Polgármesterálmok

Új és újra megválasztott polgármesterek találják szembe magukat azzal, hogy nehezebb körülmények között kell gazdálkodniuk, jövőt álmodniuk, a kérdés pedig az, a háromezer-egyszázhatvanhét települési önkormányzat hogyan alkalmazkodik az átalakuló szabályozási, finanszírozási környezethez.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Megújulni látszik az a környezet, amelyben a választások után felállt települési önkormányzatok dolgoznak. Változik a szabályozás, még akkor is, ha nem úgy, ahogyan a kormányzat tervezte. Már tetten érhető, hogy az eddigi elaprózott államigazgatás hálózatait "feles" szabályok megalkotásával vonják össze, s ezzel akár már jövőre 35 milliárdos megtakarítást érhető el. Megszüntetik a megyei hivatalokat, igazgatóságokat - például APEH, ÁNTSZ, közigazgatási, agrár- és földhivatalok -, és helyettük létrehozzák a regionális intézményeket. A megyei önkormányzatok támogatására 7 milliárddal kevesebb pénzt irányoznak elő a 2007-es büdzsében, igaz, ösztönzöttebbek lesznek a regionális társulások. Kevesebb úgynevezett alapnormatíva áll majd rendelkezésre, de a mikrotérségi és kistérségi formációk intézményfenntartásra több pénzt remélhetnek.

Amikor e cikk készült, még keveset tudhattunk a feladatoknak és a rendelkezésre álló pénznek a jövő évi összehangolásáról. A legtapasztaltabb régi-új polgármesterek is kevés biztos információval rendelkeztek arról, hogy milyen jogi környezetben, mennyi pénzből mit folytathatnak, s mit nem. Példa erre az alföldi város, Karcag, ahol szinte semmit sem változtatott meg az önkormányzati választás, sőt az országgyűlési képviselő is ugyanúgy tud mindent a helyi és az országos büdzséről, mint korábban. Dr. Fazekas Sándorral és Varga Mihállyal beszélgetve mégsem sikerült felvázolni Karcag biztonságos jövőképét.

  Szegény az eklézsia

Fazekas Sándor szerint eddig sem volt elégséges a központi költségvetésnek és a helyi forrásoknak az összessége, ezért egyáltalán nem mondható megnyugtatónak az elkövetkező időszak. Az önhibájukon kívül hátrányos helyzetben lévő önkormányzatok támogatási rendszere például - ezt a legkisebbektől kezdve a nagy településekig számos község és város tudta igénybe venni - jövőre elsorvad. Megszűnnek a cél- és címzett támogatások. A normatívák, a kvóták a feladatok költségeinek eddig is csak a felét fedezték, ha pedig a 2007-es központi költségvetés ezeket még tovább szűkíti, akkor - érvel Fazekas Sándor - az emberekben az fog felvetődni, miért is fizetnek ők adót. A város vezetője jól tudja, hat hónapon belül el kell készíteni az önkormányzati gazdaságpolitikai programot. Ám a külső - azaz az állami - feltételeket nem látják, amit meg látnak, az olyan gyorsan változik, hogy nehéz azokra alapozni.

Egy nyelven beszél a város polgármestere és országgyűlési képviselője. A központi büdzsé fő jellemzőit látva Varga Mihály, a költségvetési, pénzügyi és számvevőszéki bizottság elnöke a Piac és Profitnak azt mondja: prés alatt vannak az önkormányzatok. Közülük egyre több jut el oda, hogy nincs hová hátrálnia, a vagyonfeléléseken túl vannak, s az elmúlt három évben drámaian megnőtt a hitelfelvételek esetszáma és összegszerűsége. A helyi adók nem játszanak lényeges szerepet a helyi büdzsékben, amellett az iparűzési adót azért nem lehetett kiváltani, mert nem volt mivel pótolni ezt az adóelemet. A másik fő jövedelemtulajdonosra, a lakosságra sem lehet több terhet róni. A rendszer eljutott abba a fázisba, hogy anyagilag nem lehet tovább feszíteni, azoknál az önkormányzatoknál pedig végképp nem, amelyek nagy intézményfenntartók is egyben. Varga Mihály példája szerint Karcag város, amely kórházán keresztül 110-120 ezer ember egészségügyi ellátásáról gondoskodik, nincs abban a helyzetben, hogy bezárhatná ezt az intézményét, mert nincs egy másik kórház, amelyik kiváltaná azt. Azt a minimumot minden településnek meg kell adni - érvel a képviselő -, amellyel a saját fenntartását, túlélését biztosítani képes.

A magyar jegyző kuriózum
Jaurnik István képviselő, az önkormányzati és területfejlesztési bizottság szocialista elnöke: "A külső szemlélőnek nem minden ok nélkül az az érzése, hogy toldozgatás-foltozgatás folyik, s nem annyira az önkormányzati struktúra és finanszírozási rendszer megreformálása. A kormány letett a parlament asztalára egy koherens javaslatot az alkotmány és az önkormányzati törvény módosítására. Az ellenzéki nemek miatt azonban nem kerülhetett sor az önkormányzati struktúrának, majd a feladatoknak az átalakítására. Bár azt senki nem vitatta, hogy a drága, nem hatékony szerkezetet meg kell változtatni, mégis, a lezajlott választás után 2010-ig a meglévő megyei és települési önkormányzati struktúra változatlanul megmarad. Az ellenzék is rá fog ébredni arra, hogy elengedhetetlen a megegyezés az önkormányzatiság generális megváltoztatása érdekében, de ez már csak leghamarább négy év múlva válik lehetségessé.
Most az a kérdés, hogy elvesztegetjük-e addig is az időt? Nem, s lehetőség szerint első körben az önkormányzati és az állami feladatok keveredésénél kell rendet teremteni. Ezzel együtt meg kell szüntetni a feladatoknak és a rendelkezésre álló pénznek a diszharmóniáját. Nem az lesz a megoldás, hogy a parlament a feladatokhoz szabja hozzá az adandó pénzt, hanem az, hogy a feladatokat igazítja hozzá a lehetőségekhez. A jogszabályok már legalább egy évtizeddel ezelőtt létrehozták azt a feladatrendszert, amelyet nagyon jó lenne, ha végre meg tudnánk valósítani, de folyamatosan elodázzuk, mert nincs rá fedezet, ezért vissza is kell venni a feladatokból.
De ha már ez a helyzet, akkor engedjük meg a szabadabb döntést az önkormányzatoknak a pénzük felhasználásáról, helyben sokkal jobban el tudják dönteni, hol lehet a leghasznosabban felhasználni a közforrásokat. A központi és a helyi közigazgatás keveredésére utal az, hogy a 3167 település polgármesteri hivatala végrehajt hatósági feladatot is. A jegyző - aki hatósági feladatot éppen úgy ellát, mint ahogyan működteti a polgármesteri hivatalt - egész Európában egyedülálló. Az állami, hatósági feladatokat végre elkezdi átalakítani a kormányzat, a törvényhozás, már csak azért is, mert itt még a kétharmados szabály sem akadály. A kistelepülési jegyzők megszabadulnak a hatósági feladatok zömétől, mivel e munkákat a kistérségi körzetközpontokhoz - és ott megerősítésre váró szakmai apparátushoz - csoportosítják át."

#page#

Roppant kemény esztendő?

Ma még kevés információval rendelkeznek a régi-új polgármesterek is arról, hogyan képzeli el a kormányzat a szegényebbeknek kínált tőketámogatást, illetve a gazdagabbaknak szánt, kamattámogatásban testet öltő fejlesztési segítséget. Fazekas Sándor szerint itt az a probléma, hogy e fejlesztési források kikerültek az országgyűlés ellenőrzése alól, s mintha háttérbe szorulnának a regionális és helyi szintű választott tisztségviselők is a fejlesztési tanácsoknál. Azt azonban normálisnak gondolja a karcagi polgármester, hogy települési, térségi vállalkozásösztönző politika és az azokhoz kapcsolódó finanszírozás, kedvezményrendszer működik az elkövetkezőkben.

A klasszikus együttélést a kormányzati és önkormányzati szektor között az még nem zavarná, hogy eltérőek a politikai irányok. De mert az uniós pénzek elosztási módja is eléggé képlékeny, a kormányzat most úgy gondolja, hogy a források felhasználásáról szóló döntéseket jobb magához vonnia - transzformálja országos léptékűvé ódzkodását Varga Mihály. S mivel valamennyi lényeges uniós forráshoz önerő is kell, nem látszik annak a megléte. De az aktuális kormányzati válasz az, hogy az adóemelés az önerő begyűjtését szolgálja. Varga Mihály azonban helyesebbnek és demokratikusabbnak gondolná azt, ha ezeknek a pluszforrásoknak a begyűjtése egyfajta megosztott formában történne meg, vagyis úgy, hogy a megemelt adóbevételekből ne csak a központi büdzsé, hanem a helyi önkormányzat is részesedne. Ez utóbbiaknak elemi érdeke a pluszforrás, már csak azért is, mert ha a "központ" dönt csak a pluszpénzek, uniós források sorsáról, akkor a megszülető döntések nem feltétlenül lesznek jók az önkormányzatoknak is.

Vajon kevesebb, de szabadabban felhasználható lesz-e a pénz az önkormányzatoknál annak következtében, hogy a konvergenciaprogram uniós elfogadásával a parlament elé kerülhet a jövő évi költségvetés? Varga Mihály azt bizonyosan állítja, hogy a brüsszeli döntés nagyon kemény megszorításokhoz vezet. Így például 1,7 százalékos reálbércsökkenéssel, a 10,1 százalékról 6,8-ra leviendő államháztartási hiánnyal s 2,2 százalékos gazdasági növekedéssel lehet kalkulálni 2007-ben. Ez utóbbi számot kommentálva Varga Mihály kifejtette, történelmünk során most esik meg először, hogy gazdasági növekedésünk alacsonyabb lesz, mint az EU átlagos növekedése. Ebből következően 2007 roppant kemény évnek számít, csökkenő állami, szűkülő helyi források, csökkenő lakossági jövedelmek és fogyasztás mellett kell ugyanis megoldani a feladataikat.

Vasmarokkal és vasi ötlettel

Míg a gyakorlott karcagi polgármester azt mondja, hogy jövőre bármennyire szabad kezet ad is a pénzek felhasználására a kormányzat, e döntése nem sokat ér, ha annyit ad, amennyit a mai ismeretek alapján ki lehet következtetni, s ilyenformán 1990 óta nem volt olyan nehéz év, mint amilyen a 2007-es lesz, a karcagival azonos politikai platformról - de talán a "pályakezdők" kitágult "térlátása" okán - a lehetőségek jókora tárházát vélelmezi az ország másik végében, Vasban a megyei közgyűlés elnökévé frissen megválasztott Kovács Ferenc.

Igaz, ő sem kívülről töltött pénztárcát lát lelki szemei előtt. Mint mondja is a Piac és Profitnak, a nemzeti fejlesztési tervben szereplő céloknak a megye településeinek zöme azért nem tud megfelelni, mert nincs meg az önrész a pénzek elnyeréséhez. Erre a szombathelyi megyeházán úgy válaszolnak, hogy egyfelől megvalósítják azt a szellemi infrastruktúrát, amellyel egyáltalán közel kerülhetnek a hazai és uniós forrásokhoz, másfelől a hiányzó önrészek pótlására létrehoznak egy alapot - 100 millió forintot -, hogy ne legyen akadálya a tőkéhez, támogatáshoz való hozzájutásnak.

Az aprófalvas vasi vidéken egyformán igaz az, hogy bizonyos célokért összeállnak, tartósan összekötik életüket a települések, s az is, hogy akár új, akár ősi ellentétek miatt, de semmit nem hajlandók közösen megvalósítani, működtetni. Kovács Ferenc mégis azt tartja megbukott vállalkozásnak, hogy felülről erőltetik rá a térségek falvaira a társulásokat. A tanácsi rendszerben is volt már hasonló, gyűlölték is a falvak, hogy akaratuk ellenére összeszervezték őket. A kistérségi társulásokkal nem az a baj, hogy gazdaságilag racionális megoldásokat vezetnek be, hanem - hangsúlyozza averzióját a közgyűlési elnök - az, hogy felülről irányítottak, s gyakorlatilag a régi járási rendszert állítják vissza.

Szombathelyen megnyugodtak az önkormányzati apparátus munkatársai, ugyanis a szakértelmet és nem a politikai hovatartozást, hűséget tekinti perdöntőnek az október elsején megválasztott elnök, aki a közigazgatás minőségét is a vasi települések vagyonleltárába sorolja. Oda, ahová az úgynevezett közösségi tulajdonokat, közöttük a szombathelyi Markusovszky Kórházat is. Ahol - a könyvek tanúsága szerint - fegyelmezett gazdálkodás folyik már hosszú ideje, s a közgyűlési elnök legnagyobb meglepetésére képesek fejlesztésekre, szakmai munkájuk szervezetté tételére, tevékenységük ésszerű finanszírozására. A megye azon kisvárosában, ahol, hála a gyógyvizeknek, legalább akkora a kultusza a gyógyításnak, mint Szombathelyen, a régi-új polgármester hogy, hogy nem, pontosan úgy számol, hasonló logikával készít vagyonleltárt, mint a közgyűlési elnök.

#page#

Pénzgyáros város?

Sárváron nem véletlenül választották meg újabb négy évre dr. Dénes Tibort: számára most sem kérdéses, hogy addig, ameddig jól érzik magukat és erősödnek a vállalkozások a városban, addig nem kell a helyi büdzséből aránytalanul sokat költeni a munkanélküliek segélyezésére, az embereknek van fizetésük, fogyasztanak, s ez is adótöbbletet jelent. A befolyó bevételekből pedig finanszírozni lehet azokat az újabb fejlesztéseket, amelyek a cégek pozícióit erősítik, illetve újabb vállalkozásokat vonzanak. A csavaros észjárású polgármester nem ismert tréfát az üzletben. Kérdésünkre - a városban működik a brit kézben lévő Danubius gyógyszálló, Sárvárnak pedig folyamatos fürdőfejlesztést igénylő gyógyvize van, ugyan befektetnek-e együtt is a közös jövőbe - elutasító választ adott. Azaz nagyon helyeselte, hogy a Danubius-tulajdonos Bernard Schreier bővíti, gyarapítja a szállodáját, a város meg a gyógyfürdőjével teszi ugyanezt, de mert pró és kontra jól akarnak járni, az csak az egyiknek sikerülhet. Ezért egymással nem kötnek üzletet.

Dénes polgármester regnálásának bő évtizede alatt lényegült át a város gazdálkodása, a rendszerváltás előtti cégek szinte mindegyike megszűnt, újak, másmilyenek viszont érkeztek. A természeti kincsek ellenére az ipar "tartja el" a 16 ezer lelkes várost, ad 13 ezer embernek munkát. Az amerikai elektronikai multi, a brit pulyka-, a magyar csirkegyár, a Rába egyik üzeme a nagyok csoportját jelenti, közepes és kis cégek ugyancsak szép számban érkeztek. A polgármester szerint a város üzemeinek bruttó termelési értéke eléri a 400 milliárd forintot. E cégek zöme az elmúlt tíz évben költözött be a városba, többnyire úgy, hogy igénybe vették a háromévnyi adómentességet. A Dénes Tibor-féle "gazdagodási kurzusnak" is ez volt az alapja, az adómoratórium után elkezdtek befolyni a pénzek, de egyetlen fillért sem éltek fel, ellenkezőleg, azonnal elkezdték befektetni az idegenforgalomba, a kommunális infrastruktúrába, s nem mellékesen az 5 milliárd forintos projektnek indult gyógyfürdő-fejlesztésbe, amely 15-16 milliárdot ér majd akkor, amikor teljesen elkészülnek vele. Most már egyre inkább az idegenforgalmat gyarapító vállalkozások, szolgáltatások "épülnek rá" a gyógyfürdőre, s válnak ugyancsak jó adófizetőkké.

Az üzleti aggyal kalkulálni imádó polgármester a legutóbbi áfaemelést aszerint vizsgálta, hogy a környező országok javára a magyarországi turizmus hogyan esik vissza. A sárváriak közpénzből tervezett fejlesztéseiket például két-három évvel később tudják csak befejezni, ezek később kezdenek el adót termelni és befizetni az ország GDP-je javára is. A kisváros, amelynek erőssége a versenyképes árai révén tömegeket vonzó, idegenforgalmi adóbevételt termelő fürdőszolgáltatása, mostanában kénytelen vesztesként levonulni a pástról. Arról a pástról, amelyiken megvív a bürokráciával, a szakhatóságdzsungellel, s ahogyan a polgármester fogalmaz, a "megmozdított" államigazgatással, ahol kapaszkodik mindenki a székébe. Már Sárvár is ott tart, hogy a jövőképét, amelyet a jövedelemtermelő gazdálkodására bátran alapozhatná, alternatív tervekben tudja csak papírra vetni. Bár van kész programjuk, tekintettel a "külső" környezetre a tét az: a két év alatt megvalósítható álmukat valóra válthatják-e 24 hónap, vagy csak négy, ne adj' isten tíz év alatt.

Véleményvezér

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.
Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban

Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban 

Megjelent a World Justice Project 2024-es jogállamiság rangsora.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo