Íme Magyarország követendő példái!

Hazánkban még gyerekcipőben jár a CSR, azaz a vállalatok társadalmi felelősségvállalása. Jó hír azonban, hogy lassan bár, de évről-évre egyre többen fordulnak ebbe az irányba. A cégek jelentős többsége továbbra is nagyvállalat, de egyre több kkv is szerez érdemeket a CSR területén. Most összegyűjtötték a legjobb példákat.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A tavalyi év sikerén felbuzdulva idén másodszorra adták ki a CSR Best Practice kiadványt, amely a 2007-es év legjobb gyakorlatait mutatja be - közölte a bemutató sajtótájékoztatón Lakatos Zsófia, a kiadványért felelős Magyar Public Relations Szövetség (MPRSZ) alelnöke. A kötetben tíz céget mutatnak be, olyanokat, amelyek rendelkeznek "kidolgozott CSR stratégiával, felelősségvállalásuk pedig áthatja napi működésüket és az megmutatkozik az összes, általa érintett csoporthoz fűződő kapcsolatában."

A könyvbe pályázat útján lehetett bekerülni, melynek feltételeit egy év után is jelentősen szigorította a hat főből álló elbíráló bizottság. A szigorítást azzal magyarázta Szeles Péter, az MPRSZ elnöke, hogy az utóbbi időben egyre inkább elszaporodtak a CSR díjak, ami alapból jó, mert egyre többen foglalkoznak a témával, ám vannak hátulütői is, hiszen sok cég "álságosan, csak a hangzatosság kedvéért" szerzi meg ezeket, nincs mögötte tényleges munka, törődés.

"A felelősség mindenkié, így természetesen nem csak a cégeknek kellene tenni érte, hanem az egyéneknek és az államnak is" - közölte érdeklődésünkre Szeles Péter. Példaként hozta Angliát, ahol az állam - az EU-ban elsőként - kidolgozott (ISO) rendszer alapján minősíti az általa nyújtott közszolgáltatásokat. "A mindenkori kormány máshogy is segíthet, hiszen ha valaki nyilvánosságra akarja hozni a legjobb CSR gyakorlatokat, akkor ahhoz pénzre lesz szüksége" - magyarázta a szakember, hozzátéve, hogy néhány tárcát már megkerestek az ügyben és bár még nincs végleges döntés, az első reakciók pozitívak voltak.

Best Pratcice
Megjelent a Magyar Public Relations Szövetség által második alkalommal meghirdetett "CSR Best Practice" pályázat győztes munkáit tartalmazó kiadvány. A 2007. évi legjobb gyakorlatokat bemutató könyvből 10 vállalat tanulságos és felelős üzleti gyakorlata ismerhető meg. A pályázatokat elbíráló zsűri olyan neves szakemberekből áll, akik az általuk vezetett szervezetek révén sokat tettek a CSR magyarországi elismertetéséért:

  • Czakó Borbála, a Magyar Köztársaság londoni nagykövete, a HBLF elnöke
  • Demcsák Mária, a Piac és Profit magazin főszerkesztője, az Üzleti Etikai Díj alapítója
  • Lakatos Zsófia, az MPRSZ alelnöke
  • Dr. Szeles Péter, az MPRSZ elnöke
  • Dr. Tóth Gergely, a KÖVET főtitkára
  • Varga István, a Magyarországi Üzleti Tanács a Fenntartható Fejlődésért elnöke
  • Nem csak a multik "játszótere"

    Még ma is állandóan azt hallani, hogy a felelősségvállalás a nagyok, a multik feladata, hiszen nekik van elegendő pénzük és idejük erre - jelentette ki Szeles. A vállalati felelősségvállalással azonban a kisebb cégek is foglalkozhatnak, amire jó példa, hogy idén a bemutatott vállalat tíz között egy kkv is található.

    A 40-45 főt foglalkoztató díjnyertes Bakos faipari céget 1986-ban alapította Bakos Miklós, aki a Piac és Profitnak elmondta mi a siker egyik receptje: "Arra kell törekedni, hogy olyan munkakörülményeket hozzunk létre, ahol mi magunk is jól éreznénk magunkat, szívesen járnánk be. Ha ezt a szemléletet sikerül elsajátítani, akkor abból a cégvezető és a dolgozó is profitálhat. A cég sikere részben ennek is köszönhető, hiszen munkatársak többsége 15-20 éve együtt dolgozik, ismerik már egymás családját, párhuzamosan fut az életük."

    A kiscégeknél a legfontosabb a köztudatos magatartás - jelentette ki lapunk érdeklődésére Fekete István, a Gazdasági és Szociális Tanács CSR Bizottságának vezetője. Szerinte nem rövid, hanem középtávon kell profitban gondolkodni, amibe már belefér az, hogy hogyan illeszkedik az adott cég a helyi közösségbe. "Ne a kárukra, hanem velük dolgozzunk és hosszabb távon meglátjuk a profitot" - adott egy tanácsot Fekete István.

    Gyakorlatot és információt jutatnak az érintetteknek

    Az MPRSZ, a Közép-magyarországi Innovációs Központ (CHIC), a VAM Desing Center, a MediaLog Kft. és számos kisebb vállalkozást üzleti klasztert alapított, melynek célja, hogy összegyűjtse és terjessze a követendő CSR gyakorlatokat - közölte a bemutatón Szeles Péter. Az együttműködés keretén belül egy ún. Kkv Projekt Akadémiát is létrehoznak, ahol üzleti tervezést és gyakorlati ügyvitelt oktatnak a jövőben.

    Ezen kívül egy Európában is egyedülálló adatbázist hoznának létre, amely összefoglalna minden tudnivalót a témában. "A klaszterre azért is szükség van, mert egyelőre nagyon kevés információ jut el az érintettekhez" - hangsúlyozta Szeles. Éppen ezért az együttműködés fő célja az lenne, hogy egy minél szélesebb réteg számára tudják megadni a hogyanra a választ: "manapság ez a kérdés gyakran még üzleti titoknak számít és csak tíz év múlva kerül bele a tankönyvekbe." - állítja a szakember.

    Véleményvezér

    Magyartól rettegnek az oroszok

    Magyartól rettegnek az oroszok 

    A magyar név megint szép lesz, legalábbis Ukrajnában már az.
    Bajban van a pápai kórház

    Bajban van a pápai kórház 

    A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
    Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

    Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

    Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
    Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

    Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

    Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.


    Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo