Napelemes buszokra áll át Lublin

Az energiafogyasztás csökkentését és a tömegközlekedés „zöldebbé" tételét célozva a lengyelországi Lublin városa vékony rétegű napelemeket telepített a városi buszok tetejére. A vékony rétegű napelemek könnyűek és rugalmasak, ezért ideálisak a világ városaiban közlekedő járművekre való telepítésre.

A rugalmas napelemek bármilyen felületre elhelyezhetők – Kép: Midsummer

A lengyelországi Lublin egyike a világ első városainak, amelyek fotovoltaikus vékony rétegű CIGS napelemeket telepítettek városi buszaik tetejére. A buszok akkumulátorát feltöltő napelemek a napenergiát elektromos energiává alakítják át. Így csökken az alternátorok által való feltöltés, amely alacsonyabb üzemanyag-fogyasztást, és ezáltal gazdasági és ökológiai haszont eredményez.

A vékony rétegű CIGS napelemek vékonyabbak és könnyebbek a tradicionális, üvegből készült szilícium napelemeknél. Nem toxikusak (kadmiummentesek), és keret nélkül gyárthatók, ezáltal ideálisak az épületekre és a városokban közlekedő járművekre való telepítésre. A CIGS napelemek rugalmasak és hajlékonyak.

Lublin városa évente 2600 amerikai dollárig terjedő potenciális megtakarításra számíthat buszonként. A rendszer megtérülési idejét csekély két évre becsülik, csak az üzemanyag-fogyasztás csökkenésének, nem pedig az általános környezeti előnyöknek a figyelembevételével. Két év után a napenergiás megoldás többletet hoz a napelem hátralevő élettartamára, amely meghaladja a busz élettartamát.

A lublini napelemes busz-projekt két év után kerül kiértékelésre. Az első napelemes busz már közlekedik. A napelemeket Lublin Scania buszokból álló buszflottájára telepítik.

Ideális járművekre és épületekre

Beköszönt az elektromos kocsik aranykora?
Fordulóponthoz érkezett az e-mobilitás piaca: jelenleg az átmenet időszakában vagyunk, amikor az akkumulátorok ára évente 20-30 százalékkal csökken, ami elképesztő hatást gyakorol a gépjárműiparra.
„A tradicionálisabb szilícium alapú napelemekkel ellentétben, a vékony rétegű CIGS napelemek rugalmasak és könnyek, ezért ideálisak mozgásban lévő járművekre, valamint sok épületre, hulladéklerakóra stb. való telepítésre” – mondja Sven Lindström, a napelemeket gyártó Midsummer ügyvezető igazgatója. Ha egy északközép-európai város költséghatékonyan és rövid megtérülési idővel vékony rétegű napelemeket tud telepíteni tömegközlekedési járműveire, elképzelhetjük, hogy milyen lehetőségek nyílhatnak a világ naposabb országaiban található, járműveikre és épületeikre napelemeket telepítő nagyobb városok előtt.

„Szilárd meggyőződésünk, hogy a vékony rétegű CIGS napelemek a jövő napelemei. Hatásfokuk egyre nő, és számos előnnyel rendelkeznek a tradicionális szilícium alapú napelemekkel szemben. Tartósak, ellenállnak a rezgéseknek, hajlékonyak és költséghatékonyan gyárthatók kis mennyiségben” – hangsúlyozta az ügyvezető.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo