Harcban a szupermarketek és a gazdák

A brit kormány 2030-ig szóló mezőgazdasági stratégiáját ismertette egy oxfordi konferencián, számolt be róla a BBC. A "termeld meg saját élelmed" jelszóval fémjelzett programban kiemelt helyet kapott az állampolgárok földhöz juttatása. A gazdák közben az egyre nagyobb hatalommal bíró szupermarketek miatt panaszkodnak, melyek lenyomják a termelői árakat.  

Hilary Benn mezőgazdasági miniszter a vásárlók növekvő hatalmának pozitív példájaként említette, hogy a szabadban nevelt szárnyasok tojásai (free-range eggs) az erős fogyasztói igény miatt nyertek teret a boltokban. A Waitrose, a(z élelmiszerüzletbe beszállt) Marks and Spencer vagy a Co-Op már nem is engedik iparilag, gyári környezetben nevelt csirkék tojásait a polcaikra. A környezetkímélő, "fenntartható élelmiszerek" hasonló karriert futhatnak be, ha kellő nyomás nehezedik az élelmiszer-áruházakra a vásárlók részéről, véli Benn.

Öko-árucímkék

Ahhoz, hogy a fogyasztók választani tudjanak, új, a korábbinál specifikusabb jelszavak kellenek az áruk felcímkézéséhez. Ilyen új keletű kifejezés a fair trade vagy a food miles, előbbi a kisemmizett termelők korrekt árszinten történő megfizetésére utal (gyakran a nyomott piaci áron felül), utóbbi azt jelzi, hány mérföldet tettek meg az összetevők (vagyis mennyire szennyezték szállításukkal a környezetet), mire elkészült belőlük az adott termék. 

A Food 2030 elnevezésű programterv az egészséges élelmiszerek elterjedése érdekében szorgalmazza olyan címkék széles körű bevezetését, amelyek a csomagolás tetején azonnal elárulnák, mennyi kalóriát vagy cukrot tartalmaz az áru. Az éttermek menüin a só-, cukor- és kalória-tartalom csökkentését írná elő a program. A kormány azonban nem adoptálta az állategyészségügyi ellenőrzések szigorítására vonatkozó javaslatokat, hangsúlyozták a program kritikusai.

Egyre több külföldi élelmiszert fogyasztanak a britek  - olcsóbban

Angliában tíz éve folyamatosan csökken a helyi beszállítók részesedése az élelmiszeriparban, s nő az import részaránya. A termelők szakszervezete szerint felesleges 2030-ig agrárstratégiát alkotni, ha a farmgazdálkodás időközben kimúlik: független szabályozótestület (és az "élelmiszer ombudsman" posztjának) felállítását látják szükségesnek, ezzel megfékeznék az áruházláncokat, amelyek könyörtelenül lenyomják a beszállító gazdák árréseit. Részben ennek, részben a silányabb és olcsóbb nagyipari tömegtermékek érvényesülésének tudható be, hogy a brit családok ma átlagosan keresetük 11 százalékát fordítják élelmiszervásárlásra, míg húsz éve 20 százalékot (a szegényebb családok azonban jövedelmük 15-16 százalékát költik élelemre). 

"Termeld meg az élelmed"-mozgalom

A kormány szeretné, ha a terményeket a maguk szezonjában vásárolnák az emberek és az áruházak, amivel kevesebb lenne a szezonon kívüli, energiaigényes termelés. A program tanfolyamokat indítana az elhízás veszélyének kitett családok számára és segítene abban, az állampolgárok és közösségek földhöz jussanak, hogy megtermelhessék saját élelmiszer-szükségletüket. Egy Földbank létrehozása is felmerült, amely közvetítene a termelőkközösségek és a földtulajdonosok között.  

Véleményvezér

Nagyot fordultak Trump hívei Ukrajna ügyében

Nagyot fordultak Trump hívei Ukrajna ügyében 

Orbán Viktor ukránellenes politikája számára rossz hír érkezett.
Sereghajtó Magyarország a fiatal diplomások számában

Sereghajtó Magyarország a fiatal diplomások számában 

A kormány által meghirdetett munkaalapú gazdaság önmagában kevés a felzárkózáshoz.
Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo