A gatyája is rámegy a BP-nek az olajkatasztrófára

A "felelőtlensége" miatt legnagyobbrészt a BP viseli a felelősséget a Deepwater Horizon balesetéért, az Egyesült Államok legnagyobb olajömléséért, ami miatt további mintegy 18 milliárd dollárnyi büntetést kell majd kifizetnie.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ez derült ki egy New Orleans-i szövetségi bíró csütörtökön kihirdetett ítéletéből. A verdikt nyomán a BP részvényei az elmúlt csaknem három évben nem tapasztaltalt mértékben, majdnem 6 százalékkal estek vissza, aminek következtében az olajipari társaság piaci értéke 7 milliárd dollárral csökkent. Az ítéletet a BP meg fogja fellebbezni. (A Mexikói-öbölben egyébként még az eddig feltételezettnél is súlyosabbak a környezeti károk.)

Carl Barbier kerületi szövetségi bírónak a tavaly két szakaszban, összesen 11 héten át lefolytatott tárgyalás nyomán arról kellett döntenie, hogy a BP és partnerei milyen mértékben voltak felelősek az egy tengeri fúróplatformon a Mexikói-öbölben 2010-ben bekövetkezett, környezeti katasztrófát okozó balesetért. Barbier 153 oldalra rúgó ítélete szerint a felelősség 67 százalékban a "profitvezérelt fúrást elrendelő", londoni székhelyű BP-é, 30 százalékban a platformot birtokló svájci Transocean elnevezésű cégé, 3 százalékban pedig a betonozást végző, houstoni központú Halliburton Energy Servicesé.

A bíró rámutatott: a BP "súlyos gondatlansággal" járt el, mert egy kudarccal végződött biztonsági teszt alapján tudnia kellett, hogy kitörésveszély fenyeget. A BP által üzemeltetett Deepwater Horizont olajfúró platformon 2010 áprilisának végén történt baleset (amelyről itt olvashatja akkori írásunkat) . A robbanásban, amelyet valószínűleg műszaki meghibásodás okozott, tizenegy ember vesztette életét, a platform kigyulladt és elsüllyedt. A balesetben összesen 4,9 millió hordónyi, mintegy 780 millió liter kőolaj ömlött a Mexikói-öböl vizébe.

A kiömlött olaj - és a vele együtt a felszínre törő gáz - egy része nem szóródott szét a tengerben: mintegy 800 ezer hordónyi - s 127 millió liter - olajat sikerült begyűjteni, még mielőtt július közepén elfojtották a szivárgást. A Mexikói öbölben történt olajkatasztrófa az Egyesült Államok történetének legnagyobb környezeti katasztrófája, a korábban nagy felháborodást kiváltott Exxon Valdez tartályhajó 1989-es katasztrófájakor ezzel szemben "csak" mintegy 41 millió liter kőolaj ömlött az óceánba Alaszka partjainál.

A BP azt állítja, hogy eddig több mint 24 milliárd dollárnyi kiadása volt a katasztrófa miatt. A cég egy jóval a csütörtöki ítéletet megelőzően elkészített számítása szerint a szennyeződés eltakarításának költségei, valamint az összes bírság és kártérítés 42 milliárd dollárra rúgnak majd.

A vállalkozási történelem egyik legdrágább baklövése
Még többe fog kerülni a BP-nek a Mexikói-öbölben 2010-ben történt olajszennyezése, mint azt a vállalat vezetői gondolták. A jogi galibát két szó okozta: a bevételkiesés és nyereség-elmaradás miatt kártérítést követelőknél nem definiálták, mit jelent a ”forgalom” és a ”kiadás”.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo