A fuvarozó cégek nem zöldülnek

Ma már természetes, hogy szoftver segítségével tervezik meg az optimális útirányt a szállítmányozó cégek. Eközben a politika próbálja visszaszorítani a közúti fuvarozást. Ennek egyik eszköze a vasút szolgáltatásainak a piacképessé tétele azért, hogy megérje a vasutat mint alternatívát igénybe venni.

Az Európai Unióban az áruszállítás nagy része közúton történik, évről évre növekvő volumenben. Egyre több terméket mozgatunk meg, s közben a közúti fuvarozás aránya is növekszik a vízi és a vasúti szállítmányozás rovására. Történik mindez annak ellenére, hogy a járművek mozgása közben elégetett üzemanyaggal egyre több szén-dioxid kerül a levegőbe, ami hozzájárul a globális felmelegedés felgyorsulásához. Ezért sem mindegy, hogy a logisztikában érdekelt cégek miként próbálják meg kezelni ezt a problémát.

Fizessen a károkozó!

Az Európai Bizottság nyáron hozta nyilvánosságra Környezetbarátabb közlekedés című kezdeményezéscsomagját, amelyet annak érdekében dolgozott ki, hogy a közlekedés ára jobban tükrözze a társadalmat terhelő valós költségeket.

Az egyik javaslat lehetővé teszi például, hogy a tagállamok hatékonyabb, a környezeti hatásokat jobban figyelembe vevő úthasználati díjakat szabjanak ki a tehergépjárművekre, és az így befolyó összegeket a közlekedés okozta környezeti hatások csökkentésére, az utak túlterheltségének mérséklésére fordítsák. A kezdeményezéscsomag célja a környezetszennyezés és az éghajlatváltozás elleni küzdelem, valamint hogy a környezeti károkért ne az adófizetők fizessenek, hanem az, aki a károkat okozza - nyilatkozta akkor Antonio Tajani, az Európai Bizottság közlekedésért felelős alelnöke. A brüsszeli bizottság arra számít, hogy a kezdeményezések eredményeképpen környezetbarátabbá válik a közlekedés, csökkennek a különféle kibocsátások, 8 százalékkal mérséklődik a tehergépjárművek üzemanyag-fogyasztása, és valamennyi közlekedő számára érzékelhetően csökken az utak túlzsúfoltsága.

A stratégia kulcsfontosságú részét képezi a nehéz tehergépjárművekre egyes infrastruktúrák használatáért kivetett díjakról szóló (euromatrica) irányelv módosítását célzó javaslat. Ez lehetővé tenné a tagállamok számára, hogy az úthasználati díjakat a közlekedésből származó levegő- és zajszennyezés, valamint a csúcsforgalmi időszakokban tapasztalható torlódások mértéke alapján határozzák meg, és eszerint differenciálják. Ily módon a teherfuvarozási ágazat szereplőit arra ösztönöznék, hogy járműállományukat környezetbarátabb járművekkel váltsák fel, illetve körültekintőbben hozzák meg logisztikai döntéseiket, és válasszák meg járműveik útvonalát.

Kamionok helyett vasút

A gyűjtőszállítmányozással foglalkozó Gebrüder Weiss Szállítmányozási és Logisztikai Kft. magyarországi termináljába belföldes teherautókkal gyűjti össze ügyfelei áruit, amelyek azután kamionok igénybevételével jutnak el más régiók, országok hasonló disztribúciós központjába. Onnan újra kocsira kerülnek a feladott áruk, így jutva el a végcélhoz.

Erre a logisztikai feladatra - kisautós finomdisztribúció - természetesen a cégnek van felállított rendszere, amellyel törekszik a kihasználtság és az átfutási idő optimális egyensúlyát megtalálni - mondta Varga Bálint, a cég munkatársa, hozzátéve, hogy míg az ügyfél kívánalma a minél gyorsabb szállítás, addig nekik a hatékonyság érdekében arra is figyelniük kell, hogy a begyűjtőautók minél több helyre menjenek el egy út során. Két ország terminálja között jelenleg a közúti szállítás a jellemző, hiszen ez gyors és rugalmas megoldás, ellentétben például a vasúttal. Ugyanis egy kamion akkor és oda megy, ahová a megrendelők érdekei megkívánják.

Itt lép képbe a környezettudatosság, ugyanis az Európai Unió és az egyes országok is próbálják visszaszorítani a közúti fuvarozást, aminek egyik eszköze a vasút szolgáltatásainak a piacképessé tétele. Varga Bálint elmondta, hogy olyan piaci környezet megteremtése folyik, ahol már megéri a vasutat mint alternatívát igénybe venni.

A teljes cikk a Piac és Profit októberi számában olvasható.

Véleményvezér

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák 

A szavazatszerző kampányban nem biztos, hogy mindent jól átgondoltak.
Trump matekja nem stimmel

Trump matekja nem stimmel 

Mit szólnak a befektetők Trump vámjaihoz?
Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos

Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos 

Semmi nincs biztonságban, ami mozdítható.
Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos

Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos 

Jól megy a NER körüli hölgyeknek. Méghogy nem szeretik a gyengébb nemet a fideszesek.
Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet

Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet  

A két ország újabb listán ver minket. 
A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban

A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban  

Még Bulgáriában és Romániában is tovább élnek az idősek. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo