A napelemes hajóké a jövő?

Kinézetre kissé futurisztikusak, és olyan látványt keltenek, mintha a Star Trek-filmekből teleportálódtak volna ide. De a távol-keleten egyre terjedő napelemes hajók és golfpályán használatos kisautók tágítják a zöld közlekedés fogalmát. Nemcsak a személygépkocsik kiváltsága a napelemes technológia. A konténerek használata hatékonyabbá és pergőbbé tette a vízi szállítmányozást, amely továbbra is nagy részét adja a világkereskedelemnek. Ez is zöldülni fog? Kiváltják az uszályokon is az olajat?

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A golf-pályák játékszezonja a napsütéses nyár. A tűző napfény azonban nemcsak a napellenzős sapkák és a bőrre kent napkrémek révén kerül kapcsolatba e sportággal. A Hong Kong Jockey Club (HKJC) pályáján 205 kocsi jár, amelynek tetejére napelemeket szereltek. Ez a világ első ilyen jellegű "autóflottája". Az újításhoz kacskaringós úton jutott el a társaság. Először a vaddisznóktól kellett megvédenie első osztályú gyepét. A betolakodó jószágok távol tartására elektromos kerítést szereltek fel, mely állandó áramellátást igényelt. A napenergia mellett döntöttek. A megoldás inspirálónak bizonyult, s a vezetőség megvizsgálta, hol másutt lehet még alkalmazni a nap energiáját.

A Hong Kong Polytechnic University-vel közös projektben napelemeket fejlesztettek, s a munkába betársult még a dán SolarDrive cég. Az elemek elegendő energiát raktároznak el, hogy egész évben járjanak velük a kisautók, évszaktól függetlenül. Az átállás a klub becslése szerint évente 50 000 dolláros megtakarításként jelentkezik.

Hongkong, a zöld járművek fellegvára

Nem elszigetelt jelenségről van szó a távol-kelet üzleti központjában. A városállamban a golfpálya napenergiával működő kompokat is üzembe helyez tagjai, ügyfelei számára. Az ausztrál SolarSailor "termékcsaládjába" nemcsak kompok és a szabadidő kellemes eltöltésére szolgáló jachtocskák tartoznak. A tervezők nagy tankerhajókat szintén ellátnak gigantikus napkollektorokkal. Ezek nagy falakként magasodnak a fedélzeten, és kedvezőtlen széljárás esetén visszacsukhatók.

A SolarSailor tengeri járművei hibrid-masinák, üzemanyaggal és napenergiával egyaránt működnek. A kompok hat csomóval közlekednek, s a vállalat állítása szerint 15 éves élettartamuk alatt 5 millió dolláros megtakarítást hoznak az üzemanyagköltségekben. Termékei olyan katamaránok, melyek szerkezete fémszálas és könnyű.

Hongkong a napelemes autók fejlesztésének globális versenyében sem akar lemaradni. A kormány innovációs és technológiai bizottsága létrehozta az EuAuto Technology céget, mely olasz, francia, ausztrál és helyi szakemberek bevonásával állította elő a két üléses MyCar nevezetű napfény-faló járgányt, amely a British International Motor Show-n elnyerte a legjobb jármű díját. A kocsi, amely egyelőre 112 880 amerikai dollárba (megközelítőleg 24 millió forintba) kerül, 112 kilométer/órás végsebességet képes elérni, akkumulátorát hat óra alatt lehet teljesen feltölteni.

A világ egyik legszennyezettebb levegőjű metropoliszának kormánya már végzett próbavezetéseket a Mitsubishi új generációs, zöld járműveivel és a kínai BYD vállalat hibrid autóival. A cél az, hogy idővel a város autóparkját zéró CO2-kibocsátásúvá változtassák. A hírek szerint a Cathay Pacific légitársaság is vizsgálja, hogyan válthatná ki a fosszilis üzemanyagú járműveit a reptéren hibrid vagy napelemes teherautókkal, vontatókkal, buszokkal.

"Konténerizáció"
Ma a csomagolt tárgyak, termékek -vagyis minden, ami nem ömlesztett nyersanyag, pl. homok, szén stb.- szállításának 90 százaléka konténerekben történik világszerte. Évente 18 millió konténer 200 millió utat tesz meg a világban, szólt egy 2005-ös adat (habár az olajár emelkedése, majd a gazdasági válság visszavetette a forgalomat). Marc Levinson 2006-ban informatív könyvet írt arról, hogyan jutottunk el a raklapra rakodástól a konténerekbe pakolásig The Box: How the Shipping Container Made the World Smaller and the World Economy Bigger címmel.
Az 50-es években mindössze 50 000 rakodómunkás dolgozott New Yorkban és ugyanennyi Londonban. Az óceánokat akkoriban csak élelmiszerek szelték át nagy adagokban. Az USA legnagyobb exportcikke a csomagolt kávébab volt ekkoriban. 1960 táján a Los Angeles-i kikötő szakszervezete még visszautasította a konténerek kezelését, mert attól tartottak, az árumozgatás új formája elbocsátásokhoz vezet. Napjainkban a világkereskedelem központjai a konténerkikötők és nem a repülőterek. A legnagyobbak Ázsiában találhatók: Hongkong, Szingapúr, Sanghaj, Shenzen, Busan bonyolítják a legtöbb forgalmat. Az üzemanyagigényes nemzetközi szállítmányozás felpörgése természetesen olajfüggéshez vezetett.

Véleményvezér

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t 

Nem biztos, hogy annyira jó gondolat volt a keleti nyitás. Az USA és Európa vezeti a világgazdaságot.
Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten

Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten 

Tettlegesséig fajult a választási kampány a fővárosban.
Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo