Lassan elbúcsúzhatunk a hagyományos üzemanyagoktól?

Az Accenture (NYSE: ACN) azonosította azon technológiákat, amelyek becslései szerint valószínűleg meg fogják változtatni a közlekedésben használt üzemanyagok keresletét és kínálatát, valamint csökkenteni tudják a kibocsátást a következő 5 éven belül. A belsőégésű motorok, bio üzemanyagok, villamosítás és egyéb technológiák fejlődését összehasonlító riportjában az Accenture azonban figyelmeztet - e technológiák üzleti életképessége késni fog, hacsak a szabályozó testületek nem támogatják kezdeményező módon a tudomány átültetését a mindennapokban alkalmazott technológiába.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A „Tudományra fogadunk - Felforgató technológiák a közlekedési üzemanyagok területén" jelentés kiválasztott 12 olyan fejlesztést a villamosítás és genetikailag módosított bio üzemanyagok, valamint jelenlegi üzemanyagforrások közül, amelyek a legközvetlenebb hatást gyakorolják a kibocsátásra, valamint a benzin és dízel piacokra.  A tanulmány 25 olyan céget mutat be, amelyek célja e technológiák piacra vitele a következő öt évben.

Az Accenture következtetése szerint, míg jelenleg mind a 12 technológia fejlesztés alatt áll, a jövőben nem feltétlenül mindegyiket lehet sikeresen piacra vinni.  A forgalmazhatóság esélyei növelése érdekében a törvényhozók feladata:

  • Az első üzemek kockázatainak csökkentése megbízások, ösztönzések, adókedvezmények vagy akár közvetlen beruházás segítségével.
  • Egyértelmű szabályozás és támogatás nyújtása a kulcskérdésekben, mint pl. szellemi tulajdon védelme, szintetikus biológia, akkumulátor technológia és a víz és energia hatékony használata bio üzemanyag előállításában.
  • Rövid távú pragmatikus megoldások támogatása, mint pl. járműmotor hatékonyságának növelése, vagy hulladék hasznosítása, a hosszabb távú fejlesztések áthidalására.

„Soha ezelőtt nem követeltünk ennyit a törvényalkotóktól és kormányoktól.", állítja Melissa Stark, Accenture partner és a tanulmány szerzője. „A tudomány hatalmasat haladt előre, de most szükség van a kormányok vezetőire is, ezen alacsony kibocsátású technológiák forgalmazhatóságának felgyorsítására. Ez azt jelenti, hogy a törvényalkotóknak olyan szintig meg kell érteniük az új technológiákat, hogy gyorsan meg tudják hozni a szükséges kompromisszumos döntéseket, valamint kezelni tudják az olyan kérdéseket, mint pl. a genetikai módosítás, vagy a szellemi tulajdon védelme. Ezen kívül pénzügyi támogatást és fogyasztó ösztönzést is kell biztosítaniuk." 

Mindenhol más terjedhet el
Minden helyi piacon az új üzemanyag technológiák sokfélesége áll rendelkezésre. Ez lehetővé teszi a kormányok számára a helyi energia biztonsági és gazdasági fejlődési igények figyelembe vételét – jobban, mint a szénhidrogének mai globális szintű kereskedelme. Noha a legtöbb technológia széles körben elérhető lesz, a helyi adottságok fogják az egyes technológiák közötti erőviszonyokat meghatározni – Brazília a cukornád alapú üzemanyagra helyezi a hangsúlyt, Dél-Korea és Japán a villamosításra, Kína és USA mindegyik üzemanyag opcióra.

A jelentés három főbb megállapítása

A törvényalkotók nem hagyhatják figyelmen kívül a meglévő technológiák „alacsonyan lógó gyümölcseit"

  • A hagyományos járműmotor jelenti az azonnali kibocsátás csökkentésre a legnagyobb lehetőségeket - könnyebb járművek, üzemanyag befecskendezés és erőátviteli fejlesztéseknek köszönhetően. De ehhez magasabb hatékonysági normák szükségesek.
  • A hulladékból előállított üzemanyag egy fontos üzemanyagforrás lesz, különösen Észak-Európában, ahol a lerakásra szolgáló kapacitás behatárolt. Szabályozás és pénzügyi ösztönzők szükségesek ezen iparág beindításához.
  • A genetikai módszerek növelik a kukorica és a cukornád hozamot, mialatt folyamatfejlesztés és technológiai fejlesztések csökkentik a víz és energia felhasználást. Ezeket már most lehet olyan piacokon alkalmazni, ahol a hozam alacsonyabb. 

A genetikai módosítások támogatása kritikus lesz a következő generációs bio üzemanyagok tekintetében

  • A genetikai módosítások lehetővé teszik a következő generációs nyersanyag előállítását, amelyek nagyobb energiasűrűséget biztosítanak, kevesebb vízre és energiaára van szükségük, valamint könnyebben lebonthatóak. A cukorból-dízel és a riportban bemutatottak közül néhány butanolos megoldás is genetikai módszereket használ olyan benzin és dízel pótlékok előállítására, amelyek a jelenlegi infrastruktúrával használhatóak.
  • Az alga a szójababhoz képest 25-ször nagyobb hozamot kínálhat, de kb. 10 évig is eltarthat, amíg forgalomba hozható lesz. Az Accenture kutatásai jelezik, hogy a gallononkénti költség még mindig 8-30 USA dollár körül található és a törzsek, termesztés és betakarítás sokfélesége továbbra is egy korlát marad. Az Accenture hiszi, hogy a magasabb hozamú és alacsonyabb termesztési és betakarítási költségű fajok előállításának kulcsa a genetikai módosítások.

A villamosítást az akkumulátor költségek és korlátok tartják vissza

Az összes technológia közül a bedugható hibrid elektromos jármű motorok lehetnek a leginkább felforgatóak, de törvényhozói ösztönzések nélkül a kezdeti költségek és az akkumulátorok teljesítménye megakadályozza a széleskörű elterjedést.

  • A nyilvános töltő hálózat lesz a kulcs a villamosítás jelentős térnyerésében, de szükség van globálisan elfogadott technikai normákra és alkalmas hálózatra is.
  • A Jármű-hálózatra technológia lehetővé teszi az energia visszatöltését egyes járművekről a hálózatra. Mindazonáltal több mint 15 évbe fog telni, míg teljes körűen elterjedhet, mivel a hibrid járművek és motorok nagymértékű alkalmazása szükséges hozzá. 

"A bedugható hibrid elektromos jármű motorok lehet a leginkább felforgató technológia, de az előzetesen szükséges költségek, az akkumulátorok teljesítménye és biztonsága jelentős kérdés marad." - mondta Melissa Stark. „Az akkumulátor jelenti azt a villamosítás szempontjából, mint a nyersanyagköltség a bio üzemanyagoknak, ezen felül ott vannak az ellátás, ellátási lánc és fenntarthatósági kihívások, amiket le kell győzni. Például, a lítium drága, nagyon gyúlékony, szűkös és csak néhány ország gyártja nagyban."

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo