Az első Üzleti Etikus Cégek Fórumának plenáris ülésén elhangzott gondolatok gyakorlati megnyilvánulásáról szólt a délután második felében rendezett fórum, ahol az évek során Üzleti Etikai Díjat kapott cégek képviselői osztották meg egymással tapasztalataikat. A díjazottak minden évben eltérő profilú és méretű vállalkozások, ám egyvalami mindegyikükben közös: mélyen átitatva etikusak, és a fenntartható fejlődés érdekében tett lépéseik szoros összefüggésben állnak üzleti tevékenységükkel és működési környezetükkel.
Ahogyan Demcsák Mária, a Piac&Profit alapító főszerkesztője, a fórum moderátora mondta: ahogyan fejlődött a hazai üzleti szereplők felelősségvállalása, egyre több elvárásnak kellett megfelelnie annak a cégnek, amely kiérdemelte a díjat. A Hajtás Pajtás Futárszolgálat például 2007-ben nyerte el a címet.
Ugyanakkor a piac kegyetlen az etikus cégekkel szemben. Egy elektronikus tenderen például csak a forint dönt, így a tisztességesen adózó beszállító az ár alapú mérlegelésnél nem rúg labdába. Majd – az élet fintora – a könnyen megadóztatható, transzparens nagyvállalatot az állam különadókkal sújtja, mert hiányoznak a büdzséből a kis cégek adóforintjai, mutatott rá az anomáliára Kürti. Persze ennek a következménye, hogy a nagyvállalat még inkább versenyezteti a beszállítóit, és így alakul az a végtelen folyamat, amely a magyar gazdaság teljesítményét keményen érinti. Bizonyos ponton túl azonban a gazdaság néhány szereplője már megnézi, hogy kivel áll szóba, és így előbb-utóbb mégis megtérül az etikus magatartás, mutatott rá az érem másik oldalára Demcsák Mária.
A konferencia első részén elhangzott előadásokról részletesebben itt olvashat!
Sajátosan magyar: erős szociális háló a privatizált vállalatoknál
Szeri István, a 2011-ben díjazott Tisza Volán Zrt. igazgatója egy másik aspektusra hívta fel a figyelmet.
– A közszolgáltatók feladata, hogy a tevékenységet, amelyre alapították a céget, a lehető legjobb tudásukkal, költséghatékonyan végezzék. A legfontosabb, hogy a tulajdonosok, az ellátásért felelősök és különösen az ügyfeleik igényeinek maximálisan megfeleljenek. A transzparencia és a szolgáltatás nyitottsága jegyében igyekszünk az utasainkat kiszolgálni, és ebből a felismerésből született, hogy a nyereségünkből – még ha szerény is – visszaforgassunk. Tény, hogy környezetszennyezők vagyunk, fosszilis energiát használunk, ezért cselekednünk kell a környezetünk érdekében. A külföldi kutatások eredményeit is felhasználva tettünk komoly lépéseket a környezetvédelem érdekében. Ám az emissziós értékek csökkentésénél továbbmentünk. Olyan módszereket – emberi és technikai – dolgoztunk ki, amelyek elősegítik, hogy az úgynevezett pontforrások még alacsonyabban jelenjenek meg a tevékenységünk melléktermékeként. Ebből a gondolatmenetből fakadt, hogy a Tisza Volán támogatáspolitikájában az egészségügy és a kultúra vált hangsúlyossá. A Tisza Volán példája kapcsán Demcsák Mária egy sajátos magyar helyzetre is felhívta a figyelmet: a régi magyar szocialista vállalatok megőrizték és továbbfejlesztették a korábbi szociális rendszereket. Ezek a cégek senkit nem hagynak magára, megtartották az óvodáikat, nyaralóikat, sőt a kisebb falvakig is elnyúlnak tevékenységükkel. A Tisza Volán még a devizahiteles dolgozóinak is nyújtott segítséget. Szintén a munkatársak felé megnyilvánuló elköteleződés az egyik tényező, amiért a Gödöllő Coop Zrt. 2009-ben elnyerte az Üzleti Etikai Díjat középvállalati kategóriában.
– Az évek során olyan családcentrikus kezdeményezéseket vezettünk be, amellyel viszonozni tudjuk mindazt, amit a nemritkán évtizedek óta a cégnél dolgozó munkatársainknak köszönhetünk – mondta Kovácsné Nyitrai Gabriella igazgató. Demcsák Mária pedig egy másik fontos szempontra hívta fel a figyelmet: a Coop díjazásában jelentős szerepet játszott az elköteleződés is, ahogyan a cég kifelé, a vevői felé megjelenik.
Úgy is lehet boldogulni, hogy nem ártok a másiknak
A hagyományos mezőgazdasági vállalatok közül elsőként a 4700 hektáron gazdálkodó Hódagró Zrt. nyer Üzleti Etikai Díjat 2012-ben. Szabó Lajos vezérigazgató elmondta: a vállalat etikusságának legfontosabb megjelenése, hogy minden érintettjének – dolgozó, földtulajdonos, cégtulajdonos, beszállító – igényét összehangolja még a legnehezebb gazdasági helyzetben is. Ha nem vagyunk etikusak, nem marad fenn a cég, mutatott rá Szabó Lajos, aki visszautat a plenáris ülésen elhangzottakra.
– Nagy bátorság kellett ahhoz, hogy a szűkös időkben 57 százalékos béremelést hajtsunk végre, de ha ezt nem tesszük meg, ma már egyértelmű, hogy nem lenne Hódagró Zrt. Jelentős beruházásokkal biztosítottuk az előírásokon messze túlmutató környezetvédelmi megfelelést. Nem újítást hajtottunk végre, csak tettük a dolgunkat. Rendszerbe szerveztük a folyamatainkat, és igyekeztünk minél inkább környezetkímélő módon termelni.
Bátori Mariann, a Fővárosi Csatornázási Művek kommunikációs vezetője olyan tevékenységekről beszélt a hallgatóságnak, amelyekről kevesen tudunk. Például, hogy a cég az Észak-pesti Szennyvíztisztító Telep 15 ezres lakosú kisvárossal megegyező energiaigényét a szennyvíziszapból termelt biogázból elégíti ki, sőt, megoldották, hogy a magas szervesanyag-tartalmú hulladékokat – például lejárt szavatosságú termékeket – befogadják, és szintén megújuló energiává alakítják. A jövő pedig, hogy a Fővárosi Csatornázási Művek a saját telepein kívülre is képes lesz megújuló energiát táplálni. Senki nem kérte, megvalósították, mert a vezetőség célja egyértelműen az, hogy a magasabb rendű érdekek mentén lássák el a feladatukat. A nyilvános illemhelyek európai színvonalú üzemeltetése is önként vállalt kötelesség lett.
– Szponzorálhatunk bármit, de inkább olyan tevékenységeket keresünk – ilyen az illemhelyek üzemeltetése például –, amelyek közel állnak az alaptevékenységünkhöz. Abban biztos, hogy mi tudunk a leginkább segíteni a városnak.
– A gondoskodó magatartás, amelyet a támogatásaink révén kifelé is képviselünk, alapvetően a dolgozókról való gondoskodásból építkezett. Tábort szervezünk, családi napközit biztosítunk, és a munkahelyeinken igyekszünk a testi-lelki feltöltődésre alkalmas pozitív környezetet kialakítani egészségteremmel, jáde köves masszázsággyal és biomágneses rezonancia készülékkel. Hétfő reggelenként egy nemzetközi tai chi nagymester segít ráhangolódni a hétre, kedden és szerdán este pedig jógaórák vannak.
Az építőipari cég külső üzleti kapcsolatait is a „nem ártás” szellemisége hatja át. A tulajdonosok a farkastörvények uralta világ megtisztulásán dolgozik akár csak olyan egyszerű lépésekkel, mint az alvállalkozók időben kifizetésével. – A világ megtisztulására akkor van esély, ha vannak jó példák. Mi ezt próbáljuk közvetíteni a kemény versenypiacon.
A 2012-ben kisvállalati kategóriában győztes Hatos és Társa Nyelviskola Bt.-t sem csupán a profitszerzés vágya hajtja. Jelentős szerepet töltenek be a nyelvoktatói szakma továbbfejlődésében, szakmai fórumokat szerveznek, valamint a nyelvtudás érdekében is jelentős társadalmi feladatokat látnak el országszerte.
– Lojálisak vagyunk ügyfeleink anyagi és emberi élethelyzetével szemben, ha kell, elengedjük a tandíjat, vagy csökkentjük, mert az ország gazdasági felemelkedésén keresztül mindannyiunk érdeke, hogy minél több nyelveket beszélő fiatal kerüljön ki az iskolapadokból – mutatott rá Deákné Szántó Éva, a nyelviskola munkatársa.
A 13 éve fennálló Üzleti Etikai Díjat kapott cégeken kívül a fórumon megszólaltak a moralitást, becsületet, együttműködést, emberi alapokon álló partnerséget szorgalmazó cégek képviselői is. A Mapei Kft.-t Tóth Csaba értékesítési osztályvezető képviselte, aki arról beszélt, hogy mennyire jó kedvvel dolgoznak a cégnél a munkatársak annak ellenére, hogy a válság a Mapeit sem kímélte. A Mapeitől indult kezdeményezés, a Magyar Építőanyag- és Burkolatkereskedők Hálózata pedig a László Ervin professzor által sürgetett összefogás egy már megvalósult példája.
– Mert lehet segíteni a konkurenciának, és ha másnak jó, attól nekünk is jobb lesz, összegezte Demcsák Mária.