Vegyes a kép

Alig jelentek meg az első pályázatok az Új Magyarország fejlesztési terv keretében, máris hatalmas viták össztüzébe kerültek. Egyesek szerint alacsony a támogatás mértéke, mások szerint az összege, megint mások pedig úgy vélik, továbbra is túl szigorúak a támogatási feltételek. Nos, az első eredményekből úgy tűnik, egy kicsit mindenkinek igaza van: az új pályázati rendszer új gyermekbetegségeket nevelt ki magában.

Aki egy kicsit is figyelt a gazdaságpolitikai eseményekre, az már több mint egy éve tisztában kellett legyen azzal: az Új Magyarország fejlesztési terv és az uniós pályázati rendszer kidolgozása, valamint brüsszeli elbírálása komoly hátrányban van. Az okok közt szerepelt nemcsak a választási év miatti lassulás és a költségvetési kiigazítás előtérbe kerülése, de bizony a brüsszeli bürokrácia is, amelynek útvesztőiben hosszú hónapokra el tud tűnni egy-egy ország szintű tervezet.

Ennek ellenére ősz óta gőzerővel folyt a kormányzati szervezés, hogy - a korábbi ígéretekhez híven - januárra strukturálisan felálljon a második nemzeti fejlesztési tervet, végső nevén Új Magyarország fejlesztési tervet kiszolgáló intézménykeret. Ígéretek hangzottak el az első pályázatok januári megjelenésére is, s a hónap utolsó napjaiban meg is jelentek a GVOP-utód Gazdaságfejlesztési Operatív Program (GOP) 2007-2013-ra vonatkozó első kiírásai, majd néhány nappal később a Közép-magyarországi Operatív Program és a Társadalmi Megújulás Operatív Program is előrukkolt néhány pályázattal.

Kicsiknek előnyös

A kiírások megítélése meglehetősen vegyes volt. Szinte mindenki óvatos optimizmussal fogalmazott az egyszerűsödött bürokratikus terhek láttán, ám az új szabályok elsősorban a kis összegű állami támogatásra pályázók terheit csökkentik.

A vonatkozó kormányrendelet szerint a pályázatokon csak az a pályázó vehet részt, akinek az állami támogatás összegére van biztosítéka. A pályázatokhoz az eddigi 120 helyett elegendő 100 százalékos mértékű biztosítékot benyújtani. Tízmillió forint összeg alatti pályázatok esetében egyáltalán nem kell biztosíték, továbbá akkor sem, ha a támogatás nem beruházási célú, kutatás-fejlesztésre vagy innovációra irányul. Beruházási projektek esetében a megvalósítást követő úgynevezett fenntartási időszakra csak akkor szükséges az új szabályok szerint biztosítékot nyújtani, azonban ekkor is csak 50 százalékos mértékűt, ha a támogatási összeg 50 millió forintnál nagyobb. A nem beruházási jellegű projektek esetében csak a megvalósítási időszakra kell biztosítékot nyújtani.

A 2004-2006 közötti GVOP-statisztikák alapján a pályázók 57 százaléka helyett 67 százaléka kerülne a kis támogatási összeg miatt abba a kategóriába, ahol egyáltalán nincs szükség biztosítékra. Ez a teljes támogatási összeg 4,5, illetve 9,4 százalékát jelenti. A vizsgált periódusban a pályázatok mindössze 7 százaléka volt 50 millió forint feletti, ami a teljes támogatási összeg 55 százalékát jelentette. Ráadásul ebben a kategóriában az állami és önkormányzati intézmények képezték a nagyobb súlyt, tehát a pályázó vállalatok túlnyomó többségének az új szabályok szerint nem kellene a fenntartási időszakra biztosítékot nyújtaniuk.

A GOP-pályázatok elnyeréséhez alapvető elvárás a pályázók dokumentálható korábbi működése. A pályázónak legalább két lezárt pénzügyi évvel kell rendelkeznie (induló vállalkozások nem pályázhatnak), a saját tőkéjének pozitívnak kell lennie, alkalmazottanként legalább 3, illetve 4 millió forintos árbevételt kell felmutatnia, továbbá a legutolsó lezárt pénzügyi évben az átlagos statisztikai állományi létszámnak legalább egy főt kell elérnie. Emellett a pályázat benyújtását megelőző pénzügyi évben az árbevétel nem csökkenhetett 5 százaléknál nagyobb mértékben - tudtuk meg az OTP Hungaro-Projekt Kft. szakértőitől. Ez utóbbi követelmény jelentős könnyítést jelent, ugyanis korábban az utolsó két év számított, és ezekben egyáltalán nem csökkenhetett az árbevétel.

További könnyítésként a beszállítóknak és az exportőröknek a minősítéshez szükséges árbevételarányokat nem előre, hanem a projekt megvalósítását követő három év legalább egyikében kell csak teljesíteniük.

Abszurdum

A legnagyobb vitát a támogatásintenzitás jelentős csökkenése gerjesztette, amely komoly teljesítménybeli elvárásokkal párosul. Bár Magyarországon - régiók szerint differenciáltan - magasabb arány is megengedhető lenne, az újonnan kiírt GOP-pályázatok esetében a maximális támogatási arány 30, illetve 40 százalék. A kritikusok szerint ez azt jelenti, hogy a forráshiányos kis- és középvállalkozások banki források nélkül várhatóan nem tudják a fejlesztésekhez szükséges saját erőt előteremteni. A banki forrásokat viszont a sok esetben nem kellően hitelképes vállalkozások számára lehetetlen megszerezni. Bajnai Gordon, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) vezetője ugyanakkor számos fórumon hangsúlyozta, hogy a megpályázandó támogatások "nem helyettesítik, hanem ösztönzik a magántőkét".

Nyilván ezt a célt szolgálja a pályázati leadások kezdeti határideje előtt egy nappal kihirdetett módosítás is, amely szerint a pályázóknak a korábbiakhoz képest drasztikusan magasabb átlagos árbevétel-növekedést kell teljesíteniük. A GOP-kiírások esetében alapelvárás a beruházás megvalósítását követő három év átlagos árbevételére vonatkozó 15 százalékos növekedés, ami a jelenlegi gazdasági környezetben - értsük ezalatt akár a magyar, akár a nemzetközi gazdaságot - majdhogynem lehetetlen.

A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) elnöke, Parragh László szerint az árbevétel alakulása sok olyan tényezőtől függ, amely nem a vállalkozáson, még csak nem is a beruházás hatékonyságán múlik, hanem például a közterhek, az infláció, az árfolyamok függvénye. A kamara kifogásolja azt is, hogy a komplex vállalati technológiafejlesztési pályázatnál a nagyobb jelentőségű, 50-500 millió forint támogatásban részesíthető fejlesztéseket kizárólag a beszállítók és az exportőrök érhetik el, holott a belföldi piacra termelő nagyobb vállalkozások számára is fontos lenne ez a forrás.

Az Ipartestületek Országos Szövetsége (IPOSZ) alelnöke, Kassai Róbert pedig abszurdumnak és nem teljesíthetőnek nevezte, hogy még az egyéni vállalkozóknak is évi 15 százalékos átlagos árbevétel-növekedést kell produkálniuk a beruházás után. Az alelnök emlékeztetett arra, hogy a GDP növekedési üteme csökken, a lakosság fogyasztása mérséklődik, a piacok beszűkülnek, így szerinte a 15 százalékos bevételnövelésre vonatkozó feltétel meghatározása elszakad a realitástól.

Szakáll Gábor, a Start Tőkegarancia Zrt. üzletág-igazgatója szerint nem lehet általános cél, hogy ha például külső okok miatt az árbevételre vonatkozó kötelezettségvállalás nem teljesül, akkor - egyébként működőképes - vállalkozások kerüljenek a csőd szélére azáltal, hogy a már odaítélt támogatásokat a pályázati hatóság visszaköveteli. Reményei szerint az Irányító Hatóság a később induló pályázatoknál lazít a feltételeken, amellyel lehetővé válik, hogy az egyébként sem könnyű helyzetben lévő kkv-k nagyobb számban részesülhessenek az európai uniós forrásokból.

#page#

Bizonytalan források

Bár a pályázati feltételek nem egyszerűek, az előzetes várakozások szerint határidőre így is elegendő mennyiségű pályázat érkezik ahhoz, hogy a három operatív program nyolc kiírásán keresztül elérhető 32 milliárd forint gazdára találjon. Köszönhető ez annak is, hogy a hét évre beharangozott mintegy 8000 milliárd forintnyi támogatásnak e keret csak a töredékét adja.

Az NFÜ többször megerősítette, hogy a jelenlegi támogatások tesztfunkciót töltenek be, s nyártól számtalan pályázat elérhető majd az operatív programokon keresztül. De érthető az óvatos duhajkodás, hiszen Brüsszel - a már említett bürokratikus buktatók miatt - még nem bólintott rá a magyar operatív programok tervezetére. Bár a jogszabályok lehetővé teszik, hogy egy állam a források biztosítása nélkül előzetesen kiírjon pályázatokat, ha azonban az uniós elfogadás csúszna, akkor csak a saját költségvetésének terhére támogathatja a nyerteseket, központi uniós forrásból nem. Brüsszeli bólintás nélkül tehát borulhat a feszesen tartott állami költségvetés.

Bár a pénzek szűkössége miatt egyelőre nem valószínű, hogy elaprózódnának a források, máris megindult a vélemények ütköztetése arról, kinek kellene hordoznia a gazdasági fejlődés terhének oroszlánrészét. A kis- és középvállalkozások képviselői szerint az Új Magyarország fejlesztési tervben túl sok a nagyberuházás, és alig valami jut a kisvállalkozásokra, amelyek pedig jelentős szerepet vállalnak mind a foglalkoztatás, mind a GDP-termelés területén. Márkus Csaba, a Deloitte szakértője ellenben úgy látja, éppen az lehet a probléma, ha csak a kisebb cégeket támogatják a felzárkózás jegyében. Hiába támogatnak ugyanis kétszáz kisvállalatot, ha az a nagyvállalat, amelynek a beszállítói, támogatás híján tönkremegy.

Nyolcezer milliárd forint nagyon sok pénz. Cyril Northcote Parkinson - a híres Parkinson-törvény megalkotója - szerint nagyon sok pénz értékét csak az tudja pontosan megérteni, akinek vagy van annyi a zsebében, vagy pontosan tudja, hogy hogyan lehet azt a lehető leghasznosabban elkölteni egy célra. Az első kategóriába valószínűleg senki sem tartozik hazánkban, a másodikba - úgy tűnik - annál többen. Parkinson erre cinikusan csak annyit mondott volna: alakítsanak egy bizottságot.

Fizetési nehézségek
Az Ecostat 2007. februári jelentése szerint a kis- és középvállalatok konjunktúraindexe 42 százalék volt, amely megegyezett az egy hónappal korábbi értékkel. A zömében hazai tulajdonú vállalkozások üzleti várakozásainak tendenciája az utolsó öt hónapban emelkedett, a szektor gazdasági bizalma múlt év októbere óta erősödik.
A havi konjunktúramutatók az utóbbi fél évben 40-43 százalék között változtak, néhány százalékponttal meghaladták a múlt év második félévi átlagát. A hazai kis- és középvállalati szektor következő féléves gazdasági várakozásaiban jelentős elmozdulás nem érezhető. Működésük, fennmaradásuk szempontjából a belföldi piaci viszonyok a meghatározók. A belföldi felhasználás visszaesése miatt a kkv-k 2007 elején meglehetős borúsan ítélik meg a nemzetgazdaság és saját cégük fejlődési lehetőségeit.
Júliusig a nemzetgazdaság javuló kilátásaival számol a kkv-k 23 százaléka, a pesszimista előrejelzések aránya ellenben 46 százalék.
Februárban saját vállalkozásuk féléves lehetőségeit a cégek egyötöde ítéli javulónak, a változatlanságot megjelölők aránya 37 százalék. A gazdálkodási nehézségektől tartó társaságok köre viszonylag magas, 41-43 százalék. A következő hat hónapban a hazai vállalatok egyharmada lát lehetőséget tevékenységének bővítésére. Az optimista cégek 84 százaléka szerényebb, 5 százalék alatti fejlődést prognosztizál. Piaci pozícióit fél éven belül komoly mértékben megingató verseny kialakulásától a vállalkozások 27 százaléka tart, működését veszélyeztető új, erős versenytárs megjelenését 48 százalékuk feltételezi. A beszállítói lehetőségek bővülésében bizakodó cégek aránya január óta 5 százalékponttal bővült, részesedésük 29 százalék.
Februárban a kis- és középvállalatok következő félévi előrejelzése óvatos, némi aggodalmat tükröz. A reáljövedelmek és nyugdíjak vásárlóértékének csökkenése mellett sokuknál komoly nehézséget jelenthet tevékenységük fenntartása. Februárban a termeléskorlátozó tényezők sorában első helyen a belföldi kereslet elégtelenségét említették, második helyen maradt a bizonytalan gazdasági környezet.
A szeptemberben bevezetett keresletszűkítő intézkedések a gazdálkodószervezetek teljes skáláját közvetlenül és hátrányosan érinti. Ez év július végéig a kkv-k 36 százalékának likviditási helyzete várhatóan nem fog változni, fizetési nehézségek jelentkezését a januári 38 százalékkal szemben a cégek 48 százaléka valószínűsíti. Az átmeneti tőkehiány enyhítése céljából a legtöbb vállalkozás fejlesztései elhalasztását, illetve pénzintézeti hitel igénylését tenné megfontolás tárgyává.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo