rendszer megtérülési idejét csekély két évre becsülik, csak az üzemanyag-fogyasztás csökkenésének, nem pedig az általános környezeti előnyöknek a figyelembevételével. Két év után a napenergiás megoldás többletet hoz a napelem hátralevő élettartamára, amely meghaladja a busz élettartamát.
A lublini napelemes busz-projekt két év után kerül kiértékelésre. Az első napelemes busz már közlekedik. A napelemeket Lublin Scania buszokból álló buszflottájára telepítik.
Ideális járművekre és épületekre
„Szilárd meggyőződésünk, hogy a vékony rétegű CIGS napelemek a jövő napelemei. Hatásfokuk egyre nő, és számos előnnyel rendelkeznek a tradicionális szilícium alapú napelemekkel szemben. Tartósak, ellenállnak a rezgéseknek, hajlékonyak és költséghatékonyan gyárthatók kis mennyiségben” – hangsúlyozta az ügyvezető.