Kutyaharapást szőrével

Az e-learningre, tehát a webalapú, illetve internetes oktatás fogalmára számos meghatározás született. Általánosítva: a technológiával támogatott, digitális tananyag segítségével történő tanulást értjük rajta. Az e-learning sokak szerint az oktatás és képzés új alapokra helyezése, az alapkészségeket kifejlesztő és azokra építő, mindenki számára elérhető, egész életen át tartó tanulás programja és lehetősége. Emellett ma az egyedüli olyan oktatási módszer, ami a rohamosan változó világ naprakész követésére alkalmas.

Kutatások szerint a vállalati képzések, a szakképzés és az élethosszig tartó tanulás az a három szegmens, ahol az e-learning legdinamikusabb fejlődése várható. Pedagógiai szempontból a tágabb értelemben vett informatika már nemcsak a 21. század oktatási segédeszköze, hanem egy egészen új kultúra csírája, globális irányzat, amelyből kimaradni annyit jelent, mint a fejlődés ellenében menni.

A képzés hagyományos formája – a klasszikus tantermi oktatás – kétségkívül a hallgatók és az előadó között a legmagasabb fokú, személyes kommunikációt teszi lehetővé. Hátránya ugyanakkor az időigényesség, a helyhez és időhöz kötöttség, valamint – az infrastruktúra-fenntartás, utazás, szállás vonzataként – a költségigényesség.

A távoktatás – mint az e-learning és a hagyományos oktatás közötti átmenet – papíralapú formájának a ’80-as években elterjedt, CD-ROM alapú változata, a CBT (Computer Based Training) multimédiás megoldása csak a költségigényességet javította. A hallgatóság és a tanár között teljesen megszűnt kommunikáció azonban erősen gyengítette az oktatás hatásfokát.

Csak előnyök

Az internetes oktatás viszont több módszertani területet integráló pedagógiai technológia, amely ötvözi a hagyományos iskola és a távoktatási rendszer pozitív tulajdonságait. Megszűnik az időbeli és térbeli kötöttség, lehetővé válik az azonnali visszacsatolás is tanuló és oktató között. A nagyobb időtávokban frissített, nyomtatott tankönyvek helyett audiovizuális, multimédiás megjelenítésekkel, interaktív oktatási programokkal élvezhetőbbek, érdekesebbek és könnyebben elsajátíthatók az akár naponta frissített elektronikus tananyagok.

Az e-learningnek két fajtája alakult ki: a szinkron-, illetve az aszinkronképzés. A szinkronképzéseken egy időben van jelen az „órán” a tanár és hallgatók. Nyilvánvaló előnye, hogy magas fokú interaktivitást és információcserét hoz létre a tanár és a hallgatók között. A szinkron e-learning órán lehet jelentkezni, szóban vagy írásban kérdést feltenni, és azonnal válaszolni arra. Egyik legfontosabb tulajdonságként a tanár által elindított programokkal az összes hallgató közösen dolgozik, tudásukat a tesztek kitöltésével azonnal megmérhetik. A szinkron e-learning ötvözi legjobban a tantermi oktatás és a távoktatás előnyeit. Egyedüli hátránya: a kiküszöbölhetetlen időbeli kötöttség.

On-line órák

Ezt a kötöttséget oldja fel – más előnyök és hátrányok generálásával – az aszinkron e-learning. A módszer lényege, hogy a tananyag on-line formában áll ugyan rendelkezésre, de a kijelölt tananyagot – az on-line „órák” hiánya miatt – megszabott időhatárokon belül, tetszőleges ütemben sajátíthatja el a hallgató.

Ez nem azt jelenti, hogy a hallgatótársakkal vagy a tanárral megszűnik a közvetlen kommunikáció lehetősége. Az aszinkron, webalapú oktatás fontos eszközeivel: a workgroup, workflow és newsgroup alkalmazásokkal a kommunikáció folyamatossá tehető. A felsorolt lehetőségek bővülhetnek még a csoportos problémamegoldást, a különböző esettanulmányok, projektek elkészítését segítő chatekkel, moderált fórumokkal, sőt akár megosztott képernyőhasználattal. Mindezek a kreatív csapatmunkát erősítő eszközök.

A hatékonyság feltételei

Az e-learning hatékonyságának alapfeltétele a fejlett számítógépes ellátottság, az internet- vagy intranet-elérhetőség (vagy mindkettő) és az e-learning szerver-infrastruktúra. Felhasználói oldalról minimum „elvárható” a multimédiás számítógép, interneteléréssel. A szoftverigény a többnyire ingyenesen letölthető böngészőkre korlátozódik. A nagyszámú hallgató egyidejű oktatását lehetővé tevő, szélessávú internet-hozzáféréssel ellátott – szinkron, aszinkron vagy vegyes – távoktatási szerverekhez mind a tanárok, mind a hallgatók kliensekként kapcsolódnak. A hálózatokon keresztül – virtuális értelemben – tetszőleges helyen tartózkodó tanár tetszőleges helyen tartózkodó diákokat oktathat. Az e-learning szervereken speciális keretrendszerek menedzselik a tartalmat, a képzésben részt vevőket és hozzáférési jogosultságukat. Értékelik a teszteket, és irányítják a kommunikációt.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo