Téglatörvény

„Ügyfeleinkkel –megbízási szerződéses jogviszony keretében – a vállalkozás gazdasági eseményeinek vezetésére szól a megbízásunk, melyet a számviteli, valamint az adótörvények szabályoznak. Ezen törvények betartása is elég nagy felelősség, semmiképpen nem tudjuk felvállalni mellé a rendőrségi besúgói feladatot. (…) Kérjük Önöket, sürgősen tegyenek valamit a téma rendezésére, mert szerintünk a pénzmosás felderítése nem a könyvelő feladatköre! (…) A könyvelő egyvalamiben dönthet: (…) ha gyanús ügyletet tapasztal, joga van nem vállalni a könyvelést (…)” – írta nemrégiben parlamenti képviselőknek címezve sorait egy adó- és pénzügyi tanácsadó kft. Szakmai kamarák, érdekvédelmi szervezetek – előzetes egyeztetés hiányában, most, utólag – tiltakozó leveleket fogalmaztak meg, az adatvédelmi biztoshoz fordultak segítségért, s nem egy közülük eljuttatta alkotmányossági észrevételeit az Alkotmánybírósághoz. A terrorizmus elleni küzdelemről, a pénzmosás megakadályozásáról szóló módosított jogszabályok és a Btk. vonatkozó részeinek módosításai ugyanis arra kötelezik az általuk képviselteket – könyvelőket, adószakértőket, műkereskedőket, bizományosokat, befektetési és biztosítási tanácsadókat és még másokat, akiket a jogszabály nem sorol fel a példák között, de nem is zárja ki őket, mint például az autókereskedőket vagy az értékesebb műszaki cikkeket, építőanyagokat forgalmazókat –, hogy nagyobb készpénzmozgásoknál minden gyanús ügyletről tájékoztassák a rendőrséget.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Hogy mi gyanús, vagy mi nem, azt az érintett szakembereknek kell mérlegelniük, mert a múlt év végén a parlament által jelentős többséggel, 290 igennel elfogadott jogszabályok ebben nem segítenek. Készült ugyan egy mintaszabályzat, amely azonban olyasmit is tartalmaz, amiről nincs szó a törvényben, és szó esik a korábban egy-, most kétmillió forintos összeghatárról – hiszen a bankok összeghatárhoz kötött bejelentési kötelezettsége már 1994 óta létezik –, ám a törvény úgy fogalmaz, hogy egy ügylet ez alatt is lehet gyanús.
S hogy mi történik akkor, ha valaki nem tesz eleget besúgói kötelezettségének? Addig, amíg ügyfélkörében valakire rá nem bizonyosodik, hogy pénzt mosott, semmi. Ám ha egy ügyletről a hatóságok utólag bebizonyítják, hogy bűncselekményt takart, a bejelentés elmulasztója akár háromévi börtönbüntetésre is elítélhető, ha szándékosan nem jelentett; ha csak gondatlanságból(?) nem szaladt a rendőrséghez, akkor is kaphat két évet és pénzbüntetést. Kolláth György alkotmányjogász rámutatott: ilyen mértékű büntetést jogszabály még akkor sem helyez kilátásba, ha valaki hazaárulást nem leplez le, más bűnesetekben pedig, beleértve a gyilkosságot is, ez idáig egyáltalán nem volt bejelentési kötelezettségük az állampolgároknak.

A december 19-én hatályba lépett törvénymódosítás előírja, hogy minden „pénzügyi szolgáltató szervezet köteles kijelölni – a szervezet sajátosságaitól függően – egy vagy több személyt, aki az alkalmazottaktól érkezett bejelentést az ORFK-nak haladéktalanul továbbítja. A kijelölt alkalmazott személyéről, beosztásáról, valamint az ezekben bekövetkezett változásról a pénzügyi szervezet öt munkanapon belül köteles tájékoztatást küldeni az ORFK részére”. Vagyis akkor is regisztráltatni kell valakit, ha a szolgáltató cégnek soha nem lesz pénzmosásos ügye.
Azok számára, akik valóban „pénzt mosnak” – vagy csak nem szeretnék, ha indokolatlanul a rendőrségnél kötnének ki a pénzügyeikről szóló iratok –, létezik egy kiskapu: ha valaki saját magának könyvel, vagy saját magának ad befektetési tanácsokat, illetve ha a cég főállásban alkalmazza a tanácsadót, és nem szolgáltatásként veszi a munkáját igénybe, akkor kikerülhető a bejelentési kötelezettség. Rájuk ugyanis nem terjed ki a törvény hatálya, ahogy – szerencsére – az egyéni vállalkozókra sem.

Ha a magyar jogszabályok szövegét összevetjük a német nyelvű uniós ajánlásokkal, már az érintettek felsorolásánál felfedezhetők különbségek, hívja fel a figyelmet Zara László, a Magyar Adótanácsadók Országos Egyesületének elnöke, hozzátéve: a pénzmosás elleni küzdelem jogosságát az uniós előírásoknak való megfelelés nem vonja kétségbe; azt azonban igen, hogy a módosítások valóban ezt szolgálják-e, és a megfelelő eszközökkel teszik-e.

Véleményvezér

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo