Sok lépés sokfelé

Tetszettek volna a nagy rendszerek alapvető átalakításához három évvel ezelőtt hozzákezdeni! - mondják sokan a kormány százlépés-programjáról, amit ezekben a hetekben lépésről lépésre hoznak nyilvánosságra. Az ellenzék szerint az egész nem több, mint marketingakció. Mások a már megismert részleteket bírálják. Választások előtti kampányfogásról van-e szó, vagy egy átfogó reform előzményeiről?

Politológusok szerint a kormány száz lépése lehetne mondjuk nyolcvan vagy akár ezer is. A száz azonban mindenképpen szép, kerek szám, marketingszempontból is. Mindenesetre ezekben a hetekben országszerte miniszterek, államtitkárok kampányolnak a kormány százlépés-programja mellett. A rendezvénysorozat június 8-án indult, és a tervek szerint június 23-án fejeződik be.

Kritikus fogadtatás

Az ellenzék szerint nincs is többről szó a választások előtt egy évvel, mint marketingfogásról: elhitetni az emberekkel, hogy a kormány végre tényleg tesz valamit a társadalom és a gazdaság fejlődése érdekében. Egyes társadalmi, érdekvédelmi szervezetek pedig, mint például a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara, már az első tervezett intézkedések bejelentése után megfogalmazta a maga huszonöt lépésből álló javaslatát.

Összességében a kormány tervezett intézkedéssorozatát kritikusan fogadják az emberek. Vannak, akik eleve elvetnék az egészet azzal, hogy nem reformokról, hanem csak kis lépésekről van szó. És - teszik hozzá - tetszettek volna három évvel ezelőtt hozzákezdeni az alapvető rendszerek átalakításhoz! Ebben pedig alighanem igazuk van.

Igaz, a kormány sem állítja, hogy reformokat hajtana végre. Ugyanakkor a program számos eleme akár a későbbi reformokat előkészítő lépéseknek is tekinthető.

A száz lépésből június elejéig bejelentett ötven lényegében öt nagy területet érint: a munka világát, az egészségügyet, a családtámogatást, az oktatást, valamint az otthont és a környezetet. Az Országgyűlésnek a tervezett változások életbeléptetéséhez június végéig tizenegy törvényjavaslatot kell elfogadnia, a nyári parlamenti szünetig pedig több mint félszázat.

A gazdasági, üzleti szférát elsősorban a foglalkoztatást érintő döntések, a szürke- és feketegazdaság kifehérítése érdekében hozott kormányzati lépések érintik. Ha röviden akarjuk minősíteni őket: ezek bizony szigorítások. Kicsit bővebben azonban korántsem öncélú vagy kizárólag a költségvetés bevételét szem előtt tartó szigorítások.

Érdeksérelmek

A munkanélküli-segély helyett az álláskeresési támogatás bevezetése, az úgynevezett kékmunka - kertgondozás, javítás-karbantartás, háztartási munka, gyerekfelügyelet stb. - legalizálása a közteherjeggyel, az alkalmi munkavállalás rugalmasabbá tétele a mezőgazdaságban, a munkaügyi ellenőrzések szigorítása, a közbeszerzési pályázatokból a rendezetlen munkaügyi kapcsolatú cégek kizárása, a munkaerő-kölcsönzés szabályainak módosítása, a gyesen, illetve gyeden lévők munkavállalásának legalizálása, a felnőttképzési támogatási rendszer átalakítása, az ötven év felettiek és a nyugdíj előtt állók, valamint a megváltozott munkaképességűek és a pályakezdők elhelyezkedésének támogatása mind azt célozza, hogy a jövőben trükközések nélkül lehessen dolgozni Magyarországon. Hogy milyen eredménnyel és minek az árán, azt persze esetenként a gyakorlat dönti majd el.

Egy biztos: a felsorolt tizenöt lépés mindegyike sérti valakiknek a pillanatnyi érdekeit. Akik, ha nem akarnak, vagy nem tudnak ezen felülemelkedni, és akár a saját hosszú távú érdekeik szintjéről megítélni a változásokat, minden bizonnyal igyekeznek majd megakadályozni és lassítani a folyamatot. Amire annál inkább számítani lehet, mert a jogi kiskapuk keresése, a vállalkozások - ha úgy tetszik - trükkös válaszai a mindenkori kormány szigorításaira az elmúlt tizenöt-húsz évben éppen azért váltak általánossá, mert többségük jövedelmezősége egyszerűen nem engedte meg, hogy másként tegyenek.

A szigorítások tehát igazából akkor érik majd el deklarált céljukat, ha a kormány hozzájuk rendeli a versenyképességet ösztönző lépéseit is.

Számon kérhető ígéretek

Az egészségügyhöz kapcsolódó huszonegy lépés, illetve ígéret igen konkrét, ezek betartását könnyen számon lehet majd kérni.

Ilyen többek között a sürgősségi osztályok, központi ügyelet létesítése ott, ahol ez hiányzik, több mentőhelikopter, új rohamkocsik beszerzése, mentőállomások létesítése. Idetartozik a regionális és megyei onkológiai centrumok korszerűsítése, a gyógyítás helyének a meghatározásakor a szakmai szabályok érvényesítése a finanszírozási szempontokkal szemben, a több háziorvos együttműködésének a támogatása, az azonos hatóanyagú gyógyszerek közül az olcsóbbak használatának ösztönzése, a promóció és a reklám szigorítása, a közgyógyellátási rendszer átalakítása, a járulékbeszedési rendszer hatékonyabbá tétele.

Ha az egészségügyi szektor nem támogatja ezeket a lépéseket, akkor a változás megint csak nagyon lassú lehet. Az eddigi nyilatkozatok szerint azonban - ha sikerül eloszlatni olyan félelmeket, mint például az, hogy a közgyógyellátási igazolványok kiadásának szigorítása szűkíti az igényjogosultak körét -, e támogatás megszerzése nem reménytelen.

A családtámogatások nyolc lépése - ahogyan az várható volt - heves társadalmi vitát váltott ki. Az alapelv jogosságát, hogy támogatást az kapjon, akinek valóban szüksége van rá, senki nem kérdőjelezi meg. De hogy ezt vajon úgy lehet-e elérni, hogy közel a kétszeresére emelik a családi pótlék összegét, miközben részben megszűnik a családi adókedvezmény, vagy pedig másként, azt igencsak eltérően látja a kormány és az ellenzék, illetve a szociális szempontú társadalmi szervezetek és többek között a nagycsaládosok egyesülete. A bejelentett változások minden bizonnyal ezért is tartalmaznak kompromisszumokat: például a családi adókedvezmény korlátozott mértékben ugyan, de megmarad a három- és többgyermekes családok esetében.

Felújított panelprogram

Az otthon és környezet címet viselő programcsomag egyik fő eleme az úgynevezett lakótelepprogram. Nem újdonságról van szó, hanem a már korábban bevált pályázati rendszerről, amelynek segítségével a lakótelepen élők támogatást nyerhetnek a lakásuk - elsősorban az energiatakarékosságot célzó - felújításához. A megszerezhető állami támogatás a felújítási költségek egyharmada, lakásonként maximum 400 ezer forint. Ehhez kell a települési önkormányzatnak a másik egyharmadot hozzátennie, a társasháznak vagy a lakások tulajdonosainak pedig önrészként a fennmaradó egyharmadot.

Az önrész előteremtését is segítené a kormány a most meghirdetett "Panel Plusz" hitelprogrammal, amely hosszú lejáratú, kedvező kamatozású; az igazán nehéz helyzetben lévő lakástulajdonosok után pedig a kormány a kamatfizetést is átvállalja. A hitelkonstrukciót nemcsak magánemberek, hanem az önkormányzatok is igénybe vehetik.

A lakótelepi lépések sorában a kormány kilátásba helyezte a távfűtési költségek csökkentését is, meglévő árhatósági jogát kiterjesztve a távhőszolgáltatók árellenőrzésére.

A hat lépés közül az ötödik a lakótelepi rendőrség létrehozása, az utolsó pedig - ugyancsak pályázati támogatással - az élhetőbb, modern lakókörnyezet kialakítása.

Szakképzés és közkincs

A piacképes tudás megszerzése érdekében tervezett tizennégy lépés nem biztos, hogy megoldást hoz a munkaerőpiac alapvető problémáira. Nevezetesen, hogy a hazai cégek 90 ezer üres állásra nem találnak magyar munkavállalót, és 60 ezer állást már ma is munkavállalási engedéllyel rendelkező külföldiek töltenek be, miközben a munkanélküliségi ráta 7,2 százalék, és sokan nem találnak munkát.

Mindennek az oka egyértelműen a hazai szakképzési rendszer hibája: Magyarországon egyszerre van alul- és túlképzés. Ezen enyhítene többek között a szakmai tárgyak nagyobb óraszámú oktatása, az úgynevezett pályaorientációs alapképzés, a hiányszakmák oktatásának kiemelt támogatása, a szakképző iskolák teljesítménymérési rendszerének az átalakítása, a szakképzési vizsgarendszer minőségének a javítása. Továbbá: a munkaerőpiac és a szakiskolák, illetve a munkaerőpiac és a felnőttképzés kapcsolatának a megerősítése. Mivel minden ötödik munkanélküli ötven év feletti, külön pont a programban az e korosztály tagjainak adott átképzési támogatás.

Még júniusban várható, hogy a kulturális tárca is bejelenti a maga lépéseit - az amatőr együttesek támogatását célzó PANKKK, vagyis a Program a Nemzeti Kortárs Könnyűzenei Kultúráért már ismertté vált -, benne a "Közkincs" programot, amelynek része többek között az egyházi ingatlanok helyzetének rendezése, illetve a Nemzeti Kulturális Alapprogram átalakítása. Módosul a Magyar Mozgókép Közalapítvány (MMK) támogatása is: a filmszakma képviselőivel 2003-ban kötött megállapodás szerint 2006-ban az állami hozzájárulás 10 milliárd forintra nőne; ehelyett a következő években 6,2 milliárd forintra számíthatnak.

 

El. E.

Véleményvezér

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát 

Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő ismét utolérte a Mészáros házaspárt.
Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely

Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely 

Nem nyugszik a főpolgármester.
Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak

Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak 

Nyelvi botlás lehetett csak.
Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo