A napelemes hajóké a jövő?

Kinézetre kissé futurisztikusak, és olyan látványt keltenek, mintha a Star Trek-filmekből teleportálódtak volna ide. De a távol-keleten egyre terjedő napelemes hajók és golfpályán használatos kisautók tágítják a zöld közlekedés fogalmát. Nemcsak a személygépkocsik kiváltsága a napelemes technológia. A konténerek használata hatékonyabbá és pergőbbé tette a vízi szállítmányozást, amely továbbra is nagy részét adja a világkereskedelemnek. Ez is zöldülni fog? Kiváltják az uszályokon is az olajat?

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A golf-pályák játékszezonja a napsütéses nyár. A tűző napfény azonban nemcsak a napellenzős sapkák és a bőrre kent napkrémek révén kerül kapcsolatba e sportággal. A Hong Kong Jockey Club (HKJC) pályáján 205 kocsi jár, amelynek tetejére napelemeket szereltek. Ez a világ első ilyen jellegű "autóflottája". Az újításhoz kacskaringós úton jutott el a társaság. Először a vaddisznóktól kellett megvédenie első osztályú gyepét. A betolakodó jószágok távol tartására elektromos kerítést szereltek fel, mely állandó áramellátást igényelt. A napenergia mellett döntöttek. A megoldás inspirálónak bizonyult, s a vezetőség megvizsgálta, hol másutt lehet még alkalmazni a nap energiáját.

A Hong Kong Polytechnic University-vel közös projektben napelemeket fejlesztettek, s a munkába betársult még a dán SolarDrive cég. Az elemek elegendő energiát raktároznak el, hogy egész évben járjanak velük a kisautók, évszaktól függetlenül. Az átállás a klub becslése szerint évente 50 000 dolláros megtakarításként jelentkezik.

Hongkong, a zöld járművek fellegvára

Nem elszigetelt jelenségről van szó a távol-kelet üzleti központjában. A városállamban a golfpálya napenergiával működő kompokat is üzembe helyez tagjai, ügyfelei számára. Az ausztrál SolarSailor "termékcsaládjába" nemcsak kompok és a szabadidő kellemes eltöltésére szolgáló jachtocskák tartoznak. A tervezők nagy tankerhajókat szintén ellátnak gigantikus napkollektorokkal. Ezek nagy falakként magasodnak a fedélzeten, és kedvezőtlen széljárás esetén visszacsukhatók.

A SolarSailor tengeri járművei hibrid-masinák, üzemanyaggal és napenergiával egyaránt működnek. A kompok hat csomóval közlekednek, s a vállalat állítása szerint 15 éves élettartamuk alatt 5 millió dolláros megtakarítást hoznak az üzemanyagköltségekben. Termékei olyan katamaránok, melyek szerkezete fémszálas és könnyű.

Hongkong a napelemes autók fejlesztésének globális versenyében sem akar lemaradni. A kormány innovációs és technológiai bizottsága létrehozta az EuAuto Technology céget, mely olasz, francia, ausztrál és helyi szakemberek bevonásával állította elő a két üléses MyCar nevezetű napfény-faló járgányt, amely a British International Motor Show-n elnyerte a legjobb jármű díját. A kocsi, amely egyelőre 112 880 amerikai dollárba (megközelítőleg 24 millió forintba) kerül, 112 kilométer/órás végsebességet képes elérni, akkumulátorát hat óra alatt lehet teljesen feltölteni.

A világ egyik legszennyezettebb levegőjű metropoliszának kormánya már végzett próbavezetéseket a Mitsubishi új generációs, zöld járműveivel és a kínai BYD vállalat hibrid autóival. A cél az, hogy idővel a város autóparkját zéró CO2-kibocsátásúvá változtassák. A hírek szerint a Cathay Pacific légitársaság is vizsgálja, hogyan válthatná ki a fosszilis üzemanyagú járműveit a reptéren hibrid vagy napelemes teherautókkal, vontatókkal, buszokkal.

"Konténerizáció"
Ma a csomagolt tárgyak, termékek -vagyis minden, ami nem ömlesztett nyersanyag, pl. homok, szén stb.- szállításának 90 százaléka konténerekben történik világszerte. Évente 18 millió konténer 200 millió utat tesz meg a világban, szólt egy 2005-ös adat (habár az olajár emelkedése, majd a gazdasági válság visszavetette a forgalomat). Marc Levinson 2006-ban informatív könyvet írt arról, hogyan jutottunk el a raklapra rakodástól a konténerekbe pakolásig The Box: How the Shipping Container Made the World Smaller and the World Economy Bigger címmel.
Az 50-es években mindössze 50 000 rakodómunkás dolgozott New Yorkban és ugyanennyi Londonban. Az óceánokat akkoriban csak élelmiszerek szelték át nagy adagokban. Az USA legnagyobb exportcikke a csomagolt kávébab volt ekkoriban. 1960 táján a Los Angeles-i kikötő szakszervezete még visszautasította a konténerek kezelését, mert attól tartottak, az árumozgatás új formája elbocsátásokhoz vezet. Napjainkban a világkereskedelem központjai a konténerkikötők és nem a repülőterek. A legnagyobbak Ázsiában találhatók: Hongkong, Szingapúr, Sanghaj, Shenzen, Busan bonyolítják a legtöbb forgalmat. Az üzemanyagigényes nemzetközi szállítmányozás felpörgése természetesen olajfüggéshez vezetett.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo