Ahol fizetnek a fogyasztónak, hogy kapcsolja ki gépeit

Háztartásainknak, táskánkban egyre több a ketyere. Okostelefon, laptop, e-book olvasó és társai. Ezek a kütyük mind habzsolják az energiát, jelentősen megnövelve a globális áramfogyasztást, vele együtt pedig az üvegházgáz-kibocsátást. A politikusok nem hajlandók népszerűségüket kockáztatni egy klímaadó bevezetése kedvéért, ezért az energiahatékonyság lett az új vesszőparipájuk. De az iPadjét senki sem használná kevesebbet...

Lekapcsolási akciót hirdettek - Kép: SXC

Miközben George W. Bush a Fehér Házban 8 éven át fittyet hányt a klímavédelemre, szűkebb pátriája, Texas jól átgondolt önérdekből -értsd: anyagi megfontolásból- valóságos szélenergia-nagyhatalommá nőtte ki magát, hasznosítva a hevesen fúvó helyi szeleket.

A szélkerekekkel jócskán ellátott állam nyugati részében sok fogyasztó nem mindig fizet a szélenergia használatáért. Ellenkezőleg nekik fizetnek az áramszolgáltatók. Hogyan lehetséges ez? A csúcsidőszakokban olyan nagy a terhelés a hálózatban, hogy ha a szél éppen akkor áll le, a szolgáltatók üzeneteket küldenek ki a ConsumerPowerline nevezetű cégen keresztül: aki lekapcsolja a gépeit (legyen az légkondicionáló vagy nagytermi világítás), pénzt kap. Így vezetik rá a cégeket arra, hogy a túlzott terheléssel ne okozzanak áramkimaradást a hálózatban. Amikor ugyanis nem fúj a szél, gyakran felére is visszaesik a hálózatban hozzáférhető energia. (Közben a napenergia-ipar is szépen fejlődik a területen.)

Egy ilyen lekapcsolási akciónál akár 7 perc alatt is nagy megtakarítás érhető el, ha néhány nagybani fogyasztó -szupermarket, irodaházépület, gyár- visszafogja magát, írta a New York Times. (Meg is teszik, mivel ez bevételt jelent nekik.) A fogyasztás-mérséklés ilyesfajta koordinálására specializált úgynevezett demand-response cégekből több is működik közvetítőként a fogyasztó és a szolgáltató között.

A hírhedt New York-i áramszünet 2003 augusztusában 7 milliárd dolláros bevételkimaradást okozott a gazdaságnak. A demand-response akciók az ilyen esetek újbóli előfordulását hivatottak elkerülni. A módszert elsősorban a hálózatot erősen igénybe vevő, energiafaló nagyvárosokban alkalmazzák, ahol nagyon is valós veszélyei vannak az áramkimaradásnak.

A ConsumerPowerline New Yorkban 300 épületet tart felügyelete alatt, s kritikus helyzetben kész bevetni ezeket (pontosabban kivetni a hálózatból). 2006-ban úgy akadályozták meg, hogy a Queens-ben egy hétig tartó áramszünet átterjedjen Manhattanre, hogy a Macy’s áruház és több helyi szálloda mérsékelte energiafogyasztását.

Mégsem “rosszfiú” a bioetanol?
Sok támadás érte mostanában az eddig az egekbe emelt bioetanolt. A Magyar Bioetanol Szövetség szerint viszont alaptalanok a vádak és szándékos félrevezetésnek köszönhető, hogy Európa elfordul ettől a tiszta üzemanyagtól.

Véleményvezér

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.
Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok

Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok 

EU-párti győzelem a moldovai választásokon.
Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött

Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött 

Elfajzott-e a Fidesz, ez a kérdés uralja a közbeszédet.
Orbán Viktor patrióta barátja egyszerűen lelőtte volna az Észtországba behatoló orosz vadászgépeket

Orbán Viktor patrióta barátja egyszerűen lelőtte volna az Észtországba behatoló orosz vadászgépeket 

A cseh miniszterelnöki szék várományosa váratlanul kemény oroszellenes gondolattal állt elő.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo