Egy sor hibát elkövetett a magyar gazdaságpolitika az elmúlt években – ilyen volt például a minimálbér erőszakos megemelése, a forint árfolyamába való durva beavatkozás, a költségvetési pénzek nagyvonalú osztogatása –, de a gazdaságban jelentkező gondokat mégsem lehet csak ezzel magyarázni. Bár hatását a megkérdezettek kutatók és vállalati vezetők nem egyformán ítélik meg, abban mind egyetértenek, hogy a világgazdaságban az ez év első felére nagyon várt konjunktúra elmaradása sokkal inkább meghatározza a hazai teljesítményeket. S még valamiben egyetértenek: bármennyire is azt sugallja a politikai ellenzék, hogy a magyar gazdaság válságban van, ez nincs így.
Viszont az sem igaz, hogy minden rendben menne, hiszen a beruházások valóban visszaestek – bár a nyár végi adatok egy kis javulást jeleznek –, a külföldi működő tőke beáramlása minden volt KGST-országban nagyobb, mint nálunk, a gazdasági mérlegek felborultak, és különösen aggasztó a költségvetési hiány mértéke.
Reform nélkül nincs fordulat
– Ahhoz, hogy kedvező gazdasági fordulat legyen, jelentősebb reformokra, nem csak költségvetési kiigazításra lenne szükség – állítja Karsai Gábor, a GKI Gazdaságkutató Rt. ügyvezető igazgatója. A gazdaság valószínűleg túl van a mélyponton, bár az üzleti szféra mégsem túl optimista. Azért, hogy Magyarország vesztett a jó hírnevéből, tőkevonzó- és exportképességéből az elosztásközpontú gazdaságpolitika és a keresetek erőltetett növelése tehető részben felelőssé. A jövő évre tervezett gazdaságpolitika ennek a romlásnak a megállítását célozza. De az is biztos – folytatja a kutató –, hogy a változások kisebbek lesznek a gazdasági racionalitás által igényeltnél. Nem kedvező, hogy az államháztartás hiányát az adók emelésével és lefaragásokkal csökkentik, miközben az állami szféra működése – mivel öt-hat éve szinte semmilyen reformra nem került sor – nem vált hatékonyabbá. Ez a közigazgatásra ugyanúgy igaz, mint az egészségügyre.
A nagy gazdaságpolitikai baklövésekről, mint például „a forinttal való játszadozás”, Benedek Tamás, a Beneosoft Gazdasági Tanácsadó Kft. ügyvezető igazgatója, a Joint Venture Szövetség közelmúltban létrehozott gazdaságstratégiai bizottságának elnöke nem is kíván beszélni, mert úgy véli, ezek mögött sokkal inkább a színtiszta politika, mint gazdaságpolitika áll. Viszont nagyon nem ért egyet azzal, hogy a kormány a költségvetés hiányát jövőre az adóterhek növelésével kívánja egyensúlyba hozni, és nem az állami – ideértve az önkormányzatokat is – apparátus költségeinek a csökkentésével, mert szerinte bőven lehetne csökkenteni például a közalkalmazottak létszámát, hogy eközben a szolgáltató közigazgatás is megvalósulhasson.
Variációk megoldásra
Takarékoskodni, takarékoskodni, takarékoskodni – ez lenne a megoldás. Azt azonban a bizottsági elnök is hangsúlyozza, hogy nem tartja instabilnak a magyar gazdaságot, csak éppen nem szárnyal. Ezért ha az a kérdés, hogy milyen gazdaságpolitikára van szükség egy szolid, évi két-három százalékos, fenntartható teljesítménynöveléshez, akkor az a válasza, hogy elsősorban a már itt lévő, főként feldolgozóipari cégekre kell odafigyelni, és nem szabad további új befektetőkre mint csodatévőkre várni. Továbbá nem szabad egyetlen nagy, mindent átfogó programban hinni – itt a Nemzeti Fejlesztési Tervre utalt –, amelyik ráadásul egymásnak ellentmondó célokat tűz ki a hazai vagy uniós fejlesztési forrásokra pályázóknak. Példát is említ: vagy az az elvárás, hogy a tervezett beruházással korszerűsítsük a termelési folyamatokat, de akkor az létszámcsökkentéssel jár, vagy új munkahelyek teremtése a cél; de a kettő együtt semmiképpen nem lehetséges.
– Kivéve, ha ezt úgy értjük, hogy a kapacitásokat is növeljük, de technológiai korszerűsítéssel – teszi hozzá Kármán Antal, az Aprítógépgyár Rt. stratégiai és fejlesztési igazgatója, a Magyar Gépgyártók Országos Szövetségének elnöke –, akkor talán lehet növelni a foglalkoztatást. Viszont mindehhez új piacok kellenek.
Kármán Antal úgy látja, hogy a gazdaságirányítás és a vállalati szféra igencsak távol áll egymástól. S korántsem érez elégedettséget, ha előveszi a szövetség több mint két évvel ezelőtti, 2001. júliusi állásfoglalását „a forint nagyon szerencsétlen áprilisi felértékeléséről”, holott minden akkori félelmük beigazolódott: nemcsak az exportőrök versenyképessége ingott meg a rossz kormányzati döntés nyomán, hanem a hazai piacra termelőket is visszavetette az országra rázúduló olcsó import.
Beruházási furcsaságok
A beruházások alakulása a gazdasági növekedés egyik legfontosabb mutatója. A parlamenti és helyhatósági választások környékén az állami projektek mindig megugranak; ez tavaly is így volt, főként az infrastuktúra-fejlesztések és az államilag ösztönzött lakásépítési program nyomán.
– Az üzleti beruházások értéke azonban tavaly erőteljesen csökkent – magyarázza Karsai Gábor. – Ez nem magyar sajátosság, dekonjunktúra idején ez természetes. Ami viszont furcsa, hogy nálunk ekkor összességében mégis nőttek a beruházások.
Az idén az első félévben aztán megfordult a helyzet: a központi kassza kiürülésével az állami beruházások csökkentek. Karsai Gábor szerint azonban a valóságban nem olyan mértékben, mint ahogyan azt a pénzügyi adatok mutatják, mivel például az idén megvalósult autópálya-építkezések egy részét valószínűleg már csak a jövő évre számlázzák le. Ugyanakkor – bár nagyon rossz bázishoz képest – az üzleti beruházások megindultak fölfelé.
A gépipari vállalatok körében Kármán Antal nem tapasztal beruházási élénkülést, szerinte a stagnálás a jellemző. Annak ellenére, hogy az ágazatban nagyon is szükség lenne struktúraváltásra. Az ágazat ugyanis – és az Aprítógépgyár is – mintegy 80 százalékban uniós piacokra, ezen belül elsősorban Németországba szállítja a termékeit. A mostanihoz hasonló recessziós időszakban azonban korábbi vevőit csak akkor tarthatja meg, ha felkészül egy bonyolultabb, minőségileg igényesebb termelésre. Mert az egyszerűbb, pusztán összeszerelő jellegű feladatokat a költségtakarékosságra szoruló nyugat-európai vevők a nálunk is olcsóbb, keleti országokba és természetesen Ázsiába viszik tovább.
Elfeledett hazai nagyvállalatok
– Ahhoz, hogy a főként hazai tulajdonban maradt vagy vegyes tulajdonú nagyvállalatok – márpedig a gépiparban ezek a jellemzők, és nem a multinacionális cégek – fejleszteni tudjanak, a magyar gazdaságirányításnak fel kellene ismernie, hogy a tőkeerős multik és a programok szintjén kiemelten támogatott kis- és középvállalatok mellett ez a vállalatcsoport is létezik. Ugyanis szinte minden fejlesztési pályázati lehetőségből ki vannak zárva – mondja Kármán Antal.
S hogy mégis mit tehetnek, ha ez így marad?
– Vagy megpróbálunk egy nemzetközi hálózathoz csatlakozni, vagy ha nem, akkor azoknak a cégeknek is több, kisebb vállalkozásra kell bomlaniuk, amelyeket kínkeservesen sikerült az elmúlt tizenöt évben eddig egyben tartani.
Milyen eséllyel kereshetnek többek között a gépipari cégeink külföldi szakmai befektetőt? Benedek Tamás nem biztatná őket, hiszen Magyarországon a befektetőket vonzó privatizáció lényegében már lezajlott, és nincs nemzetközi konjunktúra sem, amit a nagyvállalatok meg akarnának lovagolni, kapacitásaikat bővítve. Azzal egyetért, hogy a magasabb hozzáadott értéket előállító cégek e tekintetben előnyösebb helyzetben vannak, mint azok, ahol korábban is az olcsó munkaerő volt a csábító.
Működő tőke: túl a mélyponton?
A statisztikai adatok a működő tőke szempontjából is félrevezetők, hangsúlyozza Karsai Gábor, mert igaz, hogy most nagyon alacsony a mutató, de legalább egymilliárd euróval többet jelezne, ha a külföldiek által itt megtermelt és újrabefektetett tőkét is hozzáadnánk a bejövő tőkéhez, mint teszik azt más országokban. (Más kérdés, hogy ha így számolunk, akkor nagyobb lesz a folyó fizetési mérleg hiánya is, ami rontja a megítélésünket.) Júliusban már 400 millió eurós tőkebeáramlásra került sor, s a GKI Rt. információi, az üzleti szféra bejelentései is a külföldi befektetések némi élénkülését jelzik.
Ugyancsak a mélypontról való felfelé mozdulásról tanúskodik a Tárki kutatása, amelynek során az 1500 legnagyobb exportáló céget reprezentáló vállalatokat kérdezték beruházási aktivitásukat, a tervezési időhorinzontjaikat, a létszám várható változását, valamint a várható termelést és exportot illetően. Tóth István János, a projekt felelőse és a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara gazdaságkutató intézetének vezetője leszögezi: az idén a második negyedévben „padlót fogott a gazdaság”, de a júliusi felmérés már nem további romlást, hanem némi javulást tükröz, különösen a jövő évre vonatkozóan. Mindennek a feltétele azonban, hogy jövőre valóban meginduljon a növekedés legfontosabb partnereinknél, így Németországban is.
A bizakodás jelei: 38 százalékról 56 százalékra nőtt azoknak a vállalatoknak az aránya, amelyek öt évnél hosszabb időre terveznek. A társaságok 37 százaléka számít a rendelésállomány növelésére, 23 százaléka a csökkenésére; 41 százalékuk az exportkereslet növelését és ugyanennyien az export jövedelmezőségének a javulását várják.
– A gépipari szövetség tagvállalatai arra számítanak, hogy ezt az évet kihúzzák valahogy, és 2004-ben megindul valami. Bennünket is megrohantak a nyári szabadság után a külföldi partnerek ajánlatkérésekkel – meséli Kármán Antal –, de az persze még kérdés, hogy melyikből lesz üzlet.
Válság nincs, de csak ennyi, ami biztató
Nem igaz, hogy minden rendben van a magyar gazdaságban. De az sem igaz, hogy válság van, vagy akár csak válság felé tartanánk. Ez a gazdaságkutatók többségének és az üzleti szféra képviselőinek a véleménye. Ám az ember csak kapkodja a fejét a naponta rázúduló információk, érvek és ellenérvek hallatán, s csak egyben biztos: akár van válság, akár nincs, ha a gazdaságban nem is, de a gazdaságpolitikában a káosz jelei mutatkoznak. S csak reméli, hogy a káoszból valamiképpen csak megszületik a rend. Ahhoz azonban, hogy a magyar gazdaság egy gyorsabb növekedési pályára álljon, jövőre jelentősebb gazdaságpolitikai fordulatra lenne szükség, amire azonban – részben politikai okokból – nincs sok remény. Mégis, mire számíthatunk a közeljövőben?
Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?
Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!
2025. április 22. 15:30
Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak
Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia
Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak
Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.

Szijjártó Péter nagyon megdicsérte magát az USA vámok felfüggesztése kapcsán, bár semmi köze nem volt hozzá
Szijjártó Péter rettenetesen büszke önmagára.

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja
A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.