Nem kell a szabvány!

Idén is folytatódik az a tavaly ősszel indított Európai Uniós program, melyet a társadalmi felelősségvállalás (corporate social responsibility, CSR) közép-és kisvállakozások körében való népszerűsítésére szerveztek.

A kétéves program során olyan projekteket választanak ki támogatásra, melyek a leginkább megfelelőek a társadalmi felelősségvállalás népszerűsítésére a kis- és középvállalkozások körében.  Emellett a tagországok képviseletére felkért szakértői csoport öt alkalommal találkozik, hogy a bemutatott példák kapcsán megvitassa a tanulságokat és a legjobb megoldásokat.

Nem kell a szabvány

Magyarország képviseletében Rettich Tamás, az Ipartestületek Országos Szövetségének (IPOSZ) tanácsosa vett részt a tavaly szeptemberi első, majd az idén januári második konferencián. A tanácsos elmondta, hogy a január végi értekezleten elsősorban a szabványosítás kapcsán folyt élénk vita: a közép-kelet európai régió egyes képviselői- köztük ő maga is - minden igyekezetükkel egy tervezett CSR-szabvány bevezetése ellen küzdöttek.  Azért nem akarnak újabb szabványt - ismertette álláspontját - mert attól tartanak, hogy ha a vendéglátóipari vállalkozásokra vonatkozó HCCP -szabványhoz hasonlóan az esetleges CSR- szabványt is hamarabb teszik kötelezővé Magyarországon, mint más országokban, akkor az itthoni vállalkozások a pluszköltségek miatt hátrányba kerülhetnének.

A 2002-es tanulmány
készítői úgy találták, hogy a kis- és középvállalatok társadalmi felelősségvállalásának legfőbb akadálya, hogy a vállalkozók sokszor nem tudnak erről, illetve gyakran pénz- vagy időhiányra hivatkoznak, amikor a társadalmi felelősségvállalás hiányának okáról kérdezik őket.
Rettich Tamás szerint a társadalmi felelősségvállalás kifejezés mögötti tartalom már régóta létezik Magyarországon, mert, mint mondta "a magyar iparosokban régen is megvolt az alkalmazottak, a helyi közösség iránti felelősségvállalás, de ezt a réteget mára tönkretették, így ma már nincs módja jótékony célra adakozni". Az IPOSZ szakembere külföldi példákra hivatkozva beszélt arról is, hogyan lehet a társadalmi felelősségvállalást népszerűbbé tenni: Olaszországban például bizonyos pályázatokon csak egy- az országon belüli - szabványrendszernek megfelelő vállalkozások vehetnek részt. Ausztriában pedig az ottani - kötelező tagsággal bíró - kamara vezetősége negyvenezer vállalkozást látogat végig személyesen, hogy a CSR-t népszerűsítse.

Tavaly májusban az IPOSZ is rendezett konferenciát a CSR-ről - uniós pénzből - és a szervezet következő hírlevelében is készül foglalkozni a témával.

Alkalmi szponzoráció, kötelező környezetvédelem

Az Európai Bizottság egy korábbi - 2002- es - felmérése szerint az európai kis- és középvállalkozások fele végez társadalmi célú tevékenységet: segíti a helyi közösséget valamilyen formában, vagy sport- és kulturális eseményeket támogat.  A 19 ország 7600 vállalkozását vizsgáló felmérés szerint három évvel ezelőtt a felelős vállalkozások aránya igen eltérő volt a különböző országokban: Franciaországban 32%, Finnországban 83 % volt a társadalmilag elkötelezett vállalkozások aránya.

A társadalmi felelősségvállalás - a mért adatok szerint - mindenhol inkább adományokat, szponzorációt jelentett, s jellemzően ezekre inkább alkalomszerűen került sor, nem pedig tudatos stratégia részeként. Az akkoriban megkérdezett vállalkozások többsége - bár főleg etikai okokból végzett támogató tevékenységet - üzleti szempontból is hasznosnak érezte a társadalmi felelősségvállalást: elmondták, hogy jó hatással volt a vásárlói hűségre, s a helyi közösséggel való kapcsolatokra. Arra is fény derült a felmérés során, hogy a kötelező környezetvédelmi előírásokon túl mást nem nagyon vettek figyelembe a vállalkozók, és az etikai szempont a környezeti hatások kapcsán legtöbbször fel sem merült.

Véleményvezér

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo