Nem csekély a ráfordítás

Az útépítések kapcsán átlagosan az összköltség négy–hét százalékát teszi ki, de van, hogy eléri a tizennégy százalékot is. Nem csekély a ráfordítás, de ezt tudomásul kell venni, a környezetet, természeti értékeinket meg kell őrizni – mondja Manninger Jenő, a közlekedési tárca politikai államtitkára, aki nem bánná, ha a környezetvédelmi engedélyezés alapját képező hatásvizsgálati eljárás szabályozása egyértelműbb, pontosabb lenne.

– Az elmúlt időszakban felgyorsult a gyorsforgalmi úthálózat építése, a tervek is egyre több új útberuházással számolnak. A korábbiakhoz képest vannak-e új követelmények, amelyeket a környezet és a természet védelme támaszt az útépítések kapcsán?

– Az új utak létesítése során a környezet- és természetvédelem első számú követelménye a környezetvédelmi engedélyezés. Az ennek alapját képező hatásvizsgálati eljárást ez évtől új kormányrendelet szabályozza, amely lényegében nem sok újdonságot hozott, és nem oldotta meg a korábban is fennálló problémákat. A közutak létesítésével kapcsolatban több részlet is nehézséget jelent számunkra. Például semmi nem határozza meg, mit kell „kielégítő ismertetés” alatt érteni, milyen mélységben kell a környezeti szempontokat feltárni, figyelembe venni. Nincs meghatározása annak, hogy mi a nem megfelelővé, illetve hiánypótlással javíthatóvá tétel kritériuma; az elutasítás pedig a beruházó számára az eljárás újraindítását jelenti, annak minden időbeli következményével együtt. Gond az is, hogy ma minden lehetséges változatot továbbterveztet a környezetvédelmi hatóság, tekintet nélkül ennek idő- és költségigényére. Végigvonul az egész eljáráson, hogy a környezeti engedély megadásánál a konkrét határértékek alig játszanak szerepet. Ez számos konfliktus oka, különösen a természetvédelmi állásfoglalásoknál, ahol a megítélés eléggé szubjektív. A rendelkezések nem konkrét jellege, a környezetvédelmi felügyelőségek eltérő felfogása, igényei rengeteg hiánypótlást, vitát váltanak ki, esetenként nehezen akceptálható követelményekhez vezetnek. Ebből fakad, hogy a 90 napos ügyintézés helyett a valóságos időigény ideális esetben is 270 nap, de az esetek nagy többségében még ezt is jelentősen meghaladja a környezetvédelmi engedély megszerzésének időigénye. Az idő pedig egyúttal anyagi veszteséget is jelent.

– Milyen pluszköltséget, illetve pluszfeladatot jelent a környezet- és természet védelme a tárca, az építtető és az építő számára, hogy a munkák során a természetvédelmi előírásoknak megfeleljenek, különösen, hogy az új beruházások természetvédelmi területeket is érintenek??

– A környezetvédelmi engedély birtokában, a beruházás során már „csak” a betervezett, illetve előírt környezetvédelmi létesítményeket kell megépíteni. Ezek, átlagos feltételek esetén, a beruházási költség 4–7 százalékára becsülhetők. Nem csekély a ráfordítás, de ezt tudomásul kell venni, a környezetet, természeti értékeinket meg kell őrizni. Meglehetősen tisztázatlanok a környezet- és természetvédelmi monitoring fenntartásának és üzemeltetésének a feltételei. Az autópályák üzemeltetői ma is végeznek monitorozást, és az esetek döntő részében az átadást követő rövid időtávon belül tisztázódik, hogy esetleg milyen módosítások szükségesek. Ettől függetlenül megkövetelik a zaj- és levegőmonitorozást is, ami a lehetséges szakaszos mintavételekkel alig mond valamit a tényleges helyzetről. Ezen a téren szükség lenne a környezetvédelmi hatóság és a közutak üzemeltetőinek szorosabb együttműködésére. Az eljárások egyébként nem függenek a természetvédelmi területek érintésétől, illetve csak annyiban, hogy ilyen esetben sokkal szélesebb a hatásvizsgálatra kötelezett utak köre, a fauna és flóra felmérése alaposabb, a védelmi intézkedések tervezése gondosabb, több lehet belőlük. Több természet- és környezetvédelmi létesítményre lesz szükség, ami megdrágítja a beruházást. Például az M0-nak az M5 és a 6. számú főút közötti szakaszán — a zajvédő falak és a vízbázisvédelem miatt — a környezetvédelmi célú kiadás elérte a beruházási összeg 14 százalékát.

– Milyen a közlekedési tárca együttműködése a Környezetvédelmi Minisztériummal, melyek az együttműködés főbb intézményei, területei?

– A közlekedési területen alapvetően jó a kapcsolat; vízügyi területen több az ütközés. A kapcsolat lényegi része a jogszabályok kidolgozása, egyeztetése. Itt eléggé sokszor merül fel ellentét, amely a két tárca eltérő felelősségi köréből fakad, és szinte természetesnek tekinthető. A Környezetvédelmi Minisztérium a maximumot akarja minden területen, a többi tárca, amelyik valamely ágazatért felelős, kénytelen a következményekkel is számolni, és a szükséges minimumot tartja elfogadhatónak. Ebből alakul ki kompromisszum.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo