Piacnyitás januárban

Megszűnik a hatósági energiaár, eltűnik a különbség a lakossági és az ipari áramárak között, megszűnik a kettős modell 2008. január elsejétől. Ez már biztos. Ám az, hogy a piaci verseny következtében valóban csökkennek-e az árak, és nő-e a szolgáltatás minősége, még kérdéses. Mindenesetre a magyar rendszerirányító az áramtőzsde megalakítására húszmillió forint jegyzett tőkével előtársaságot alapított.

A Piac és Profit múlt havi számának zárásakor még csak azt tudtuk, hogy a kormány visszavonta a korábbi, 2007. júliusi határidőt, amit egyébként az Európai Unió irányelve írt elő a tagországoknak. Ám nem csak Magyarországon, másutt sem sietik el az energiapiaci liberalizációt. Mert bármennyire jól hangzik is a közgazdasági alapigazság, hogy a verseny csökkenti az árakat, és javítja a szolgáltatások minőségét, egy olyan stratégiai jelentőségű ágazat esetében, mint az energiaellátás, a gyakorlatban ez korántsem ilyen egyszerű.

Olvasóink 2003-tól folyamatosan nyomon követhették lapunkban az energiapiac részleges megnyitásának lépéseit, így azzal is tisztában vannak, hogy a verseny hatását eddig jelentősen korlátozta a kettős árrendszer. Vagyis: amíg az arra feljogosított nagyfogyasztók már a szabadpiacon vehetik meg a szükséges áramot, addig a többiek hatósági árakon, a kötelezően kijelölt szolgáltatótól vásárolhatnak. Ez önmagában nem is lenne baj, ha a hatósági, kötelező árak nem lennének rendre kedvezőbbek a szabadpiaci áraknál, és ezért a fogyasztók nem léptek volna tömegesen vissza a szabadpiacról a közüzemi szolgáltatásba.

A villamosenergia-piac teljes megnyitásának az új dátuma: 2008. január 1. Ha a parlament júliusig elfogadja a május végén beterjesztett villamosenergia-törvényt, akkor e dátumtól megszűnik a kettős modell, és vele a hatósági ár.

Egyetemes szolgáltatók

A napi híradásokban sajnos sokan félreértik a közüzemi szolgáltatók helyébe lépő, úgynevezett egyetemes szolgáltatók feladatát és jogait, mondván, hogy esetükben mégiscsak megmarad a hatósági ár. Ám, mint azt Kóka János gazdasági miniszter több fórumon kifejtette: a hatóság a jövőben az egyetemes szolgáltatóknál is csak az árrést és az árat ellenőrzi, és a liberalizált piacon már nem diktálja kötelezően senkinek. Az egyetemes szolgáltatókra, illetve külön szabályozásukra pedig azért van szükség, mert kötelező feladatként ők látják majd el árammal azokat a kisfogyasztókat, akik nem kívánnak új szolgáltatót keresni.

Ahhoz, hogy az energiaárak csökkenjenek, a szolgáltatás minősége pedig javuljon, a miniszter szerint a versenyen kívül legalább két dolog kell: hatékony versenyfelügyelet és hatékony fogyasztóvédelem. A törvénytervezet szerint a hatóságok hatékony eszközöket kapnak az erőfölénnyel való visszaélés megakadályozására, a kormány döntése pedig az, hogy a Magyar Energia Hivatal (MEH) - aminek korábbi, hatósági feladatai a piacnyitással értelemszerűen csökkennek - az erőforrásait csoportosítsa át a fogyasztóvédelemhez.

Alakul az áramtőzsde

A valódi verseny kialakulásának sok-sok feltétele közül az egyik legfontosabb, hogy létrejöjjön egy regionális energiapiac, lehetőség szerint energiatőzsde, mivel a magyar piac önmagában túl kicsi, így nem elég ösztönző, hogy új szolgáltatók lépjenek be.

A parlament előtt lévő villamosenergiatörvény-javaslat szerint a tervezett áramtőzsdét létrehozó és működtető társaságban egyetlen tulajdonos tulajdoni és szavazati aránya sem haladhatja meg a 25 százalékot, kivéve a rendszerirányítót, amelynél a felső korlát 30 százalék. Továbbá az úgynevezett villamosenergia-ipari engedélyesek - termelők, kereskedők, hálózatüzemeltetők és szolgáltatók - összesen 50 százalék szavazattal rendelkezhetnek a társaságban.

A javaslat alapján a szervezett áramtőzsde létrehozására és működtetésére engedélyt kapott vállalkozás a villamosenergia-ellátási szabályzatok hatálya alá tartozik, és az ügyletek teljesítése és elszámolása során köteles a rendszerirányítóval együttműködni.

Május végi hír, hogy a Magyar Villamosenergia-ipari Átviteli Rendszerirányító (Mavir) Zrt. - vagyis a magyar rendszerirányító - az áramtőzsde megalakítására 20 millió forint jegyzett tőkével HUPX (Hungarian Power Exchange) néven előtársaságot alapított. A tervek szerint várhatóan fél év múlva megkezdődhet a szervezett villamosenergia-kereskedelem Magyarországon. Kezdetben csak napi, fizikai teljesítésű termékekkel, a későbbiekben pedig áramalapú származékos termékekkel. Az árampiaci szereplők jellemzően egy évre, de legalább egy hónapra szerződnek, mivel a pontos napi fogyasztás nehezen tervezhető. Ezért a napi fölösleget eladhatják a tőzsdén, a hiányt pedig megvásárolhatják.

#page#

Lassan csökkenő ár

A piacnyitás legfontosabb elemei
Az új villamosenergia-törvénnyel ;
- a jelenlegi kettős piaci modell megszűnik, helyébe tiszta versenypiac lép,
- a felhasználók ellátásáért folyó verseny kiszélesedik,
- a felhasználók tágabb teret kapnak,
- a kisfogyasztók a korábbinál erősebb védelemben részesülnek,
- fennmarad a háztartási fogyasztók garantált színvonalú ellátása,
- a hatóságok hatékony eszközöket kapnak az erőfölénnyel való visszaélés megakadályozására,
- a megújuló energiaforrások felhasználásával, illetve hőenergiával kapcsoltan történő villamosenergia-termelés támogatása megvalósul.
Forrás: kormányszóvivői tájékoztató
Visszatérve az alapkérdéshez, hogy csökken-e jövőre a piacnyitás után a villamos áram ára, vagy nem: szakértők szerint ez a hatás nagyon lassan fog kialakulni. A kormány viszont bízik abban, hogy miként a távközlési liberalizáció is versenyt hozott és olcsóbb árakat - tegyük hozzá: ott sem egyik napról a másikra -, úgy lesz ez az energiaszektorban is. Kóka János azonban többször hangsúlyozta: Magyarországon eddig a lakossági árakat és az ipari fogyasztók árát tudatosan eltérítették egymástól, vagyis a vállalkozások drágábban jutottak energiához. Azzal, hogy ez a különbségtétel is megszűnik, a verseny inkább az ipari fogyasztók számára járhat hamarabb előnyökkel, amelyeknek ezáltal javul a versenyképessége, és ez a piacnyitás egyik fő célja.

Az EU-ban Hollandiában és Nagy-Britanniában járnak a legelőrébb az árampiaci verseny kialakításában, a legkevésbé pedig Franciaországban sikerült lépni, holott a szükséges jogszabályokat már itt is korábban meghozták. Vannak országok, ahol elvileg teljesen nyitott a lehetőség a szolgáltatóváltás előtt, a fogyasztóknak mégis alig a 10 százaléka élt vele, másutt 20-30, és van, ahol 50 százalékos volt eddig a váltás. Magyarországon a gazdasági tárca adatai szerint részleges piacnyitás mellett a szabadpiac aránya tavaly elérte a 35-40 százalékot, és 5-15 százalékos árelőnyt jelentett, ami éves szinten 15-45 milliárd forint költségmegtakarítás.

Szerződések és gondok hosszú távra

Sajátos magyar probléma, hogy csak 2010-2020 között járnak le a kilencvenes években, a Horn-kormány idején az erőművekkel a villamos energia beszerzésére kötött hosszú távú szerződések. Ezek a magyar villamosenergia-ellátás 70-80 százalékát érintik, tehát érvényben maradásuk gyakorlatilag ellehetetlenítené a valós piaci működés és a kívánatos verseny kibontakozását. A villamosenergia-törvénytervezet azonban ezzel a kérdéssel nem foglalkozik. Kóka János a témában tartott sajtótájékoztatón azt mondta, hogy a MEH által létrehozott munkacsoport vizsgálja a szerződések felbontásának a lehetőségét, és csak e vizsgálat befejezése után, körülbelül egy hónap múlva tesznek majd javaslatot a megoldásra.

Kétségtelen, hogy számos érv szól a szerződések fenntartása mellett is, például az érintett piaci szereplőknek fizetendő kártérítés, és az is, hogy a régióban igen komoly kapacitáshiány miatt a kötött áras szerződések felbontása akár azonnali áremelkedéshez is vezethet.

A szerződések felmondását azonban az Európai Unió illetékesei hónapok óta sürgetik, mert burkolt állami támogatásnak tekintik azokat. Felsmann Balázs, a GKM szakállamtitkára korábban azt nyilatkozta: a tárca elszánt a szerződések felbontásával kapcsolatban - az Európai Bizottsággal is egyeztetett módon -, és önálló törvény mondaná ki ezek megszűnését, s rendelkezne az esetleges kompenzációkról.

Bármilyen megoldás szülessék is, szerencsés lenne, ha azt nem a témában már érezhető belpolitikai csatározás kényszerítené ki. Csakúgy, mint a parlament előtt lévő, a szakma által jónak tartott villamosenergia-törvény esetében.

Véleményvezér

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát 

Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő ismét utolérte a Mészáros házaspárt.
Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely

Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely 

Nem nyugszik a főpolgármester.
Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak

Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak 

Nyelvi botlás lehetett csak.
Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo