Kiotóval vagy anélkül: mi lesz a kvótarendszerrel?

Március 3 és 8 között 200 ország klímaképviselője ül tárgyalóasztalhoz Bangkokban, hogy kidolgozzák a kiotói jegyzőkönyvben foglalt emissziós kvóta-rendszer jövőjére vonatkozó tervet. A kvótarendszer lényege, hogy megszabja az üvegházgáz-kibocsátás felső határát és beárazza az emissziókat.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A kvótarendszer arra kényszeríti a gazdasági szereplőket, hogy a kibocsátási engedélyek beszerzésének költségét beépítsék árképzésükbe - vagyis a légszennyezés súlyozottan jelenjen meg a gazdasági folyamatokban.

A Cancúni Klímacsúcson nagyjából-egészében átugrották a kvótakereskedelem témakörét, hogy előbb a klímaalap ügyében és más kérdésekben jussanak dűlőre a felek.

2013: mi lép életbe a kiotói jegyzőkönyv után?

Számos országnál nyilvánvalóvá vált, hogy nem tudják betartani a Kiotóban 1997-ben vállalt emisszió-csökkentéseiket. Kanada és Spanyolország tetemes hányaddal lépte túl a limitet. A Kiotói Jegyzőkönyv szankcióként még drasztikusabb mérséklést ír elő azoknak az országoknak, melyek képtelenek teljesíteni vállalásaikat. Ami annyit tesz, büntetésként 2013-tól további 30 százalékkal kell visszafogniuk a légszennyezést.

A legnagyobb kibocsátók közül Japán, Oroszország és Kanada már jelezte, hogy nem kívánja meghosszabbítani a Kiotói Egyezményt, mivel az időközben a világ legnagyobb füstokádó nagyhatalmává vált Kína nem tartozik a szerződés hatálya alá (és India sem).

Beszédes adat, hogy a Kiotói Jegyzőkönyv megalkotásakor a 193 aláíró állam az iparilag fejlett világ üvegház-kibocsátásának 60 százalékát fedte. Mára az egyezmény részesedése a világ összkibocsátásából 27 százalékra csökkent. Miért? A fő ok Kína, illetve általánosságban véve a fejlődő országok rohamosan növekvő légszennyezése.

Az ázsiai nagyhatalom emissziója 2009-ben például akkorát nőtt, mint a rangsorban második az Egyesült Államoké és Oroszországé együttvéve. Az ázsiai ország 7,43 milliárd tonna üvegházgázt pöfékelt a Föld légkörébe (2008-ban ez 6,81 milliárd tonna volt), míg az USA 5,95 milliárd tonnát (2008-ban 6,37 milliárdot).

A klímakonszenzust nehezíti, hogy a világ két legnagyobb kibocsátója, Kína és az USA nem tagjai az egyezménynek. Peking azért, mert a jegyzőkönyv a fejlett ország kibocsátását regulázza, Washington pedig azért, mert nem ratifikálta 2001-ben.

Mi lesz hát a kibocsátás-csökkentéssel és a kvótákkal 2012 után? Több variáció lehetséges:

  • Az országok önállóan, nemzeti szinten vállalják kibocsátás-csökkentésüket.
  • 2015-ig meghosszabbítják a Kiotói Egyezményt, és közben kidolgozzák az új, globális megállapodást.
  • A Kiotói Jegyzőkönyvből csak a -kibocsátás ellentételezéseként szolgáló- zöld projektekbe befektetés rendszerét őrzik meg, miközben az emisszió-csökkentés mértékét önkéntes alapon szabják meg és hajtják végre az országok.
  • Az EU és más nagy kibocsátók rábírják Japánt, Oroszországot és Kanadát, hogy hosszabbítsák meg a Kiotói Egyezmény érvényességét.
  • Új globális, törvényileg kötelező érvényű megállapodást hoznak -immár az USA, India és Kína részvételével- a következő klímacsúcson a Dél-Afrikai Köztársaságban. Ennek azonban kicsi az esélye.

A témát folytatjuk - holnap is látogasson el honlapunkra.

Mi az emissziókereskedelem?
Az emissziókereskedelem intézményét az 1997-ben megalkotott Kiotói Jegyzőkönyv alapozta meg. A 193 nemzetállam által ratifikált paktumban közel 40 iparilag fejlett ország vállalta légszennyezése csökkentését, és kibocsátási engedélyek (kvóták) vásárlását, melyeket az ENSZ Clean Development Mechanism (CDM) nevű rendszerében kvázi tőkeként használhatnak, és a harmadik világban zöld projektekben fektethetnek be.
Olyan projektekbe, melyekről számokkal kimutatható, hogy nagy mennyiségű széndioxidot kötnek meg – így ellensúlyozva a kvótát vásárló felek saját kibocsátási többletét. A rendszer egyúttal arra szolgált, hogy a nyugati országok realizálják a Kiotóban szavatolt emisszió-csökkentést.
A kvótákat az esetek többségében szélenergia-farmok, vízerőművek, szolárpanel-telepek és biomasszás erőművek létesítésére fordították a szegény országokban. A jelenlegi kvóta-kereskedelmi rendszerben való kötelező részvétel azonban 2012 utolsó napján lejár, amikor is megszűnik a Kiotói Jegyzőkönyv hatálya.
Utána önkéntes alapon folytatható a kereskedelem és a kibocsátás-csökkentés. A nemzetközi klímatárgyalások ezért próbálnak új globális egyezményt foganatosítani a kiotói alku folytatásaként.

Véleményvezér

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t 

Nem biztos, hogy annyira jó gondolat volt a keleti nyitás. Az USA és Európa vezeti a világgazdaságot.
Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten

Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten 

Tettlegesséig fajult a választási kampány a fővárosban.
Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo