A képviselők támogatják, hogy az új gépkocsik széndioxid-kibocsátását csökkentsék kilométerenkénti 125 grammra. Nagy többséggel elutasították viszont azt a módosító indítványt, amely az egész EU-ban 130 km/órás sebességkorlátozás bevezetését javasolta volna.
Az EP úgy véli, hogy a vasúti közlekedésben, amely kevesebb energiafelhasználással és alacsonyabb széndioxid-kibocsátással járó közlekedési mód - különösen ha nem hőerőművekből nyert villamos energiát használ fel -, jelentős kiaknázatlan potenciál rejlik. A légi közlekedést a képviselők bevonnák a kibocsátás-kereskedelmi rendszerbe, a repülőtereken pedig a kibocsátástól függő fel- és leszállási díjakat vezetnének be.
A szennyező fizessen
A plenáris vitában az ipari, kutatási és energiaügyi bizottság nevében szólalt fel Barsiné Pataky Etelka néppárti képviselőnő. Szerinte céltudatosabban kell költeni járműfejlesztésre, hogy a környezetbarát járművek minél előbb az utakra kerüljenek, ki kell választani a második generációs bioüzemanyagokat, valamint ki kell aknázni a hidrogénnel kapcsolatos lehetőségeket.
Barsiné szerint fel kell gyorsítani az intelligens közlekedési megoldások kifejlesztését, a gazdasági környezetet pedig át kell alakítani "a használó és a szennyező fizet" elve alapján. "Végre ne a tulajdont adóztassuk, hanem a használatot fizettessük meg" - javasolta. (Néhány esetben szigorítani, néhány esetben pedig enyhíteni kellene a jogszabályokon, hogy hazánk teljesítse a kibocsátásra vonatkozó uniós elvárásokat.)
Vasutat Magyarországnak!
A vitában szintén felszólaló néppárti Becsey Zsolt azt mondta, jó ötletnek tartja az adózásnak a közvetlen légszennyezéssel történő összekapcsolását, például a regisztrációs adónál. A képviselő szerint az új tagállamoknak nem csak a városi elektromos tömegközlekedés segítése a legnagyobb kihívás, hanem az elkerülő utak megépítése is, ezért ezt az uniós források felhasználásának prioritásává kell tenni.
Becsey szerint nem büntethetők az új tagállami fuvarosok "például, mert fejletlenebb az infrastruktúra, és ezért nagyobbak a dugók". A képviselő a dunai és tiszai hajózás támogatását kérte az Európai Bizottságtól, és reményét fejezte ki, hogy a nagy sebességű vasutak kiépítésénél "egyszer végre a keleti térség is fölkerül a térképre".
A szintén néppárti Olajos Péter sajnálatosnak nevezte, hogy "szemben a hangoztatott elvekkel, Európában továbbra is a közúti közlekedési projektek kapnak hangsúlyt a vasúti projektek kárára". Ő is egyetértett azzal, hogy a légszennyezés és a zajterhelés költségeit a közlekedésre kell terhelni. Széndioxid-kibocsátásra épülő adóztatási rendszerre, a repülőtereken differenciált fel- és leszállási díjakra, a "zöld" autóknak kínált ingyenes parkolási, valamint csökkentett dugó- és útdíjakra van szükség - mondta. (Hét szervezet és a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara is felemelte a hangját a behajtási rendelettel szemben, amely véleményük szerint igazságtalanul megnöveli a vállalkozások terheit.)