Ahol fizetnek a fogyasztónak, hogy kapcsolja ki gépeit

Háztartásainknak, táskánkban egyre több a ketyere. Okostelefon, laptop, e-book olvasó és társai. Ezek a kütyük mind habzsolják az energiát, jelentősen megnövelve a globális áramfogyasztást, vele együtt pedig az üvegházgáz-kibocsátást. A politikusok nem hajlandók népszerűségüket kockáztatni egy klímaadó bevezetése kedvéért, ezért az energiahatékonyság lett az új vesszőparipájuk. De az iPadjét senki sem használná kevesebbet...

Lekapcsolási akciót hirdettek - Kép: SXC

Miközben George W. Bush a Fehér Házban 8 éven át fittyet hányt a klímavédelemre, szűkebb pátriája, Texas jól átgondolt önérdekből -értsd: anyagi megfontolásból- valóságos szélenergia-nagyhatalommá nőtte ki magát, hasznosítva a hevesen fúvó helyi szeleket.

A szélkerekekkel jócskán ellátott állam nyugati részében sok fogyasztó nem mindig fizet a szélenergia használatáért. Ellenkezőleg nekik fizetnek az áramszolgáltatók. Hogyan lehetséges ez? A csúcsidőszakokban olyan nagy a terhelés a hálózatban, hogy ha a szél éppen akkor áll le, a szolgáltatók üzeneteket küldenek ki a ConsumerPowerline nevezetű cégen keresztül: aki lekapcsolja a gépeit (legyen az légkondicionáló vagy nagytermi világítás), pénzt kap. Így vezetik rá a cégeket arra, hogy a túlzott terheléssel ne okozzanak áramkimaradást a hálózatban. Amikor ugyanis nem fúj a szél, gyakran felére is visszaesik a hálózatban hozzáférhető energia. (Közben a napenergia-ipar is szépen fejlődik a területen.)

Egy ilyen lekapcsolási akciónál akár 7 perc alatt is nagy megtakarítás érhető el, ha néhány nagybani fogyasztó -szupermarket, irodaházépület, gyár- visszafogja magát, írta a New York Times. (Meg is teszik, mivel ez bevételt jelent nekik.) A fogyasztás-mérséklés ilyesfajta koordinálására specializált úgynevezett demand-response cégekből több is működik közvetítőként a fogyasztó és a szolgáltató között.

A hírhedt New York-i áramszünet 2003 augusztusában 7 milliárd dolláros bevételkimaradást okozott a gazdaságnak. A demand-response akciók az ilyen esetek újbóli előfordulását hivatottak elkerülni. A módszert elsősorban a hálózatot erősen igénybe vevő, energiafaló nagyvárosokban alkalmazzák, ahol nagyon is valós veszélyei vannak az áramkimaradásnak.

A ConsumerPowerline New Yorkban 300 épületet tart felügyelete alatt, s kritikus helyzetben kész bevetni ezeket (pontosabban kivetni a hálózatból). 2006-ban úgy akadályozták meg, hogy a Queens-ben egy hétig tartó áramszünet átterjedjen Manhattanre, hogy a Macy’s áruház és több helyi szálloda mérsékelte energiafogyasztását.

Mégsem “rosszfiú” a bioetanol?
Sok támadás érte mostanában az eddig az egekbe emelt bioetanolt. A Magyar Bioetanol Szövetség szerint viszont alaptalanok a vádak és szándékos félrevezetésnek köszönhető, hogy Európa elfordul ettől a tiszta üzemanyagtól.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo