Napelemes buszokra áll át Lublin

Az energiafogyasztás csökkentését és a tömegközlekedés „zöldebbé" tételét célozva a lengyelországi Lublin városa vékony rétegű napelemeket telepített a városi buszok tetejére. A vékony rétegű napelemek könnyűek és rugalmasak, ezért ideálisak a világ városaiban közlekedő járművekre való telepítésre.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A rugalmas napelemek bármilyen felületre elhelyezhetők – Kép: Midsummer

A lengyelországi Lublin egyike a világ első városainak, amelyek fotovoltaikus vékony rétegű CIGS napelemeket telepítettek városi buszaik tetejére. A buszok akkumulátorát feltöltő napelemek a napenergiát elektromos energiává alakítják át. Így csökken az alternátorok által való feltöltés, amely alacsonyabb üzemanyag-fogyasztást, és ezáltal gazdasági és ökológiai haszont eredményez.

A vékony rétegű CIGS napelemek vékonyabbak és könnyebbek a tradicionális, üvegből készült szilícium napelemeknél. Nem toxikusak (kadmiummentesek), és keret nélkül gyárthatók, ezáltal ideálisak az épületekre és a városokban közlekedő járművekre való telepítésre. A CIGS napelemek rugalmasak és hajlékonyak.

Lublin városa évente 2600 amerikai dollárig terjedő potenciális megtakarításra számíthat buszonként. A rendszer megtérülési idejét csekély két évre becsülik, csak az üzemanyag-fogyasztás csökkenésének, nem pedig az általános környezeti előnyöknek a figyelembevételével. Két év után a napenergiás megoldás többletet hoz a napelem hátralevő élettartamára, amely meghaladja a busz élettartamát.

A lublini napelemes busz-projekt két év után kerül kiértékelésre. Az első napelemes busz már közlekedik. A napelemeket Lublin Scania buszokból álló buszflottájára telepítik.

Ideális járművekre és épületekre

Beköszönt az elektromos kocsik aranykora?
Fordulóponthoz érkezett az e-mobilitás piaca: jelenleg az átmenet időszakában vagyunk, amikor az akkumulátorok ára évente 20-30 százalékkal csökken, ami elképesztő hatást gyakorol a gépjárműiparra.
„A tradicionálisabb szilícium alapú napelemekkel ellentétben, a vékony rétegű CIGS napelemek rugalmasak és könnyek, ezért ideálisak mozgásban lévő járművekre, valamint sok épületre, hulladéklerakóra stb. való telepítésre” – mondja Sven Lindström, a napelemeket gyártó Midsummer ügyvezető igazgatója. Ha egy északközép-európai város költséghatékonyan és rövid megtérülési idővel vékony rétegű napelemeket tud telepíteni tömegközlekedési járműveire, elképzelhetjük, hogy milyen lehetőségek nyílhatnak a világ naposabb országaiban található, járműveikre és épületeikre napelemeket telepítő nagyobb városok előtt.

„Szilárd meggyőződésünk, hogy a vékony rétegű CIGS napelemek a jövő napelemei. Hatásfokuk egyre nő, és számos előnnyel rendelkeznek a tradicionális szilícium alapú napelemekkel szemben. Tartósak, ellenállnak a rezgéseknek, hajlékonyak és költséghatékonyan gyárthatók kis mennyiségben” – hangsúlyozta az ügyvezető.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo