A gatyája is rámegy a BP-nek az olajkatasztrófára

A "felelőtlensége" miatt legnagyobbrészt a BP viseli a felelősséget a Deepwater Horizon balesetéért, az Egyesült Államok legnagyobb olajömléséért, ami miatt további mintegy 18 milliárd dollárnyi büntetést kell majd kifizetnie.

Ez derült ki egy New Orleans-i szövetségi bíró csütörtökön kihirdetett ítéletéből. A verdikt nyomán a BP részvényei az elmúlt csaknem három évben nem tapasztaltalt mértékben, majdnem 6 százalékkal estek vissza, aminek következtében az olajipari társaság piaci értéke 7 milliárd dollárral csökkent. Az ítéletet a BP meg fogja fellebbezni. (A Mexikói-öbölben egyébként még az eddig feltételezettnél is súlyosabbak a környezeti károk.)

Carl Barbier kerületi szövetségi bírónak a tavaly két szakaszban, összesen 11 héten át lefolytatott tárgyalás nyomán arról kellett döntenie, hogy a BP és partnerei milyen mértékben voltak felelősek az egy tengeri fúróplatformon a Mexikói-öbölben 2010-ben bekövetkezett, környezeti katasztrófát okozó balesetért. Barbier 153 oldalra rúgó ítélete szerint a felelősség 67 százalékban a "profitvezérelt fúrást elrendelő", londoni székhelyű BP-é, 30 százalékban a platformot birtokló svájci Transocean elnevezésű cégé, 3 százalékban pedig a betonozást végző, houstoni központú Halliburton Energy Servicesé.

A bíró rámutatott: a BP "súlyos gondatlansággal" járt el, mert egy kudarccal végződött biztonsági teszt alapján tudnia kellett, hogy kitörésveszély fenyeget. A BP által üzemeltetett Deepwater Horizont olajfúró platformon 2010 áprilisának végén történt baleset (amelyről itt olvashatja akkori írásunkat) . A robbanásban, amelyet valószínűleg műszaki meghibásodás okozott, tizenegy ember vesztette életét, a platform kigyulladt és elsüllyedt. A balesetben összesen 4,9 millió hordónyi, mintegy 780 millió liter kőolaj ömlött a Mexikói-öböl vizébe.

A kiömlött olaj - és a vele együtt a felszínre törő gáz - egy része nem szóródott szét a tengerben: mintegy 800 ezer hordónyi - s 127 millió liter - olajat sikerült begyűjteni, még mielőtt július közepén elfojtották a szivárgást. A Mexikói öbölben történt olajkatasztrófa az Egyesült Államok történetének legnagyobb környezeti katasztrófája, a korábban nagy felháborodást kiváltott Exxon Valdez tartályhajó 1989-es katasztrófájakor ezzel szemben "csak" mintegy 41 millió liter kőolaj ömlött az óceánba Alaszka partjainál.

A BP azt állítja, hogy eddig több mint 24 milliárd dollárnyi kiadása volt a katasztrófa miatt. A cég egy jóval a csütörtöki ítéletet megelőzően elkészített számítása szerint a szennyeződés eltakarításának költségei, valamint az összes bírság és kártérítés 42 milliárd dollárra rúgnak majd.

A vállalkozási történelem egyik legdrágább baklövése
Még többe fog kerülni a BP-nek a Mexikói-öbölben 2010-ben történt olajszennyezése, mint azt a vállalat vezetői gondolták. A jogi galibát két szó okozta: a bevételkiesés és nyereség-elmaradás miatt kártérítést követelőknél nem definiálták, mit jelent a ”forgalom” és a ”kiadás”.

Véleményvezér

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.
Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok

Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok 

EU-párti győzelem a moldovai választásokon.
Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött

Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött 

Elfajzott-e a Fidesz, ez a kérdés uralja a közbeszédet.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo