Hogyan támogassuk a művészetet?

A kulturális célok támogatása kötelessége a sikeres cégeknek- jelentette ki egy a közelmúltban szervezett kerekasztal-beszélgetésen a Deloitte Magyarország elnök-vezérigazgatója. A mecenatúra hagyományairól szóló rendezvényen részt vevők azt vizsgálták, hogy milyen szerepet vállalhatnak a cégek a művészet támogatásában, s hogy milyen lehetőségei vannak, lehetnének egy támogatókat kereső kortárs művésznek.

A Deloitte három okból támogatja a kortárs művészetet- ismertette a Deloitte mecenatúrával kapcsolatos stratégiáját Simor András, a cég elnök-vezérigazgatója, aki hangsúlyozta a piaci érték és társadalmi érték különbségét:" Az egyik ok, hogy az az érték, amivel a piacon elismernek egy magunkfajta céget, az valószínűleg több annál, mint ami társadalmi értéket ez a cég előállít. Azt gondolom, hogy ez szerencse dolga, és azt hiszem, hogy az embernek, ha tud és van rá módja, ebből valamit vissza kell adnia. A másik pedig az, hogy igyekszünk a nálunk dolgozó emberek gondolkodásmódját befolyásolni, értékrendjüket próbáljuk valamilyen pozitív irányba vinni. És a harmadik, nem titkolt cél, hogy jelezzük azt, hogy sikeresek vagyunk. Mert aki vissza tud valamit adni a társadalomnak, az azért tudja megtenni, mert van neki miből. Ez valamifajta deklaráció, ha úgy tetszik, büszkeség a társadalom előtt, hogy igen, mi vagyunk annyira sikeresek, hogy nem csak saját magunkat tudjuk eltartani, hanem vissza tudunk valamit adni a minket befogadó társadalomnak. Ezáltal nekünk is lehetőségünk van kiemelkedni a tömegből." Simor András beszélt arról is, hogy a cégnél háromtagú bizottság dönt annak az összegnek a felhasználásáról, amit a cég évi árbevétele és nyeresége alapján a művészettámogatásra szánnak.

Önzetlen támogatás vagy megtérülő befektetés

Míg a szponzoráció egy kemény üzleti érdekből következő, az üzleti számításoknak megfelelő együttműködés, a mecenatúra a cégnek semmi üzletet nem fog hozni, se az ismertségét nem fogja növelni a megrendelők között, tehát semmiféle számszerűsíthető jótéteményt nem hoz a cégnek. Ez a fajta támogatás a cég imidzsét, a dolgozók jó érzését, az adományozó jó érzését növeli - ismertette a vállalti kultúra-finanszírozás két típusa közti különbséget a beszélgetés egyik résztvevője, Török András, a Summa Artium nevű, mecénás-, és szponzor-közvetítéssel foglalkozó szervezet vezetője.

Ugyanakkor azt nem nagyon lehet tudni, hogy egy-egy cég mennyit szán a kultúra támogatására, mert ezt a kérdést nagy titoktartás övezi - tette hozzá Török. "A szponzorációs pénzek elköltésére sokkal kisebb gondot fordítanak a cégek, mint a marketing-büdzsé megszervezésére" - ismertette a magyarországi helyzet hátterét. Mint mondta, gyakran előfordul, hogy egy-egy cégvezető inkább ismeretségi alapon, személyes érdekeltsége, elfogultsága alapján dönt a támogatandó művészről vagy projektről.

Klimó: Károly képzőművész- a Deloitte egyik támogatottja- úgy vélte, hogy a mai kortárs magyar művész esetében két tényezőről lehet beszélni: a szocializmus hagyatékaként szinte magától értetődően elvárt az állami támogatás. Másrészt - mivel általánosan elfogadott szemlélet a világban- hogy a kultúra értékes dolog, amire az embereknek szüksége van, ezért - ismertette álláspontját a művész - a kulturális tevékenységet a társadalomnak elő kell segítenie, a művészek egzisztenciális létét valamilyen módon támogatni kell.

A beszélgetésen szó esett arról, hogy a nagyobb kortárs gyűjteményeket létrehozó cégek vajon egy a jövőben megtérülő befektetésként, vagy inkább mecénásként teszik ezt. Klimó szerint egyértelműen ez utóbbiról van szó, mert szerinte egyelőre Magyarországon szóba sem jöhet egy cégnek az a fajta spekulációja, hogy egy kortárs művészeti gyűjteménnyel rövidesen jelentős profitot fog zsebre vágni, már csak azért sem, mert Európához vagy Amerikához képest itt sokkal alacsonyabb árakon lehet eladni egy-egy alkotást. Hozzátette, hogy több olyan cég van, akik vagy kortárs gyűjteményt hoztak létre vagy rendszeresen áldoznak kultúra-támogatásra, s - mint mondta - erre a művészek nagyon rá vannak szorulva.  

A Deloitte vezetője szerint a mecenatúrát nem érdemes egyfajta befektetésként beállítani." Nem azért, mintha ez nem lenne jó befektetés is, biztos, hogy rengeteg olyan példát lehet mondani, amikor ez jó befektetés" - tette hozzá, de szerinte elsősorban a "core business"-re, a cég alaptevékenységére kell koncentrálnia egy vállalatnak.  

Véleményvezér

Magyar Péter nagy találatot vitt be a köztársasági elnöknek

Magyar Péter nagy találatot vitt be a köztársasági elnöknek 

A köztársasági elnök nyugodtan találkozhat politikusokkal, nem ez dönti el a függetlenségét.
Több mint 400 százalékos haszonnal árulják a kereskedők a szabolcsi almát

Több mint 400 százalékos haszonnal árulják a kereskedők a szabolcsi almát 

Nehéz a sorsa az almatermelőknek és a vásárlóknak, bezzeg a kereskedők.
Hadházy Ákos szerint öt és fél éve tehetetlenkedik az Ügyészség Orbán Viktor fogásza ügyében

Hadházy Ákos szerint öt és fél éve tehetetlenkedik az Ügyészség Orbán Viktor fogásza ügyében 

Iszonyúan keresik az igazságot az Ügyészségen, csak nem találják.
Rekordot döntött a külföldieknek kiadott magyarországi tartózkodási engedélyek száma

Rekordot döntött a külföldieknek kiadott magyarországi tartózkodási engedélyek száma 

Több tízezer ázsiai érkezett Magyarországra egyetlen év alatt.
Elképesztően nagy minimálbér-emelést terveznek

Elképesztően nagy minimálbér-emelést terveznek 

Jön az ezer euró feletti minimálbér.
Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború

Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború 

Egyre durvul a háború.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo