Nem bizalom kérdése

A hitelbiztosítási világpiacon három nagy szereplő osztozik, és mindegyik jelen van Magyarországon is, együtt az állami tulajdonú Magyar Exporthitel Biztosító Zrt.-vel. Szolgáltatásaik tartalmukban lényegében nem különböznek egymástól. Ha választani kell közülük, két dologra érdemes figyelni mégis: hogy mekkora önrészt kell vállalni, és mennyire rugalmas az ügyintézés.

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Általában is igaz a biztosításokra, az üzleti szférában azonban különösen az, hogy akkor döbbenünk rá a fontosságára, amikor megtörtént a baj.

- Magyarországon ez még inkább így van, mint külföldön. Hiszen míg az Európai Unió átlagában a vállalkozások 6-7 százaléka köt biztosítást akár a belföldi, akár a külföldi értékesítéseire, addig nálunk ez alig éri el az egy százalékot - mondja kérdéseinkre válaszolva Vanek Balázs, az Atradius Hitelbiztosító magyarországi vezetője.

A háttérben elsősorban az ismeretek hiánya áll. A vállalkozások nagy része ugyanis nincs tisztában a kockázat csökkentése érdekében igénybe vehető lehetőséggel, és még inkább nincs tisztában a szerződés megkötésekor magának a kockázatnak a reális méretével. A biztosítás megkötése vagy meg nem kötése nem a partnerekkel szembeni bizalom kérdése.

Magas belföldi kockázat

Mérlegelendő tényezők
Az egyes biztosítók által nyújtott szolgáltatások tartalmukban lényegében nem különböznek egymástól. Amire választáskor mégis érdemes figyelni, hogy mekkora önrészt kell vállalni. S amiben e területen a pénzintézetek versenyeznek egymással, az a partnerekkel a lehetőségek megismertetése és az ügyintézés minél kényelmesebbé tétele. Ez utóbbiak közé tartozik például az on-line ügyintézés lehetősége, illetve annak mélysége, hogy melyek azok a lépések, amelyeket az ügyfél meg tud tenni az interneten keresztül. Ez megkönnyíti és gyorsítja a döntést, és emeli az egész szolgáltatás minőségét és sebességét.
- Válasszuk külön a belföldi értékesítést és az exportot! - javasolja a szakember. - A hazai gazdaság állapotáról általában pontosabb képünk van, és így jobban meg tudjuk ítélni a kockázatot is, ami jelenleg magas. Tavaly például mintegy tízezer felszámolási eljárás indult, és ez tízszer több mint mondjuk Csehországban. Az pedig tapasztalat, hogy a csődtörvény kevéssé védi meg a szállítót, aki a felszámolás végén szinte az utolsó a kielégítendők sorában.

Az Atradius becslése szerint az árubiztosítások 60-70 százalékát kötik belföldi szállításra, a többit exportra. Ez utóbbinál vannak különlegesen kockázatos relációk, amelyekre elsősorban az állami cégnél, a Magyar Exporthitel Biztosító Zrt.-nél (Mehib) lehet szolgáltatást találni. S vannak a hazainál kevésbé kockázatos célországok. Ismert, hogy Magyarország első számú partnere Németország, ahol az idén és a következő néhány évben ígéretes a konjunktúra, így összességében kisebb az esélye annak is, hogy nem fizet a szerződött partner. Németországban egyébként mintegy 50, Franciaországban és Hollandiában pedig 70-80 éves múltra tekint vissza az üzleti biztosítás.

A hitelbiztosítási világpiacon egyébként három nagy szereplő osztozik. Több mint az egyharmadát fedi le az Allianz csoporthoz tartozó Euler Hermes, az Atradius Csoport részesedése 31, a Coface-é 21 százalék. Magyarországon kiegészíti őket a Mehib, főként a nagyok által nem biztosított országokra és a kis- és középvállalatokra koncentrálva.

A szerény magyar piacnak - az éves összes díjbevétel mintegy 4 milliárd forint - több mint a fele az Euler Hermesé, az Atradius 21, a Mehib 14, a Coface 7 százalékot tudhat a magáénak. A biztosítók azonban a következő években évi 15-20 százalékos növekedéssel számolnak, és úgy vélik, hogy tíz éven belül megközelíthetjük a nyugat-európai szintet.

Új szolgáltatás kicsiknek

Jó hír a hazai kis- és középvállalkozások számára, hogy az EU tagállamaiban működő állami exporthitel-biztosítók - angol rövidítéssel ECA-k (Export Credit Agency) - közül elsőként a Mehib kapott jóváhagyást az Európai Bizottságtól arra, hogy az éves szinten 2 millió euró exportforgalmat meg nem haladó kis- és középvállalkozások részére, költségvetési készfizető kezesség mellett, speciális exporthitel-biztosítási programot indíthasson el. Ez a biztosítási piac többi szereplőjét nem hozta lázba, hiszen, mint mondják, számukra az 500 millió forint árbevétel alatti cégek, a nagyobb odafigyelési igény miatt, nem célcsoport. A Mehibnek azonban, mint állami tulajdonú intézménynek, éppen a piaci alapon működő biztosítók által ellátatlanul hagyott hazai vállalkozások segítése a fő feladata.

Az új konstrukció az EU tagállamai mellett több mint száz országba irányuló exportra terjed ki, és fedezi a kereskedelmi - a vevő fizetésképtelensége vagy nemfizetése - és a politikai események következtében felmerülő, az exportkövetelések meg nem fizetéséből keletkezett közvetlen károkat is. A termék azért nagyon kedvező, mert a kárfizetési hányad igen magas, 95 százalék, így az exportáló kkv-knak mindössze 5 százalékos önrészesedést kell vállalniuk a kockázatokból. Az exportforgalom éves minimális biztosítási díja pedig mindössze 200 ezer forint.

- A Mehib becslése szerint - mondta el Szakács Tibor vezérigazgató az új terméket bemutatva - az exportáló kis- és középvállalkozásoknak mintegy öt-tíz százaléka lehet érdekelt e biztosítás megkötésében, vagyis mintegy 3500 vállalat.

A szakember arra számít, hogy több kereskedelmi bank is kidolgoz majd hozzájuk kapcsolódó hitelkonstrukciót.

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.
Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump

Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump 

A közgazdászok pártállás nélkül visítanak.
180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja 

A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo