Lassan elbúcsúzhatunk a hagyományos üzemanyagoktól?

Az Accenture (NYSE: ACN) azonosította azon technológiákat, amelyek becslései szerint valószínűleg meg fogják változtatni a közlekedésben használt üzemanyagok keresletét és kínálatát, valamint csökkenteni tudják a kibocsátást a következő 5 éven belül. A belsőégésű motorok, bio üzemanyagok, villamosítás és egyéb technológiák fejlődését összehasonlító riportjában az Accenture azonban figyelmeztet - e technológiák üzleti életképessége késni fog, hacsak a szabályozó testületek nem támogatják kezdeményező módon a tudomány átültetését a mindennapokban alkalmazott technológiába.

Hamarabb hazahozná az uniós pénzeket egy Tisza-kormány, mint az Orbán-kormány?
Maradt még szövetségese Magyarországnak Európában?

Online Klasszis Klub élőben Szent-Iványi Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves külpolitikai szakértőt!

2025. július 30. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A „Tudományra fogadunk - Felforgató technológiák a közlekedési üzemanyagok területén" jelentés kiválasztott 12 olyan fejlesztést a villamosítás és genetikailag módosított bio üzemanyagok, valamint jelenlegi üzemanyagforrások közül, amelyek a legközvetlenebb hatást gyakorolják a kibocsátásra, valamint a benzin és dízel piacokra.  A tanulmány 25 olyan céget mutat be, amelyek célja e technológiák piacra vitele a következő öt évben.

Az Accenture következtetése szerint, míg jelenleg mind a 12 technológia fejlesztés alatt áll, a jövőben nem feltétlenül mindegyiket lehet sikeresen piacra vinni.  A forgalmazhatóság esélyei növelése érdekében a törvényhozók feladata:

  • Az első üzemek kockázatainak csökkentése megbízások, ösztönzések, adókedvezmények vagy akár közvetlen beruházás segítségével.
  • Egyértelmű szabályozás és támogatás nyújtása a kulcskérdésekben, mint pl. szellemi tulajdon védelme, szintetikus biológia, akkumulátor technológia és a víz és energia hatékony használata bio üzemanyag előállításában.
  • Rövid távú pragmatikus megoldások támogatása, mint pl. járműmotor hatékonyságának növelése, vagy hulladék hasznosítása, a hosszabb távú fejlesztések áthidalására.

„Soha ezelőtt nem követeltünk ennyit a törvényalkotóktól és kormányoktól.", állítja Melissa Stark, Accenture partner és a tanulmány szerzője. „A tudomány hatalmasat haladt előre, de most szükség van a kormányok vezetőire is, ezen alacsony kibocsátású technológiák forgalmazhatóságának felgyorsítására. Ez azt jelenti, hogy a törvényalkotóknak olyan szintig meg kell érteniük az új technológiákat, hogy gyorsan meg tudják hozni a szükséges kompromisszumos döntéseket, valamint kezelni tudják az olyan kérdéseket, mint pl. a genetikai módosítás, vagy a szellemi tulajdon védelme. Ezen kívül pénzügyi támogatást és fogyasztó ösztönzést is kell biztosítaniuk." 

Mindenhol más terjedhet el
Minden helyi piacon az új üzemanyag technológiák sokfélesége áll rendelkezésre. Ez lehetővé teszi a kormányok számára a helyi energia biztonsági és gazdasági fejlődési igények figyelembe vételét – jobban, mint a szénhidrogének mai globális szintű kereskedelme. Noha a legtöbb technológia széles körben elérhető lesz, a helyi adottságok fogják az egyes technológiák közötti erőviszonyokat meghatározni – Brazília a cukornád alapú üzemanyagra helyezi a hangsúlyt, Dél-Korea és Japán a villamosításra, Kína és USA mindegyik üzemanyag opcióra.

A jelentés három főbb megállapítása

A törvényalkotók nem hagyhatják figyelmen kívül a meglévő technológiák „alacsonyan lógó gyümölcseit"

  • A hagyományos járműmotor jelenti az azonnali kibocsátás csökkentésre a legnagyobb lehetőségeket - könnyebb járművek, üzemanyag befecskendezés és erőátviteli fejlesztéseknek köszönhetően. De ehhez magasabb hatékonysági normák szükségesek.
  • A hulladékból előállított üzemanyag egy fontos üzemanyagforrás lesz, különösen Észak-Európában, ahol a lerakásra szolgáló kapacitás behatárolt. Szabályozás és pénzügyi ösztönzők szükségesek ezen iparág beindításához.
  • A genetikai módszerek növelik a kukorica és a cukornád hozamot, mialatt folyamatfejlesztés és technológiai fejlesztések csökkentik a víz és energia felhasználást. Ezeket már most lehet olyan piacokon alkalmazni, ahol a hozam alacsonyabb. 

A genetikai módosítások támogatása kritikus lesz a következő generációs bio üzemanyagok tekintetében

  • A genetikai módosítások lehetővé teszik a következő generációs nyersanyag előállítását, amelyek nagyobb energiasűrűséget biztosítanak, kevesebb vízre és energiaára van szükségük, valamint könnyebben lebonthatóak. A cukorból-dízel és a riportban bemutatottak közül néhány butanolos megoldás is genetikai módszereket használ olyan benzin és dízel pótlékok előállítására, amelyek a jelenlegi infrastruktúrával használhatóak.
  • Az alga a szójababhoz képest 25-ször nagyobb hozamot kínálhat, de kb. 10 évig is eltarthat, amíg forgalomba hozható lesz. Az Accenture kutatásai jelezik, hogy a gallononkénti költség még mindig 8-30 USA dollár körül található és a törzsek, termesztés és betakarítás sokfélesége továbbra is egy korlát marad. Az Accenture hiszi, hogy a magasabb hozamú és alacsonyabb termesztési és betakarítási költségű fajok előállításának kulcsa a genetikai módosítások.

A villamosítást az akkumulátor költségek és korlátok tartják vissza

Az összes technológia közül a bedugható hibrid elektromos jármű motorok lehetnek a leginkább felforgatóak, de törvényhozói ösztönzések nélkül a kezdeti költségek és az akkumulátorok teljesítménye megakadályozza a széleskörű elterjedést.

  • A nyilvános töltő hálózat lesz a kulcs a villamosítás jelentős térnyerésében, de szükség van globálisan elfogadott technikai normákra és alkalmas hálózatra is.
  • A Jármű-hálózatra technológia lehetővé teszi az energia visszatöltését egyes járművekről a hálózatra. Mindazonáltal több mint 15 évbe fog telni, míg teljes körűen elterjedhet, mivel a hibrid járművek és motorok nagymértékű alkalmazása szükséges hozzá. 

"A bedugható hibrid elektromos jármű motorok lehet a leginkább felforgató technológia, de az előzetesen szükséges költségek, az akkumulátorok teljesítménye és biztonsága jelentős kérdés marad." - mondta Melissa Stark. „Az akkumulátor jelenti azt a villamosítás szempontjából, mint a nyersanyagköltség a bio üzemanyagoknak, ezen felül ott vannak az ellátás, ellátási lánc és fenntarthatósági kihívások, amiket le kell győzni. Például, a lítium drága, nagyon gyúlékony, szűkös és csak néhány ország gyártja nagyban."

Véleményvezér

Végleges, nem lesz Kneecap a Szigeten

Végleges, nem lesz Kneecap a Szigeten 

Kitoloncolják őket, ha mégis jönnének.
Szijjártó Péter meghívott egy homoszexuális házaspárt Budapestre

Szijjártó Péter meghívott egy homoszexuális házaspárt Budapestre 

Szijjártó Péter szerint szabad a szerelem Magyarországon.
Hűtlen kezeléssel vádolja Pokorni Zoltán volt fideszes polgármestert utóda

Hűtlen kezeléssel vádolja Pokorni Zoltán volt fideszes polgármestert utóda 

Pokorni Zoltán annak idején kéz levágást ígért azoknak, akik lopnak.
Az Orbán-kormányt gyanúsítják a kárpátaljai templom elleni támadással

Az Orbán-kormányt gyanúsítják a kárpátaljai templom elleni támadással 

Orosz-magyar közös titkosszolgálati akció?
A kárpátaljai templom elleni támadás mögött az orosz titkosszolgálat is állhat

A kárpátaljai templom elleni támadás mögött az orosz titkosszolgálat is állhat 

Gyanús körülmények a kárpátaljai templom felgyújtási kísérlete körül.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo