Ideje váltani!

Vajon a gazdasági válság ráébreszti-e a világot, hogy a korábban korlátlannak hitt hitelforrásokra épített fejlődés helyett hosszú távú, a környezetért is felelősséget vállaló fejlődést válassza? Sokak szerint a munkanélküliség, a csökkenő piacok és profitok, az elvesztett befektetések kész helyzet elé állítanak mindenkit, a fenntartható fejlődés pedig rövid távon inkább viszi a pénzt, mintsem hozza. Ám a változás erői és velük együtt a hosszú távra tervező cégek példát mutatva kikényszeríthetik a kormányoktól és nemzetközi szervezetektől a szemlélet- és politikaváltást.

A gazdasági válság olcsóbb olajat, kisebb fogyasztást, a hitelből történő részvény- és ingatlanvásárlások visszaesését okozza rövid távon. Csökken az ipar és a közlekedés által kibocsátott károsanyag-mennyiség világszerte, még a környezetvédelemre kevéssé odafigyelő Indiában és Kínába is. Egyes szakértők szerint rövid távon ezek lesznek csak a környezetre és a fenntartható fejlődésre gyakorolt pozitív változások, hiszen a cégek, kormányok és nemzetközi szervezetek fontosabb feladatnak tekintik a munkahelyek megőrzését, a pénzügyi egyensúlyt és a befektetők érdekeit, mint a fenntartható fejlődés érdekében tett - kezdetben jelentős költségeket és befektetést igénylő - lépéseket. Optimista meglátások szerint azonban a megerősödött és egyre nagyobb befolyással bíró civil társadalom és a zöld iparágakba fektető, egyre több tőkét felhalmozó pénzügyi alapok sikerei kikényszerítik, hogy mind több kormány tűzze napirendre a fenntartható fejlődést hosszú távú cselekvési programként.

Kiért legyünk felelősek?

A válság és főleg a világszerte rá adott gyors kormányzati válaszok - államosítás, kezdeményezések egy nemzetközi pénzügyi szuperfelügyelet létrehozására, a szabályok szigorítása, egyes pénzügyi tranzakciók betiltása - új alapokon nyugvó rendszert hozhatnak létre. Sokak számára a válságra adható válaszok a régóta hangoztatott "felelős vállalati és kormányzati magatartás", a "fenntartható fejlődés", a "megújuló energiák arányának növelése" vagy a "fair trade" lehetnek. Úgy tűnhet: egy globális és teljes körű szemléletváltás mára már nemcsak üres PR-fogás vagy eddig csak a skandináv kormányok és nemzetközi (zöld)szervezetek által hangoztatott cselekvési irány, hanem a túléléshez szükséges változás.

A szemléletváltás tetten érhető: az Economist magazinban megjelent felmérés szerint a világ vezető cégei felsővezetésének mindössze négy százaléka véli úgy, hogy a "CSR csupán pénz- és időpazarlás". Némi optimizmusra adhatott okot az is, hogy az Echo közvélemény-kutató amerikai és brit kommunikációs felsővezetőket megkérdező felmérése szerint a fenntartható fejlődés a cégek 37 százaléka számára volt "nagyon fontos", 51 százalékuk "valamennyire fontosnak" tartotta, és mindössze 12 százalék nem tartotta lényegesnek.

Remélhetőleg nem csupán a felmérésekben mutatkoznak tettre késznek a cégek: a közeljövőben nagy vita várható az autóipar és a környezetvédelmi politika képviselői között. Az Európai Unió ugyanis meglehetősen progresszív szabályokat fogadott el a közeljövőre nézve. Az egyik ilyen korlátozás alapján 2012-re az autók átlagos szén-dioxid-kibocsátásának 130 grammra kell csökkennie kilométerenként (ez ma átlagosan 158 g/km). Amennyiben az autógyár túllépi ezt a határt, autónként és grammonként 95 euró büntetést fizet, azaz több mint 2600 eurót autónként. Egy zsugorodó piacon ez hatalmas pénzügyi terhet jelentene a gyártóknak.

A fenntartható fejlődés érdekében tett másik unós vállalás a teljes szén-dioxid-emisszió 1990-es szintjének 20 százalékos csökkentése 2020-ig. Ez az áramtermelését 95 százalékban szénerőművekre alapozó Lengyelországnak vagy a "60 százalékos" Németországnak sem lesz könnyű. Már korábban is volt tiltakozás a "20 százalékos szabály" ellen, de a gazdasági válság még nagyobb ellenállást válthat ki a tagállamok részéről. Egyelőre nincs napirenden egyik szabály felpuhítása vagy végrehajtásának felfüggesztése sem. Annyi azonban bizonyos, hogy az EU jövő évi növekedését lenullázó gazdasági világválság hatásait tompítandó jelentős lobbierő feszül majd a környezetvédelmi politika ellen.

Teljes cikk a Piac és Profit magazin novemberi számában olvasható.

Véleményvezér

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.
Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok

Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok 

EU-párti győzelem a moldovai választásokon.
Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött

Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött 

Elfajzott-e a Fidesz, ez a kérdés uralja a közbeszédet.
Orbán Viktor patrióta barátja egyszerűen lelőtte volna az Észtországba behatoló orosz vadászgépeket

Orbán Viktor patrióta barátja egyszerűen lelőtte volna az Észtországba behatoló orosz vadászgépeket 

A cseh miniszterelnöki szék várományosa váratlanul kemény oroszellenes gondolattal állt elő.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo