Távközlés: Netbeszélgetés

A vállalatok vezetőire egyre nagyobb nyomás nehezedik, hogy a hagyományos fixvonalas telefonról áttérjenek az IP-telefóniára - derül ki a Gartner nemrégiben publikált felméréséből. Az ösztönzés számos forrásból ered, és az illetékesek gyakran úgy érzik, ha nem váltanak, elszalasztanak valamilyen lehetőséget. De mit is jelent pontosan a váltás? Az IP-telefónia ugyanis nemcsak új, olcsóbb eszköze a távbeszélgetésnek, hanem egyenesen paradigmaváltás is a telekommunikációban. A mibenléte azonban még csak most alakul.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Az IP-telefóniát nem úgy kell elképzelni, hogy a számítógép előtt ülve beszélgetünk a "géppel". Persze ez is lehetséges egy headset segítségével, ám valójában az internetes telefonálás "külsőleg" ugyanazt a megoldást kínálja, mint az eddig megszokott: csörög a telefon, felveszem és beszélgetek, vagy éppen tárcsázom a hívott számot. Mindezt viszont jelentősen olcsóbban, mint a fixvonalas hálózaton keresztül.

A jelenlegi tudásunk mellett az IP-telefónia valóban mindössze ennyi: olcsóbb beszélgetés. A megoldásban rejlő lehetőségek azonban ennél jóval szélesebb körűek. Valójában ugyanis ez lehet az eszköze a hang, adat és kép egy készüléken, egy időben, akárhány irányba történő továbbításának. Mindezt pedig akár egy a mobiltelefonhoz hasonló készülékről is megtehetjük már 2005 második félévétől.

Kiskorú megoldás

Úgy négy éven belül valószínűleg az IP-telefónia lesz a távközlés fő csatornája - derül ki a Gartner Group kutatóintézet közelmúltban publikált felméréséből.

A ma még kiskorú telekommunikációs megoldás 1999 óta működik megbízhatóan, de az interneten folytatott telefonálás minősége némelyek szerint még ma is elmarad a hagyományos telefonvonalasokétól. Az iparág egyes szereplői igyekeznek ösztönözni a mielőbbi áttérést. A nyomás érthető, hiszen az innovatív megoldás bevezetése az IT-rendszerszállítók és szoftverfejlesztők számára újabb potenciális ügyfélkört eredményez, sőt meglévő partnereiknek is eladhatnak újabb és újabb megoldásokat.

A telekommunikációs szolgáltatók egyelőre óvatosak, hiszen kannibálként nem szeretnék saját ügyfeleiket "megenni", és átterelni az olcsóbb megoldás felé. Igaz, a legtöbb nagy nemzetközi telefontársaságnál folyik ilyen irányú fejlesztés, hiszen mögötte a minden bizonnyal bekövetkező jövőkép áll. Az új technológia viszont komoly lehetőség olyan vállalatok számára, amelyek eddig nem voltak jelen ezen a piacon. Az IP-telefóniát kínáló internet-, illetve kábeltévé-szolgáltatók és a földből kinövő új vállalkozások száma napról napra nő. Magyarországon például az Euroweb, illetve a UPC is elindította lakossági szolgáltatását, és napról napra több ügyfélről számolnak be. A Skype pedig tarol a világon. A svéd és finn fiatalemberek alig tízmillió forintnyi tőkével alapított cégének árbevétele ma szárnyal.

A nemzetközi porondon sok vállalat fontolgatja, hogy IP telefonra tér át, és néhánynál már elkezdték kiépíteni a hálózatot, de valójában még kevesen vezették be a rendszert. 2003-ban úgy 260 ezer amerikai vállalatnál - az összesnek körülbelül a két százalékánál - jelent meg részben vagy egészben az internetes telefonálás. Az In-Stat/MDR kutatócég szerint 2007-re ez a szám 2,2 millióra nő, azaz a tengerentúli vállalatok mintegy tizenkilenc százaléka az interneten keresztül folytatja telefonbeszélgetéseit. Magyarországon a kis- és középvállalatok számára még egyetlen szolgáltató sem kínál ilyen megoldást, nagyvállalatoknak és magánszemélyeknek viszont annál többen. Tiszta IP-telefónia azonban még nincs, a hagyományos fixvonalas és az internet alapú telefonálás kombinálásán alapuló hibridmegoldások viszont már léteznek.

Olcsóbb, de nem ez a lényeg

De miért is ver ekkora port ez az új megoldás? Az olcsóbb telefondíjak miatt? Valóban, az üzletember elsősorban költségcsökkentést remél az új technológiától, és ma még csak találgatja, hogy valójában mire lesz jó. Vagyis, ahogyan a műszaki fejlesztések világában megszokott, rendelkezésre áll egy technológiai tudás, amelynek lehetőségeit és hasznát a fejlesztők megálmodják, majd megalkotják a hozzá szükséges eszközöket, és végül felébresztik a fogyasztói igényt. Az IP-telefónia tudniillik olyannyira kiskorú, hogy csak napjainkban fedezik fel, egyáltalán mivé válhat.

Ám, ha csupán erről szólna az IP-telefónia, még nem jelentene paradigmaváltást a telekommunikációs szektorban. Az, hogy olcsóbb, természetes. A szolgáltató részéről nem igényel hasonlóan komoly háttér-infrastruktúrát, mint a rézkábeles telefonközpontok, és az üzemeltetéséhez is jelentősen kevesebb humánerőforrás kell. De - bár az árprés jelenleg nagyon erős a telekommunikációs ágazatban - az senkinek sem érdeke, hogy a díjak egy bizonyos szint alá süllyedjenek.

Az IP-telefónia igazi előnye az, hogy megvalósulhat az informatika és a telekommunikáció összemosódása, hiszen ugyanaz a hálózat szolgál telefonálásra és internetezésre, azaz a hang- és adatkommunikációra. Persze az ebből eredő nyereségek az első pillanatban nem biztos, hogy egyértelműen kirajzolódnak, hiszen a megoldás ma még inkább misztikusnak, semmint kézzelfoghatónak tűnik. Még a szakemberek is csak találgatják, hogy vajon mire is lesz mindez jó. Egy biztos: az eszközfejlesztők "rajta vannak az ügyön". 2005 második felében várhatóan már a piacon lesz az a mobiltelefonhoz hasonló kis készülék, amellyel IP-alapon lehet telefonálni, szóval hangot, adatot és képet egyszerre küldeni IP-címekre akárhonnan.

Két pont között az adat

Sokan talán arra gondolnak most, hogy már évek óta ismert a vállalati kommunikációban a videokonferencia. Ez igaz, csakhogy az egy bizonyos helyről, egy drága eszköz segítségével működött, ehhez pedig mindössze az egyszerű, megfizethető, mindenki számára elérhető mobiltelefon is elég lesz. Ráadásul - és ez megint jövő, de nem is annyira távoli - bármilyen infrastruktúrán keresztül elérheti majd bárki. Például az utcáról az IP-mobillal felhívhatjuk a vidéki rokont, akinek ugyan hagyományos rézkábeles készüléke van, mégis látjuk egymást beszélgetés közben. A technológia adott, csak a készülékeknek kell megszületniük hozzá. És bár ma még a szélessávú internet az IP-telefónia alapja, már léteznek rá egyéb technológiák is, mint például a Wi-Fi. A lényeg ugyanis nem más, mint hogy nagy tömegű adatot két pont között mozgatni lehessen. Erre pedig messze nem csak az ADSL alkalmas.

A paradigmaváltás pedig meglehet, globálisan átrendezi a telcoiparágat, illetve kikényszerít bizonyos egységes szabályozást. Az internethálózat ugyanis nem ismer határokat. Magyarországi lakos vagy vállalat lehet bármely más EU-országban működő IP-telefonszolgáltató ügyfele, és az itthoni szolgáltatóknak is lehetnek Európából ügyfeleik. Mindkettőre van már példa. Ez viszont olyan kérdéseket is felvet például, hogy az unión belül Luxemburgban és Cipruson a telekommunikációs szolgáltatás áfatartalma mindössze tizenöt százalék, azaz alacsonyabb, mint máshol, így az itt bejegyzett cégek eleve olcsóbb percdíjakat kínálhatnak.

Szóval a migráció viszonylag lassú, és ez nem véletlen. Hiszen itt nem csak új telekommunikációs technológia bevezetéséről van szó, hanem egyfajta koncepcióváltásról is, de ahhoz, hogy ez jól működhessen, számos egyéb tényezőt is "rá kell hangolni".

IP-telefon a cégeknél

Az IP-telefónia nem más, mint IP (internetprotokoll)-címeken keresztül folytatott kommunikáció. A weboldalak nézegetésekor sem történik más, mint hogy IP-címek között áramolnak az adatok. Telefonáláskor ugyanez zajlik: az egyik ponton adattá alakított hangot a hívott címen "kicsomagolják". Valójában irreleváns, hogy ez ténylegesen vállalati belső hálózaton, a világhálón vagy akár kábelen keresztül valósul meg. És nem kell hozzá ténylegesen számítógép előtt ülni.

A gyakorlatban számos megoldás létezik a fejlesztés megvalósítására. A vállalaton belüli számítógépes hálózat könnyen belső hangkommunikációs csatornává alakítható: az IP-készülékeket - külsejükben nem különböznek a hagyományos telefontól - rácsatlakoztathatják az intranetre, vagyis összekapcsolhatják a számítógéppel, és a vállalat dolgozói egymás között máris IP-alapon beszélhetnek. Ha a rendszert integrálják a vállalati telefonközpontba, akkor ezekkel az új generációs készülékekkel külső hívások is kezdeményezhetők, igaz, ekkor a hagyományos rézkábeles szolgáltató vonalán. Ez még messze nem IP-telefónia, de az elv ugyan az. Viszont, ha a meglévő telefonközpontba nemcsak a készülékeket integrálják, hanem egy IP-szolgáltató is a rendszer mögé áll, bizonyos irányokba már IP-alapú hívások kezdeményezhetők, illetve fogadhatóak, és ez már az IP-telefónia egyszerű változata. Az egy-két éves, modern, kevés felhasználóra szabott telefonközpontok akár néhány tízezer forintos beruházással alkalmassá tehetők az új feladatra, de egy százfős cégnél sem kerül többe az átalakítás egymillió forintnál. Az ilyen szintű beruházás pedig a sokszorosan alacsonyabb telefondíjak mellett hamar megtérülhet.

2005 második felében várhatóan már a piacon lesz az a mobiltelefonhoz hasonló kis készülék, amellyel IP-alapon lehet telefonálni, szóval hangot, adatot és képet egyszerre küldeni IP-címekre akárhonnan

Az IP-telefónia igazi előnye az, hogy megvalósulhat az informatika és a telekommunikáció összemosódása, hiszen ugyanaz a hálózat szolgál telefonálásra és internetezésre, azaz a hang- és adatkommunikációra.

A paradigmaváltás meglehet, globálisan átrendezi a telcoiparágat, illetve kikényszerít bizonyos egységes szabályozást. Az internethálózat ugyanis nem ismer határokat.

Véleményvezér

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo