Kényszer vagy lehetőség? Ezzel a címmel rendezett konferenciát 2007. október végén a Joint Venture Szövetség (JVSZ) abból a célból, hogy felhívja a figyelmet a tőkeexportnak a kis- és középvállalatok (kkv) növekedésében betöltött szerepére. Az esemény nem titkolt küldetése volt annak a tévhitnek az eloszlatása is, hogy a külföldi terjeszkedés kizárólag a legnagyobbak biznisze lehet. A tapasztalatok ugyanis azt mutatják, hogy egyre több kkv ér el sikereket a határainkon túl, sőt sok szakértő egyenesen lépéskényszerként említi a földrajzi és történelmi helyzetünkből egyaránt adódó lehetőséget: ez komoly előnyt jelenthet a hazai gazdaság szereplői számára az Európai Unióban dúló éles versenyben. Megfigyelők úgy vélik, az elkövetkező években tovább nőhet a hazai tőkeexport volumene, és a jelenlegi állomány 2010-re akár a 12-14 milliárd eurót is elérheti.
Új szelek fújnak
Néhány éve még a döntéshozók és a vezető közgazdasági elemzők is csak a Magyarországra irányuló tőkeáramlásban látták a hazai növekedés zálogát. Tavaly tavasszal azonban a Magyar Atlanti Tanács budapesti konferenciáján Veres János pénzügyminiszter azt mondta: "a világ legnagyobb fejlődő piacain, például Indiában, Kínában és Oroszországban olykor tőkekivitellel is terjeszkedő magyar vállalatok gyorsíthatják a magyar gazdasági növekedést".
- A hazai tőkeexport 2005-ben lódult meg. A kedvező teljesítményt egyrészt a nemzetközi feltételek változása tette lehetővé, másrészt a hazai vállalatok addigra erősödtek meg annyira, hogy a magyar piac már szűkösnek bizonyult számukra. Az egyre élesedő piaci verseny szintén a határon túli terjeszkedés lehetőségére irányította a figyelmet - magyarázza Gulyás József, a 2002-ben a tőkeexport jelentőségét először hangsúlyozó JVSZ Tőkeexport Bizottságának elnöke. Szerinte az unióban zajló kibővült versenyben a magyar gazdaság szereplői számára akár egérutat is jelenthet a határon túli terjeszkedés.
Persze kérdés, hogy kik előtt nyílt meg ez a kapu. A statisztikai adatokat elemezve nem szabad elfelejteni, hogy a tőkeexportőrök között szerepelnek a magyarországi multinacionális nagyvállalatok, akik ugyan hazánkból indítják regionális terjeszkedésüket, de ez valójában az anyavállalat döntése. A mutatós számokhoz hozzájárul a lassanként a multinacionális nagyvállalati szegmensbe tartozó hazai cégek - a Mol, a Richter vagy az OTP - dinamikus terjeszkedése is.
Az első magyarországi tőkekihelyezés 2004 augusztusában a Richter Gedeon Rt. és a Themis Medicare Ltd. által alapított vegyesvállalat létrehozása volt. A zárt körű vegyesvállalat cégneve Richter-Themis Medicare (India) Private Ltd., ahol a Richter Gedeon Rt.-nek 51 százalék tulajdoni hányada van. A cég 2006 márciusában kezdte meg működését a Gujarat állambeli Vapi városban, Bombaytől 80 kilométerre, ahol hatóanyagokat és intermediereket gyárt. A projekt mintegy 20 millió dolláros magyar tőkével valósult meg.
A Ganz Transelektro Közlekedési Rt. 2005 februárjában technológia átadásáról kötött megállapodást az Autometers Alliance Ltd. indiai céggel.
A megállapodás értelmében a korábbi években a Ganz Transelektro által az Indiai Vasutaknak szállított fokozatmentes kapcsolókat (tap changer) Indiában fogják gyártani. A gyártás a magyar tervek és technológia alapján történik, s a terméket továbbra is az Indiai Vasút vásárolja meg. A Ganz Energetika Kft. vízturbinákkal és szivattyúkkal van jelen az indiai piacon, ahol Technip-Ganz Machinery India Pvt. Ltd. néven alapított vegyesvállalatot néhány éve.
Süveges-Szabó László, az ITD Hungary Zrt. üzletfejlesztési igazgatója pedig hozzáteszi: a hazai vállalatok tőkeexportjának két-három évvel ezelőtt kezdődött fellendülését éppen a hazánkból terjeszkedő multinacionális nagyvállalatok mozgása segítette elő.
- A mostani tőkeexport-bővülés egy generikus folyamat eredménye. A rendszerváltástól napjainkig eltelt időszak alatt a vállalkozások egy jelentős hányada megerősödött, lassanként kinőtte a hazai piacot, és mára már szükségszerűvé vált, hogy egyre aktívabb üzleti tevékenységet folytassanak az országhatáron kívül. A fejlődés következő lépéseként pedig a jelentős exportőrök cégképviseleteket, disztribúciós központokat hoztak létre, ma pedig már egyre gyakoribbak a klasszikus tőkebefektetések is. Az adatok tükrében jól látszik, hogy tendencia lett a kkv-k jelenléte a tőkeexportáló cégek sorában - mondja a kereskedelemfejlesztésre szakosodott szervezet területi vezetője.
A szomszédos országok a legkedveltebb célpontok
Kádár Béla, a Magyar Közgazdasági Társaság elnöke, az MNB Monetáris Tanácsának tagja a már említett tavalyi konferencián tartott előadásában Magyarország előnyös földrajzi és történelmi helyzetét hangsúlyozva azt mondta, a Kárpát-medence napjainkban is "természetes gazdasági egységként" működik.
A számok is ezt támasztják alá, hiszen 2006-ban a Magyarországról külföldre irányuló mintegy 2,4 milliárd euróra rugó tőkekivitel hozzávetőlegesen 50 százaléka a szomszédos országokba vándorolt, míg 10 százalékát a Balkán egyes államaiba ruházták be a magyar cégek.
Mostanában a privatizáció előtt álló Szerbia is kedvelt célpont lett, miközben Románia és Szlovákia vonzereje sem csökkent. Bulgáriában a privatizációs folyamatok szintén abba a stádiumba jutottak, amikor már számos vállalat számára vonzó perspektívát jelenthet a térség, miközben az adott terület kockázati nagysága évről évre csökken.
- Amikor a Kárpát-medencében gondolkodunk, a kapcsolati tőke jelentősége és a magyar nyelv ismerete is befolyásolja a döntéseket. Ugyanakkor Kínában is létezik olyan iparág, amelyben a hazai cégek labdába rúghatnak. Ilyen például néhány környezetvédelemmel kapcsolatos tevékenység, nevezetesen a szennyvíztisztítás, de az élelmiszer-ipari cégek is jó eséllyel indulhatnak - vélekedik Gulyás József.
A kapcsolati tőke mellett persze a szabályozási kérdések is nagyon fontosak a befektetési célpont kiválasztásakor. Ebben a vonatkozásban, úgy tűnik, pillanatnyilag Szerbia vezet: az elmúlt öt évben a négyszeresére nőtt az ide irányuló export volumene, és míg két évvel ezelőtt mindössze százötven magyar-szerb vegyesvállalat volt, ma már négyszázra nőtt a regisztrált közös cégek száma. A jelenség egyik magyarázataként szakértők a szerb-orosz szabadkereskedelmi egyezményben rejlő előnyök kiaknázását említik. A szerződés értelmében ugyanis Szerbiából 2 százalékos vám mellett lehet Oroszországba exportálni.
- Az ország EU-csatlakozásával ugyan részesei lettünk az európai szabadpiacnak, ám "kiszorultunk" a Közép-európai Szabadkereskedelmi Megállapodás (CEFTA) hatálya alól. A közép- és délkelet-európai országokat magában foglaló nemzetközi kereskedelmi szervezet viszont - jóllehet Románia és Bulgária 2007-es csatlakozásával valamelyest csökkent a nagysága - huszonhatmillió fogyasztót jelent, ráadásul ezekben az országokban a fogyasztás még dinamikus növekedés előtt áll - teszi hozzá Deli Zoltán, a hazai kis- és középvállalkozások kelet-közép-európai és balkáni piacokon való megjelenését egy évtizede szervező Mac-Line Hungary ügyvezető igazgatója. Őszerinte a jövőben a balkáni piacok előtérbe kerülésére lehet számítani.
- A szlovén kkv-k törik előttünk a jeget. A sikereiken felbuzdulva és a tapasztalataikból okulva a hazai vállalkozások már alacsonyabb kockázat mellett tudnak megjelenni az egyre dinamikusabban bővülő balkáni piacokon, például a ma még kissé háttérbe szoruló, ám magas vállalkozói kultúrájú Bosznia-Hercegovina területén is - állítja a kiállítások és üzletember-találkozók tapasztalataira hivatkozva a szakember.
Persze a termelőberuházások színterének kiválasztásakor a rendelkezésre álló munkaerő sem elhanyagolható tényező. E tekintetben Romániában szűkülnek a lehetőségek, Kárpátalja és Ukrajna azonban szintén mostanában válnak keresett befektetési területekké. A Vajdaság számára például jelentős versenyelőnyt jelent, hogy kiugróan magas a munkanélküliség a magyarlakta területeken.
Kinek éri meg?
- Mennyiben új a program?
- Eddig esetileg foglalkoztunk a lehetőségekkel, most azonban az ITD-n belül egy külön szervezet állt fel, hogy segítse a tőkeexport fejlődését. Legfontosabb célunk, hogy megfelelő mennyiségű és minőségű, naprakész információt tudjunk biztosítani. Jó a viszonyunk az egyes országokban működő kereskedelmi szervezetekkel, a privatizációs intézményekkel szinte napi kapcsolatban állunk. Szervezünk számos rendezvényt, ahol a partnerek megtalálhatják egymást, és bizonyos mértékig a partnerkeresésre vagy területkutatásra vonatkozó egyéni kéréseket is figyelembe tudjuk venni. Az ITD Hungary tehát komplex anyagot kínál ügyfeleinek a támogatási programoktól a befektetési információkon át egészen a személyes találkozók megszervezéséig.
- Kiknek szól a program?
- Elsősorban a kkv-szektor szereplőinek. Ezen belül pedig a felkészült, a helyi viszonyok ismeretében felelősen dönteni tudó cégeknek, ágazattól függetlenül. Azt azonban le kell szögeznem, hogy a felkészültség mellett a tőkeerő is jelentős tényezője a sikeres felvásárlásnak vagy a disztribúciós hálózat kialakításának.
- Mely földrajzi területeken a leginkább aktív a kereskedelemfejlesztés?
- A tőkeexport tekintetében a környező országoktól egészen az Adriáig, valamint Oroszországban, Ukrajnában és Szlovákiában is aktívan jelen vagyunk. Úgy vélem, hogy az elkövetkező időszakban a magyar jelenlét jelentősen nőhet a Nyugat-Balkánon, Romániában és Bulgáriában is. Ezekben a relációkban tervezünk üzletember-találkozókat a közeljövőben.
Deli Zoltán úgy véli, főleg a jelentős exporttevékenységet végző cégek körében válik egyre inkább természetes gondolattá a tőkeexport lehetősége.
- A rendelkezésre álló információk révén ma már nem nagy bátorságra, csak megfelelő mennyiségű tőkére van szükség. Attól a pillanattól, hogy az exportszint alapján a külföldi beruházás költségének néhány éven belüli megtérülése várható, a cégek többsége nyitottá válik a magasabb szintű kapcsolatra, akár úgy, hogy vegyesvállalatot hoz létre, akár oly módon, hogy saját céget alapít az adott országban. A kis- és középvállalatok tőkeexport-tevékenységét bátorítja a hazai nagyvállalatok terjeszkedése is, hiszen az eddigi beszállítók a cápákat követő kalauzhalakhoz hasonló módon vonulnak a multinacionális cégek nyomában. Az azonban tévhit, hogy egy cég, amelyik nem bizonyult életképesnek a hazai piacon, sikeres lehet a régió más országában. Ilyen értelemben egészen biztos, hogy nem tekinthető a tőkeexport egérútnak.
- Olyannyira, hogy aki azt gondolja, hogy ez a túlélés eszköze, lehet, hogy csalódni fog. A magas szintű piacismeret és vállalkozói képességek mellett a tőkeerő legalább olyan fontos a sikerhez. És bár ma számos támogatási program, kedvezményes hitel segíti a kkv-kör külpiaci terjeszkedését, a saját erő elengedhetetlen. Szögezzük le, ez nem a hazai kudarcoktól való menekülés lehetősége, hanem a versenyképesség elérésének egy módja - teszi hozzá Süveges-Szabó László.
A megállapítást alátámasztja az a tény is, hogy a magyar vállalatok külföldi befektetései alapvetően nem hazai beruházások helyett valósulnak meg, ahogyan azt Simor András, a Magyar Nemzeti Bank elnöke hangsúlyozta a Magyar Atlanti Tanács által szervezett eseményen.
Ma a feldolgozóipar cégei, a távközlési szektor szereplői, a szálláshely-szolgáltatásra és a vendéglátásra szakosodott vállalatok a legaktívabb tőkeexportőrök, de az ITD Hungary üzletfejlesztési igazgatója szerint a jövőben a kkv-szektor erőteljesebb térnyerése mellett az ingatlanszektor válhat húzóágazattá.
A tőkeexport az országnak is előnyös
Az elmúlt években tapasztalt évi 10 százalékos növekedés hatására ma már több mint tizenötezerre tehető az olyan vegyesvállalatok száma, amelyekben a magyar tőke megjelenik. Bár hallhatunk aggódó hangokat is, amelyek a jelenség esetlegesen hazai mutatókra gyakorolt negatív hatására hívják fel a figyelmet, a szakértők többsége úgy véli, a vállalkozások külföldi terjeszkedése hosszú távon egyértelműen előnyös a gazdaság számára. A JVSZ októberi konferenciájának egyik nem titkolt célja volt, hogy bizonyítsa a tőkeexport nemzetgazdasági hasznosságát.
- A kifelé mozgás egyrészt kényszerpálya a kis- és középvállalatoknak, másrészt versenyképességük fokozásának egy lehetséges formája. A hazai piac kicsi, és a hatékonysági szempontok megkövetelik, hogy a cégek szélesebb körben tudják értékesíteni a terméküket vagy szolgáltatásukat. Természetesen vannak, akik a honi szabályozásra vagy a szigorú uniós környezetvédelmi előírásokra hivatkozva hoznak létre külföldön termelőberuházást. Mindez az első pillanatban veszteségnek tűnhet a hazai bevételekre nézve, én azonban azt gondolom, hogy a jelenség pozitív, hiszen megtalálva a kitörési pontot, a vállalkozó játékban marad. Ez néha fontosabb szempont, mint a profit. Amúgy, középtávon, a nyereség repatriálása révén, a magyar nemzetgazdaság számára is hasznos lehet a vállalat külpiacokon folytatott tevékenysége - hangsúlyozza a JVSZ szakembere, és hozzáteszi: a holland cégek által külföldön befektetett tőke nagysága például a négyszerese az otthoni invesztícióknak, és a kkv-k ezrei keresik a növekedés lehetőségét a határokon kívül.
Simor András sem ítélte negatívnak a folyamatot a tavaszi konferencián tartott előadásában, jóllehet jelezte, rövid távon egyelőre nehéz megítélni, hogy a tőkekivitel hogyan hat a folyó fizetési mérlegre. Hosszabb távon azonban szerinte is kedvező hatása lesz a magyar cégek külföldi beruházásainak: előbb-utóbb jövedelmet termelnek, és így bevételt, hozamot eredményeznek a magyarországi vállalatoknak, illetve nő a tőkeexportőr cégek jövedelmezősége, és ennek következtében könnyebben reagálnak a piaci kihívásokra, stabilabb lesz a gazdálkodásuk.
Süveges-Szabó László- aki szerint, ha a megfelelő információkat megkapnák, a kis- és középvállalatok kifelé irányuló mozgása a jövőben tovább erősödhetne - is úgy véli, nemzetgazdasági szempontból kifejezetten fontos kérdés, hogy hogyan sikerül "nemzetköziesíteni" a kkv-szektort. Mégpedig azért, mert a növekedésük és a versenyképességük megőrzése szempontjából elengedhetetlen piacbővítésnek nincs más eszköze.
- A világgazdaság átalakulásával a versenyképesség fogalmát is újra kell értékelni. Ma beszélhetünk európai, ezen belül európai uniós és Európán kívüli versenyképességről. Kétségtelen, hogy a hagyományos gazdasági ágazatokban a magyar cégek versenyképessége az unión belül kevésbé attraktív, az innovatív ágazatokban azonban sikerrel indulhatnak Európán kívül vagy belül a globális versenyben. Hazánk az unió határaként speciális helyzetben van, hiszen egyaránt elérhető az uniós és az azon kívüli európai piac is. A hazai kkv-k számára előnyös pozíció, hogy közvetlen szomszédként reálisabban látják a lehetőségeket és persze a veszélyeket is.
A szakemberek egybehangzó vélemény szerint tehát bizonyos mérethatár - nevezetesen 500 millió forintos éves árbevétel és 100 fő foglalkoztatott - felett egyetlen vállalat sem engedheti meg magának, hogy ne tájékozódjék a külpiaci lehetőségekről. A hazai piac nagyságából adódóan ugyanis a növekedési lehetőségek végesek, és amelyik cég nem nő, az előbb-utóbb leszálló pályára áll. Ilyen a verseny. Persze az már másik kérdés, hogy a világgazdaság hogyan változik, és meddig tartható fenn a folyamatos növekedési kényszer.