Az idei nyertes a Vermont-i Green Mountain Coffee Roasters (a NASDAQ listán GMCR-ként jegyzik), különös tekintettel a cég által a méltányos kereskedelem terjesztésében elért eredmények miatt. A cég egyébként az elmúlt négy évben minden alkalommal benne volt a legjobb tízben a Business Ethics százas listáján.
A lista összeállítói szerint az idei eredmények érdekessége, hogy nagyon sok a technológiai vállalat az elismert cégek között. A magazin egyik szerkesztője, Marjorie Kelly szerint ez nem feltétlenül a cégek kiemelkedő pénzügyi teljesítményének köszönhető, mivel a listán legjobb tíz között nem szerepel a legnagyobb profitot termelő tíz cég. A szerkesztő úgy látta, hogy inkább arról van szó, hogy ezek a vállalatok rájöttek arra, hogy a tehetséges munkatársak "odacsábításához" és megtartásához felelősebb társadalmi magatartást kell tanúsítania cégeknek.
A lista első helyezettje, az 1981-ben alapított, hatszáz főt foglalkoztató Green Mountain Coffee Roasters vezetői 1989-ben alakítottak környezetvédelmi bizottságot a cégen belül, s a cég azóta aktívan részt vesz a kávétermelő országok támogatásában: segíti az esőerdők védelmét célul tűző civilszervezetek munkáját, és támogatja a helyi termelők életszínvonalának emelését. Ennek egyik módja, hogy a termelőknek korrekt árakat biztosító méltányos kereskedelem(fair trade) népszerűsítéséért sokat tesz: az általa forgalmazott kávé közel felét közvetlenül a termelőktől veszi ( a közvetítők által felszámított pluszköltség elkerülése érdekében), s a piacra dobott termékeik 20%-a igazoltan fair trade körülmények között készül. Ez utóbbi annyit jelent, környezetkímélő módon termelt árut vesznek, és a piaci árnál esetenként jóval magasabb fix árat biztosítanak a termelőknek az átvett kávéért.
A cég néhány munkatársát évente egyszer elviszik dolgozni a mexikói kávéültetvényekre: kávét szednek és kávét válogatnak a helyiekkel együtt a tűző napon. Az emberi szempont olyannyira fontos a cégnél, hogy ennek figyelembe vételére külön vezetői pozíciót találtak ki: az egyik igazgató feladata, hogy elérje, hogy a cég munkatársai megbecsüljék, értékeljék az általuk feldolgozott, de mások által termelt kávét. A vállalat egyébként más módokon is igyekszik segíteni a kávétermelő országot: mikrofinanszírozási projektet indított és támogatta a csatornázás kialakítását több mexikói városban. Érdekesség, hogy a magazin annak ellenére ismerte el a cég kiemelkedő erőfeszítéseit a társadalmi felelősségvállalás terén, hogy a GMCR idén először fog társadalmi jelentést kiadni.
A lista második helyezettje a Hewlett-Packard most hetedik alkalommal, míg a harmadik helyezést elért Advanced Micro Devices először szerepelt a tíz legjobb között, akikhez beválasztották még a Motorolát (4.), az Agilent Technologies -t ( 5.), a Salesforce.com-ot (7.), a Cisco Systems-et (8.), a Dell-t (9.) - ez utóbbi cég tavaly csak 71. lett - és a Texas Instruments -et(10.).