A napelemes hajóké a jövő?

Kinézetre kissé futurisztikusak, és olyan látványt keltenek, mintha a Star Trek-filmekből teleportálódtak volna ide. De a távol-keleten egyre terjedő napelemes hajók és golfpályán használatos kisautók tágítják a zöld közlekedés fogalmát. Nemcsak a személygépkocsik kiváltsága a napelemes technológia. A konténerek használata hatékonyabbá és pergőbbé tette a vízi szállítmányozást, amely továbbra is nagy részét adja a világkereskedelemnek. Ez is zöldülni fog? Kiváltják az uszályokon is az olajat?

Hamarabb hazahozná az uniós pénzeket egy Tisza-kormány, mint az Orbán-kormány?
Maradt még szövetségese Magyarországnak Európában?

Online Klasszis Klub élőben Szent-Iványi Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves külpolitikai szakértőt!

2025. július 30. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A golf-pályák játékszezonja a napsütéses nyár. A tűző napfény azonban nemcsak a napellenzős sapkák és a bőrre kent napkrémek révén kerül kapcsolatba e sportággal. A Hong Kong Jockey Club (HKJC) pályáján 205 kocsi jár, amelynek tetejére napelemeket szereltek. Ez a világ első ilyen jellegű "autóflottája". Az újításhoz kacskaringós úton jutott el a társaság. Először a vaddisznóktól kellett megvédenie első osztályú gyepét. A betolakodó jószágok távol tartására elektromos kerítést szereltek fel, mely állandó áramellátást igényelt. A napenergia mellett döntöttek. A megoldás inspirálónak bizonyult, s a vezetőség megvizsgálta, hol másutt lehet még alkalmazni a nap energiáját.

A Hong Kong Polytechnic University-vel közös projektben napelemeket fejlesztettek, s a munkába betársult még a dán SolarDrive cég. Az elemek elegendő energiát raktároznak el, hogy egész évben járjanak velük a kisautók, évszaktól függetlenül. Az átállás a klub becslése szerint évente 50 000 dolláros megtakarításként jelentkezik.

Hongkong, a zöld járművek fellegvára

Nem elszigetelt jelenségről van szó a távol-kelet üzleti központjában. A városállamban a golfpálya napenergiával működő kompokat is üzembe helyez tagjai, ügyfelei számára. Az ausztrál SolarSailor "termékcsaládjába" nemcsak kompok és a szabadidő kellemes eltöltésére szolgáló jachtocskák tartoznak. A tervezők nagy tankerhajókat szintén ellátnak gigantikus napkollektorokkal. Ezek nagy falakként magasodnak a fedélzeten, és kedvezőtlen széljárás esetén visszacsukhatók.

A SolarSailor tengeri járművei hibrid-masinák, üzemanyaggal és napenergiával egyaránt működnek. A kompok hat csomóval közlekednek, s a vállalat állítása szerint 15 éves élettartamuk alatt 5 millió dolláros megtakarítást hoznak az üzemanyagköltségekben. Termékei olyan katamaránok, melyek szerkezete fémszálas és könnyű.

Hongkong a napelemes autók fejlesztésének globális versenyében sem akar lemaradni. A kormány innovációs és technológiai bizottsága létrehozta az EuAuto Technology céget, mely olasz, francia, ausztrál és helyi szakemberek bevonásával állította elő a két üléses MyCar nevezetű napfény-faló járgányt, amely a British International Motor Show-n elnyerte a legjobb jármű díját. A kocsi, amely egyelőre 112 880 amerikai dollárba (megközelítőleg 24 millió forintba) kerül, 112 kilométer/órás végsebességet képes elérni, akkumulátorát hat óra alatt lehet teljesen feltölteni.

A világ egyik legszennyezettebb levegőjű metropoliszának kormánya már végzett próbavezetéseket a Mitsubishi új generációs, zöld járműveivel és a kínai BYD vállalat hibrid autóival. A cél az, hogy idővel a város autóparkját zéró CO2-kibocsátásúvá változtassák. A hírek szerint a Cathay Pacific légitársaság is vizsgálja, hogyan válthatná ki a fosszilis üzemanyagú járműveit a reptéren hibrid vagy napelemes teherautókkal, vontatókkal, buszokkal.

"Konténerizáció"
Ma a csomagolt tárgyak, termékek -vagyis minden, ami nem ömlesztett nyersanyag, pl. homok, szén stb.- szállításának 90 százaléka konténerekben történik világszerte. Évente 18 millió konténer 200 millió utat tesz meg a világban, szólt egy 2005-ös adat (habár az olajár emelkedése, majd a gazdasági válság visszavetette a forgalomat). Marc Levinson 2006-ban informatív könyvet írt arról, hogyan jutottunk el a raklapra rakodástól a konténerekbe pakolásig The Box: How the Shipping Container Made the World Smaller and the World Economy Bigger címmel.
Az 50-es években mindössze 50 000 rakodómunkás dolgozott New Yorkban és ugyanennyi Londonban. Az óceánokat akkoriban csak élelmiszerek szelték át nagy adagokban. Az USA legnagyobb exportcikke a csomagolt kávébab volt ekkoriban. 1960 táján a Los Angeles-i kikötő szakszervezete még visszautasította a konténerek kezelését, mert attól tartottak, az árumozgatás új formája elbocsátásokhoz vezet. Napjainkban a világkereskedelem központjai a konténerkikötők és nem a repülőterek. A legnagyobbak Ázsiában találhatók: Hongkong, Szingapúr, Sanghaj, Shenzen, Busan bonyolítják a legtöbb forgalmat. Az üzemanyagigényes nemzetközi szállítmányozás felpörgése természetesen olajfüggéshez vezetett.

Véleményvezér

Végleges, nem lesz Kneecap a Szigeten

Végleges, nem lesz Kneecap a Szigeten 

Kitoloncolják őket, ha mégis jönnének.
Szijjártó Péter meghívott egy homoszexuális házaspárt Budapestre

Szijjártó Péter meghívott egy homoszexuális házaspárt Budapestre 

Szijjártó Péter szerint szabad a szerelem Magyarországon.
Hűtlen kezeléssel vádolja Pokorni Zoltán volt fideszes polgármestert utóda

Hűtlen kezeléssel vádolja Pokorni Zoltán volt fideszes polgármestert utóda 

Pokorni Zoltán annak idején kéz levágást ígért azoknak, akik lopnak.
Az Orbán-kormányt gyanúsítják a kárpátaljai templom elleni támadással

Az Orbán-kormányt gyanúsítják a kárpátaljai templom elleni támadással 

Orosz-magyar közös titkosszolgálati akció?
A kárpátaljai templom elleni támadás mögött az orosz titkosszolgálat is állhat

A kárpátaljai templom elleni támadás mögött az orosz titkosszolgálat is állhat 

Gyanús körülmények a kárpátaljai templom felgyújtási kísérlete körül.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo