Csak a felét kapják az IKEA-vagyonnak az örökösök

Örökségének felosztásában sem tagadta meg magát az IKEA-alapító, Ingvar Kamprad, akinek utódai csak a vagyon felét kapják meg, a másik fél Svédország északi részének megsegítésére megy.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Alighanem egész Svédország meglepődött, miután a múlt héten nyilvánosságra hozták a milliomos IKEA-alapító, a 91 évesen elhunyt Ingvar Kamprad végakaratát. Ebben ugyanis az áll, hogy a négy gyermek összesen a vagyon mintegy felére tarthat igényt, a másik felét, - amelyet 75 millió eurónyi svéd koronára becsülnek, Svédország északi részének fellendítésére kell fordítani.

Persze ez „csak” Kamprad közvetlen magánvagyona, az IKEA-csoportban illetve más cégekben, a család ennél jóval többet, becslések szerint 50 milliárd eurót is meghaladó összeget birtokol, amelyet a végrendelet nem érint, így az adomány igazán nem vágja földhöz a Kamprad-örökösöket. (Kamprad egyébként legendás volt fukarságáról: az áruházai éttermeiből hordta a borsot haza, csakis használt ruhákat hordott és még 2015-ben is 1993-as Volvót vezetett. Drága éttermekbe sem járt, csak az olcsókba.)

fotó: Flickr Antonio Guizon

A „Norrland”-nak nevezett északi országrésznek viszont jól jön a pénz. Ez a terület ugyanis egyre gyorsuló ütemben veszíti el a lakosságát: miközben Svédország lakosságának száma 1960 és 2015 között 30 százalékkal növekedett, a Norrland lakossága 4,4 százalékkal csökkent. Ma az északi tartományok az ország területének 60 százalékát teszik ki, de csak a lakosság 12 százaléka él itt.

Kamprad örökségét elsősorban vállalkozás-fejlesztésre kell fordítani, ezzel is segítve a régió szegényes gazdasági infrastruktúráját, az üzletember egyébként egy családi alapítványt is létrehozott az otthonának tartott Småland tartományban, a fiatal vállalkozók megsegítésére. Valószínűleg saját példája lebegett a szeme előtt, ő 17 évesen alapította az IKEA-bűtorkereskedelmi vállalatot, amely már a avilág egyik legnagyobb ilyen cégévé nőtte ki magát.

A svéd bútoráruház neve nem egy svéd szó, valójában az alapító neve szerepel benne. Ingvar Kamprad a saját monogramját (IK) kombinálta a farm és a falu nevének első betűivel, ahol felnőtt Svédország déli részén. A cég egyébként híres elmés névadásairól, a kívülállók számára értelmetlen nevek mögött jól kidolgozott logika áll. A kanapék például svéd települések neveit viselik, a konyhák általában nyelvtani kifejezések, a dolgozóasztalok és székek svéd férfi, míg a textilek női neveket kapnak.

Sose találná ki, mit jelentenek a legismertebb márkanevek
Rendszeresen vásároljuk a terméiket, látogatjuk az áruházaikat, mégsem feltétlenül tudjuk, hogy mit jelentenek a márkaneveik. Némelyik jelentése elég meglepő. Van köztük rövidítés, latin szó, sőt elgépelés is.

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo