Badarság lenne azt állítani, hogy egyetlen cikkben összefoglalhatók a hírközlési törvénnyel kapcsolatban eddig megjelent álláspontok, hiszen ma már a törvénytervezet kilencedik változatánál és több száz észrevételnél, publikációnál tartunk. A törvény előkészítési munkálatainál bábáskodó miniszter, Katona Kálmán már nem miniszter, s a hírközlés kivált a Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztériumból. Bölcskei Imre, a KHVM helyettes államtitkára sem tart a tovább munkálkodó csapattal. Amíg rendeződnek a sorok, azaz egyértelművé válik, hogy mit szeretne az új karmester, Sík Zoltán informatikai kormánybiztos, valamint kiderül, hogy koncepciója milyen hatást gyakorol a törvénytervezetre, s az újabb tervezet milyen hatást gyakorol a távközlési szolgáltatókra, megpróbálunk eligazodást nyújtani a fogyasztók számára az általunk eddig legfontosabbnak tartott tények dzsungelében. (Forrás: Magyar Nemzet, Napi Gazdaság, A. G. International.)
Néhány szó a tervezetről
A kormány 1999 végén határozatban tette közzé a hírközlési törvény téziseit. A KHVM hírközlési ágazata ez év januárjában szakértői bizottságokat hozott létre, hogy közreműködjenek a törvényjavaslat tervezetének kidolgozásában. A bizottságok munkájában a hírközlési piac szolgáltatói, érdekképviselői, a minisztérium és a Hírközlési Főfelügyelet vezetői, a kormány és a minisztériumok kijelölt képviselői vettek részt. A tervezet 1. számú munkapéldánya március elején, a kilencedik változat júniusban került a szakemberek kezébe.
A törvényjavaslat Baksa Sarolta, a hírközlési iroda vezetője szerint alkalmas arra, hogy közigazgatási egyeztetése megkezdődjön, majd a kormány jóváhagyása után az Országgyűlés elé kerüljön.
Katona Kálmán az állam szerepét a távközlésben és az informatikában a piac segítésében, a folyamatos fejlődés kereteinek megteremtésében, valamint abban látta, hogy az állam ne korlátozza sem a technikai, sem a tartalmi kérdéseket. Katona hangsúlyozta az e-irat mielőbbi meghatározását és szabályozását is, valamint az e-állam megteremtését az e-kereskedelem, illetve a korszerű információ- és iratáramlás érdekében. „Aki nem részese az információs korszaknak, az az élet majd minden területén hátrányba kerül, esetleg végérvényesen lemarad – fogalmazta meg véleményét a kettészakadástól féltett társadalommal kapcsolatban. – Nagy a felelősségünk abban, hogy a felnövekvő generáció megkapjon minden lehetőséget ahhoz, hogy csatlakozni tudjon a jövendő e-Magyarországhoz.”
A probléma valószínűleg sokkal durvábban fog jelentkezni a vártnál: alapvető számítástechnikai ismeretek nélkül a közepesen bonyolult fizikai munkát végzők sem kaphatnak munkát néhány év múlva a munkaerőpiacon. Katona ennek tudatában támogatott minden olyan kezdeményezést, amelyek révén felmerült a lehetősége annak, hogy rászoruló családok olcsón számítógéphez, az internet eléréséhez jutnak.
A hivatali változat kritikája
A tervezet 1. számú munkapéldányának kézhezvétele után az úgynevezett alternatív távközlési szolgáltatók Alternatív Távközlési Kerekasztalt (ATK) hoztak létre, azzal a céllal, hogy szakmai háttérmunkával segítsék a készülő törvényt. A Vivendi a napokban úgy döntött, hogy nem vesz részt a közös munkában, a UPC Magyarország Kft., a GTS Hungary, a Novacom, az Antenna Hungária, a PanTel, a British Telecom, a Pannon GSM és a Vodafone azonban dolgozik tovább. Érdekes, hogy az e-Magyarország képe hasonló módon jelenik meg a szolgáltató cégek előtt is, mint a törvényért felelős hivatal képviselőinek a lelkében, a megvalósítás módjában azonban óriási az eltérés.
Az ATK a törvénytervezet új változatainak megszületése után közleményben fogalmazta meg kifogásait. Először e közleményekből idézünk: „Az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy az előrehozott liberalizáció nem oldható meg a készülő törvény keretei között. Ebből adódóan nincs ok a törvényalkotás indokolatlan siettetésére, a hazai távközlési piac kihívásait válasz nélkül hagyó, a jogalkotási és szabályozási szempontból alacsony színvonalú megoldások erőltetett áthajtására. A törvényjavaslat tartalmazzon megfelelő rendelkezéseket a piacok megnyitására, a piaci belépési akadályok csökkentésére, a benn lévő szolgáltatók korrekt újraszabályozására, a piaci versenyt védő intézmények bevezetésére és működtetésére.”
„A törvénytervezet – szögezi le az ATK újabb közleménye – a különböző helyzetű szolgáltatókra érzéketlen piacszabályozási rendelkezései visszalépésként értékelhetők. Kérdéseinkre nem ad megnyugtató választ, rendelkezései nem felelnek meg az EU-irányelveknek, tetten érhető a mai állapotok megőrzésére irányuló törekvés. Ha a szabályozás ezen az úton marad, akkor a fogyasztók hiába várnának versenyre, a szolgáltatások sokféleségére, a jelentősen olcsóbb árakra.”
Lesz-e valódi liberalizáció?
S hogy milyen törvényt szeretnének az alternatív távközlési szolgáltatók? „A szakmai konszenzust és a fogyasztók érdekeit maximálisan figyelembe vevő átmenetet biztosító törvényt... Az Eht. tervezetei nem szolgálták az ATK elvárásai szerinti liberalizációt és EU-konformitást, és túlságosan tekintettel voltak a domináns szolgáltató érdekeire” – olvashatjuk az ATK legutóbbi közleményében.
Az ATK-t alkotó cégek vezetői természetesen minden lehetséges fórumon igyekeztek megismertetni a tervezettel kapcsolatos álláspontjukat. Terjedelmi okokból csak az általunk legfontosabbnak tartott kritikák, észrevételek és javaslatok összefoglalására van módunk.
Jobbágy Dénes, a Novacom vezérigazgatója szerint a távközlési árak csökkenésének a kulcsa a szabadpiaci verseny megteremtése, amelyet egy versenysemleges törvény szabályoz. Ám az egységes hírközlési törvény normaszövege – állítja a vezérigazgató – megkérdőjelezi azt, hogy lesz-e Magyarországon valódi liberalizáció. „Ha visszalépünk a régi forgatókönyvhöz, és emiatt csak 2002. január 1-jén szabadul fel a távközlési piac, a lakosság és a kormány letehet arról, hogy hazánk távközlése és ezen keresztül gazdasága az EU-hoz rövid időn belül felzárkózni legyen képes.”
Pesti István, a GTS Magyarország vezérigazgatója szintén megkérdőjelezi a törvény eddig nyilvánosságra hozott szövege alapján, hogy egy liberalizált gazdaság fellendítésén fáradozik az a sok törvény-előkészítő bizottság. „Egy liberalizált információs társadalom és ezen belül az úgynevezett digitális gazdasági piac rendezett jogi, szabályozási és intézményi feltételrendszer kialakítását igényli. Az államnak jelentősen csökkentenie kell azokat a korlátokat, amelyek akadályozzák vagy késleltetik az új piaci szereplők megjelenését.”
A PanTel vezérigazgatója, Horváth Pál meggyőződése, hogy le kell bontani a távközlési monopóliumokat, és mindezzel párhuzamosan meg kell akadályozni az új monopóliumok kiépülését. Szerinte az eddigieknél hatékonyabb állami szolgáltatásokkal jelentős költségeket lehet majd megtakarítani. Más alapokra helyeződhet a vállalkozó és az állam kapcsolata is a korszerű technológiák széles körű alkalmazásával.
Az egyetemes szolgáltatás tisztázatlanságaira hívja fel a figyelmet Drozdy Győző, a Pannon GSM vezérigazgató-helyettese. „Kérdés, ki végezzen ilyen tevékenységet, vagy ki, illetve kik finanszírozzák ezt. A hagyományos telefonhoz, amint azt az Európai Unió deklarálta, mindenkinek mindenhol hozzá kell jutnia. A fenti elv kimondja, hogy az egyetemes szolgáltatás mindenütt elérhető legyen, sőt mindenütt ugyanazon az áron legyen elérhető. Fontos, hogy a nagyvárosok népességelszívó hatását ne fokozza az a jelenség, hogy a nagyvárosokban alacsonyabbak a vezetékestelefon-árak, mint a kistelepüléseken.”
A Matáv dominanciájáról Mátrai Gábor, az UPC közép-európai üzletfejlesztési igazgatója a következőképpen fogalmaz: „A Matáv nemzetközi összehasonlításban Közép-Európa távközlési szolgáltatói közül a legjobban használta ki a koncessziós védettség által biztosított lehetőségeket. Mindemellett azonban a kialakult dominancia ma már gátja a további fejlődésnek (…). Arra kell törekedni, hogy minél több úgynevezett alternatív szolgáltató jelenhessen meg a piacon, főként azok, amelyek készek nagy összegű infrastrukturális beruházásokra, és képesek minőségi szolgáltatásaik bevezetésével felvenni a versenyt a Matáv Rt.-vel.”
Szimpatikus oldalról, a fogyasztók szemszögéből közelíti meg a kérdést egy cikkében Horváth Pál: „A törvénynek kell azt a helyzetet előállítania, amelyben a verseny eredményeként azok is használhatják a telefont, rákapcsolódhatnak az internetre, élvezhetik minden áldását, akik eddig ezt nem tudták megfizetni. Az alacsonyabb árak révén csak a verseny hozza meg a termékek, szolgáltatások nagy tömegek általi használatát.” A PanTel vezérigazgatója arra mutat rá, hogy az alternatív társaságok érdeke társadalompolitikai szempontokkal kapcsolódik össze. „Jelentős áttörésre van szükség annak érdekében, hogy az oktatási rendszer képessé tegye a tanárokat és a tanulókat a távközlés és az informatika életüket gazdagító, és lehetőségeiket tágító használatára” – írja a vezérigazgató. Végül megemlíti, hogy a szolgáltatás szabadságának az EU tagállamaiban, különösen a távolsági és a nemzetközi telefóniában radikális díjcsökkenés köszönhető. Hollandiában például a távközlési szektorban foglalkoztatottak száma az utóbbi tíz évben 40 százalékkal nőtt, miközben az átlagos előfizetői díjak 20–25 százalékkal csökkentek.
A verseny jótékony hatása
Szakértők azzal riogatják a vállalkozókat, hogy megfelelő kommunikációs hálózat nélkül rövidesen egyetlen cég sem létezhet. A szolgáltatók mindenesetre igyekeznek a megnövekedett fogyasztói igényekkel lépést tartani, s egyre költséghatékonyabb és egyre magasabb színvonalú szolgáltatásokat nyújtani. „A liberalizált, monopóliumoktól megszabadított, szabadpiaci verseny csökkenő árakat, infrastrukturális és piaci növekedést fog biztosítani” – fűz hozzá néhány biztató szót Pesti István: „A valódi nyertesek nem csupán a piaci verseny résztvevői lesznek, hanem a manapság oly gyakran emlegetett kis- és középvállalkozások, intézmények ezrei, amelyek majd munkahelyek százezreit biztosítják a távközlési iparban.” Hasonlóan fogalmaz Mátrai Gábor: „A verseny jótékony hatásait már a hazai előfizetők is érzékelhetik például a mobiltelefon-piacon, ahol az árak Magyarországon soha nem látott ütemben csökkentek az elmúlt évek során, a szolgáltatások körének folyamatos bővülése mellett.”
S tegyük mindjárt hozzá, hogy az internet alapú telefonszolgáltatások bevezetése is megközelítőleg 40 százalékos árcsökkenést hozott a konyhára. Nem esünk tehát túlzásba akkor, ha azt mondjuk, hogy a szolgáltató cégekkel együtt mi, fogyasztók is rendkívüli kíváncsisággal várjuk a további fejleményeket...
P. Horváth Gábor
Törvényre váró alternatívok – Az ország jövője a tét
Az egységes hírközlési törvény (Eht.), ma már senki sem vonja kétségbe, döntően befolyásolja a XXI. század Magyarországát. Nem véletlen, hogy a törvénytervezet megvitatásra szánt első változatának a megjelenésétől kezdve folyamatosan születnek elemzések a hőn áhított elektronikus-Magyarországról. Szóba került már mint legfontosabb kérdéskör az állam szerepe, a számítógépek és a programok, valamint az internet-hozzáférés elképesztően magas ára. S napvilágot láttak természetesen az alternatív távközlési szolgáltatók aggodalmai is a törvényalkotás menetével és a tervezetek tartalmával kapcsolatban.
Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?
Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!
2025. április 22. 15:30
Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak
Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia
Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak
Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.

Szijjártó Péter nagyon megdicsérte magát az USA vámok felfüggesztése kapcsán, bár semmi köze nem volt hozzá
Szijjártó Péter rettenetesen büszke önmagára.

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja
A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.