Merre konvergálunk?

A 2008. évi költségvetési törvényjavaslat viszonylag feszes - persze tartalékokkal -, a pénzügyminiszter éberen őrködik felette. A szakértők többsége, beleértve a büdzsét hivatalból véleményező Állami Számvevőszéket is, egyetért abban, hogy a tervezet reális, megvalósítható, és nagyjából megfelel az Európai Bizottságnak benyújtott konvergenciaprogramban vállaltaknak. A parlamenti táncrend azonban változatlan: az ellenzék elutasítja a büdzsé tervezetét. De ez természetes is: a költségvetés, bár az ország egészét és jövőjét érinti, mindig a mindenkori kormány és kormánypártok felelőssége.

A 2008. évi költségvetési törvény tervezetének általános vitája október végén zajlott az országgyűlésben, a módosító javaslatok benyújtásának határideje október 30. volt. A részletes vita minden bizonnyal sok érdekességet tartogat még, a végszavazás eredménye azonban aligha, igaz, az adótörvények módosítása szolgált némi meglepetéssel, érdekes alkalmi szavazókoalíciókkal. A mozgástér azonban korlátozott: a konvergenciaprogram teljesülésének szorító követelménye valamelyest visszafogja a képviselőknek már a bizottsági munka és az általános vita során - és persze a médiában - is megmutatkozó osztogatási hajlandóságát. Veres János pénzügyminiszter a költségvetési vitában hangsúlyozta: csak a konvergenciaprogram következetes végrehajtása teheti hitelessé a magyar gazdaságpolitikát, nem véletlen, hogy ezt szorgalmazzák a nemzetközi pénzügyi szervezetek és hitelminősítők is.

A kormány és az ÁSZ

A kormány által az országgyűlésnek benyújtott 2008. évi kötségvetésitörvény-javaslat 4,1 százalékos GDP-arányos eredményszemléletű államháztartási hiánnyal, 2,8 százalékos GDP-növekedéssel, 4,5 százalékos inflációval számol, és már pozitív, 100 millió forintos elsődleges egyenleget tartalmaz (ez az államadósság kamatfizetésére fordított összeget nem veszi figyelembe), a GDP-arányos államadósságot pedig 66,1 százalékra tervezi. A pénzügyi tárca várakozásai szerint szerint 2008-ban a fogyasztás szerény mértékben nő, az export és az élénkülő beruházások serkentik a gazdasági növekedést, és tovább javul a külső egyensúly.

Veres János pénzügyminiszter úgy látja, a jövő évi költségvetés egy eredményes konszolidációs program lezáruló szakaszának a büdzséje, amely megalapozza a következő évek gyorsabb növekedését, az életszínvonal javulását. Jelentős változásként értékelte azt, hogy megszűnik az egyes tárcák úgynevezett maradványtartási kötelezettsége (ez a 2001-2002-es kétéves költségvetés óta jelent terhet).

A jövő évi büdzsé szerves része annak az egyensúlyteremtő folyamatnak, amelynek fő irányát, súlypontjait a konvergenciaprogram jelöli ki - szögezte le Kovács Árpád, az Állami Számvevőszék (ÁSZ) elnöke, aki szerint a javaslat az előre jelzett makrogazdasági tendenciák teljesülése esetén - a prognosztizált GDP-növekedés és a beépített jelentős tartalékok mellett - megvalósíthatónak, a sarokszámok alapján kiegyensúlyozottan megtervezettnek tűnik, bár több ponton is feszültségforrásokat tartalmaz.

Ilyen kiemelt kockázat a gazdasági növekedés szempontjából az idei és a jövő évi infláció - a konvergenciaprogramban szereplő 2007. évi 6,2 százalékos és 2008. évi 3,3 százalékos pénzromlást 7,5, illetve 4,5 százalékra módosították -, a közszféra bérnövekedése - ez ugyanis megnehezíti a konvergenciaprogram és az ígért mértékű hiánycsökkentés teljesítését -, az önkormányzati szféra finanszírozása, valamint fokozódó eladósodása. Idesorolhatók még a társadalombiztosítás kiadási előirányzatai közül a nyugdíjkiadások, valamint az, hogy az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásait alacsony kockázattal tervezték. Az is veszélyeztetheti a költségvetést, ha a kormány esetleg úgy dönt, átvállalja az állami, önkormányzati tulajdonú gazdálkodószervezetek adósságait.

Ellenzéki elutasítás

A parlament ellenzéki pártjai nem támogatják a 2008. évi költségvetést.

A Fidesz részéről Varga Mihály, az országggyűlés költségvetési bizottságának elnöke a bizottsági szavazás után - amelynek eredménye 16 igen és 13 nem szavazat volt - kifejtette: Magyarország az Európai Unióhoz 2004 óta csatlakozott 12 ország között az idei 2,2 százalékos és a jövő évi várható 2,8 százalékos növekedésével az utolsó helyen áll, s a kormány mind az idei, mind a jövő évi költségvetésben a 2002-2006 között kormányzó koalíció felelőtlen gazdaságpolitikájának árát fizetteti meg a lakossággal. A Fidesz alelnöke hiányolta az adócsökkentést, a kis- és közepes vállalkozások támogatására szánt milliárdokat, az önkormányzatok eladósodásának megakadályozását.

A Kereszténydemokrata Néppárt (KDNP) sem támogatja a jövő évi büdzsé tervezetét, mert - mint azt dr. Hargitai János, a költségvetési bizottság tagja kifejtette - az növeli a területi és társadalmi különbségeket, tovább rontja milliók szociális biztonságát, nem ad semmilyen támpontot az ország új növekedési pályára állításához, ráadásul alkotmányellenes is, mert sérti az önkormányzati alapjogokat.

A 2008. évi költségvetés az egy helyben topogás büdzséje, minősítette a javaslatot Herényi Károly, a Magyar Demokrata Fórum (MDF) frakcióvezetője, aki szerint a kormány reform címszó alatt csak megszorításokra, hamis egyensúlyjavításra képes, a gazdasági növekedés, a foglalkoztatásbővítés és az infláció problémájára nem nyújt megoldást. Az MDF frakcióvezetője úgy véli, a jövő évi költségvetés nagy vesztesei az önkormányzatok és a lakosság lesznek.

Matolcsy György, a Fidesz-kormány volt gazdasági minisztere szerint a 2008. évi költségvetésben 200-250 milliárd forint tartalék van - merthogy alultervezték a gazdasági növekedést és az inflációt -, amit a hiány mérséklése helyett inkább adócsökkentésre, valamint szociális és vállalkozói támogatásokra kellene fordítani. Varga Mihály volt pénzügyminiszter is - az adótörvények Fidesz által javasolt módosításának novemberi leszavazását követően - kijelentette: a 2006-os túladóztatás után 2007-ben már többletbevétele van az államháztartásnak, amiből lehetett volna államadósságot, államháztartási hiányt vagy adót is csökkenteni, de a kormány a kiadásokat növelte, ugyanúgy, mint eddig.

Többféle félelem

Az ÁSZ véleménye ettől eltér: Kovács Árpád a büdzsé értékelésekor azt is hangsúlyozta, hogy adómérsékléssel jelenleg reálisan nem lehet kalkulálni. Számos gazdaságkutató ugyanígy vélekedik, a kiadások felfutásától viszont sokan tartanak, az ÁSZ említette kockázatok között is szerepel.

A kormánykoalíció kisebbik pártjához tartozó politikusok is osztják ezt a félelmet - fölvetették, hogy idén is a kiadásokat növelte a kormány ahelyett, hogy például a deficit mérséklésére fordította volna a pluszforrásokat -, ezért a Szabad Demokraták Szövetsége azt javasolja, előre határozzák meg, hogy mire fordítják az állam esetleges többletbevételeit.

A számvevőszéki elnök szerint gondot jelenthet majd 2009-től, hogy mérsékeltebb lesz a növekedés a konvergenciaprogramban szereplő 4,2 százaléknál - az ÁSZ "alternatív pályája" 2,7 százalékkal számol -, mert bár az unióból érkező forrásoknak meglesz a pozitív hatásuk, ez azonban csak hosszabb távon érezhető majd. A mérséklődés oka pedig az, hogy kimerülőben vannak az erőforrások, amelyek új növekedési pályára állítanák a gazdaságot, a növekedés új ösztönzői pedig még nem ismertek.

Figyelmeztetés

A konvergenciaprogramot véleményező, Bogsch Erik, Simor András és Surányi György alkotta bizottság több mint egy éve megfogalmazott állásfoglalása is utal bizonyos félelmekre, bár másfélékre. A dokumentum végén, közvetlenül az összegzés előtt ez áll:

"Javasoljuk..., hogy a parlamenti pártok, az érdekképviseletek és a civil szervezetek legkésőbb 2008 második felében kezdjenek tárgyalásokat, és jussanak megállapodásra annak megelőzése érdekében, hogy a pártok az elkövetkező európai uniós, parlamenti és önkormányzati választásokon ismételten az ország anyagi helyzetét figyelmen kívül hagyó, a gazdaság kiegyensúlyozott fejlődésének károkat okozó, teljesíthetetlen ígéretekbe kergessék egymást és így az országot. Megengedhetetlennek tartanánk, ha az elmúlt időszak súlyos hibáit a jövőben ismételten elkövetnénk, és így nemcsak a program megvalósítása válna lehetetlenné, hanem ezáltal az állampolgárok következő években vállalni kényszerült áldozata is hiábavalóvá válna."

Akar László a büdzséről
"Még valamivel jobb is a helyzet, mint amivel a konvergenciaprogram számolt 2007-re, a további javulás kulcskérdése viszont, hogy hogyan alakulnak a költségvetési kiadások. Az igazi kockázat azonban az, a politikai versengés nem indít-e el újra osztogatási hullámot" - mondja Akar László, a GKI vezérigazgatója.
A statisztikai mutatók azonban idén több területen nem jól tükrözik a mélyben zajló folyamatokat. Ezért, a maginfláció mintájára, a GKI-nál bevezettük a "mag-államháztartási hiányt". Ha ugyanis nem számolunk az idei egyszeri kiadásokkal - ilyen ugyan mindig van, de ez 2007-ben kiugróan magas: most esedékes a Gripen-vásárlás utolsó részlete, a MÁV-ra is rengeteget költenek, a minisztériumi maradványok állománya az idei elköltéssel nagyot csökken -, akkor a maghiány idén is már valahol 4,5 százalék körül van.
A konvergenciaprogram jövőre 4,3 százalékkal számolt, a költségvetésben 4,1 százalék szerepel, a különbség a kamatkiadásokból automatikusan adódik. Ha mindezt figyelembe vesszük, akkor a jövő évi tervezett hiány nagy eséllyel tartható lesz.

- Ezt az álláspontot a szakmai közvélemény nagy része osztja, de ugyanígy egyetértés van abban, hogy kétséges a folytatás, nem tudni, mi lesz 2009-ben, 2010-ben.

- Ha az eddigi javulás szerkezetét nézzük, akkor annak durván a fele az adóbevételek oldaláról jött, a másik része fele-fele arányban a beruházási, felhalmozási kiadások visszaesésének, illetve a közszolgáltatások olcsóbb működtetésének köszönhető. A beruházási típusú kiadások nőnek majd, adóoldalról a bevételek jó esetben a GDP-növekedéssel arányosan emelkednek, a kamatkiadások is távlatilag kisebbek lesznek. A további javulás kulcskérdése, hogy mi lesz a kiadások területén. A transzferek jönnek vissza például a gázár- és a gyógyszerár-támogatásoknál.
A konvergenciaprogram a közszolgáltatások bér- és dologi kiadásainál drasztikus csökkenést irányoz elő, de látszik, hogy a tényleges teljesülés ennél följebb lesz Az igazi kockázat azonban a szokásos: a politikai versengés miatt nem indul-e el újra a konvergenciaprogramot szétfeszítő osztogatási hullám. E téren elsősorban az számít, hogy a kormányoldal mit tesz, persze hat az ellenzék magatartása is. De ez nem gazdasági előrejelzési kérdés.

- Mégis, mit prognosztizál 2007 utánra?

- Két reális változat lehetséges. Az alap- és kívánatos változat az, hogy a konvergenciaprogram az eredetitől némileg eltérő szerkezetben, de teljesül. De reálisan számolni kell azzal is, hogy minden fogadkozás és szándék ellenére felpuhul. Ez megtorpanást jelentene, azt, hogy az államháztartási hiány 2009-2010-ben 4-4,5 százalékos szinten megreked. Ha ugyanaz történik, mint a korábbi választások táján legtöbbször, akkor ennél sokkal durvább elmozdulás is bekövetkezhetne. De ez most nem tűnik valószínűnek.

- Miért bízik abban, hogy a politikai szereplők az elmúlt másfél év eseményei után pont a most esedékes uniós, majd parlamenti választási kampányban viselkednek érettebben?

- Egyrészt az EU keményen föllépne, a piacok pedig elég keményen büntetnének - leminősítések jönnének, a forint jelentősen gyengülne -, és politikai értelemben sem lenne kifizetődő. Ha egy kormány azzal indul, hogy rendbe teszi az országot, elég nehéz lenne azzal érvelnie, hogy hatalmas sikert ért el: ugyanott vagyunk, ahol elkezdtük. De másképp sem éri meg. A konvergenciaprogram eredményes végrehajtása ugyanis kamatcsökkenést eredményez, így sokat meg lehet spórolni a költségvetés kiadási oldalán. Ellenkező esetben viszont újabb kamatemelési ciklus indul el - belső szempontból, hogy mi van a világban, az más kérdés -, vagyis, amiből látszólag lehetne osztogatni, annak a jelentős része elmenne a kamatokra.

- Mennyire tartósak a tendenciák, megteremti-e a stabilitás feltételeit a konvergenciaprogram megvalósulása? /

- A konvergenciaprogram az egyensúlyi kérdésekre kell fokuszáljon: államháztartási hiány, infláció, valutastabilitás. Mindezt azzal a céllal, hogy csatlakozhassunk az euróövezethez. De ettől még a növekedési mutató egészen rossz is lehet.
Viszont a magyar növekedés nem annyira rossz, mint ahogyan azt a statisztika mutatja. A GKI erre az évre most 2 százalék körüli gazdasági növekedést prognosztizál, az indexet azonban egyszeri tényezők viszik le. A "magnövekedés" számításakor két tényezőt kiveszünk: az agráriumot - ahol idén nagyon nagy a visszaesés az aszály, a fagy és egyebek miatt - és a közszolgáltatások területén képződő GDP-t, ami az összes GDP 20 százalékát adja.
A statisztika itt most torzít: például a kevesebb orvos-beteg találkozás a számokban úgy jelenik meg, hogy csökken a GDP termelése. Ha tehát az említett két faktort kiemeljük, akkor idén 3,5, jövőre 5 százalék körül van a növekedés. 2008-ban az uniós pénzek beáramlása is élénkíti majd a beruházásokat - itt körülbelül 8 százalékos növekedést várunk -, és ez nyilván az építőipari termelést is meglöki. Ha a teljes GDP-növekedést nézzük, az jövőre 3,5 százalék körül lesz. Ugyan már egy normális mezőgazdasági év is komoly indexjavulást jelent, de a közszolgáltatások csökkenése valószínűleg áthúzódik még, aztán viszont kikerül a rendszerből, és a magyar gazdaság 2008 után visszatérhet a 4 százalék körüli tartományba.

- Ez az uniós átlaghoz mérten akár kedvező is lehet, de Magyarország a környezetéhez képest még így is jelentősen lemarad a növekedést tekintve.

- Egy költségvetési restrikció mindig hoz növekedési veszteséget, a 4 százalékhoz való visszatérés már elfogadható. A növekedés persze sokat javulhat, ha a befektetői környezet kedvezőbbé válik. Ennek azonban nagyon fontos eleme, hogy Magyarország képes-e bevezetni az eurót. Ha igen, az hallatlan stabilitást adhat: az euró fegyelmező erő is, a bevezetéssel sok kockázat elenyészik, az infláció kiszámíthatóbb, nyugodtabb lesz a gazdasági környezet. Mindez gyorsíthatja a növekedést. De ehhez az is kell, hogy az elindított reformok stabilizálódjanak. Láthatóan vannak változások, reformértékűek is, és ezek nagy része költségvetési szemmel tartósnak látszik.
Azzal azonban, hogy megfelelünk a kritériumoknak, az államháztartási probléma nem kerül ki a közgondolkodásból. Szükség lesz még további egyensúlyjavulásra.

Véleményvezér

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát 

Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő ismét utolérte a Mészáros házaspárt.
Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely

Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely 

Nem nyugszik a főpolgármester.
Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak

Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak 

Nyelvi botlás lehetett csak.
Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo