Nesze semmi

A kkv-k érdekképviseletét és munkaadói képviseletét is ellátó IPOSZ és a BAZ Megyei Kereskedelmi és Iparkamara elnöke szerint sem a költségvetés, sem az adópolitika nem tartalmaz érdemi intézkedéseket a kkv-k versenyképességének javítása érdekében. Marad minden a régiben. Szűkített újratermelés, forráshiány, pályázatképtelenség.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Jön az első uniós év - uniósodó adópolitikával és költségvetéssel? A magyar gazdaság derékhadának mozgásterét "belülnézetből" ismerő köztestületi és érdek-képviseleti vezetők nem tűnnek túlságosan nyugodtnak: a biztonsági büdzsével időt, versenypozíciót veszíthet az ország.

Várták is meg nem is az adójogszabályok módosulásait a cégek. Mert az is jó lenne, ha nem minden évben változna az adópolitika, hanem legalább két-három évig a meglévő szabályokkal működne a gazdaság. Bihall Tamás, Borsod-Abaúj-Zemplén megye Kereskedelmi és Iparkamarájának elnöke voltaképpen azt a térségükben is tetten érhető közgondolkodást foglalta szavakba, amelynek lényege nem más, mint a szabályrendszer hosszabb távú kiszámíthatóságának óhaja. A következő évi regulának is legfőbb jellemzője az azonban, hogy számos ponton beavatkozott az adózásba a gazdaságpolitika - el is vett, meg adott is -, ám a végeredmény szerint nincs igazi változás. Jogcímek, arányok módosulnak, de a terhek lényegében nem változnak. Az európai uniós első teljes évünket tekintve - foglalja össze az északi megye cégeinek érvelését a kamarai elnök - nagyon nem szerencsés, hogy a versenyképesség javítását sem adó-, sem támogatási, ösztönzési rendszerén keresztül nem igazán szolgálja a gazdaságpolitika.

Jó eszközre várva

Nemcsak a köztestületnek, hanem az érdekképviseletnek sem egyszerű megválaszolni: az adók jövő évi változásait soknak, kevésnek, avagy éppen elegendőnek lehet-e tekinteni. Számos esetben csökkenthetik adóalapjukat a cégek, s a 2004-essel ellentétben már nem 25 százalékát, hanem a felét lehet az iparűzési adónak levonni az adóalapból. Nem tagadva e jogi változások fontosságát, Szűcs György, az Ipartestületek Országos Szövetsége (IPOSZ) elnöke az adópolitikának nem a mai, hanem a tizenöt éves vetületét szemléli. A mindenkori kormánynak nem a mindenkori költségvetés kiadási oldalának a fedezetéért kell az elvonásokat kidolgoznia, törvénybe iktattatnia, hanem azért, hogy legyen végre egy jó eszköz a magyar gazdaság működőképességének elősegítésére. Csakhogy 1993 óta rendre úgy fogalmazták meg az adótörvényeket, hogy azokban a "de kivéve az egyéni vállalkozót" passzus főszerepet kapott. A legkisebb vállalkozások legnagyobb országos érdekképviselete lehet ugyan elégedett a 2005-ös viszonylag kis számú változtatással, illetve azzal, hogy túl az enyhítéseken, uniós megoldásokat is tartalmaznak a regulák. De ez annak dacára sem elégséges, hogy sikerült elérni, a "kivéve az egyéni vállalkozót" kategória kikerült a szabályozásból, az pedig bekerült, hogy a "társaságokkal megegyező módon".

Bihall Tamás ehhez fűzi hozzá, hogy az új kormány felállásával újszerű hitvita is kezdetét vette. A miniszterelnök éppen a kamarában fejtegette: a vállalatokat nem kell közvetlenül támogatni, éljenek meg, fizessék be az adójukat. Ezzel elvben egyet lehet érteni, de csak akkor, ha a gazdasági környezettel köszönő viszonyban van a kormányzati igény. Vagyis a Borsodban, a Cserehát településein működő cégek is gondolhatnának arra, hogy a megtermelt jövedelmükből fejlesztenek, jut marketingre, kutatás-fejlesztésre, oktatásra. Csakhogy a jelenlegi és a jövő évi adópolitika nem partnere a csereháti vállalkozónak abban, hogy versenyképességét javítsa, életképességét megőrizze. Teljesen világos, hogy az adópolitika kigondolóinak egyensúlyozniuk kell, hiszen az elosztás sokféle kötelezettséget takar. A jövedelmek azonban akkor növelhetők, ha valakik azt megtermelik, s a versenyképességet most nagyon is előtérbe kellene helyezni, akár társadalmi problémák későbbi megoldása árán is.

Az önrész csapdája

Az érdekképviselet elnöke szerint a pozitív megkülönböztetésekből a büdzsének magának is haszna lesz, mégis az evás és az átalányadózó vállalkozások legfeljebb megélni képesek jövedelmükből, de növekedni, érdemi módon megerősödni már nem. A termelő, készletező, raktárt tartó, szakmunkástanulót képző, alkalmazottat foglalkoztató valós kisvállalati réteg, ha igénybe is akarja venni a már létező és az újabb pályázatok elnyerhető pénzeit, nem tudja megtenni.

Orvosolható lenne ennek a csoportnak is a problémája. Mindössze annyi kellene, hogy a kormányzat változtasson szemléletén, s fogadja el: a jövőben is lesznek olyan vállalatok, amelyek sosem lesznek nagyok. Az európai uniós úgynevezett előcsatlakozási pénzről, s az annak sokszorosát kitevő, 2007 utáni összegekről intézkedik a Nemzeti Fejlesztési Terv. Úgy, hogy a költségvetés a magyar pályázó 25-30-40 százalékot is kitevő önrészét eleve bekalkulálja. Szűcs György érvelése szerint ez csapda, hiszen az IPOSZ által képviselt vállalkozói kör nem rendelkezik elégséges forrással s olyan nyereséggel, amilyen a bank számára is megnyugtató lenne. Ezért nem használhatják fel az uniós pénzeket a fejlődésükre, megerősödésükre, versenyképesebbé válásukra.

Bihall Tamás szerint öröm az ürömben, hogy a kormányzat már látja eddigi hibáit. Az uniós és a hazai pályázatoknál egyaránt tetten érhető - fejtette ki az új gazdasági miniszter a kamarában -, hogy a meghirdetett feltételeket nem lehet teljesíteni. Egy kisvállalkozó például aligha fog bankgaranciát kapni a jelen feltételrendszerben. A képzési támogatásokhoz például irdatlan sok pénzt rendeltek hozzá, de költeni a keretből gyakorlatilag nem sikerül. Érdemes végiggondolni, mit is kérnek: előre megfinanszírozva 50 százalék saját erőt igényelnek a pályázótól, akinek ilyen esetben bankhoz kell fordulnia - szinte garantáltan hiába. Még ha jól is megy a cégnek, akkor is finanszírozási problémái állhatnak elő, a kincstár például ráül a pénzére, s hónapokkal később fizet csak.

Igaza van Kóka Jánosnak, sürgősen javítani kell a pályázati feltételeken. De intézményes megoldások kellenek. Például azért, hogy működjenek ismét a garanciaszövetkezetek. A minisztériumnak érdeke felkarolni az ilyen ügyeket. Elegendő a Széchenyi-kártyára gondolni, amely ugyan nehezen induló vállalati gazdasági ötlet volt, de amint sikerült kormányzati segítséggel rugalmas feltételeket, a tízmilliós értékhatárral pedig reális viszonyokat teremteni, beindult és tényeleges hasznot hozva jelen van a gazdasági életben. A Széchenyi-kártya tehát jó példa, a baj csak az, hogy ez az egy van belőle.

Klaszterrel, hálózattal

A BAZ megyei kamara elnökének az a meggyőződése, hogy igen sok esetben nem az Európai Unió diktálja a lehetetlen pályáztatási feltételeket, hanem idehaza találják ki azokat. Bihall Tamás rendszerszerű intézményi megoldásokat hiányol. Példát is mond, miszerint évek óta "élnek" az állam forrásaival felállított kockázatitőke-társaságok, de teljesen észrevehetetlenül. Nagyon messze vannak ezek az intézmények is a vállalatoktól, a vállalati élettől. De igaz az is, hogy nincsenek valódi kockázatitőke-társaságok, csak olyanok, amilyenek a teljesen biztonságos üzletekbe hajlandók beszállni. A kisebb vállalkozások pedig el nem tudják képzelni, hogy belép a tulajdonosi körbe egy külső szereplő, ráadásul az államot képviselve.

Nem véletlenül tartja Bihall Tamás mielőbb megszervezendő formációknak a klasztereket, a hálózaban való működést, a beszerzési társaságokat. Mintegy kiegészítve a kamarai szakember szavait, Szűcs György is arra utal, hogy jó lenne, ha nem ismétlődne meg az az aránytévesztés jövőre, amilyen az idén jellemezte a pályáztatási rendszert. Tény, elképesztően nagy túljelentkezés bénította meg a versenyképességet javító, lényegében gépvásárlást segítő pályázat működését. Számos más pályázattípus végképp íróasztal mellett születhetett, és olyan lett, hogy nem kellett az onnan származó pénz senkinek. Ez azért tanulság lehet 2005-re. A legfőbb ösztönzésnek is azt a valós igényt kellene kiszolgálnia, hogy az eddig túlélésre berendezkedett kisvállalkozói szféra integrációja elindulhasson. Gazdasági társaságokat, termelési és értékesítési láncokat kész kialakítani ez a vállalkozói réteg, s ha a jogi és finanszírozási feltételek is kialakulnak, akkor az olasz mintájú beszerző, értékesítő, hitelgaranciával foglalkozó szövetkezések nálunk is piacra léphetnek végre.

Véleményvezér

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.
Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban

Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban 

Megjelent a World Justice Project 2024-es jogállamiság rangsora.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo