Ahol fizetnek a fogyasztónak, hogy kapcsolja ki gépeit

Háztartásainknak, táskánkban egyre több a ketyere. Okostelefon, laptop, e-book olvasó és társai. Ezek a kütyük mind habzsolják az energiát, jelentősen megnövelve a globális áramfogyasztást, vele együtt pedig az üvegházgáz-kibocsátást. A politikusok nem hajlandók népszerűségüket kockáztatni egy klímaadó bevezetése kedvéért, ezért az energiahatékonyság lett az új vesszőparipájuk. De az iPadjét senki sem használná kevesebbet...

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Lekapcsolási akciót hirdettek - Kép: SXC

Miközben George W. Bush a Fehér Házban 8 éven át fittyet hányt a klímavédelemre, szűkebb pátriája, Texas jól átgondolt önérdekből -értsd: anyagi megfontolásból- valóságos szélenergia-nagyhatalommá nőtte ki magát, hasznosítva a hevesen fúvó helyi szeleket.

A szélkerekekkel jócskán ellátott állam nyugati részében sok fogyasztó nem mindig fizet a szélenergia használatáért. Ellenkezőleg nekik fizetnek az áramszolgáltatók. Hogyan lehetséges ez? A csúcsidőszakokban olyan nagy a terhelés a hálózatban, hogy ha a szél éppen akkor áll le, a szolgáltatók üzeneteket küldenek ki a ConsumerPowerline nevezetű cégen keresztül: aki lekapcsolja a gépeit (legyen az légkondicionáló vagy nagytermi világítás), pénzt kap. Így vezetik rá a cégeket arra, hogy a túlzott terheléssel ne okozzanak áramkimaradást a hálózatban. Amikor ugyanis nem fúj a szél, gyakran felére is visszaesik a hálózatban hozzáférhető energia. (Közben a napenergia-ipar is szépen fejlődik a területen.)

Egy ilyen lekapcsolási akciónál akár 7 perc alatt is nagy megtakarítás érhető el, ha néhány nagybani fogyasztó -szupermarket, irodaházépület, gyár- visszafogja magát, írta a New York Times. (Meg is teszik, mivel ez bevételt jelent nekik.) A fogyasztás-mérséklés ilyesfajta koordinálására specializált úgynevezett demand-response cégekből több is működik közvetítőként a fogyasztó és a szolgáltató között.

A hírhedt New York-i áramszünet 2003 augusztusában 7 milliárd dolláros bevételkimaradást okozott a gazdaságnak. A demand-response akciók az ilyen esetek újbóli előfordulását hivatottak elkerülni. A módszert elsősorban a hálózatot erősen igénybe vevő, energiafaló nagyvárosokban alkalmazzák, ahol nagyon is valós veszélyei vannak az áramkimaradásnak.

A ConsumerPowerline New Yorkban 300 épületet tart felügyelete alatt, s kritikus helyzetben kész bevetni ezeket (pontosabban kivetni a hálózatból). 2006-ban úgy akadályozták meg, hogy a Queens-ben egy hétig tartó áramszünet átterjedjen Manhattanre, hogy a Macy’s áruház és több helyi szálloda mérsékelte energiafogyasztását.

Mégsem “rosszfiú” a bioetanol?
Sok támadás érte mostanában az eddig az egekbe emelt bioetanolt. A Magyar Bioetanol Szövetség szerint viszont alaptalanok a vádak és szándékos félrevezetésnek köszönhető, hogy Európa elfordul ettől a tiszta üzemanyagtól.

Véleményvezér

Ismét egy lista, amelyben élen járunk, a kamuzás

Ismét egy lista, amelyben élen járunk, a kamuzás 

A magyarok szerint mi kamuzunk a legtöbbet Európában.
Neves kormánypárti újságírók ellen rendelt el nyomozást a bíróság

Neves kormánypárti újságírók ellen rendelt el nyomozást a bíróság 

Pornóval vádoltak egy katolikus teológust.
Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon

Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon 

A kormány honlapja szerint összesen négy zebra érkezett Magyarországra.
A Tisza párt nyerte a számháborút

A Tisza párt nyerte a számháborút 

Ki fizeti a masírozókat?
Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett

Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett 

Súlyos orosz légtérsértés történt Litvánia felett.
Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője

Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője 

Nagy kérdés, miként sikerülhetett elmenekülnie a magyar maffiafőnöknek?


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo