Ideje váltani!

Vajon a gazdasági válság ráébreszti-e a világot, hogy a korábban korlátlannak hitt hitelforrásokra épített fejlődés helyett hosszú távú, a környezetért is felelősséget vállaló fejlődést válassza? Sokak szerint a munkanélküliség, a csökkenő piacok és profitok, az elvesztett befektetések kész helyzet elé állítanak mindenkit, a fenntartható fejlődés pedig rövid távon inkább viszi a pénzt, mintsem hozza. Ám a változás erői és velük együtt a hosszú távra tervező cégek példát mutatva kikényszeríthetik a kormányoktól és nemzetközi szervezetektől a szemlélet- és politikaváltást.

A gazdasági válság olcsóbb olajat, kisebb fogyasztást, a hitelből történő részvény- és ingatlanvásárlások visszaesését okozza rövid távon. Csökken az ipar és a közlekedés által kibocsátott károsanyag-mennyiség világszerte, még a környezetvédelemre kevéssé odafigyelő Indiában és Kínába is. Egyes szakértők szerint rövid távon ezek lesznek csak a környezetre és a fenntartható fejlődésre gyakorolt pozitív változások, hiszen a cégek, kormányok és nemzetközi szervezetek fontosabb feladatnak tekintik a munkahelyek megőrzését, a pénzügyi egyensúlyt és a befektetők érdekeit, mint a fenntartható fejlődés érdekében tett - kezdetben jelentős költségeket és befektetést igénylő - lépéseket. Optimista meglátások szerint azonban a megerősödött és egyre nagyobb befolyással bíró civil társadalom és a zöld iparágakba fektető, egyre több tőkét felhalmozó pénzügyi alapok sikerei kikényszerítik, hogy mind több kormány tűzze napirendre a fenntartható fejlődést hosszú távú cselekvési programként.

Kiért legyünk felelősek?

A válság és főleg a világszerte rá adott gyors kormányzati válaszok - államosítás, kezdeményezések egy nemzetközi pénzügyi szuperfelügyelet létrehozására, a szabályok szigorítása, egyes pénzügyi tranzakciók betiltása - új alapokon nyugvó rendszert hozhatnak létre. Sokak számára a válságra adható válaszok a régóta hangoztatott "felelős vállalati és kormányzati magatartás", a "fenntartható fejlődés", a "megújuló energiák arányának növelése" vagy a "fair trade" lehetnek. Úgy tűnhet: egy globális és teljes körű szemléletváltás mára már nemcsak üres PR-fogás vagy eddig csak a skandináv kormányok és nemzetközi (zöld)szervezetek által hangoztatott cselekvési irány, hanem a túléléshez szükséges változás.

A szemléletváltás tetten érhető: az Economist magazinban megjelent felmérés szerint a világ vezető cégei felsővezetésének mindössze négy százaléka véli úgy, hogy a "CSR csupán pénz- és időpazarlás". Némi optimizmusra adhatott okot az is, hogy az Echo közvélemény-kutató amerikai és brit kommunikációs felsővezetőket megkérdező felmérése szerint a fenntartható fejlődés a cégek 37 százaléka számára volt "nagyon fontos", 51 százalékuk "valamennyire fontosnak" tartotta, és mindössze 12 százalék nem tartotta lényegesnek.

Remélhetőleg nem csupán a felmérésekben mutatkoznak tettre késznek a cégek: a közeljövőben nagy vita várható az autóipar és a környezetvédelmi politika képviselői között. Az Európai Unió ugyanis meglehetősen progresszív szabályokat fogadott el a közeljövőre nézve. Az egyik ilyen korlátozás alapján 2012-re az autók átlagos szén-dioxid-kibocsátásának 130 grammra kell csökkennie kilométerenként (ez ma átlagosan 158 g/km). Amennyiben az autógyár túllépi ezt a határt, autónként és grammonként 95 euró büntetést fizet, azaz több mint 2600 eurót autónként. Egy zsugorodó piacon ez hatalmas pénzügyi terhet jelentene a gyártóknak.

A fenntartható fejlődés érdekében tett másik unós vállalás a teljes szén-dioxid-emisszió 1990-es szintjének 20 százalékos csökkentése 2020-ig. Ez az áramtermelését 95 százalékban szénerőművekre alapozó Lengyelországnak vagy a "60 százalékos" Németországnak sem lesz könnyű. Már korábban is volt tiltakozás a "20 százalékos szabály" ellen, de a gazdasági válság még nagyobb ellenállást válthat ki a tagállamok részéről. Egyelőre nincs napirenden egyik szabály felpuhítása vagy végrehajtásának felfüggesztése sem. Annyi azonban bizonyos, hogy az EU jövő évi növekedését lenullázó gazdasági világválság hatásait tompítandó jelentős lobbierő feszül majd a környezetvédelmi politika ellen.

Teljes cikk a Piac és Profit magazin novemberi számában olvasható.

Véleményvezér

Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján

Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján 

Szépen gazdagodnak a NER vitézek.
Gazdasági fellendülést hoztak Lengyelországnak az Ukrajnából érkezett menekültek

Gazdasági fellendülést hoztak Lengyelországnak az Ukrajnából érkezett menekültek 

A lengyelek hírét sem hallották az ukrán maffiának.
Lábon lőtte magát Rogán kommunikációs stábja

Lábon lőtte magát Rogán kommunikációs stábja 

Okosabbak maradtak volna, ha csendben maradnak.
Kihalt vasútállomást talált Hadházy Ákos

Kihalt vasútállomást talált Hadházy Ákos 

Kísértetvasútállomás Csisztapusztán.
Az ukránok újra bevetették csodafegyverüket

Az ukránok újra bevetették csodafegyverüket 

Immár sehol nincsenek biztonságban az orosz katonák és hadi eszközök.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo