Mennyit takaríthatnánk meg!

Több mint százezer tonna hulladékot takarítottak meg a Környezettudatos Vállalatirányítási Egyesület (KÖVET) Környezeti Megtakarítási Díjára pályázó vállalatok. A cégek környezetkímélőbb módszerekkel tizenegy milliárd forintot spóroltak meg.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

A KÖVET negyedszer kiosztott elismerését a  Mondi Business Paper Hungary Zrt. , a Linamar Autóipari és Gépgyártó Nyrt. És a Duna-Dráva Cement Kft. kapta. A "legjobb újító díjat" kiérdemlő Mondi évente 60-70 millió forintot nyert a szennyvíztisztó átalakítása és a szelektív hulladékgyűjtés bevezetése folytán. A "három éven belül megtérülő beruházások" kategóriában nyertes Linamar évi 60 milliót spórol egy kétmillió forintos beruházás - egy forgácscentrifuga -segítségével, mert így 120 tonnával kevesebb hűtő-kenő olajat használnak.

A céget külön elismerték, mert a beszállítókat is környezetkímélőbb gyártásra késztette, ezzel 23,5 tonna acél árát takarítva meg. Az évi kétmillió tonna cementet termelő Duna -Dráva Cement Kft. a három éven túl megtérülő beruházások közül lett első: 900 millió forintos beruházásuknak köszönhetően évente több százezer tonna hulladék kerül a lerakó helyett újrahasznosításra. A cég a fosszilis tüzelőanyagok helyett hulladékot, biomasszát használ, a felhasznált nyersanyag helyett pedig a Mátrai Erőműben keletkező maradékanyagot.

A KÖVET díátadójára a szervezet éves konferenciáján került sor, ahol az előadók a fenntartható termék fogalmán keresztül vizsgálták a vállalatok és a fogyasztók felelősségét. A KÖVET előadója, Kapusy Pál kijelentette: a környezetpusztítás szinte megállíthatatlan. Hangsúlyozta, hogy  1991 óta a jövő generációk tartalékait éli fel az emberiség. Emlékeztett arra is, hogy a nagy bevételű országok sokszorosan több környezeti kárt okoznak, mint a szegényebb országok, és beszélt a társadalmi fenntarthatóság problémájáról is.

Kapusy szerint a felelős vállalatok száma akkor növekedhet, ha megvannak az ehhez szükséges piaci  feltételek., s ezért- mondta - a fogyasztók, vásárlók is felelősek. A KÖVET szakembere a vállalatok társadalmi felelőssége ( CSR- Corporate Social Responsibilty) kifejezés nyomán  megalkotta a "vásárlók társadalmi felelőssége" terminust, mellyel a társadalmi és környezeti szempontokat figyelembe vevő fogyasztók csoportjára utalt. Ez utóbbiak száma pedig egyre nő - állította  a konferencia egy másik előadója, a Tudatos Vásárlók Egyesületének vezetője, Újhelyi Katalin. Nagy-Britanniában a vásárlók 58%-val előfordult már, hogy egy gyártó cég rossz híre miatt nem vett meg egy adott terméket. "A magyar fogyasztók 40%-a hajlandó többet fizetni a környezetbarát termékért"- idézett egy kétévvel ezelőtti hazai felmérést (Sági, 2004) a szervezet vezetője. Ugyanezen felmérés szerint a termék kiválasztásánál a magyar fogyasztók fele figyelembe veszi a csomagolás környezetbarát voltát is, s hogy a vásárlók több mint 40%-a hajlandó többet fizetni a Magyarországon gyártott termékért (a termék messziről történő szállítása is terheli a környezetet).

Újhelyi Katalin elismerte ugyanakkor, hogy a megkérdezettek válaszai azért kissé szépítik a valós magyarországi helyzetet. A fenntartható fogyasztás fontosságáról beszélve elmondta, hogy ha a világon mindenki annyit fogyasaztana, mint amennyit egy átlagos magyar, akkor két Földgolyónyi természeti erőforrásra lenne szükség. Felhívta a figyelmet a "termék helyett szolgáltatás" elvére: eszerint a vásárló a szolgáltatást veszi meg a cégtől - például háztartási gépek beszerzésénél - , így a gyártó is abban érdekelt, hogy az adott termék hosszú ideig működőképes legyen. Jó példaként idézte A XEROX vállalatot, ahol a forgalmazott gépek alkatrészeit 2004 óta úgy tervezik, hogy azok 70%-át újra fel lehet használni.

Jövőre Magyraországon is összehasonlíthatjuk majd környezetvédelmi szempontból a különböző cégek által gyártott háztartási gépeket - jelentette be a konferencia egyik résztvevője, a WWF Magyarország képviselője. A környezetvédő szervezet magyarországi irodája is csatlakozott egy európai kampányhoz, így januártól - ígéretük szerint-  weboldalukon teszik majd közzé a  fenntarthatóbb fogyasztást, környezetbarát vásárlást segítő információt.

Véleményvezér

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét”

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét” 

A Fidesz eddigi állításával ellentétben nem békepárti.
A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért

A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért 

Az európai átlagár felett kapják az áramot a magyar vállalkozók.
A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat

A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat 

Budapesten is elkelne még néhány metró.
A lengyeleknek sikerült a repülőrajt

A lengyeleknek sikerült a repülőrajt 

A nyomában sem vagyunk a lengyeleknek.
Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből

Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből 

Amikor kitiltanak a munkahelyedről, kicsit vicces.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo