A hi-tech iparág fellegvárában, az észak-kaliforniai Szilikon völgyben a vállalatok egymás után rendelik a töltő-állomásokat, arra számítva, hogy alkalmazottaik elsők között lesznek, akik elektromos autóval furikáznak a munkahelyükre, amikor decemberben megérkeznek az autókereskedőkhöz az első tömegszériában gyártott elektromos járművek.
A Pacific Gas and Electric székhelyén közműipari szakértők „hőtérképeket" vázolnak fel, amelyek azt mutatják, mely körzetekben várható az elektromos kocsik gyors elterjedése, s ezzel együtt az energiaigény megnövekedése, számolt be az új fejleményekről a New York Times.
A szórványos kocsi-feltöltés is könnyen okozhat áramkimaradást és éjjel elsötétítheti a környéket! Egyetlen autó feltöltése ugyanis háromszor annyi energiát fogyaszt, mint egy átlagos San Francisco-i otthon. Az áramszolgáltatók azt tanácsolják az autótulajdonosoknak, hogy esténként töltsék fel gépkocsijukat.
Ugyancsak Észak-Kaliforniában találhatók a Coulomb Technologies és a Better Place nevű cégek, amelyek kifejezetten azon munkálkodnak, hogy egyenletes legyen az áramellátás, és az elektromos autók feltöltései ne okozzanak fennakadásokat. Az autógyártók számára már nyilvánvaló, hogy az elektromos járművek Amerikában is csak néhány helyen fognak nagy(obb) számban elfogyni: tippjeik között San Francisco, Portland és San Diego szerepel, ahol a zöld tudatosság és a tecnhológiai újdonságokra való nyitottság (a fizetőképes kereslet) találkozik.
Az öt üléses Nissan Leaf 100 mérföldet (160 kilométert) lesz képes menni egy feltöltéssel. A gépkocsi árát középosztálybeli családok pénztárcájához szabták. A General Motors szintén decemberben debütáló Chevrolet Voltja 40 mérföldet tesz majd meg, mielőtt akkumulátora lemerül és benzintankja bekapcsol.
Kalifornia nagy felvevőpiacnak ígérkezik
Carlos Ghosn, a Nissan elnöke szerint az elektromos autók 2020-ra a járműpark 10 százalékát fogják adni. A figyelem eddig az elektromos autók dizájnjára, árára és kapacitására helyeződött, míg azzal sokan nem számoltak, hogy ha nincs megoldva az akkumulátor-feltöltés, az egész trendnek búcsút lehet mondani.
Azt már tudni, hogy a Japánban gyártott Nissan Leafből több ezer darabot Kalifornia, Arizona, Washington, Oregon és Tennesse államok nagyvárosaiba fognak szállítani a bemutatótermekbe.
A Szilikon-völgyben dolgoznak és élnek a legfejlettebb "technológia-adaptálók", akik minden újdonságra könnyen rákattannak. A zöld érzékenységről is ismert egyetemvárosban, Berkeleyben minden ötödik újonnan eladott gépkocsi Prius márkájú hibridautó.
A kaliforniai közmű-bizottság elnöke, Michael R. Peevey tavaly elektromos Mini Coopert lízingelt: hat hetébe telt, mire a szerelők többszöri látogatás és felmérés után be tudtak szerelni egy töltőállomást az otthonába.
Autó-feltöltés: új garázs- és épületszabványok
Az USA nyugati partján lévő államok kormányzatai és a helyi önkormányzatok már dolgoznak azon, hogy az áramtarifák módosítása és új adókedvezmények bevezetése megkönnyítsék az elektromos autók terjedését. A közmű-bizottság San Franciscóban autógyártókat, közmű-társaságokat és feltöltő állomásokat felállító cégeket hozott össze, hogy rohamtempóban kidolgozza az új szabályozásokat. Első intézkedéseik között máris bevezették a garázs- és épületszabványok körébe az elektromos autó-feltöltők beszerelésének feltételét. A San Francisco-i városházával szemben már feltöltők sora várja az új járműveket.
Az áramkimaradásokat megakadályozandó, a P.G.& E tanácsadó cég már monitorozza, hogy Észak-Kaliforniában hol hány darab elektromos autót adtak el előre. A cég 200 új kocsi feltöltését fogja megszervezni az év végére. Egyes közlekedésügyi szakértők szkeptikusak maradtak a kérdésben, szerintük az elektromos autók azért nem fognak tömeges méretekben elterjedni az USA-ban, mert az akkumulátorok és az utántöltők otthoni beszerelése igencsak költséges mulatság.
Állami támogatás nélkül "az elektromos járművek jó ideig nem fogják elárasztani az autóipart és nem tudnak nagy piaci részesedést szerezni", vélekedik Dan Sperling a University of California közlekedési intézetének vezetője. A problémát felismerve a brit kormány például épp a napokban jelentette be, hogy támogatást nyújt az elektromos autók vásárlásához: a vételár 15 százalékát állja az állam.
Washington hitelezi a töltőállomásokat
Washington eddig az elektromos járművek gyártásába fektetett súlyos pénzeket a Fordnak, a Nissannak és a Tesla Motorsnak juttatott milliárdos(!) nagyságrendű hitelek formájában. A gazdaságélénkítő csomag keretében közel 200 millió dollárt fektettek 13 000(!) töltőállomás felállításába Oregon, Washington, Kalifornia, Arizona és Tennesse államban, amelynek célja nyilvánvalóan a Nissan Leaf piaci sikerét szolgálja.
A New York Times írása ugyan megemlíti, hogy a Google alkalmazottai, akik Tesla Roadsterrel és Prius hibrid-autókkal járnak dolgozni, napenergiával működő száz darab töltő-állomásra csatlakoztathatják járműveiket a munkaidőben, arról azonban szó sem esik, hogy Kalifornia teljes területén vajon mekkora hányadban fedezik majd megújuló energiaforrásokból (főként napenergiából) az elektromos autók energiaszükségletét? A többi említett államról nem is beszélve.
- A Tesla Motors eddig 150 darabot adott el a 109 000 dollárba kerülő Roadstersből a San Francisco-i öböl környékén.
- San Francisco az év végéig 60 töltő-állomást kíván felállítani garázsépületekben, és 2011-ig további ezret az öböl környéki településeken.
- Az áramkimaradásokat megakadályozandó, a P.G.& E tanácsadó cég már monitorozza, hogy Észak-Kaliforniában hol hány darab elektromos autót adtak el előre.
- San Jose belvárosában az útmenti parkolóhelyeket elektromos autóknak tartják fenn és akkumulátor-töltőket állítanak fel melléjük.
- Oregonban tanácsadó testület munkálkodik a töltő-állomások felállításának megtervezésén.
- A South California Edison a meglévő áramhálózatok és áramátalakítók javítását végzi, hogy azok képesek legyenek elbírni az autók feltöltését.