Lemond a bioüzemanyagokról az EU?

"Az autókban felhasznált bioetanolnak és más zöld üzemanyagoknak szándékolatlan mellékhatásai lehetnek a trópusi őserdőkre és vizes területekre nézve", állítják az EU új jelentései. Még nem világos, ebből hivatalos állásfoglaláshoz is eljut-e az Európai Bizottság, és az pontosan hogyan érintené-e a lehetséges bioetanol-támogatásokat?

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Az EU 2008-ban deklarálta célját, mely szerint 500 millió uniós polgár 2020-ra üzemanyag-igénye 10 százalékát megújuló forrásokból szerezze be. Egyes EU-tisztségviselők azonban évek óta azért lobbiznak, hogy csökkentsék ezt az arányt - a bioetanol-előállító cégek lobbistáinak nyomására.

Új hatástanulmányok arról tanúskodnak, hogy a bioüzemanyagokra történő átállásnak kedvezőtlen mellékhatásai lehetnek az árupiacokra. "Az EU-bioüzemanyag politikája jelentős változást vált ki a mezőgazdasági terménypiacon", állítja egy 116 oldalas dokumentum, amelyet a döntéshozók elé terjesztettek, s egy példányát a Reuters kaparintotta meg (amint a hírügynökség fogalmaz: "az információ-szabadságjog értelmében").

"A bioüzemanyagok jelenlegi és jövőbeli támogatása valószínűleg felgyorsítaná a vetőmaggal bevetett területek méretét főleg Latin-Amerikában és Ázsiában. Ez jelentős és aligha visszafordítható környezeti károk kockázatát hordozza". A megállapítás nem új, a környezetvédők jó ideje próbálják eljuttatni a politikusok fülébe az óceán mindkét partján, Amerikában szintén.

Az EU bioetanol-politikája
2020-ra 500 millió EU-polgár üzemanyaga 10 százalékát szerezze megújuló forrásokból
Ennek értelmében 2020-ra az EU-ban 5,2 millió hektárt tesz ki a bioetanolhoz kapcsolódó növénytermesztés. Ez nagyobb  terület, mint Hollandia.

"Közvetett földhasználat"

A bioetanol-üzlet ellenzői azt állítják, az üzemanyaggyártás céljára termesztett növények az élelmezésre szánt növényekkel versenyeznek a föld használatában. Ezért a farmerek olyan területekre terjeszkednek, amelyek korábban természetes élőhelyek voltak.

Mit jelent ez? Azt, hogy gyakran az őserdők felégetésével és kivágásával teszik hozzáférhetővé a bioetanol-növények számára az új földeket. Ezzel persze hatalmas mennyiségben juttatnak üvegházgázokat a légkörbe. Vagyis a bioetanolgyártás már a kezdőponton elveszti minden jótékony környezeti hatását.

E probléma áll a kozmetikai szerekkel kapcsolatos olajpálma-telepítés botrány középpontjában is, amint arról tegnap beszámoltunk. Ha az európai bioüzemanyagoknak csak 2,4 százaléka származik olyan területekről, mint Indonézia (őserdők kárára létesített) pálmaolaj-ültetvényei, az gyakorlatilag hatástalanítja a bioetanol mindennemű környezetkímélő erényeit, állítja a Bizottságnak eljuttatott jelentések egyike.

Tovább bonyolítja a kérdést, hogy a gazdák nem kizárólag termőföld-bővítéssel elégítik ki a piac megnövekedett igényeit: gyakran műtrágyával, öntözéssel, gyomirtószerekkel növelik a termésátlagot, ezek viszont erodálják a földet.

5 milliárd eurós iparág forog kockán

Egy, a Reuters birtokába került benső memo szerint a fenti gondolatmenet értelmében a bioetanol-iparág teljes ökológiai lábnyomát kell figyelembe venni. Ha az EU bioetanol-politikája emiatt megváltozik, évi 5 milliárd eurós (6,8 milliárd dolláros) volumenű iparág kerül veszélybe. Ugyanis annak hatására, hogy az EU 2008-ban favorizálta a bioüzemanyagokat, dollármilliárdok áramlottak az etanol-bizniszbe!

Úgy tűnik, a legújabb hatástanulmányok rádöbbentették az Európai Bizottság tisztségviselőit arra, a bioetanol nem is olyan zöld megoldás, mint ahogy évek óta hirdetik a politikai retorikájukban. Arról azonban nincs hír, hogyan fogják számosítani a környezeti károkat.

A Bizottság tagsága megosztott a tekintetben, vajon folytassák-e az üzemanyagellátásban a bioetanol-arány növelésére irányuló politikát. Günther Öttinger energiaügyi biztos sajtószóvivője azonban elismerte, hogy a tagok előtt nem ismeretlen a dilemma, és kivizsgálás céljából nagy mennyiségű dokumentumokat gyűjtöttek össze a témában.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo