A felsőoktatásban maximum negyedannyi informatikát tanulnak a tanár szakos hallgatók, mint ami egy ECDL (European Computer Driving Licence – európai számítógép-használói jogosítvány)-vizsgához kell.
– Holott ez utóbbi jogosítvány sem elég ahhoz, hogy az informatikát jól alkalmazzák a saját tantárgyukban – állítja Zsakó László, az Eötvös Loránd Tudományegyetem informatikai szakmódszertani csoportjának vezetője, amikor arról kérdezzük, hogy szerinte milyen a hazai oktatási rendszer felkészültsége az informatikai írástudás indirekt, szaktantárgyakban történő átadására. A hazai gyakorlattal ellentétben ugyanis sok nyugat-európai iskola tanrendjében az informatika nem mint önálló tantárgy szerepel, hanem a klasszikus területekbe integrálják a számítógép használatának elsajátítását.
Nemzetközi tapasztalatok
Franciaországban és Svájcban a felsőoktatás a közismereti informatika tantárgy megszüntetése óta panaszkodik az intézményekbe bekerülő hallgatók informatikai kultúrájára. Egész Nyugat-Európában informatikushiány van, ennek oka többek között a közismereti képzés hiánya. A távol-keleti országokban – fűzi hozzá Zsakó László – ellenkezőleg haladnak: növelik az informatika óraszámait. Az utóbbit az Oktatási Minisztériumban Könczöl Tamás, a Sulinet Programiroda igazgatója is megerősíti:
– Nemzetközi szinten is többen megfogalmazták, hogy hiba volt az önálló informatika tantárgy gyengítése, mivel biztos céljellegű tudásra alapozva érhető el a közismereti tárgyakba integrált eszközjellegű tudás felhasználása – mondja.
Ezek szerint előnyként könyvelhető el, hogy hazánkban – ugyanúgy, mint a többi Európai Unióhoz csatlakozó országban – az informatika már az alapfokú oktatásban önálló tantárgy, míg a tagállamokban általában csak a középiskolákban jelenik meg, és nem minden esetben elkülönülten. Egyértelmű hátrányunk viszont a hazai gyakorlatban – és ezzel a szakma is egyetért –, hogy az informatika szaktantárgyakba való integrálása rendszertelenül, elszigetelt kezdeményezésekben fedezető csak fel.
– Sajnos, iránymutató ezzel kapcsolatban nincs, csak ami a nemzeti informatikai stratégiából és a vita alatt álló új nemzeti tantervből kiolvasható – fogalmaz Turcsányiné Szabó Márta, az Eötvös Loránd Tudományegyetemen működő, multimédiás eszközöket fejlesztő TeaM Labor vezetője.
A létező hazai digitális taneszközök tárgyakra bontott jegyzékére az Országos Közoktatási Intézet Program- és Tantervfejlesztő Központjának weboldalán akadunk rá; magyarázó jegyzetei mintha csak az említett ajánlásrendszer első vázlatául készültek volna.
Tanárok az iskolapadban
Az Oktatási Minisztériumban készül az oktatás informatikai stratégiája, amelynek központi eleme „az infokommunikációs technológiák (IKT) cél- és eszközjellegének összehangolása, az IKT módszertani alapelvek, a digitális pedagógia alapjainak lefektetése”. Idetartozik egyrészt a közoktatás egészét tartalmilag lefedő Sulinet Digitális Tudásbázis építése, másrészt a használatát támogató módszertan és az IKT alapú pedagógus-továbbképzés rendszere. Mint ismeretes, a pedagógusoknak hétévenként kötelező valamilyen 120 órás, akkreditált szakmai továbbképzésben részt venniük.
– Intézményünkben jelenleg a legnépszerűbb terület az informatika, majd másodikként az alternatív pedagógia valamilyen formája következik – ad tájékozatást Nedecky Veronika, a Pedagógus Továbbképzési és Módszertani Információs Központ (PTMIK) informatikai irodavezetője. – Idén körülbelül ezerháromszázan vettek részt a központ különböző típusú szakképzésein. Keresettségben listavezető az Országos Képzési Jegyzékben is szereplő oktatásinformatikusi tanfolyam – amelynek során a tanárokat a digitális tananyagkészítésre tanítják meg – és az EU-konform ECDL tanfolyam.
A közismereti tárgyakhoz kapcsolódó informatikai módszerek a tanítókat segítő informatika- és a jövőre indítandó, kifejezetten IKT módszertani tanfolyamokon kerülnek majd elő.
Sikeres pályázatok
A számítástechnikai tantárgyak iránt megnőtt érdeklődéshez hozzájárultak azok a pályázatok is, amelyek tanfolyamhoz kötötték a PC kedvezményes megszerezését. Emellett elég sok olyan támogatást kapnak az iskolák is, ahol feltétel, hogy oktatóik egy multimédiás vagy internetes tanfolyamot végezzenek el. A lapzártánkkor legfrissebb pályázat – amit közösen írt ki az Oktatási Minisztérium, az Informatikai és Hírközlési Minisztérium, a Sulinet Programiroda és a PTMIK – a Sulinet Expressz keretében működik: az állam 2004. január 5. és 2005. május 31. között a pedagógusoknak 34 ezer forintig járul hozzá a felhívásban felsorolt tizennyolc informatikai képzés valamelyikén való részvételhez.
Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?
Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!
2025. április 22. 15:30
Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak
Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia
Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak
Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.

Szijjártó Péter nagyon megdicsérte magát az USA vámok felfüggesztése kapcsán, bár semmi köze nem volt hozzá
Szijjártó Péter rettenetesen büszke önmagára.

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja
A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.