Bioetanol: áldás a környezetnek, átok az élelmezésnek

A szakértők számára már nyilvánvalóvá vált, hogy a bioüzemanyag-termelésnek népesség- és élelmezés-etikai vonatkozásai is vannak. Amikor a 6,5 milliárd lélekszámú emberiségből egymilliárd éhezik, gépjármű-meghajtásra fordítani a földek termését nem a legjobb megoldás.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Az EU deklarált célja eredetileg az volt, hogy a mezőgazdasági termés 10 százalékát bioüzemanyagok előállítására használják fel. Az évi 5 milliárd eurós (6,14 milliárd dolláros) forgalmú bioetanol-iparág természetesen szép bevételt termel az európai mezőgazdáknak és képes megdobni a terményárakat. E két tényező azonban együttes erővel elvonja az utánpótlást az élelmiszer-segélyezéstől, és élelemhiányt okozhat a Föld legszegényebb lakóinál. Ennek felismerését a EU dokumentumba kívánja foglalni, miután hatástanulmányokat készítettek a kérdésben, és ezeket tavasszal legfelsőbb szinten az Európai Bizottság döntéshozói elé tárták, jelentette a Reuters.

Az olajfüggőség csökkentése: emberi szenvedés árán

A patinás hírügynökségnek sikerült megkaparintania egy 116 oldalas dolgozatot, amely úgy becsüli, a gabona-kereslet 7 százalékkal fog emelkedni, ennek hatásaként a gabonaár 10 százalékkal, s az európai farmerek bevétele 2020-ra 3,5 százalékkal nő a bioetanol alapanyigénye miatt - míg jelenleg az alacsony élelmiszerárakkal küszködnek, melyek miatt veszteségesen termesztenek és adósságállományt halmoznak fel (a francia termelők Párizsban nemrég a Champs Elysée sugárúton szerveztek demonstrációt).

A bioetanolnak köszönhetően a cukor és a kukorica árszintje egyenesen 20 százalékkal ugrik majd meg, vélik a kutatók. Az uniós országok cukor-behozatalra fognak szorulni, dacára annak, hogy a termelés az unión belül is nő (10 százalékkal). Csak éppen a gépkocsi üzemanyagtartálya és az ember szája fog versenyezni azért a termésért. A szóban forgó tanulmány a növekedés "emberi árát" emlegette: a bioetanol termény-elszívó hatása a piacon fokozódó  élelmiszerhiányhoz vezet majd, s ezek kárvallottjai az emberek lesznek.

A közeljövőben a világ bioetanol-fogyasztásának mintegy fele az EU-ban koncentrálódik. Ez a növényi olajok árának 30-35 százalékos emelkedéséhez vezet majd (az import pedig 10 év alatt duplájára fog ugrani, közel 20 millió tonnára). A szükséges olajat olajpálma termesztéssel fogják pótolni Indoniéziából és Malajziából, ennek azonban hatalmas az ökológiai lábnyoma, mert az agrár-vállalatok javarészt az őshonos esőerdők kivágásával jutnak megművelhető területhez (a kivágott fák pedig kiengedik magukból a bennük tárolt üvegházgázokat).

Az élelmiszerárak elszabadulása veszélyes tendencia: 2008-ban a rekordszintre ugró, magas terményárak világszerte számos országban eredményeztek éhínség-okozta zavargásokat (food riots). Az Európai Bizottság az élelmiszer-centrikus érvek megfontolása után azonban júniusban világossá tette, hogy mégis a bioetanolra, mint megújuló üzemanyag-forrásra szavaz, s ennek termelését bátorítja az adórendszer módosításával.

Európai bioetanol: alacsony adóztatás

Egyfelől örvendetes, hogy a hagyományos üzemanyagok helyett a bioetanolt teszik a legolcsóbb üzemanyaggá (mivel jelenleg gigazsulonként 17 százalékos az adóztatása, ez kétszer több, mint a dízelé és 50 százalékkal nagyobb, mint a normál gázolajé), de másfelől a fogyasztás ily módon történő serkentése súlyos következményekkel lesz az élelmezésre.

Az EB legújabb terveinek értelmében egységesítenék az EU egészére kiterjedő energia-adórendszert, mely éves szinten 240 milliárd eurót hoz a tagországok kormányzatainak. Az új, megreformált rendszerben a bioüzemanyagokat sújtaná a legkevesebb adóteher, míg a többi energiaforrásnál emelnék - arányosan, hogy az adók összességében ne emelkedjenek.

A fosszilis üzemanyagok erősebb megadóztatása természetesen a környezetvédelmet is szolgálja, bár az EU vezetőinek szeme előtt nyilvánvalóan a tagországok növekvő deficitjeinek megfékezése lebegett. Más szóval egy páneurópai hitelválságnak kívánják elejét venni, anélkül, hogy a választókat ingerlő módon a személyi jövedelmeket adóztatnák.

Az új adórendszer másik részét a "karbonadó" alkotná, mely tonnánként 4-30 eurót vetne ki az üvegházgáz-emissziókra, tudósított a Reuters. A fosszilis adónem körülbelül 4 százalékát fedezné az Unió klímaváltozással kapcsolatos kiadásainak. A tagországoknak 2013-18 között kell majd alkalmazniuk az új uniós alapelveket saját energiaszektorukban.

A tudósok szerint a bioetanol-előállításra használt növények nagyjából annyi CO2-t szívnak fel a légkörből, mint amit elégetésükkel kibocsátunk a járművek kipufogóin. Csakhogy ebbe valószínűleg nem számolták bele az előállítás, a gyártási folyamat emisszióját (márpedig az etanol-gyárak nagy üvegházgáz-kibocsátók) és környezetszennyezését sem. Az USA-ban például a bioetanol gyárakból kifolyó ipari szennyvíz egész folyókat, ökoszisztémákat tett tönkre (például a Mississippi torkolatát). A bioetanol ökológiai mérlege tehát alighanem negatív.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo