A vállalatok a cég tevékenységéhez kapcsolódóan vagy attól függetlenül, akár dolgozóik kétkezi munkájával is segíthetnek a kiválasztott szervezeteknek - állította a konferencia vállalati önkéntesség szekciójának egyik előadója, Maria José Subiela a brit "Üzlet a közösségben"(Business in the Community) civilszervezet szakembere. Az 1982-ben alapított szervezet közvetít a rászoruló szervezetek és az önkéntes munkát felajánló cégek között. Az ilyen partneri együttműködéseket olyannyira hasznosnak tekintik a cégek számára is, hogy a szervezet a hozzá forduló vállalatoktól a közvetítésért tavaly óta díjat is kér( a működési költségek fedezésére).
Ne csak pénzt kérjenek
A civilszervezeteket arra buzdította a számos sikeres brit példát bemutató szakember, hogy ne egyszerűen támogatást, hanem partneri együttműködést kérjenek a cégektől, mert így a költségmegtakarításon kívül a professzionális működéshez szükséges szakmai tapasztalathoz is hozzájuthatnak. Egyúttal a szervezet küldetését is szélesebb körben népszerűsíthetik, illetve további források is elérhetővé válhatnak számukra.
A bemutatott példák között szerepelt médiatanácsadó cég, amely médiakampányt szervezett egy önkénteseket toborzó civilszervezetnek, s ezzel 600 angol fontnyi költséget takarított meg nekik. Egy telefonos segélyszolgálatot biztosító szervezet pedig a Carphone Warehouse nevű mobiltelefon forgalmazó cégtől irodahelyet és felszerelést, és ingyenes telefonvonalat kapott, majd egy idő után - mivel egy épületben voltak - a cég munkatársai közül többen vállalkoztak önkéntes munkára a szervezetnél. A cég számára a projekt a marketinglehetőség mellett arra is módot adott, hogy a dolgozók új készségeket fejleszthessenek.
Támogatja az állam
A brit rendszerben számos módon támogatja az állam, illetve a vállalatok is az önkéntes munkát: a belügyminisztérium dolgozói például évente öt napot szánhatnak az általuk kiválasztott szervezet önkéntes munkával való támogatására, s van olyan cég, amelyik a dolgozók által felajánlott önkéntes munka értékétől függően adnak pénzbeli támogatást egy-egy szervezetnek - ismertette az ottani helyzetet a konferencia egy másik előadója, Norrie Murray, a skót Önkéntes Fejlesztő Központ tanácsadója. Elmondta azt is, hogy elsősorban nagy cégekre jellemző, hogy önkéntes munkával segítenek, mert a kisebb vállalatoknál sokszor nincs "elég ember", akit kölcsönadhatnának a cég működésének akadályozása nélkül. Problémaként említette azt is, hogy vannak, akik szerint privát ügy az önkéntesség, melyre a munkahelytől függetlenül, a szabadidőben kell időt szakítani.
Az önkéntesség Magyarországon is egyre népszerűbb, bár arra nézve nincs konkrét adat, hogy összesen hány munkaórányi, vagy milyen értékű önkéntes munkát ajánlottak, ajánlanak fel a cégek évente. "a dolgozók szívesebben támogatnak a saját munkájukkal egy-egy szervezetet, mint pénzbeli adománnyal "- jelentette ki a konferencián Dintsér Andrea a KPMG nemzetközi tanácsadó cég kommunikációs vezetője, egy cégen belüli felmérésre hivatkozva.
A konferenciát szervező Önkéntes Központ Alapítvány (ÖKA) a közeljövőben képzést is indít a vállalati önkéntességről személyüggyel, társadalmi felelősségvállalással foglalkozó munkatársaknak, akik már szerveztek vállalati önkéntes programokat, vagy terveznek ilyet. Az ÖKA képzésén tanácsot adnak majd a cég önkéntes programjának kialakításában, a programokhoz megkeresik a legmegfelelőbb fogadószervezeteket, intézményeket, illetve igény szerint megszervezik a teljes programot. A képzés célja az is, hogy rámutasson a vállalati önkéntességben rejlő lehetőségekre, de ugyanakkor felkészítse a cégeket az esetleges buktatókra is.