Kiotóval vagy anélkül: mi lesz a kvótarendszerrel?

Március 3 és 8 között 200 ország klímaképviselője ül tárgyalóasztalhoz Bangkokban, hogy kidolgozzák a kiotói jegyzőkönyvben foglalt emissziós kvóta-rendszer jövőjére vonatkozó tervet. A kvótarendszer lényege, hogy megszabja az üvegházgáz-kibocsátás felső határát és beárazza az emissziókat.

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A kvótarendszer arra kényszeríti a gazdasági szereplőket, hogy a kibocsátási engedélyek beszerzésének költségét beépítsék árképzésükbe - vagyis a légszennyezés súlyozottan jelenjen meg a gazdasági folyamatokban.

A Cancúni Klímacsúcson nagyjából-egészében átugrották a kvótakereskedelem témakörét, hogy előbb a klímaalap ügyében és más kérdésekben jussanak dűlőre a felek.

2013: mi lép életbe a kiotói jegyzőkönyv után?

Számos országnál nyilvánvalóvá vált, hogy nem tudják betartani a Kiotóban 1997-ben vállalt emisszió-csökkentéseiket. Kanada és Spanyolország tetemes hányaddal lépte túl a limitet. A Kiotói Jegyzőkönyv szankcióként még drasztikusabb mérséklést ír elő azoknak az országoknak, melyek képtelenek teljesíteni vállalásaikat. Ami annyit tesz, büntetésként 2013-tól további 30 százalékkal kell visszafogniuk a légszennyezést.

A legnagyobb kibocsátók közül Japán, Oroszország és Kanada már jelezte, hogy nem kívánja meghosszabbítani a Kiotói Egyezményt, mivel az időközben a világ legnagyobb füstokádó nagyhatalmává vált Kína nem tartozik a szerződés hatálya alá (és India sem).

Beszédes adat, hogy a Kiotói Jegyzőkönyv megalkotásakor a 193 aláíró állam az iparilag fejlett világ üvegház-kibocsátásának 60 százalékát fedte. Mára az egyezmény részesedése a világ összkibocsátásából 27 százalékra csökkent. Miért? A fő ok Kína, illetve általánosságban véve a fejlődő országok rohamosan növekvő légszennyezése.

Az ázsiai nagyhatalom emissziója 2009-ben például akkorát nőtt, mint a rangsorban második az Egyesült Államoké és Oroszországé együttvéve. Az ázsiai ország 7,43 milliárd tonna üvegházgázt pöfékelt a Föld légkörébe (2008-ban ez 6,81 milliárd tonna volt), míg az USA 5,95 milliárd tonnát (2008-ban 6,37 milliárdot).

A klímakonszenzust nehezíti, hogy a világ két legnagyobb kibocsátója, Kína és az USA nem tagjai az egyezménynek. Peking azért, mert a jegyzőkönyv a fejlett ország kibocsátását regulázza, Washington pedig azért, mert nem ratifikálta 2001-ben.

Mi lesz hát a kibocsátás-csökkentéssel és a kvótákkal 2012 után? Több variáció lehetséges:

  • Az országok önállóan, nemzeti szinten vállalják kibocsátás-csökkentésüket.
  • 2015-ig meghosszabbítják a Kiotói Egyezményt, és közben kidolgozzák az új, globális megállapodást.
  • A Kiotói Jegyzőkönyvből csak a -kibocsátás ellentételezéseként szolgáló- zöld projektekbe befektetés rendszerét őrzik meg, miközben az emisszió-csökkentés mértékét önkéntes alapon szabják meg és hajtják végre az országok.
  • Az EU és más nagy kibocsátók rábírják Japánt, Oroszországot és Kanadát, hogy hosszabbítsák meg a Kiotói Egyezmény érvényességét.
  • Új globális, törvényileg kötelező érvényű megállapodást hoznak -immár az USA, India és Kína részvételével- a következő klímacsúcson a Dél-Afrikai Köztársaságban. Ennek azonban kicsi az esélye.

A témát folytatjuk - holnap is látogasson el honlapunkra.

Mi az emissziókereskedelem?
Az emissziókereskedelem intézményét az 1997-ben megalkotott Kiotói Jegyzőkönyv alapozta meg. A 193 nemzetállam által ratifikált paktumban közel 40 iparilag fejlett ország vállalta légszennyezése csökkentését, és kibocsátási engedélyek (kvóták) vásárlását, melyeket az ENSZ Clean Development Mechanism (CDM) nevű rendszerében kvázi tőkeként használhatnak, és a harmadik világban zöld projektekben fektethetnek be.
Olyan projektekbe, melyekről számokkal kimutatható, hogy nagy mennyiségű széndioxidot kötnek meg – így ellensúlyozva a kvótát vásárló felek saját kibocsátási többletét. A rendszer egyúttal arra szolgált, hogy a nyugati országok realizálják a Kiotóban szavatolt emisszió-csökkentést.
A kvótákat az esetek többségében szélenergia-farmok, vízerőművek, szolárpanel-telepek és biomasszás erőművek létesítésére fordították a szegény országokban. A jelenlegi kvóta-kereskedelmi rendszerben való kötelező részvétel azonban 2012 utolsó napján lejár, amikor is megszűnik a Kiotói Jegyzőkönyv hatálya.
Utána önkéntes alapon folytatható a kereskedelem és a kibocsátás-csökkentés. A nemzetközi klímatárgyalások ezért próbálnak új globális egyezményt foganatosítani a kiotói alku folytatásaként.

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.
Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump

Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump 

A közgazdászok pártállás nélkül visítanak.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo