A gatyája is rámegy a BP-nek az olajkatasztrófára

A "felelőtlensége" miatt legnagyobbrészt a BP viseli a felelősséget a Deepwater Horizon balesetéért, az Egyesült Államok legnagyobb olajömléséért, ami miatt további mintegy 18 milliárd dollárnyi büntetést kell majd kifizetnie.

Ez derült ki egy New Orleans-i szövetségi bíró csütörtökön kihirdetett ítéletéből. A verdikt nyomán a BP részvényei az elmúlt csaknem három évben nem tapasztaltalt mértékben, majdnem 6 százalékkal estek vissza, aminek következtében az olajipari társaság piaci értéke 7 milliárd dollárral csökkent. Az ítéletet a BP meg fogja fellebbezni. (A Mexikói-öbölben egyébként még az eddig feltételezettnél is súlyosabbak a környezeti károk.)

Carl Barbier kerületi szövetségi bírónak a tavaly két szakaszban, összesen 11 héten át lefolytatott tárgyalás nyomán arról kellett döntenie, hogy a BP és partnerei milyen mértékben voltak felelősek az egy tengeri fúróplatformon a Mexikói-öbölben 2010-ben bekövetkezett, környezeti katasztrófát okozó balesetért. Barbier 153 oldalra rúgó ítélete szerint a felelősség 67 százalékban a "profitvezérelt fúrást elrendelő", londoni székhelyű BP-é, 30 százalékban a platformot birtokló svájci Transocean elnevezésű cégé, 3 százalékban pedig a betonozást végző, houstoni központú Halliburton Energy Servicesé.

A bíró rámutatott: a BP "súlyos gondatlansággal" járt el, mert egy kudarccal végződött biztonsági teszt alapján tudnia kellett, hogy kitörésveszély fenyeget. A BP által üzemeltetett Deepwater Horizont olajfúró platformon 2010 áprilisának végén történt baleset (amelyről itt olvashatja akkori írásunkat) . A robbanásban, amelyet valószínűleg műszaki meghibásodás okozott, tizenegy ember vesztette életét, a platform kigyulladt és elsüllyedt. A balesetben összesen 4,9 millió hordónyi, mintegy 780 millió liter kőolaj ömlött a Mexikói-öböl vizébe.

A kiömlött olaj - és a vele együtt a felszínre törő gáz - egy része nem szóródott szét a tengerben: mintegy 800 ezer hordónyi - s 127 millió liter - olajat sikerült begyűjteni, még mielőtt július közepén elfojtották a szivárgást. A Mexikói öbölben történt olajkatasztrófa az Egyesült Államok történetének legnagyobb környezeti katasztrófája, a korábban nagy felháborodást kiváltott Exxon Valdez tartályhajó 1989-es katasztrófájakor ezzel szemben "csak" mintegy 41 millió liter kőolaj ömlött az óceánba Alaszka partjainál.

A BP azt állítja, hogy eddig több mint 24 milliárd dollárnyi kiadása volt a katasztrófa miatt. A cég egy jóval a csütörtöki ítéletet megelőzően elkészített számítása szerint a szennyeződés eltakarításának költségei, valamint az összes bírság és kártérítés 42 milliárd dollárra rúgnak majd.

A vállalkozási történelem egyik legdrágább baklövése
Még többe fog kerülni a BP-nek a Mexikói-öbölben 2010-ben történt olajszennyezése, mint azt a vállalat vezetői gondolták. A jogi galibát két szó okozta: a bevételkiesés és nyereség-elmaradás miatt kártérítést követelőknél nem definiálták, mit jelent a ”forgalom” és a ”kiadás”.

Véleményvezér

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo