Végighallgattam ugyanis Széles Gábort, a Magyar Gyáriparosok Országos Szövetségének elnökét, aki egyenesen lemondásra szólította fel Járai Zsigmondot, mert szerinte súlyos veszélybe sodorta az ország gazdaságát. Meghallgattam a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara vezetőinek álláspontját, akik többek között összehangolt és szoros szakmai együttműködést követelnek a kormány és a jegybank között, hozzátéve: pusztán a kamatcsökkentés nem oldja meg a kialakult problémát, mert további kormányzati versenyképességet erősítő intézkedések is kellenek. Meghallgattam, azaz inkább csak meghallgattam volna a pénzügyminiszternek és főnökének, a – most először nemzetközi bankszakember – miniszterelnöknek a véleményét is, akik azonban inkább hallgattak, vagy nagyon óvatosan szólaltak meg. (Mindjárt vissza fogok térni arra, hogy ezt a magatartásukat, szemben az ellenzékkel, akik szerint a kormánynak egyértelműen a jegybankelnök pártjára kellett volna állnia, miért nem ítélem el.) S nem utolsósorban meghallgattam természetesen Járai Zsigmondnak és a Magyar Nemzeti Banknak a nyilatkozatait. Némelyiken fölháborodtam, némelyiken eltöprengtem.
Mi az, hogy „komolytalan dolog”, ha a vállalkozói érdekképviseletek lemondásra szólítják fel a jegybankelnököt? Demokráciánk tucatnyi éve alatt soha hasonló nem történt, sőt e szervezetek elnökei inkább a mindenkori politikai hatalomhoz való lojalitásukról voltak ismertek. Ami teljesen érthető persze, hiszen a rájuk bízott cégek érdeke az, hogy dolgozni tudjanak, hogy nyereséget termeljenek, hogy fejlődjenek. És mivel mozgásterüket éppen eléggé behatárolják a (világ)piaci viszonyok, semmi szükségük arra, hogy még a gazdaságpolitika is korlátozza azt. Márpedig ezért a célért érdemes jó partneri viszonyt fenntartani a gazdaságpolitika formálóival.
Mi az, hogy a jegybanknak az egész ország érdekeit kell a monetáris politika alakításakor szem előtt tartania, és nem a munkaadókét? Ugyanaz a Járai Zsigmond mondja ezt, aki annak a kormánynak volt a pénzügyminisztere, amelyik másról se szónokolt, mint a hazai vállalkozások megsegítéséről?! (Más kérdés, hogy valóban mit tettek, illetve mit nem tettek meg ennek érdekében, és hogy e kormány többi tagja miket beszél ma ellenzékben.) És Járai Zsigmond gazdasági szakember mondja ezt, aki mindenki másnál jobban tudja: ha a tőke nem találja meg a számítását nálunk, akkor előbb-utóbb kivonul, hűlt helyén gyárak, üzemek zárnak be, munkahelyek szűnnek meg, és ez bizony már korántsem a munkaadók belügye, hanem az egész társadalmat érinti erősen negatívan?
Elfogadom: abból, hogy az exportőrök a mesterségesen erős forint miatt kevesebb bevételhez jutnak ugyanakkora ráfordítás és értékesítés mellett, nem következik egyenesen a csődhullám. Ez valóban kicsit túlzás. Azt azonban már nem fogadom el, hogy a jegybank szigorú antiinflációs célkitűzései – mert hiszen az MNB ezzel indokolja az árfolyam-politikáját – és a kormány bizonyos szempontból talán lazább gazdaságpolitikai célkitűzései, illetve az utóbbival inkább összhangban lévő munkaadói követelések ne lehetnének összeegyeztethetők. A kamarai javaslat szerint a 242–245 forintos euróárfolyam éppen ilyen kompromisszumos megoldás lenne. (Egy havilap nyomdai átfutása miatt megvan az a kockázat, hogy mire e sorok megjelennek, ez a kompromisszum megszületik. Ám e sorok írásakor a halvány reménye sincs meg ennek.)
Nehéz elvonatkoztatni attól, hogy e látszólag gazdaságpolitikai szakmai vita mögött az elmúlt választások előtt kialakult, és azóta se csillapodó, felkorbácsolt belpolitikai harcok állnak. Már csak azért is, mert a jegybankelnök éppen a kormányváltás után jött rá, hogy milyen inflációs veszélyeket hordoz az osztogató állam, a laza fiskális politika. (Mondanivalóm szempontjából most vakvágány lenne az Orbán-kormány és a Medgyessy-kormány osztogatásainak összevetése.) De független gazdasági elemzők szerint valóban van a háttérben gazdasági racionalitás, mégpedig az a folyamat, ahogy megakadt a nemzetgazdaság növekedése, és hogy az exportlehetőségeink a forint árfolyamától függetlenül is beszűkültek. Az a folyamat, ahogy két év alatt az export bővülése megfeleződött, és ahogy a költségvetés hiánya egyre aggasztóbbá vált.
Éppen emiatt értem meg egyébként, hogy a pénzügyminiszter és a miniszterelnök óvatosan nyilatkozik. Továbbá azért, mert ha Surányi György jegybankelnökségének idejében – aki más okból, más módon, de szintén összeütközésbe került az akkori kormánnyal – azt hangsúlyoztam, hogy milyen fontos alapérték a jegybank függetlensége, és hogy éppen a monetáris szigor a garancia a kormánypolitikusok túlköltekezési hajlamának a visszafogására, akkor most sem mondhatok mást. A kormány meg végképp nem mondhat mást. De nem állhat a jegybankelnök mellé sem, hiszen hiába szeretné ő is féken tartani az inflációt, ha tudja, legalább ennyire fontos a reálgazdasági egyensúly helyreállítása. (Halvány reménysugár a megegyezésre: december 16-án az MNB fél százalékpontos jegybanki alapkamat-csökkentést jelentett be.)
Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?
Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!
2025. április 22. 15:30
Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak
Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia
Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak
Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.

Szijjártó Péter nagyon megdicsérte magát az USA vámok felfüggesztése kapcsán, bár semmi köze nem volt hozzá
Szijjártó Péter rettenetesen büszke önmagára.

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja
A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.