Mégsem kell lemondanunk az olcsó bioetanolról?

A legújabb vizsgálatok azt tanúsítják, a bioüzemanyag-gyártás káros a természeti környezetre. Az EU ezért válaszút elé ért, hogy továbbra is támogassa-e a termelést. Az illetékesek úgy nyilatkoztak, megvédik a 13 milliárd eurós iparág érdekeit, ami jelentős részét teszi ki a nagyobb , 17 milliárdos eurós szektornak. Le kellene számolnunk azzal az álommal, hogy az alacsony karbontartalmú közúti közlekedés bioetanollal oldjuk meg?

A környezetvédők régóta hangoztatják, hogy a bioetanol-alapanyagok termesztése nagy nyomást ró az agráriumra, növeli a termőföldek terjedését az őshonos erdőségek és a -termelés szándékával- kiszárított lápok rovására, kiirtásukkal pedig bolygónk "tüdejét" károsítja, s végső soron az üvegházgázok elnyelését, vagyis a klímaharcot gyengíti.

A bioetanolt eredetileg azzal a koncepcióval tették meg öko-tudatos üzemanyaggá, hogy a járművek kipufogóiból kibocsátva annyi üvegházgázt jelent a légkörnek, amennyit meg is köt a gyártásához szükséges növény. Vagyis nem jár nettó emisszióval.  A fosszilis üzemanyagokhoz képest pedig "karbon-megtakarítást" eredményez. Jellemző adat, hogy a BP új, építés alatt lévő angliai bioetanol-telepe 60 százalékos karbon-megtakarítást ígér.

A termőföldek és az erdőségek versenye -mely gyakran az előbbi javára dől el- azonban pont az ÜHG-egyensúlynak ezt a kalkulációt látszik feldönteni. Az erdőirtás révén több ÜHG-kibocsátással jár az etanol-termelés, mint ahogy korábban gondolták. Ezt hívják a közvetett földhasználat megváltozatásának (ILUC: indirect land use change).

Humanitárius szempontok is előtérbe kerültek a vitában, mondván a bioetanol-növények (gabonafajták, cukornád, zöldségek) üzemanyag-célú termesztése elveszi az ételt a harmadik világban éhezők elől. Vagyis valahányszor bioüzemanyaggal töltjük fel a tankot a kutaknál, az bizonyos számú ember éhezését vonja maga után a világ másik táján.

Uniós etanol-politika
-2020-ra 10 százalékra növelni a szárazföldi közlekedés üzemanyag-fogyasztásában az etanol-arányt.
-A rendelkezés a 17 milliárd eurós uniós etanol-piacot pozícióját hivatott erősíteni.
Ám ennek 80 százalékát jelenleg biodízel adja, amit a növekvő igény miatt egyre inkább az EU-n kívülről kell behozni.

Kompromisszum lesz belőle?

Júliusban bennfentesek több jelentést is megszellőztettek, melyek a bioetanol-szektor hasznossága mellett kardoskodtak, jelentette a Reuters. A tanulmányok az ázsiai pálmaolaj, a dél-amerikai szójabab és az uniós repce termelését jelölték ki a legfontosabb környezetkárosító tevékenységekként, míg a többi etanol-növény környezeti hatását bagatellizálták, potenciális jogalapot nyújtva arra, hogy a biodízel-szektor érintetlenül vészelje át az őt sújtó vádakból eredő bizalmi és politikai válságot.

Az EU 2003-ban tett meg üzemanyag- és ökológiai politikájába központi elemévé a bioetanolt. A környezeti hatásával kapcsolatos vita immár két éve tart, ami -pontosabban a jogkörnyezet bizonytalansága- megbénította a tőke áramlását az ágazatba.

A 2008-as amerikai elnökválasztási kampányban is mindkét jelölt, McCain és Obama fontos igérvénye volt a bioetanol-ipar támogatása, holott ekkor már kezdtek nyilvánosságra jönni hatástanulmányok arról, az etanol-gyárak ipari szennyvize oxigénmentes "halálzónákat" hoz létre a Mississippi folyó torkolatánál, a Mexikói-öbölben.

Az Európai Tanács vezetői módosítani készülnek az Unió etanol-politikáját és hatályos rendelkezéseit, ám a szektor kedvezményezettségének megszüntetésére aligha számíthatunk. A politikusok arra hivatkoznak, hogy a környezeti károkat (vagyis az ILUC-t) övező kutatások és számadatok még mindig kezdetlegesek, tudományosan nem megalapozottak, ami elég ok nekik arra, hogy elvessék az ökológiai jellegű aggályokat.

A német környeztvédelmi miniszter nyíltan ellenezte a bioetanol-szektor növekedését, kormánya ugyanakkor idén 5-ről 10 százalékra emelte a megengedett bioetanol-arányt. Felmerült az a szempont is, hogy az új E10-keverék hosszú távon károsítja az autók motorját.

Az Európai Bizottság szabályozási opciói a következők:

  • A biodízel-szektor bírságolása vagy megadóztatása közvetett földhasználat miatt, ezt állítólag elvetették az illetékesek, állítja a Reuters.
  • A karbon-megtakarítási érték emelése, ami mindegyik bioetanol-fajtára egységesen ró anyagi terheket, vagyis nemcsak az Unióban favorizált biodízelre. Ezt azonban többen ellenzik, mivel a jogszabályok így nem tennének különbséget a "jó" és a "rossz", vagyis ökológiai kevésbé ártalmas és erősen káros bioetanol-növények között.
  • A bioüzemanyagokra jelenleg érvényben lévő "karbon-megtakarítási" követelmény 35 százalék a fosszilis üzemanyagok kibocsátáshoz képest. 2017-re ez az érték 50 százalékra nő, vagyis kötelezően fele annyi ÜHG-emisszióval kell járnia az etanol-előállításnak és -használatnak, mint a hagyományos üzemanyagokénak.
  • A repce állítólag még a 2017-es szigorúbb rátának is képes megfelelni, tehát hiába kiáltják ki a legkárosabb növényeknek e vitában, piaci pozíciója nem gyengülne.
  • Az uniós termelők és gyárak iideiglenes felmentése a szigorítás alól minden bizonnyal gazdaságdiplomáciai csatározásokhoz vezetne, a cukornádtermelő Brazília, s a pálmaolajban utazó Malajzia megtámadnák a döntést. Kérdéses, hogy a szabadkereskedelmi elvek felett örködő WTO milyen döntést hozna az ügyben, mivel hivatalosan is elismerte a bioetanol-gyártás káros humanitárius hatását a világ éhezőire nézve (lásd a keretes anyagot alant).

A közvetett (indirekt) földhasználattal (ILUC) kapcsolatos vita szükségszerűen a második generációs bioüzemanyagok felé tereli az ágazatot és a K+F-t, hogy termőföldet nem igénylő forrásokból (pl. háztartási hulladék, algából) állítsanak elő etanolt. Ám ezek energiahatékonysága -a befektetett és kinyert energia aránya- egyelőre nem kecsegtetnek kedvező eredményekkel.

Világbank, WTO, IMF, FAO, OECD: bioetanol-ellenes állásponton
A kormányoknak el kellene törölniük a bioetanol-gyártást elősegítő támogatási rendszereket, melyek feltornásszák az élelmiszerárakat, állítja egy új tanulmány, melyet tíz különféle nemzetközi ügynökség dolgozott ki, köztük a Világbank, az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezete (FAO), a World Food Program, a WTO, a Nemzetközi Valutaalap (IMF), és az OECD.
A magas olajárak miatt előnyben részesített bioetanol-igény megemeli a növények árát, így a gazdáknak jobban megéri üzemanyagnak eladni a termést, mint az élelmiszernek. A tanulmány a vezető gazdasági nagyhatalmak, a G20-országok számára készült. A tömörülés elnöki tisztjét idén ellátó Franciaország mandátuma prioritásáként hirdette meg az élelmiszerárak stabilizálásának kérdését.
A szektor képviselői nem győzik ismételgetni, a derivatívák, vagyis a terményekkel kapcsolatos tőzsdei spekuláció, a magas energiaárak, a politikai instabilitás és a természeti katasztrófák sokkal nagyobb hatással van az élelmiszerárakra, mint a bioetanol-gyártás. Azt is felhozzák védelmükre: a bioetanol kedvező hatása az, hogy melléktermékei takarmányként is használhatók, amivel a takarmányigény egy része alól mentesíthetik az élelmiszerpiacokat.
Franciaország nagyobb transzparenciát szeretne látni az ágazatban és azt látná jónak, ha élelmiszerár-koordináló szervezetet létesítenének, mely vésztartalékokkal is rendelkezne arra az esetre, ha éhínség tör ki valahol, mint például most Kenyában.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo