Low cost. Diszkont. Fapados. Többféle, hivatalos és "népnyelvi" jelzővel illetik azokat a kisebb, magán légitársaságokat, amelyek immár tíz éve repkednek Európa szabad légterében, s egyre nagyobb számban jelennek meg Magyarországon is, éppen uniós csatlakozásunk óta.
Jelenleg nyolc diszkont légitársaság kínál Budapestről indulva Európa különböző városaiba különböző árú, de összességében olcsónak mondható repülőjegyeket, sokszor egymással is versenyezve. Ráadásul a fapados jelző többnyire nem is illik rájuk. Nagyon is modern gépekkel repülnek, bár az üléseik bizony általában szűkek.
Az ember azt hinné, ezek a társaságok mindent bevetnek, hogy minél több utazni vágyót megnyerjenek, ám - meglepő módon - az Utazás 2005 kiállításon mindössze ketten jelentek meg, azok is társult kiállítóként. Ez is azt a szakmai véleményt erősíti, miszerint piacuk valójában még csak alakulóban van Magyarországon. Szereplői keresik-kutatják a lehetőséget, hogyan tudnának a legjobban bekapcsolódni a magyarok külföldi utazásaiba, és profitálni is abból. Tény azonban, hogy első próbálkozásaik már éreztetik hatásukat a magyar turizmusban, s többféle piaci folyamatot indítottak be.
Új úti célok - olcsón- A fapadosok új utasréteget fogtak be, azokét, akik eddig nem engedhették meg maguknak, hogy repülőgéppel utazzanak - mondja dr. Simon András, a Chemol Travel cégvezetője. Ferihegy rekordszámú, 6,5 milliós utast regisztrált 2004-ben, 28 százalékkal többet, mint azt megelőzően.
A KPMG nemrégiben közétett felmérése szerint a turisták negyede, az üzleti útra indulók 8 százaléka nyilatkozott úgy, hogy egyáltalán nem utazott volna, ha nem lett volna ilyen olcsó lehetősége. Tehát az utastábor szélesedik, a low cost társaságok nem csupán a tradicionális légi forgalmi vállalatoktól csábították el az utasokat.
Az üzleti turizmusban elsősorban azoknak a cégeknek sokkal előnyösebbek diszkont járatok, amelyeknek munkatársai sűrűn járnak egy-egy célállomásra, s jó előre, kedvező áron meg tudják vásárolni a repülőjegyeket. Még akkor is megéri nekik ez a konstrukció, ha néhány előre megvásárolt és kifizetett repülőjegyet végül nem használnak fel.
- Az az üzletember azonban, aki előre egyeztetett tárgyalásra megy, s arról nem késhet el, ma még nem biztos, hogy fapadosokkal kockáztatja az útját - teszi hozzá dr. Simon András. - A diszkont légitársaságok ugyanis közismerten az úgynevezett "résidőkben" kapnak repülési lehetőséget, s ha valamiért felborul az európai légtér kiszámított menetrendje - márpedig ez sűrűn előfordul -, akkor biztos, hogy az ő járataikat késleltetik elsőként a légiirányítók.
Az utazni vágyóknak kedvez az is, hogy a hagyományos légitársaságok igyekeznek állni a versenyt - bizonyos járatokon, egyes időszakokban alig volt árbeli különbség a kétfajta repülési lehetőség között -, a kényelmi előnyük pedig ma még vitathatatlan.
- A low cost légitársaságok legnagyobb erénye és eredménye a városlátogató turizmus élénkítése - hangsúlyozza dr. Békeffy Veronika, a Neckerman Magyarország ügyvezető igazgatója. S kétségtelenül ebben az utazási formában számíthatnak az utazni vágyók a legnagyobb kínálatbővülésre, kényelmes és olcsónak mondható utakra.
Az utazásszervezők egyrészt "rászerveznek" az olcsó légi járatokra, azaz megbízható szállással és egyéb szolgáltatásokkal együtt kedvező árú utazási csomagba foglalják ezeket a városokat. Másrészt - számítva az önállóan repülőjegyet foglalókra - bővítették, és reklámjaikban előtérbe helyezik az ezekben a városokban ajánlott szálláslehetőségeiket és egyéb szolgáltatásaikat. Harmadrészt egyes diszkont légitársaságok honlapján már megjelentek a szállásfoglalást, illetve autókölcsönzést ajánló linkek.
Nyárra maradnak a charterekA klasszikus üdülési célpontokra irányuló kínálatban egyelőre nem számottevő a fapadosok megjelenése, így ezek között továbbra is a chartergéppel szervezett utazások bizonyulhatnak a legkedvezőbbnek és legkényelmesebbnek. Bővíti viszont a lehetőségeket a low cost légitársaságok Budapest és egyes földközi-tengeri városok közötti összeköttetése, ahonnan bérelt autóval könnyen elérhetők az üdülőhelyek, s ez kényelmesebb és gyorsabb, mint ha az utas gépkocsival vágna neki az útnak Magyarországról. Egyes fapados légitársaságok pedig más európai városokból repülnek már közkedvelt üdülőhelyekre is, s járataikra elvileg Budapestről átszállással foglalhatók jegyek, ám ezt csak tapasztalt és rugalmas utazóknak ajánlatos kipróbálni. Arról, hogy valamely diszkont légitársaság közvetlen járatot indítana egy közkedvelt tengerparti régióba a nyáron Budapestről is, biztosat egyetlen szakember sem tud mondani, pedig az Atlasz World Travel ügyvezető igazgatója, Bottyán Éva szerint ha a fapadosok beindulnak a közkedvelt nyaralóhelyekre is menetrendszerinti járatokkal, az jó lehet az utazásszervezőknek és az utazóknak is. Csökkenti a charterbérlés kockázatát, s olcsóbbá teszi az utazást.
Bővíti a lehetőségeket a hazai vidéki repülőterek fejlődése, fejlesztése is. Debrecenből a nyáron már több charterjárat indul külföldi üdülőhelyekre, és az egyik német low cost légitársaság bejelentette, hogy menetrendszerinti járatot kíván ide indítani. A repülőteret területfejlesztési és önkormányzati forrásokból az idén tovább is fejlesztik. Dinamikusan folyik a Pécs-pogányi repülőtér fejlesztése, s szinte biztosra vehető, hogy a jelenleg elsősorban a hazai egészségturizmus növekedésében fontos szerepet játszó s folyamatos fejlesztés alatt álló sármelléki Fly Balaton repülőtérre is előbb-utóbb "lecsapnak" a kiutazásban érdekelt légitársaságok és utazásszervezők. Budapesten idén nyáron befejeződik a Ferihegy 1 terminál felújítása, ami mind kényelmesebbé és gyorsabbá teszi a chartergépes és a fapados légi forgalmat.
Internet és/vagy utazási irodaAz utazási szokásokat a legjelentősebben az internet változtatja - vélik a szakemberek. Egyes felmérések szerint Magyarországon ma az utasok 3-5 százaléka foglal a világhálón keresztül.
- Az internet térhódítása a fapadosoktól független jelenség, ám ezek a légitársaságok nem indulhattak volna el ilyen erőteljesen, ha használata nem növekedne az utazások megszervezésében - hangsúlyozza dr. Simon András. Az egyik legjelentősebb európai utazásszervező, a TUI ausztriai és németországi foglalásaiban 5-6 százalékot tesz ki az internet. Csákány Csaba, a TUI Magyarország ügyvezető igazgatója szerint itthon még 3-4 év, amíg az internet számottevő szerepet játszhat a foglalásban. Más internetes vásárláshoz hasonlóan ugyanis az utazás megszervezése is rejt kockázatot. Legjobb esetben a szálloda nem úgy néz ki, ahogy a honlapon látszott, az erkély ugyan a tenger felé néz, de egy ronda épület pont bezavar a képbe, a hotel ugyan valóban csak 200 méterre van a tengertől, de egy emelkedő tetején - a rosszabb meglepetésekről nem is szólva...
Mindenesetre a hazai utazásszervezők figyelnek a tendenciára. Egyre többen kínálják az internetes foglalás lehetőségét a katalógusból kiválasztott utazásra, mellékelve minden szükségesnek látszó hasznos információt. Kényelmesen, gyorsan, a nap bármelyik órájában. Persze emellett személyesen is fel lehet keresni az irodát további információért. S ami a fő, probléma esetén "tetten érhetők".
BeutazóturizmusNemzetgazdasági és vállalkozói szempontból sem mellékes a low cost légitársaságok szerepe a hazai turizmusban. A KPMG felmérése szerint a megkérdezett külföldiek 33 százaléka azt mondta, nem utazott volna Magyarországra, ha nincs ez az olcsó utazási lehetőség. Az utasforgalom mutatóiban jelentkező növekedés mellett igen fontos, hogy a külföldiek a repülőjegy árán "nyert" összeget nálunk költik el. Azaz büdzséjükből többet fordítanak szállásra, magasabb kategóriájú szállodákat vesznek igénybe, illetve többet áldoznak egyéb programra, szórakozásra. A regionális repülőterek fejlesztése pedig a helyi, a turizmushoz közvetve vagy közvetlenül kapcsolódó vállalkozásokat indíthat be, fejleszthet, új munkahelyeket teremthet.
Jelenleg nyolc diszkont légitársaság kínál Budapestről indulva Európa különböző városaiba különböző árú, de összességében olcsónak mondható repülőjegyeket, sokszor egymással is versenyezve
Az az üzletember, aki előre egyeztetett tárgyalásra megy, s arról nem késhet el, ma még nem biztos, hogy fapadosokkal kockáztatja az útját.
Az utastábor szélesedik, vagyis a low cost társaságok nem csupán a tradicionális légi forgalmi vállalatoktól csábították el az utasokat.
Fapadosok: pró és kontra
Pró- Új, közvetlen járatok fontos európai célpontokra
- Kedvező ár, esetenként igen kedvező akciók
- Nincs kikötve, hogy az adott ár eléréséhez mennyit kell a célországban tartózkodni
- Egyes légitársaságoknál az on-line foglalás további kedvezményt biztosít
- Szállást és gépkocsit is lehet foglalni
- Aki idejekorán foglal, és az időpont kiválasztásában is rugalmas, igen kedvező lehetőségeket találhat
- Csak egy útra is lehet repülőjegyet vásárolni
Kontra- Jelentős árkülönbségek az időpont függvényében
- Késések, járattörlések előfordulnak (bár elvben rájuk is vonatkozik az unió új jogszabálya a kártérítési kötelezettségre!)
- A meghirdetett ár nem tartalmazza az adókat és az illetékeket
- Egyes légitársaságok a bank-, illetve hitelkártyával történő fizetésért külön költséget számítanak fel
- Általában csak euró- vagy dolláralapú, dombornyomásos bankkártyákat fogadnak el
- Nem a frekventált repülőterekre szállnak le, a városba bejutás módjáról, költségeiről érdemes előre informálódni
- Korlátozott fedélzeti szolgáltatásokat biztosítanak
- A módosítás vagy nem engedélyezett, vagy ha igen, esetleg külön kell érte fizetni, illetve más lehet az ár
Ár és minőség
A kínálat bővülésének és a széles árskálának legfőbb árnyoldala lehet, ha az olcsóság feletti örömünkben megfeledkezünk az ár és a hozzá tartozó minőség vizsgálatáról. Nem szabad ugyanis figyelmen kívül hagyni, hogy az utazás - s annak minden rész szolgáltatása is - egy termék. Méghozzá úgynevezett bizalmi áru, hiszen látatlanban vásárolunk meg valami, s csak később derül ki, mit is vettünk. A csalódás akkor jön - mely megkeserítheti az egész nyaralást -, ha valaki azt hiszi, egy Trabant áráért Mercedest vásárolhat. Mielőtt a hatalmas kínálatból választunk, érdemes előre végiggondolni, milyen minőségi kompromisszumokat vagyunk hajlandók megkötni az alacsony árért cserébe.
Hétvége a keleti fővárosokban
Az Európai Utazási Bizottság (ETC) felmérése szerint az olcsó jegyeket kínáló mind több fapados légitársaság új utazási lehetőségek elé állította az utazni vágyókat: egyre kedveltebb utazási célponttá váltak az unió újonnan csatlakozott országainak fővárosai, mint Tallinn, Varsó vagy éppen Budapest. Az olcsón repülő légitársaságok európai szövetségének elnöke szerint a fejlődés hatalmas, hiszen míg 2003-ban összesen 47 millió utast szállítottak, 2004-ben számuk már eléri a 80 milliót. Mindezt az is kiválóan szemlélteti, hogy a Nagy-Britanniát a kontinenssel összekötő Csalagút forgalma 4 százalékkal, 789 millió euróra csökkent, elsősorban a diszkont légitársaságok előretörésének köszönhetően. Az alagút üzemeltetője, az Eurotunnel bejelentette: míg 2003-ban 444 millióan utaztak a vasútjáratokon, addig 2004-ben már csak 418 millióan.