Nagykapu az ügyfeleknek

A közigazgatás informatikai szolgáltatásai január elsejétől már központosítva működnek, s például mire beköltözik új épületeibe minisztériumaival együtt a kabinet, addigra egységes, "egynemű" rendszerekkel dolgozhat minden szereplő.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Százmilliárdos uniós pénzforrás nyílhat meg, ha Brüsszelben zöld utat kapnak azok a programok, amelyek a 2007 és 2013 közötti időszak hazai kormányzati, közigazgatási elektronikai fejlesztéseit tartalmazzák. A hazai köztudatban e-kormányzatként, illetve e-közigazgatásként is ismert informatika voltaképpen megannyi közhelyről is szól, mivel megnyilvánulási formáival mindannyian találkozunk, kivált, ha hivatalos ügyeinket intézzük, avagy "csak" otthon, a számítógép előtt ülve akarunk tájékozódni közügyekről. Brüsszelben is olyan dokumentumokkal keresi a hosszú távú finanszírozás lehetőségeit a kormányzat, amilyenek e közhelyeket képezik le, s amelyekről Simon Gézának, a Miniszterelnöki Hivatal kormánybiztosának, az Elektronikuskormányzat-központ vezetőjének a segítségével igyekeztünk tájékozódni.

- Az utóbbi időben a kormányzati környezetben is felgyorsult az a racionalizálási folyamat, amelyet "kívülről" leginkább az elbocsátások nagy számán keresztül lehetett észrevenni, de mindez ugye azt is jelenti, hogy az elvégzendő kormányzati, államigazgatási feladatokat, az összeszervezhető teendőket "képezték le" az e-kormányzat nyelvére?

- Kormányhatározat mondta ki, milyen intézményeket, szervezeteket alakítanak át, vonnak össze - fejtette ki Simon Géza kormánybiztos. - Az informatika területén például az Elektronikuskormányzat-központtal a volt BM Központi Hivatal, a BM Távközlési Szolgálat, a Kormányzati Frekvenciagazdálkodási Hivatal vonattatott össze, mégpedig tudományos módszerrel. Megvannak a feladatok, az intézményi felelősök, és ezen a kormányzati területen is kialakul egy olyan szervezet, amely hatékonyabban, kevesebb létszámmal dolgozik. S nem csupán önmagát szervezi újra, hanem kiszolgálja a kormányzatot, az önkormányzatoknál pedig az okmányirodákat. A tárcáknál is lezajlanak a hasonló átalakítások, amelyeknek "kifelé" látható jele a létszámleépítés, de a lényeg mégis a munka - a feladatok, a folyamatok - racionalizálása a kormányzatnál, az államigazgatásban.

- Mindezt hogyan mozdítja elő az, hogy ma már azt teljesíti a biztonságosan működő informatika, amit a megrendelő akar, s nem fordítva, amikor is a megrendelő volt kénytelen alkalmazkodni az informatikához?

- Ma már a felhasználók - jelesül a kormányzat intézményei - precízen meg tudják fogalmazni, hogy a napi munkájukhoz mire van szükségük. A közeljövőben fontos változást hozhat, hogy megvalósul az új kormányzati negyed. A központi közigazgatás informatikai szolgáltatásai január elsejétől már központosítva működnek, s ez nemcsak azért racionális, mert így vélhetően olcsóbban lehet tevékenykedni, hanem azért is, mert központosíthatók lesznek maguk az alkalmazások is. S akkor, amikor tényleg egy helyre költözik a központi kormányzat, nem kell majd azzal a faramuci helyezettel számolni, hogy az egyik szinten más szoftverrel iktatnak, mint a másikon, avagy eltérő módon tartják nyilván a pénzügyi adatokat, lévén más és más minisztériumról és informatikai "örökségről" szó. Ez a központosítási munka már most elkezdődik, hogy két év múlva, amikor a kormányzat egységei összeköltöznek, legyen működőképes, integrált, konszolidált alkalmazási és hardverüzemeltetési környezet.

- Az e-kormányzati stratégia tervében áll a szolgáltató állam és az e-kormányzás együttes megvalósítása, annak a felismerése, hogy gazdaságosan tehető demokratikusabbá az állam. Vajon mindennek tükrében felvázolható-e, hogyan fog dolgozni egy, öt, tíz év múlva az e-kormányzatnak, a szolgáltató államnak a minisztere, államtitkára, szakállamtitkára, közalkalmazottja?

- Nap mint nap bővül a közalkalmazottak, köztisztviselők által használt informatikai alkalmazásoknak a köre. Valószínűleg "észrevenni" csak akkor lehetne a komoly mértékű változást, ha nem rendszeresen, hanem három-öt év elteltével mennénk csak be egy-egy kormányzati, önkormányzati irodába. A korszerűsítés ugyanis folyamatos, s a számítástechnikai eszközökkel dolgozóknak természetes is, hogy időről időre jóval több alkalmazást tudnak elérni, s könnyítik velük a munkájukat. Az a természetes és teljesen hétköznapi, hogy minden alkalmazott számítástechnikai eszközökkel dolgozik, kommunikál, kap üzeneteket, ír anyagokat, szerez információkat a társintézményektől. A mi feladatunk az, hogy mindez egyre integráltabban történhessen meg, azaz ne "szigetalkalmazások" legyenek a jellemzők. A miniszter, az államtitkár, a szakállamtitkár pedig azt fogja érzékelni, hogy az informatikai alkalmazásoknak köszönhetően kevesebb ideje megy el a technológia kezelésére, s jóval több ideje marad az érdemi munkára, elemzésre, döntéshozatalra.

#page#

- A jó döntés sok információt is feltételez.

- Természetesen igen sok szakértői háttérmunka is megtestesül az előterjesztésekben. De a döntéshozó hihet abban, hogy - az adatok igényes gyűjtésének, rendszerezésének, feldolgozásának, célirányos kezelésének eredményeként - elemzett, jó információkat tesznek le az asztalára. Példa rá: a pénzügyi tervezésnél évekkel korábban még hihetetlen energiákat vitt el az, hogy a számok keresztben és hosszában stimmeljenek. Ma a korszerű informatikai eszközök birtokában minimumkövetelmény, hogy a mégoly bonyolult pénzügyi tervezési rendszereknél is a számszaki részek hibátlanok legyenek. Ahogy bekapcsolódnak a szakértői részrendszerek, elemzési alrendszerek a mindennapi munkába, úgy lesznek azok is garantált minőségű, természetes módon rendelkezésünkre álló adatok, információk.

- A kormányzat környezetében is irgalmatlan mennyiségű adat keletkezik, amelyeknek elektronikus tárolása ma már ugyan nem okoz gondot, de a későbbi visszanyerésük, célirányos rendszerezésük mégis komoly kihívásnak tűnik. Az egységesülő kormányzati informatika feltételezi, hogy kialakul a jól kutatható, a hozzáférést elősegítő s egyben szabályozó dokumentációs rendszer. Ez a régi-új szakma merre tart?

- Kulcskérdés, hogy az archiválást követően milyen lesz az adatok visszakereshetősége. Az információk tehát úgy lesznek tárolva, hogy nemcsak kulcsszavak, hanem a funkciójuk, minőségük szerint is elérhetőkké válnak a legkülönbözőbb területek számára. Természetesen a levéltári törvény előír alapvető dolgokat, melyekre alapozva jelenleg is nagyon jó rendszerek működnek. A kihívást abban látom, hogy egyre több olyan elektronikus információ keletkezik, amelynek növekvő része nem is definiálható a levéltári jogszabály szerint. Ezek például szakértői anyagok, nagyon nagy mennyiségű tudással, felvázolt döntési alternatívával. S ez a lényeg. A különböző szakértői rendszerek képesek legyenek úgy fejlődni, hogy biztonságos eligazodás tegyenek lehetővé az adatok digitális halmazában. Tény, hogy a digitalizált adatok ma is rendelkezésre állnak, s tény az is, hogy adottak az eszközök ahhoz, hogy turkáljunk, keressünk közöttük. De ha nem rendszerezzük az információkat - az óriási mennyiségű szakértői anyagokat -, akkor azok digitális szemétté válnak.

- Az e-kormányzat stratégiai anyagában is utalnak a központi elektronikai szolgáltató rendszerre, a már hatszáz intézményt, hatvanezer számítógépet "elérő" gerinchálózatra, az ügyfélkapura, az egykapus ügyintézésre, a közigazgatási, a minisztériumi, az ágazati portálok szabványos felépítésére, a nyilvános adatbázisok elérhetőségére. Mit takar a folytatás?

- Egy gyakran használt "mérőszámmal" szeretnék élni: 355-360 ezer regisztrált ügyfélkapu jellemzi a felhasználói kör nagyságát. Egy évvel ezelőtt még 50 ezer volt ez az adat. Szokás kérdezni, hogy az ügyfél mit talál és mit nem a különböző adatbázisokban és szolgáltatást kínáló rendszerekben. A válaszom az, hogy kölcsönös tanulási folyamatról van szó, a kormányzat részéről folyamatos a próbálkozás: az általa kezelt hatósági ügyintézési folyamatokból minél többet igyekszik felkínálni az ügyfeleknek. Miközben az ügyfelek folyamatosan bombáznak bennünket igényeikkel. Tehát igyekszünk összehangolni ezeket a "feladatokat", megvizsgálva, mikor, mit tudunk valóra váltani. Eközben figyelemmel kell lenni a technológiai szűrők létére, amelyek a technológiát a jogszabályi folyamattól a fizikai informatikai folyamatokig írják le, s megkaphatjuk azt a választ, hogy a felvetett igény ugyan jogos, de kielégítése roppant komoly erőfeszítések, irreálisan sok pénz árán lehetséges csak. A kormányzati szándék az, hogy elsősorban azokat a szolgáltatásokat szeretné informatikai eszközökkel elérhetővé, használhatóvá tenni az állampolgároknak, a vállalkozásoknak, amely szolgáltatásoknak hatásuk van a GDP-re. Ilyen például a járulék- és adóbevallás, cégbírósági ügyintézés. De felkerült a palettára például olyan ügyintézés, mint a lakcímmódosítás, a jogosítvánnyal kapcsolatos "papírmunka", avagy az OEP-, a nyugdíjpénztári rendszer mögött meglévő, otthonról elérhető adminisztrációkönnyítés is.

- Mindennek az is a feltétele, hogy tudjon egy "nyelven" beszélni például az adóhivatal és az adóbevallást készítő polgár, hogy ne kelljen sok költséggel "tolmácsot" alkalmazniuk.

- Ma már jól működő szoftvereket tudnak letölteni, és egyszerűen alkalmazni az adózók. Pillanatok alatt precíz adatokat kap az ezeket a "támogató eszközöket" használó polgár. A regisztrált adózók pedig sorakozások nélkül "ügyintézhetnek", időt takaríthatnak meg, s ha visszaigényelnek, akkor hamarabb juthatnak pénzükhöz.

#page#

Az e-kormányzat működése
Az e-kormányzati feladatok ellátásának és működésének alapja a központi elektronikus szolgáltató rendszer, amely magában foglalja az alapinfrastruktúrát biztosító elektronikus kormányzati gerinchálózatot, az egykapus ügyintézést megvalósító és a központi tájékoztató szerepet betöltő kormányzati portált, az egyes ügyek intézésében a tájékozódást segítő és az állampolgároknak, vállalkozásoknak információt szolgáltató Kormányzati Ügyféltájékoztató Központot, az elektronikus ügyintézést igénybe vevők azonosítását biztosító Ügyfélkaput, valamint a központi rendszer elemein megjelenő szolgáltatásokat és ügyintézési lehetőségeket.
A kormányzati portálon (magyarorszag.hu, hungary.hu) 2004 szeptemberétől elérhető a közigazgatásban előforduló összes ügytípus leírása, így az állampolgárok, vállalkozások tájékozódhatnak arról, hogy egy adott ügyben mi az eljárás rendje, milyen nyomtatványokat kell kitölteni (ezek nagy része letölthető az internetről). A portál az Ügyfélkapu szerepét is betölti, amelyen keresztül interaktív és tranzakciók lebonyolítását is lehetővé tévő elektronikus szolgáltatások is hozzáférhetővé válnak; az egykapus ügyintézés elve alapján biztosítja a különböző kormányzati intézmények szolgáltatásainak igénybevételét; hitelesen azonosítja az ügyet intézni kívánó állampolgárt, aki elektronikus úton kitöltheti a szükséges formanyomtatványt, és ezzel indítani tudja az ügyet. Ha az ügy intézése illeték- vagy díjköteles, akkor a kormányzati portálon keresztül lehetőség van az elektronikus úton fizetésre.
A telefonon, telefaxon, e-mailben és interneten keresztül on-line módon egyaránt elérhető, 2005 augusztusától hivatalosan is működő Kormányzati Ügyfél-tájékoztató Központ közigazgatásban jártas munkatársai segítséget nyújtanak az érdeklődők számára, hogy könnyebben eligazodjanak a különböző közigazgatási ügyekben, és szakmai segítséget is nyújtanak.
A központi elektronikus szolgáltató rendszer alap-infrastruktúráját az elektronikus kormányzati gerinchálózat (EKG) biztosítja. Az EKG 2004. februárban kapcsolódott az Európai Unió TESTA hálózatához, amellyel létrejöttek a határokon átnyúló páneurópai szolgáltatások technikai feltételei.

- Van-e alapja annak a vélekedésnek, hogy az ügyfélkaput viszonylag kevésszer veszi igénybe az állampolgár, s még a fővárosi kerületi okmányirodák személyzete sem találkozik komolyabb "esetszámmal", ezért aztán nem is biztos, hogy ilyen lovat akart a kormányzat?

- A ló jó, ilyet akartunk, még akkor is, ha nem a mi korosztályunk az, amelyik mindennapos módon használja ki az informatika nyújtotta újszerű szolgáltatásokat. Azt pedig költség-haszon elemzéssel kimutatni, hogy megérte-e ebbe a rendszerbe az államnak befektetni, nem túl szerencsés, mert a haszon főleg az állampolgárok elégedettségén s nem a pénztárcáján mutatható ki. Nemigen számolta még ki senki, hogy az ügyfél időmegtakarítása mennyit taksál, de azt sem, hogy az ügyintéző a munkaidejét hogyan tudja jobban beosztani. Az elintézett ügyek, illetve a regisztrált ügyfelek gyorsan növekvő száma pedig mégiscsak azt jelenti, hogy nem csak az unokáink fogják használni az ügyfélkapus ügyintézési rendszereket.

- Összehasonlítható-e, hogy az európai mezőnyben hol tart, milyen feladatokat old meg a kormányzati elektronikai infrastruktúráért felelős intézmény?

- A kérdés inkább az, hogy hol és milyen erőforrások állnak rendelkezésre. Van még behoznivalónk. De van előnyünk is. Több nyugat-európai ország a különböző ágazatok esetében nagyon fejlett rendszereket tudott finanszírozni, kialakítani, állampolgárai rendelkezésére bocsátani. Most mégis azzal kell megküzdeniük, amivel nekünk nem kell, ugyanis ők is, mi is mostanában valósítjuk meg azt, hogy egy felületen keresztül lehessen elérni ezeket az ágazati rendszereket. E nyugat-európai országoknak sokkal nehezebb körülmények között kell kialakítaniuk az ügyfélkapurendszerüket, mint nekünk. Természetesen a fő kérdés mégis az, hogy az alapinfrastruktúra, az információs társadalom fejlettségi szintje mit tesz lehetővé a kormányzatnak, a közigazgatásnak. Magyarország elemi szándéka, hogy az e-kormányzat, e-közigazgatás alkotta stratégiai területeken gyorsabban tudjon előre haladni.

Véleményvezér

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.
Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban

Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban 

Megjelent a World Justice Project 2024-es jogállamiság rangsora.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo