Ahol fizetnek a fogyasztónak, hogy kapcsolja ki gépeit

Háztartásainknak, táskánkban egyre több a ketyere. Okostelefon, laptop, e-book olvasó és társai. Ezek a kütyük mind habzsolják az energiát, jelentősen megnövelve a globális áramfogyasztást, vele együtt pedig az üvegházgáz-kibocsátást. A politikusok nem hajlandók népszerűségüket kockáztatni egy klímaadó bevezetése kedvéért, ezért az energiahatékonyság lett az új vesszőparipájuk. De az iPadjét senki sem használná kevesebbet...

Változó hazai szabályozás: mit vár el az Ön cégétől a hatóság?
Sokakat érint - jöjjön el!

Klasszis Talks & Wine - Fenntarthatóság 2025 ősz

2025. szeptember 17.

Részletek itt >

Lekapcsolási akciót hirdettek - Kép: SXC

Miközben George W. Bush a Fehér Házban 8 éven át fittyet hányt a klímavédelemre, szűkebb pátriája, Texas jól átgondolt önérdekből -értsd: anyagi megfontolásból- valóságos szélenergia-nagyhatalommá nőtte ki magát, hasznosítva a hevesen fúvó helyi szeleket.

A szélkerekekkel jócskán ellátott állam nyugati részében sok fogyasztó nem mindig fizet a szélenergia használatáért. Ellenkezőleg nekik fizetnek az áramszolgáltatók. Hogyan lehetséges ez? A csúcsidőszakokban olyan nagy a terhelés a hálózatban, hogy ha a szél éppen akkor áll le, a szolgáltatók üzeneteket küldenek ki a ConsumerPowerline nevezetű cégen keresztül: aki lekapcsolja a gépeit (legyen az légkondicionáló vagy nagytermi világítás), pénzt kap. Így vezetik rá a cégeket arra, hogy a túlzott terheléssel ne okozzanak áramkimaradást a hálózatban. Amikor ugyanis nem fúj a szél, gyakran felére is visszaesik a hálózatban hozzáférhető energia. (Közben a napenergia-ipar is szépen fejlődik a területen.)

Egy ilyen lekapcsolási akciónál akár 7 perc alatt is nagy megtakarítás érhető el, ha néhány nagybani fogyasztó -szupermarket, irodaházépület, gyár- visszafogja magát, írta a New York Times. (Meg is teszik, mivel ez bevételt jelent nekik.) A fogyasztás-mérséklés ilyesfajta koordinálására specializált úgynevezett demand-response cégekből több is működik közvetítőként a fogyasztó és a szolgáltató között.

A hírhedt New York-i áramszünet 2003 augusztusában 7 milliárd dolláros bevételkimaradást okozott a gazdaságnak. A demand-response akciók az ilyen esetek újbóli előfordulását hivatottak elkerülni. A módszert elsősorban a hálózatot erősen igénybe vevő, energiafaló nagyvárosokban alkalmazzák, ahol nagyon is valós veszélyei vannak az áramkimaradásnak.

A ConsumerPowerline New Yorkban 300 épületet tart felügyelete alatt, s kritikus helyzetben kész bevetni ezeket (pontosabban kivetni a hálózatból). 2006-ban úgy akadályozták meg, hogy a Queens-ben egy hétig tartó áramszünet átterjedjen Manhattanre, hogy a Macy’s áruház és több helyi szálloda mérsékelte energiafogyasztását.

Mégsem “rosszfiú” a bioetanol?
Sok támadás érte mostanában az eddig az egekbe emelt bioetanolt. A Magyar Bioetanol Szövetség szerint viszont alaptalanok a vádak és szándékos félrevezetésnek köszönhető, hogy Európa elfordul ettől a tiszta üzemanyagtól.

Véleményvezér

Már az első tíz között a budapesti lakhatási költségek

Már az első tíz között a budapesti lakhatási költségek 

Több mint 11 év munka kell egy átlagos budapesti lakáshoz.
Kormányváltó a hangulat Magyarországon

Kormányváltó a hangulat Magyarországon 

Rosszul áll a Fidesz szénája.
A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország 

Egykor önálló népek éltek a mai Oroszország nagy részén.
Hátul kullog Magyarország a diplomások számában

Hátul kullog Magyarország a diplomások számában 

A populizmus melegágya az iskolázatlanság.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo