Mibe kerül a felelősség?

Nincs általános minta, hogyan legyen egy vállalat felelős: a kulturális különbségek és a gazdasági helyzet alapján minden országban más a recept a jó CSR-re, mert más-más társadalmi szükségletre reagál - állította több szakember is a héten tartott CSR_Hungary nemzetközi szakmai konferencián.

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Nincs általános minta, hogyan legyen egy vállalat felelős: a kulturális különbségek és a gazdasági helyzet alapján minden országban más a recept a jó CSR (Corporate Social Responsibilty, Társadalmi felelősség, CSR)-re, mert más-más társadalmi szükségletre reagál - állította több szakember is a héten tartott CSR_Hungary nemzetközi szakmai konferencián.

Minden előadó hangsúlyozta: csak akkor hiteles egy vállalat CSR-politikája, ha a vezetők is azonosulnak az etikai kódexben foglaltakkal, s ha a cégen belül is kommunikálják azt, hogyan igyekszik cég jó vállalati polgárként működni.

A CSR Europe nonprofit szervezet nevében Pierre Echard igazgató kiemelte többek között a a fogyatékkal élők ügyét. " A fogyatékkal élő állást keresők  beküldött önéletrajzainak 90 százalékát elutasítják a  cégek, mert félnek a komplikációktól, amit az alkalmazásuk jelenthet.

A vállalati felelősségvállalás egy ritkán hangoztatott aspektusára hívta fel a figyelmet Hardi Péter, a CEU Business School professzora. Szerinte nem jár mindig előnnyel a CSR, s a felelős működésre bizony áldozniuk kell a cégeknek - bár ez hosszú távon megtérül. Hardi Péter munkatársaival az Üzlet és Társadalom Kutatóközpontnál abban próbál segíteni a vállalatoknak, hogy felismerjék milyen előnyök és nehézségek járnak a felelős vállalati működéssel Számos dolog ösztönözheti a cégeket a CSR bevezetésére: a nemzetközi multik magyarországi vállalatainál az anyaországban már elterjedt mintát vehetik át. Az uniós irányelvek, útmutatások hatására - a támogatások elnyerése érdekében - olyan cégek is azonosulnak a CSR-ral, akik egyébként nem foglalkoznának ezzel. Hangsúlyozta az állami ösztönzés hiányát  és azt, hogy helytelen a CSR-től azt várni, hogy a gazdaság és az állam működéséből származó hiányosságokat megoldja.

A CSR a piaci nyomás és a törvények által nem fedett részen működhet. Ugyanakkor szerinte a gazdasági környezet jellege Magyarországon nem támogatja , mert nem áttekinthetők a versenyfeltételek és hiányzik a gazdasági átláthatóság.

Sokszor csak elméletben

Szondi György, a Leeds Business School docense a CSR cégen belüli kommunikációjának, a munkatársak bevonásának fontosságát hangsúlyozta. Az előadása szerint a cégek sokszor, nem vagy nem jól kommunikálják társadalmi felelősségvállalásukat, de arra is van példa, hogy egy vállalat az írásba foglalt CSR-politikáját nem viszi át a gyakorlatba. Előfordult például, hogy egy cégnél nagy elbocsátásokat követően a vezetés busás prémiumot vesz fel.

Sokan elmondták már, hogy a CSR-t a kelet-európai régióban sokan a vállalati jótékonysággal, szponzorációval azonosítják. A Joint Venture Szövetség elnöke, Fekete István arra hívta fel a figyelmet, hogy bár ezek nem azonos dolgok, a vállalati jótékonyság és a szponzoráció is ugyanazzal a céllal kezdődött, mint a társadalmi felelősségvállalás.

Kiemelte a társadalmi párbeszéd, a vállalat működésének érintettjeinek bevonását és annak fontosságát, hogy a jobb munkakörülményeket, motiváltabb munkaerőt eredményező CSR ne csak egy részleg - a pr-csapat - feladata legyen a cégnél, hanem az egész szervezetet hassa át a felelős működés ügye. "Az áru minősége, a reklám lassan nem döntő a faktor a vásárlói döntésben. Egyre többen vásárolnak  a "vállalathoz fűződő élmények" szerint, a jó CSR pedig hozzájárul a cégek pozitívabb megítéléséhez" - összegezte a felelős működésre ösztönző indítékok egyikét Fekete István.

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.
Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump

Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump 

A közgazdászok pártállás nélkül visítanak.
180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja 

A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo