A gyorsforgalmi utak építése nemcsak a gazdaság további fejlődésének egyik feltétele, hanem nemzetközi kötelezettség is. Hazánkat, központi földrajzi helyzeténél fogva öt európai korridor (közlekedési folyosó) szeli át, amelyek összekapcsolják keletet és nyugatot, északot és délt. Az uniós elvárásokon túl az utak általi kapcsolatteremtés fontos az egész Kárpát-medence számára is, hívja fel a figyelmet Német Szilárd, a Környezetgazdálkodási Intézet (KGI) integrációs igazgatója, nem véletlen, hogy nyáron, a magyar miniszterelnök romániai tárgyalásain szóba került az észak-erdélyi autóút kérdése.
*
A gyorsforgalmi utak építésének előkészítésében a KGI EU-integrációs Igazgatósága koordináló és szervezési feladatok ellátását vállalta magára, mint Németh Szilárd mondja, így megteremtik a párbeszéd, a megegyezés feltételeit az „ellenérdekű felek” számára, közvetítenek az építők és a – „hivatalos” és civil – környezetvédők között. A feladat igen összetett, hiszen a nyilvánvaló érdekkülönbségen túl, szemléletbeli ellentét is van a két oldal között.
Az ellentétek feloldására, a közeledésre nagy szükség van, s az első lépést ez ügyben a Nemzeti Autópálya (NA) Rt. tette meg: felkérte egy konferencia megszervezésére a KGI-t, egy állami intézményt, amely közvetítőként képviselheti az össztársadalmi és – mint Németh Szilárd fogalmazott – az össztermészeti értékeket.
Kezdetben a téma a monitoring – a megépített utak környezeti hatásainak figyelemmel kísérése – volt, majd a szervezés folyamán egyre szélesedett a tematika, megfelelve annak a követelménynek, hogy már az utak tervezésének stádiumában érvényre kell jussanak a környezeti érdekek. Hiszen a környezetvédelmi hatásvizsgálati kötelezettség nyolc évvel ezelőtti hazai bevezetése, majd a környezet- és természetvédelmi törvény hatálybalépése óta ezek – minden eddigi gond ellenére – hangsúlyos szerepet kaptak a közúti fejlesztések során. A gyorsforgalmiút-hálózat előkészítése, tervezése ma már környezeti hatásvizsgálatok alapján történik, így választják ki az optimális nyomvonalat, s határozzák meg a környezeti elemek és rendszerek védelmét szolgáló műszaki és egyéb megoldásokat, hozzák meg a szükséges intézkedéseket.
*
A Gyorsforgalmi utak – környezet- és természetvédelem címmel ez év szeptemberében megrendezett konferencián a kezdeményező NA Rt. képviselőin kívül részt vettek a nemzeti parkok vezetői, szakemberei, ökológusok, állami vezetők és természetesen civil szervezetek is. A rendezvény célja a gyorsforgalmiút-hálózat fejlesztése, környezet- és természetvédelmi követelményrendszerének átvilágítása volt az eddigi tapasztalatok alapján, majd a résztvevők közreműködésével módszertani ajánlások kidolgozásához ötletek, javaslatok összegyűjtése a – ma még nem eléggé szervezett és összehangolt – monitoring alapelveinek kidolgozásához.
Jelenleg a monitoring szabályozása nem jogszabályi szintű, nincsenek lefektetve tételesen a tevékenység tartalmi követelményei, hiányoznak az egységes szempontok. Egy hatékony monitoringrendszer lehet a garancia arra, hogy a gyorsforgalmi utak építése és fenntartása összhangban legyen a környezet- és természetvédelmi törvény előírásaival, s megfeleljen a társadalom növekvő környezeti érzékenységének is. Megalkotása éppen ezért rendkívül fontos.
*
Az érdekek összehangolása persze nem könnyű feladat. Ez a konferencia az első eleme volt egy hosszú távú, folyamatos munkának, az érintett tárcák – a Közlekedési és Vízügyi, valamint a Környezetvédelmi Minisztérium –együttműködésének, a szakértői csoportok és a civil társadalmat képviselő szervezetek párbeszédének. A tervek szerint tárcaközi munkacsoport is alakul, amely szakmai munkája révén, ajánlásaival segítséget jelenthet akár a jogszabály-előkészítő munkában is.
Az EU-integrációs igazgató a konferenciát azért is igen sikeresnek tartja, mert ott nem az érzelmek játszották a főszerepet, hanem mindenki megismerte a másik álláspontját. Konszenzus alakult ki a körül, hogy a fenntartható fejlődés érdekében szükség van az infrastrukturális fejlesztésekre, ezeket nem lehet mereven elutasítani, ugyanakkor – ugyancsak a fenntartható fejlődés érdekében – a legfontosabb elem az ökológiai szemlélet érvényre juttatása, a természet létrehozta értékek védelme.
Szakmai közvetítő: a Környezetgazdálkodási Intézet
Az egyre jobban fejlődő gazdaságnak infrastruktúrára van szüksége, utakra, informatikai fejlesztésre, mondja Németh Szilárd, a Környezetgazdálkodási Intézet EU Integrációs Igazgatóságának vezetője, aki szerint nagyon fontos, hogy a kormányprogramban szereplő – és most a Széchenyi-plusz gazdaságélénkítő programban kibővített – gyorsforgalmiút-építés ne csak műszakilag legyen kifogástalan, hanem környezet- és természetvédelmi szempontból is.
Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek
A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania
Hol van már Magyarország egykori olcsósága.

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban
A luxizás magyar császára nagyot villantott.

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda
A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint
Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.