Piacnyitás januárban

Megszűnik a hatósági energiaár, eltűnik a különbség a lakossági és az ipari áramárak között, megszűnik a kettős modell 2008. január elsejétől. Ez már biztos. Ám az, hogy a piaci verseny következtében valóban csökkennek-e az árak, és nő-e a szolgáltatás minősége, még kérdéses. Mindenesetre a magyar rendszerirányító az áramtőzsde megalakítására húszmillió forint jegyzett tőkével előtársaságot alapított.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

A Piac és Profit múlt havi számának zárásakor még csak azt tudtuk, hogy a kormány visszavonta a korábbi, 2007. júliusi határidőt, amit egyébként az Európai Unió irányelve írt elő a tagországoknak. Ám nem csak Magyarországon, másutt sem sietik el az energiapiaci liberalizációt. Mert bármennyire jól hangzik is a közgazdasági alapigazság, hogy a verseny csökkenti az árakat, és javítja a szolgáltatások minőségét, egy olyan stratégiai jelentőségű ágazat esetében, mint az energiaellátás, a gyakorlatban ez korántsem ilyen egyszerű.

Olvasóink 2003-tól folyamatosan nyomon követhették lapunkban az energiapiac részleges megnyitásának lépéseit, így azzal is tisztában vannak, hogy a verseny hatását eddig jelentősen korlátozta a kettős árrendszer. Vagyis: amíg az arra feljogosított nagyfogyasztók már a szabadpiacon vehetik meg a szükséges áramot, addig a többiek hatósági árakon, a kötelezően kijelölt szolgáltatótól vásárolhatnak. Ez önmagában nem is lenne baj, ha a hatósági, kötelező árak nem lennének rendre kedvezőbbek a szabadpiaci áraknál, és ezért a fogyasztók nem léptek volna tömegesen vissza a szabadpiacról a közüzemi szolgáltatásba.

A villamosenergia-piac teljes megnyitásának az új dátuma: 2008. január 1. Ha a parlament júliusig elfogadja a május végén beterjesztett villamosenergia-törvényt, akkor e dátumtól megszűnik a kettős modell, és vele a hatósági ár.

Egyetemes szolgáltatók

A napi híradásokban sajnos sokan félreértik a közüzemi szolgáltatók helyébe lépő, úgynevezett egyetemes szolgáltatók feladatát és jogait, mondván, hogy esetükben mégiscsak megmarad a hatósági ár. Ám, mint azt Kóka János gazdasági miniszter több fórumon kifejtette: a hatóság a jövőben az egyetemes szolgáltatóknál is csak az árrést és az árat ellenőrzi, és a liberalizált piacon már nem diktálja kötelezően senkinek. Az egyetemes szolgáltatókra, illetve külön szabályozásukra pedig azért van szükség, mert kötelező feladatként ők látják majd el árammal azokat a kisfogyasztókat, akik nem kívánnak új szolgáltatót keresni.

Ahhoz, hogy az energiaárak csökkenjenek, a szolgáltatás minősége pedig javuljon, a miniszter szerint a versenyen kívül legalább két dolog kell: hatékony versenyfelügyelet és hatékony fogyasztóvédelem. A törvénytervezet szerint a hatóságok hatékony eszközöket kapnak az erőfölénnyel való visszaélés megakadályozására, a kormány döntése pedig az, hogy a Magyar Energia Hivatal (MEH) - aminek korábbi, hatósági feladatai a piacnyitással értelemszerűen csökkennek - az erőforrásait csoportosítsa át a fogyasztóvédelemhez.

Alakul az áramtőzsde

A valódi verseny kialakulásának sok-sok feltétele közül az egyik legfontosabb, hogy létrejöjjön egy regionális energiapiac, lehetőség szerint energiatőzsde, mivel a magyar piac önmagában túl kicsi, így nem elég ösztönző, hogy új szolgáltatók lépjenek be.

A parlament előtt lévő villamosenergiatörvény-javaslat szerint a tervezett áramtőzsdét létrehozó és működtető társaságban egyetlen tulajdonos tulajdoni és szavazati aránya sem haladhatja meg a 25 százalékot, kivéve a rendszerirányítót, amelynél a felső korlát 30 százalék. Továbbá az úgynevezett villamosenergia-ipari engedélyesek - termelők, kereskedők, hálózatüzemeltetők és szolgáltatók - összesen 50 százalék szavazattal rendelkezhetnek a társaságban.

A javaslat alapján a szervezett áramtőzsde létrehozására és működtetésére engedélyt kapott vállalkozás a villamosenergia-ellátási szabályzatok hatálya alá tartozik, és az ügyletek teljesítése és elszámolása során köteles a rendszerirányítóval együttműködni.

Május végi hír, hogy a Magyar Villamosenergia-ipari Átviteli Rendszerirányító (Mavir) Zrt. - vagyis a magyar rendszerirányító - az áramtőzsde megalakítására 20 millió forint jegyzett tőkével HUPX (Hungarian Power Exchange) néven előtársaságot alapított. A tervek szerint várhatóan fél év múlva megkezdődhet a szervezett villamosenergia-kereskedelem Magyarországon. Kezdetben csak napi, fizikai teljesítésű termékekkel, a későbbiekben pedig áramalapú származékos termékekkel. Az árampiaci szereplők jellemzően egy évre, de legalább egy hónapra szerződnek, mivel a pontos napi fogyasztás nehezen tervezhető. Ezért a napi fölösleget eladhatják a tőzsdén, a hiányt pedig megvásárolhatják.

#page#

Lassan csökkenő ár

A piacnyitás legfontosabb elemei
Az új villamosenergia-törvénnyel ;
- a jelenlegi kettős piaci modell megszűnik, helyébe tiszta versenypiac lép,
- a felhasználók ellátásáért folyó verseny kiszélesedik,
- a felhasználók tágabb teret kapnak,
- a kisfogyasztók a korábbinál erősebb védelemben részesülnek,
- fennmarad a háztartási fogyasztók garantált színvonalú ellátása,
- a hatóságok hatékony eszközöket kapnak az erőfölénnyel való visszaélés megakadályozására,
- a megújuló energiaforrások felhasználásával, illetve hőenergiával kapcsoltan történő villamosenergia-termelés támogatása megvalósul.
Forrás: kormányszóvivői tájékoztató
Visszatérve az alapkérdéshez, hogy csökken-e jövőre a piacnyitás után a villamos áram ára, vagy nem: szakértők szerint ez a hatás nagyon lassan fog kialakulni. A kormány viszont bízik abban, hogy miként a távközlési liberalizáció is versenyt hozott és olcsóbb árakat - tegyük hozzá: ott sem egyik napról a másikra -, úgy lesz ez az energiaszektorban is. Kóka János azonban többször hangsúlyozta: Magyarországon eddig a lakossági árakat és az ipari fogyasztók árát tudatosan eltérítették egymástól, vagyis a vállalkozások drágábban jutottak energiához. Azzal, hogy ez a különbségtétel is megszűnik, a verseny inkább az ipari fogyasztók számára járhat hamarabb előnyökkel, amelyeknek ezáltal javul a versenyképessége, és ez a piacnyitás egyik fő célja.

Az EU-ban Hollandiában és Nagy-Britanniában járnak a legelőrébb az árampiaci verseny kialakításában, a legkevésbé pedig Franciaországban sikerült lépni, holott a szükséges jogszabályokat már itt is korábban meghozták. Vannak országok, ahol elvileg teljesen nyitott a lehetőség a szolgáltatóváltás előtt, a fogyasztóknak mégis alig a 10 százaléka élt vele, másutt 20-30, és van, ahol 50 százalékos volt eddig a váltás. Magyarországon a gazdasági tárca adatai szerint részleges piacnyitás mellett a szabadpiac aránya tavaly elérte a 35-40 százalékot, és 5-15 százalékos árelőnyt jelentett, ami éves szinten 15-45 milliárd forint költségmegtakarítás.

Szerződések és gondok hosszú távra

Sajátos magyar probléma, hogy csak 2010-2020 között járnak le a kilencvenes években, a Horn-kormány idején az erőművekkel a villamos energia beszerzésére kötött hosszú távú szerződések. Ezek a magyar villamosenergia-ellátás 70-80 százalékát érintik, tehát érvényben maradásuk gyakorlatilag ellehetetlenítené a valós piaci működés és a kívánatos verseny kibontakozását. A villamosenergia-törvénytervezet azonban ezzel a kérdéssel nem foglalkozik. Kóka János a témában tartott sajtótájékoztatón azt mondta, hogy a MEH által létrehozott munkacsoport vizsgálja a szerződések felbontásának a lehetőségét, és csak e vizsgálat befejezése után, körülbelül egy hónap múlva tesznek majd javaslatot a megoldásra.

Kétségtelen, hogy számos érv szól a szerződések fenntartása mellett is, például az érintett piaci szereplőknek fizetendő kártérítés, és az is, hogy a régióban igen komoly kapacitáshiány miatt a kötött áras szerződések felbontása akár azonnali áremelkedéshez is vezethet.

A szerződések felmondását azonban az Európai Unió illetékesei hónapok óta sürgetik, mert burkolt állami támogatásnak tekintik azokat. Felsmann Balázs, a GKM szakállamtitkára korábban azt nyilatkozta: a tárca elszánt a szerződések felbontásával kapcsolatban - az Európai Bizottsággal is egyeztetett módon -, és önálló törvény mondaná ki ezek megszűnését, s rendelkezne az esetleges kompenzációkról.

Bármilyen megoldás szülessék is, szerencsés lenne, ha azt nem a témában már érezhető belpolitikai csatározás kényszerítené ki. Csakúgy, mint a parlament előtt lévő, a szakma által jónak tartott villamosenergia-törvény esetében.

Véleményvezér

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.
Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban

Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban 

Megjelent a World Justice Project 2024-es jogállamiság rangsora.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo