Mennyit takaríthatnánk meg!

Több mint százezer tonna hulladékot takarítottak meg a Környezettudatos Vállalatirányítási Egyesület (KÖVET) Környezeti Megtakarítási Díjára pályázó vállalatok. A cégek környezetkímélőbb módszerekkel tizenegy milliárd forintot spóroltak meg.

A KÖVET negyedszer kiosztott elismerését a  Mondi Business Paper Hungary Zrt. , a Linamar Autóipari és Gépgyártó Nyrt. És a Duna-Dráva Cement Kft. kapta. A "legjobb újító díjat" kiérdemlő Mondi évente 60-70 millió forintot nyert a szennyvíztisztó átalakítása és a szelektív hulladékgyűjtés bevezetése folytán. A "három éven belül megtérülő beruházások" kategóriában nyertes Linamar évi 60 milliót spórol egy kétmillió forintos beruházás - egy forgácscentrifuga -segítségével, mert így 120 tonnával kevesebb hűtő-kenő olajat használnak.

A céget külön elismerték, mert a beszállítókat is környezetkímélőbb gyártásra késztette, ezzel 23,5 tonna acél árát takarítva meg. Az évi kétmillió tonna cementet termelő Duna -Dráva Cement Kft. a három éven túl megtérülő beruházások közül lett első: 900 millió forintos beruházásuknak köszönhetően évente több százezer tonna hulladék kerül a lerakó helyett újrahasznosításra. A cég a fosszilis tüzelőanyagok helyett hulladékot, biomasszát használ, a felhasznált nyersanyag helyett pedig a Mátrai Erőműben keletkező maradékanyagot.

A KÖVET díátadójára a szervezet éves konferenciáján került sor, ahol az előadók a fenntartható termék fogalmán keresztül vizsgálták a vállalatok és a fogyasztók felelősségét. A KÖVET előadója, Kapusy Pál kijelentette: a környezetpusztítás szinte megállíthatatlan. Hangsúlyozta, hogy  1991 óta a jövő generációk tartalékait éli fel az emberiség. Emlékeztett arra is, hogy a nagy bevételű országok sokszorosan több környezeti kárt okoznak, mint a szegényebb országok, és beszélt a társadalmi fenntarthatóság problémájáról is.

Kapusy szerint a felelős vállalatok száma akkor növekedhet, ha megvannak az ehhez szükséges piaci  feltételek., s ezért- mondta - a fogyasztók, vásárlók is felelősek. A KÖVET szakembere a vállalatok társadalmi felelőssége ( CSR- Corporate Social Responsibilty) kifejezés nyomán  megalkotta a "vásárlók társadalmi felelőssége" terminust, mellyel a társadalmi és környezeti szempontokat figyelembe vevő fogyasztók csoportjára utalt. Ez utóbbiak száma pedig egyre nő - állította  a konferencia egy másik előadója, a Tudatos Vásárlók Egyesületének vezetője, Újhelyi Katalin. Nagy-Britanniában a vásárlók 58%-val előfordult már, hogy egy gyártó cég rossz híre miatt nem vett meg egy adott terméket. "A magyar fogyasztók 40%-a hajlandó többet fizetni a környezetbarát termékért"- idézett egy kétévvel ezelőtti hazai felmérést (Sági, 2004) a szervezet vezetője. Ugyanezen felmérés szerint a termék kiválasztásánál a magyar fogyasztók fele figyelembe veszi a csomagolás környezetbarát voltát is, s hogy a vásárlók több mint 40%-a hajlandó többet fizetni a Magyarországon gyártott termékért (a termék messziről történő szállítása is terheli a környezetet).

Újhelyi Katalin elismerte ugyanakkor, hogy a megkérdezettek válaszai azért kissé szépítik a valós magyarországi helyzetet. A fenntartható fogyasztás fontosságáról beszélve elmondta, hogy ha a világon mindenki annyit fogyasaztana, mint amennyit egy átlagos magyar, akkor két Földgolyónyi természeti erőforrásra lenne szükség. Felhívta a figyelmet a "termék helyett szolgáltatás" elvére: eszerint a vásárló a szolgáltatást veszi meg a cégtől - például háztartási gépek beszerzésénél - , így a gyártó is abban érdekelt, hogy az adott termék hosszú ideig működőképes legyen. Jó példaként idézte A XEROX vállalatot, ahol a forgalmazott gépek alkatrészeit 2004 óta úgy tervezik, hogy azok 70%-át újra fel lehet használni.

Jövőre Magyraországon is összehasonlíthatjuk majd környezetvédelmi szempontból a különböző cégek által gyártott háztartási gépeket - jelentette be a konferencia egyik résztvevője, a WWF Magyarország képviselője. A környezetvédő szervezet magyarországi irodája is csatlakozott egy európai kampányhoz, így januártól - ígéretük szerint-  weboldalukon teszik majd közzé a  fenntarthatóbb fogyasztást, környezetbarát vásárlást segítő információt.

Véleményvezér

Magyar Péter nagy találatot vitt be a köztársasági elnöknek

Magyar Péter nagy találatot vitt be a köztársasági elnöknek 

A köztársasági elnök nyugodtan találkozhat politikusokkal, nem ez dönti el a függetlenségét.
Több mint 400 százalékos haszonnal árulják a kereskedők a szabolcsi almát

Több mint 400 százalékos haszonnal árulják a kereskedők a szabolcsi almát 

Nehéz a sorsa az almatermelőknek és a vásárlóknak, bezzeg a kereskedők.
Hadházy Ákos szerint öt és fél éve tehetetlenkedik az Ügyészség Orbán Viktor fogásza ügyében

Hadházy Ákos szerint öt és fél éve tehetetlenkedik az Ügyészség Orbán Viktor fogásza ügyében 

Iszonyúan keresik az igazságot az Ügyészségen, csak nem találják.
Rekordot döntött a külföldieknek kiadott magyarországi tartózkodási engedélyek száma

Rekordot döntött a külföldieknek kiadott magyarországi tartózkodási engedélyek száma 

Több tízezer ázsiai érkezett Magyarországra egyetlen év alatt.
Elképesztően nagy minimálbér-emelést terveznek

Elképesztően nagy minimálbér-emelést terveznek 

Jön az ezer euró feletti minimálbér.
Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború

Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború 

Egyre durvul a háború.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo