A vállalati szférában és a közoktatásban – a webalapú oktatás potenciális fogyasztói körében – jól körvonalazható igények és korlátok lelhetők fel.
– Kulturális és társadalmi okokból az iskolarendszernek gyakorlatilag minden ága, beleértve a felsőoktatást is, nagyságrendekkel óvatosabban és komplexebben közelíti meg az e-learninget, mint az üzleti szféra – vázolja az európai trendet Zarka Dénes, a Műegyetemi Távoktatási Központ nyitott képzési tanácsadója. – Az e-learning, mint a távoktatás általában, elsősorban felnőttképzésre alkalmas módszer. Hatékonyságának alapvető kritériuma, hogy érett – a középiskola által szocializált – felnőtt korú hallgatók üljenek a számítógépek előtt.
Túllépni a beidegződéseken
Egy internetes oktatási rendszer megvalósítása elsősorban befektetést és elkötelezettséget jelent. A hazai egyetemek többsége több-kevesebb sikerrel, de már kezdeményezte az e-learning bevezetését. Egyes főiskolák – például az Open Business School vagy a Gábor Dénes Főiskola – oktatásukhoz használják is az internetet. A Nyíregyházi Főiskola virtuális campusa a tananyag korlátozott feldolgozása mellett is nagy sikert aratott a hallgatók körében.
Bár az említett példák azt sugallják, hogy Magyarországon – bár némi késéssel – elindult az e-learning térhódítása a felsőoktatásban, és vélhetően jó irányba halad, egyelőre azonban messze lemaradunk a mobil kommunikációs megoldások európai zászlóshajói, a skandináv országok mögött. Legfőképpen Svédország és Norvégia, de már Dánia is nemzetközileg elismert internetoktatási kultúrával rendelkezik. A skandináv példával szemben említhető a lényeges lemaradást mutató Franciaország vagy Spanyolország. A különbség semmiképpen nem magyarázható információs technológiai fejlettségbeli különbséggel. Sokkal inkább kulturális eredetekben kell keresni az okokat.
Az idevezető út azonban ezekben az országokban sem volt rövid. A fizikai akadályok, tehát az internetpenetráció növelése mellett a társadalom tagjainak is át kellett lépniük a szokásokat, beidegződéseket.
Az oktatáspolitikának is változnia kell
A magasan digitalizált társadalmak oktatásából azonban előbb utóbb kényszerűen és természetesen kifejlődik a magas színvonalú távoktatási kultúra. A rendszerbe való integrálásához azonban szükség volt a kormányok oktatáspolitikai koncepciójának váltására is.
– Magyarországon a távoktatás szitokszó – osztja meg tapasztalatait a webalapú oktatást is magában foglaló hazai távoktatásról dr. Szűcs András, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Távoktatási Központjának igazgatója. Tehát ahol politikai eszközként és nem célként, ahol szabadpiaci környezetben „bárki üzelmeinek tárgyává” tehető az e-learning, ott nem is várható a modern oktatáskultúra elterjedése.
Egy másik, sokkal könnyebben kezelhető betegsége a magyar oktatási piacnak a megfelelő minőségben és árban elérhető keretrendszerek, valamint az elektronikus tananyagok hiánya. A hazai e-learning-kínálati piac nagyon megosztott. Sok kis cég kínál különböző funkciókkal ellátott és eltérő minőségű szoftvert, ugyanakkor multik is próbálkoznak máshol jól bevált szoftvereik magyarításával, igen nagy sikerrel. A sikeres kezdeményezések között említhető az Oracle iLearning magyar verziójának bevezetése, amely másik négy hazai szakmai céggel kötött stratégiai megállapodás keretében teljes – a testreszabástól a folyamatos tartalomfeltöltési és -fejlesztési tevékenységet is tartalmazó – oktatási csomagot értékesített már több egyetemnek és főiskolának.
Miért nem terjed jobban?
Hozzáértők szerint a mai magyar informatikai infrastruktúra nagyságrendekkel szélesebb körű e-learninget tenne lehetővé. Annak, hogy az oktatási módszer az informatikai szakoktatáson kívül más területekre mégsem terjed el, számos kulturális, anyagi és gondolkodásbeli oka van.
Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?
Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!
2025. április 22. 15:30
Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak
Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia
Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak
Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.

Szijjártó Péter nagyon megdicsérte magát az USA vámok felfüggesztése kapcsán, bár semmi köze nem volt hozzá
Szijjártó Péter rettenetesen büszke önmagára.

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja
A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.